Hop til indhold

Hundekørekort-test


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Så er man en dårlig hundeejer :lol: Det vidste du ikke? En af de bedste egenskaber for en hundeejer er faktisk at kunne læse! :lol:

 

 

:hmm: Så lærte jeg noget nyt i dag, for DET vidste jeg faktisk ikke... Jeg burde skamme mig! ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

215 point.. tåbelig test' date=' og da ikke særlig venlig for folk med læsevansker? hvad sker der hvis tiden render ud? :lol:[/quote']

 

Det burde forfatteren til testen have taget med i beregningerne, eftersom formuleringen halter en del.

Der bruges også begreberne positiv og negativ straf. Jeg har lært om positiv og negativ forstærkning. Umiddelbart kan det ikke være det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der bruges også begreberne positiv og negativ straf. Jeg har lært om positiv og negativ forstærkning. Umiddelbart kan det ikke være det samme.

 

Jeg tror måske det handler om at gøre det forvirrende for alle parter.

 

Sådan som jeg har lært det er:

 

Positiv straf:

Du påfører hunden noget, der gør at den stopper en adfærd. F.eks. et ryk i snoren, hunden stopper med at trække.

 

Negativ straf:

Du fratager hunden noget, der gør at den stopper en adfærd. F.eks. din hund hopper op af dig for at få den bold du har i hånden, du vender dig om.

 

Positiv forstærkning:

Du forstærker adfærden du ønsker i hunden. F.eks. du kalder på hunden og den kommer, du roser, giver godbidder og er glad.

 

Negativ forstærkning:

Du fratager noget(negativt) fra hunden, når den gør en ønsket adfærd. F.eks. du ønsker at din hund skal sitte, du trykker den på måsen og siger sit. Når hunden sitter, fjerner du hånden. Altså oplever hunden at hvis den udføre den ønskede handling, sit, undgår den at blive trykket på måsen/ryggen.

 

---

 

Derfor tror jeg også at mange oplever stor forvirring, når nogen snakker om negativ straf vs. positiv straf. For faktisk... Er den negative straf jo det som er POSITIVT, det vi gerne vil have at folk gør. Vi vil jo IKKE have at folk påfører hunden smerter eller ubehag.

 

Grunden til det kaldes positiv og negativ er udelukkende at ved positiv straf/forstærkning PÅFØRER du noget, ved Negativ FRATAGER du noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...