Hop til indhold

Berøring af figuranten


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Nu ser det endelig ud til at min hund er ved at blive stabil i runderingen. Tidligere på sommeren har vi døjet en del med manglende hals og at hun stod langt fra fig.

 

Nu har hun fuldstændig fanget forkommandoen, og er meget tændt på at løbe ud. Men der er så kommet et nyt problem - hun har så meget fart på, at hun nogle gange kommer til at løbe ind i fig, dvs. at hun berører fig blødt med snuden. Hun bakker så væk og halser. Den strenge dommer trækker 2 point for det, den søde dommer er ligeglad med sådan en berøring.

 

Jeg er stadig der hvor hun får MAX belønning når hun giver hals i runderingen, og det vil jeg ikke ændre på inden DM. Hellere miste 2 point på berøring, end 6 point på manglende hals.

 

Det kan ikke komme på tale på nogen måde at straffe eller irettesætte hende! Hun er alt for blød, og jeg risikerer at ødelægge runderingen totalt for evigt.

 

Mit eneste bud er at stå 11 meter fra fig med 10 meter line, og så belønne max når hun holder afstanden.

 

Kom gerne med forslag!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund kan finde på at snuse til figuranten, hvis han ligger ned. Der ryger to point. Hvis hun gør det under træning, siger figuranten "nej" og rejser sig og går. Så er der ingen belønning.

Det er efterhånden sjældent hun gør det ved træning, men til konkurrencer kan hun ikke dy sig. Jeg gør ikke andet og lever med risikoen.

 

Det vil være helt tåbeligt at straffe eller irettesætte din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad fig. træde et skridt eller to frem mod hende, så sænker hun farten i tide

 

Jeg er bare bange for at hun så risikerer at miste halsen, for der skal ikke så meget til at forskrække hende. Men det er et forsøg værd - efter DM.

 

Jeg ville bare lade figuranten rejse sig og gå ud når hun berører, ingen belønning;)

 

C fig. står jo op:-) Og som det er nu, skal hun belønnes max når der er hals på. Hendes hals er først kommet her efter sommerferien (i konkurrencer, intet problem til træning). Så jeg tør ikke fjerne belønningen når hun halser!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bare bange for at hun så risikerer at miste halsen, for der skal ikke så meget til at forskrække hende. Men det er et forsøg værd - efter DM.

 

 

Du kan starte med at fremprovokere et meget hurtigt indkald (i andre situationer) og gå ud imod hende, så hun dæmper tempoet. Derved lærer hun at det er trygt nok at en person går imod hende.

En fig. skal jo ikke trampe truende ud imod hende - bare gå hende i møde et par skridt

 

Halsen kan holdes i gang i andre situationer også.

 

Jeg har meget brugt at lade h. se fig. løbe væk, så halsen allerede er i gang når hunden slippes, når det drejer sig om hunde med en ømfindtlig sjæl. Så er h. allerede højmotiveret før den slippes og tåler derfor langt mere "provokation" end hunde med en lavere motivation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber ikke det er Sjællandsk dommer der skal dømme øvelsen til DM :genert: De trækker gladeligt to point for en forsigtig dutten på hånden... Og nej, den strenge dommer ville trække 5 point for at hunden bruger fig som bremseklods. Og den retfærdige dommer trækker 2 point for let berøring hver gang(det skal de jo gøre)

 

Hvad man kan gøre det ved jeg ikke. Enten belønne bagud eller bruge fjernbelønning :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber ikke det er Sjællandsk dommer der skal dømme øvelsen til DM :genert: De trækker gladeligt to point for en forsigtig dutten på hånden... Og nej, den strenge dommer ville trække 5 point for at hunden bruger fig som bremseklods. Og den retfærdige dommer trækker 2 point for let berøring hver gang(det skal de jo gøre)

 

Hvad man kan gøre det ved jeg ikke. Enten belønne bagud eller bruge fjernbelønning :hmm:

 

Jeg er sikker på, at dommeren trækker to point for et let snus til DM.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber ikke det er Sjællandsk dommer der skal dømme øvelsen til DM :genert: De trækker gladeligt to point for en forsigtig dutten på hånden... Og nej, den strenge dommer ville trække 5 point for at hunden bruger fig som bremseklods. Og den retfærdige dommer trækker 2 point for let berøring hver gang(det skal de jo gøre)

 

Hvad man kan gøre det ved jeg ikke. Enten belønne bagud eller bruge fjernbelønning :hmm:

 

Jeg kan godt forstå at du siger at i på Sjælland bliver bedømt hårdere, hvis dommerne er så stupide at de bedømmer et næsedut som et "stød":shock: Men jeg vil da nævne det for formanden for DU - det lyder til at nogle dommere trænger til at læse programmet igen.

 

Vi belønner i forvejen bagud, eller retter, det er vi begyndt på efter sommerferien, og det har været medvirkende til at hun faktisk halser. Så vidt så godt!

 

Men nu fin vi prøvet en rundering i praksis i dag:mrgreen: Fra hvor jeg stod, så det ikke ud som om hun berørte ham, men han løb også temmelig stærkt. Men hun havde en flot hals på:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå at du siger at i på Sjælland bliver bedømt hårdere, hvis dommerne er så stupide at de bedømmer et næsedut som et "stød":shock: Men jeg

"Det betragtes som en fejl ved halsgivningen, hvis hunden berører figuranten. Der trækkes 2 points".

 

Der trækkes altså ikke noget for et næsedut og noget andet for et stød. Der trækkes for berøring. Det er således ikke dommerne, der er stupide. De følger blot programmet. Ret skal være ret.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Det betragtes som en fejl ved halsgivningen, hvis hunden berører figuranten. Der trækkes 2 points".

 

Der trækkes altså ikke noget for et næsedut og noget andet for et stød. Der trækkes for berøring. Det er således ikke dommerne, der er stupide. De følger blot programmet. Ret skal være ret.

Desværre Dina, der trækkes 2 point for en let berøring eller et lille kys, men der trækkes 5 for stød, kradsen, springen op eller et stort kys. Og figuranten kommer i skarpt forhør hos dommeren, når øvelsen er slut:slem:.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Det betragtes som en fejl ved halsgivningen, hvis hunden berører figuranten. Der trækkes 2 points".

 

Der trækkes altså ikke noget for et næsedut og noget andet for et stød. Der trækkes for berøring. Det er således ikke dommerne, der er stupide. De følger blot programmet. Ret skal være ret.

 

Jeg har lært at man altid skal læse tingene i en sammenhæng. Prøv at læs næste afsnit i programmet (altså de 3 linier efter det du har citeret):blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå at du siger at i på Sjælland bliver bedømt hårdere, hvis dommerne er så stupide at de bedømmer et næsedut som et "stød":shock: Men jeg vil da nævne det for formanden for DU - det lyder til at nogle dommere trænger til at læse programmet igen.

 

Vi belønner i forvejen bagud, eller retter, det er vi begyndt på efter sommerferien, og det har været medvirkende til at hun faktisk halser. Så vidt så godt!

 

Men nu fin vi prøvet en rundering i praksis i dag:mrgreen: Fra hvor jeg stod, så det ikke ud som om hun berørte ham, men han løb også temmelig stærkt. Men hun havde en flot hals på:mrgreen:

 

Nu har jeg ikke skrevet at de trækker for det som stød(dutten/berøring med snude koster 2 point, stød koster 5 point, men tror ikke det jeg skrev er blevet læst som det står skrevet :blink:). Så de dommere der bør læse op på programmet er dem du betragte som venlige/flinke, for det er de jo i den grad, når de vælger ikke at trække for noget de skal trække for...

 

vi har desværre haft nogle uheldige tilfælde ved konkurrencerne sidste år mht. runderingen, så de har strømmet gevaldigt op.

Bl.a. Nægtede en dommer sidste år at bedømme en hund i runderingen. Han havde oplevet den de to foregående weekenderne og nu var han altså led og ked af at skulle frygte for figurantens sikkerhed. Så han tog fat i konkurrencelederen, bad dem tilbageholde startbogen og så fik den 0 på hele hans dommerhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre Dina, der trækkes 2 point for en let berøring eller et lille kys, men der trækkes 5 for stød, kradsen, springen op eller et stort kys. Og figuranten kommer i skarpt forhør hos dommeren, når øvelsen er slut:slem:.

Jæs, men jeg tænkte bare på den berøring, som koster 2 points. Den anden er "alvorligere" - bortset fra kysset, som man som figurant inderst inde selv synes er ret hyggeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lært at man altid skal læse tingene i en sammenhæng.

Ejj, hvor smart. :blink:

 

Prøv at læs næste afsnit i programmet (altså de 3 linier efter det du har citeret):blink:

Som ovenfor nævnt så tænkte jeg faktisk udelukkende på den berøring, der koster 2 points. Sårn et bette dut, du ve'. Hvor hunden liiiiiige strækker hals et øjeblik og siger hej til figuranten. For vi snakker vel ikke om, at hunden lynsnart vender rumpen til figuranten og forsigtigt bakker ind i vedkommende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejj, hvor smart. :blink:

 

 

Som ovenfor nævnt så tænkte jeg faktisk udelukkende på den berøring, der koster 2 points. Sårn et bette dut, du ve'. Hvor hunden liiiiiige strækker hals et øjeblik og siger hej til figuranten. For vi snakker vel ikke om, at hunden lynsnart vender rumpen til figuranten og forsigtigt bakker ind i vedkommende?

 

Og det er præcis hvad hun gør, men så skrev Camilse at den strenge dommer kunne trække 5 point, og det kan kun gøres ved stød. Så det var derfor jeg synes at det var lige voldsomt nok at kalde et dut for "stød":-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er præcis hvad hun gør, men så skrev Camilse at den strenge dommer kunne trække 5 point, og det kan kun gøres ved stød. Så det var derfor jeg synes at det var lige voldsomt nok at kalde et dut for "stød":-)

 

Anne, kan ikke lade være med at smile lige nu... Du fortæller Dina man skal læse hele sammenhængen... Og prøv så at læs hvad jeg skriver den strenge dommer kan trække 5 point for *gg*

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne, kan ikke lade være med at smile lige nu... Du fortæller Dina man skal læse hele sammenhængen... Og prøv så at læs hvad jeg skriver den strenge dommer kan trække 5 point for *gg*

 

Ja, men så skal det være et stød, og det skriver jeg netop at hun ikke gør.

 

Men jeg har prøvet med sådan en fig der stod bag en lygtepæl. Hun var en sød, ung og pæn pige, og Bella drønede hen til hende og kiggede på hende og slikkede hende på hånden, som om "er du okay??":lun:

 

På det punkt glæder jeg mig til B, hvor dommerne trods alt er enige om at figuranten ikke skal stå frit fremme:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker jo præcis det samme, altså at jeg må leve med den risiko, og satse på de søde dommere. Det er ho også svært at irettesætte, fordi det er i så kort et øjeblik det sker, og fordi det jo sker så hurtigt. Hun gør det i øvrigt ikke på mandlige figuranter:-)

 

Jeg tror ikke du skal være så nervøs til DM så.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa :-)

 

nu ved jeg jo ikke hvad du belønner med - men det kunne være en ide og prøve at figurenten belønner ved at smide en bold hen over hovedet på hende så snart at hun kommer derud - altså før hun når helt hen til fig. - ca. 1 mtr penge før og hun behøver ikke lige gø hvergang (prøve det 4-6 gange og så prøv igen med det i plejer for at se om det har en effekt)

Det lyder jo til at hun er rimelig stabil i hendes halsgivning ;-)

Det er for at hun lære at stanse inden hun når helt frem og ind i fig

Vi har brugt det på en del hunde i klubben som gik for tæt og det virker altså super fint :-D

 

bare et forslag :-)

 

du kan være helt sikker på at til DM - vil berøring ikke være tilladt

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...