Hop til indhold

Min hund er jaloux?


NickiA
 Share

Recommended Posts

Ja jeg må jo nok indrømme at jeg har en hund der er meget mor fokuseret. Ikke sådan at hun har seperationsangst men sådan at hun bla. kan have svært ved at håndtere at jeg giver andre hunde opmærksomhed, og det gælder næsten alle hunde. Med undtagelse af hunde som hun og jeg har kendt det meste af hendes liv. Men hvad kan jeg gøre? normalt beder jeg hende om at sætte sig, og blive hvis hun begynder på det der jaloux pjat, og så roser jeg hende for at side pænt stille, det er dog ikke altid det virker, men er det den bedste fremgangsmåde eller har i en bedre idé

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har ikke noget at gøre med den menneskelige følelse jalousi ;) men er nok nærmere resurse forsvar ;)

jeg ville nok, hvis det er nødvendigt for dig, at give andre hunde godbidder, gøre det at jeg gav min egen en godbid først så den anden hund og hurtigt der efter min egen igen, men ærlig talt det letteste og det jeg ville vælge er at lade være med at fylde godbidder i andres hunde ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vist heller ikke at jeg skriver at jeg giver andre hunde godbidder for det gør jeg ikke ;) jeg giver dem opmærksomhed.

Ok er det nødvendigt for dig når du har din hund med må det trænes, det er også resurse forsvar, din opmærksomhed er resursen :) dvs så kæler du din egen hund, derefter den fremmede og så din egen igen, start med lidt kendte hunde og arbejd dig videre;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg 4 schæferhunde..Den yngste er 10 mdr. og den ældste er snart 4 år...Når jeg f.eks. vil snakke med én af dem så kommer de andre også...Men de bliver beordret væk...Det er mig som bestemmer hvem jeg vil have kontakt med..Ikke at forstå sådan at jeg ikke også på andre tidspunkter snakker med alle på én gang, for det gør jeg også:hjerte:Men her i huset gider jeg overhovedet ikke have tomult over mig som recurse:???:Så ville det ikke være til at være her...

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er et andet hvis det er egne hunde ;) der skal det naturligvis fungere men er det fremmede hunde må man jo arbejde med det hvis man føler at det er nødvendigt;) jeg har ikke problemet hjemme mellem mine egne hunde men på træningsbanen vil der formodentlig være bøvl hvis jeg ville kæle med andres hunde medens mine egene var med;) det gør jeg så ikke ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mere princippet i at min hund ikke skal bestemme hvem jeg må snakke med og hvem jeg ikke må snakke med ;)

Hvis det er vigtigt for dig må du træne det, det er ikke naturligt for hunde at lade fremmede komme så tæt på deres resurse og jeg ville ikke bruge kræfter på den træning, fordi det for mig ville være at gå stik mod hundens natur;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så i fortæller mig i slet ikke snakker med andres hunde hvis jeres egen hund er i nærheden?

Det er i hvert fald vigtigt for mig at det ikke er noget hun skal styre.

Jeg snakker ikke med fremmede hunde når jeg selv har hund med nej;) du skal nok passe på ikke at tillægge din hund menneskelige tanker, din hund vil ikke "styre hvem du snakker med" den forsvarer bare sin resurse mod en fremmed, den ville gøre det samme hvis det var et ben det handlede om;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er lidt sjovt, for i denne tråd er det ganske naturligt at en hund forsvarer sin resource(ejer i dette tilfælde) og i tråden med overfaldsmanden, var det for nogen ganske utænkeligt at det måtte ske;)

 

Har tit været ude for i hundeskove f.eks, at flere hunde har ville nusses af samme ejer, endda dele godbidder, og det er altså fungeret i fred og fordragelighed. Det er vel noget med at dele lige over, altså samme opmærksomhed til begge hunde:) kan godt forstå, hvis ens egen hund bare bliver bedt om at holde sig væk mens fremmed hund får al opmærksomhed, at den bliver lidt tøsesur - ville jeg da også gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er lidt sjovt, for i denne tråd er det ganske naturligt at en hund forsvarer sin resource(ejer i dette tilfælde) og i tråden med overfaldsmanden, var det for nogen ganske utænkeligt at det måtte ske;)

 

Har tit været ude for i hundeskove f.eks, at flere hunde har ville nusses af samme ejer, endda dele godbidder, og det er altså fungeret i fred og fordragelighed. Det er vel noget med at dele lige over, altså samme opmærksomhed til begge hunde:) kan godt forstå, hvis ens egen hund bare bliver bedt om at holde sig væk mens fremmed hund får al opmærksomhed, at den bliver lidt tøsesur - ville jeg da også gøre.

Mon ikke det handler om at det ikke er de samme personer der skriver;), hos mig er holdningen nok at hunde er hunde, ikke børneerstatninger eller tøjdyr, dvs mine hunde skal opføre sig som hunde;) lidt opdragelse skal der jo til når de skal begå sig i en menneskeverden, men jeg fjerner ikke alm hundeadfærd med mindre det er meget nødvendigt for mig;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og at jeg skal kunne klappe andres hunde når jeg har mine egne med er ikke nødvendigt for mig;) jeg skal kunne klappe mine egne så der tolereres ikke bøvl fra den enkelte hund, men med fremmede hunde ser jeg ingen grund til at fjerne en naturlig adfærd;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke det handler om at det ikke er de samme personer der skriver;), hos mig er holdningen nok at hunde er hunde, ikke børneerstatninger eller tøjdyr, dvs mine hunde skal opføre sig som hunde;) lidt opdragelse skal der jo til når de skal begå sig i en menneskeverden, men jeg fjerner ikke alm hundeadfærd med mindre det er meget nødvendigt for mig;)

Min hund får bestemt lov til at være hund, jeg behandler ham hverken som et barn eller et tøjdyr. Man kan slet ikke sidestille de to ting i min verden. Han får lov til at være hund på alle tænkelige måder, men jeg vil have lov til at klappe andre hunde alligevel. Det ene udelukker ikke det andet ;-)

Men okay, for mig er det så også en del af opdragelsen, at Bobo ikke skubber andre hunde væk, når jeg kæler med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund får bestemt lov til at være hund, jeg behandler ham hverken som et barn eller et tøjdyr. Man kan slet ikke sidestille de to ting i min verden. Han får lov til at være hund på alle tænkelige måder, men jeg vil have lov til at klappe andre hunde alligevel. Det ene udelukker ikke det andet ;-)

Men okay, for mig er det så også en del af opdragelsen, at Bobo ikke skubber andre hunde væk, når jeg kæler med dem.

Det er så et valg du tager, jeg kan sagtens finde andre ting at træne og har ikke behov for at kæle med andres hunde når jeg har mine med;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så et valg du tager, jeg kan sagtens finde andre ting at træne og har ikke behov for at kæle med andres hunde når jeg har mine med;)

Jeg mødes tit med hundevenner og ville have det ret underligt med, hvis jeg ikke måtte/kunne klappe de hunde, fordi han maser sig ind imellem. Så ja, det er et valg, der er nødvendigt i min hverdag med ham. Og igen kan jeg kun sige, at han ikke er mindre hund af den grund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener nu heller ikke min hund er et tøjdyr, bare fordi han kan tolerere samvær med andre hunde, uden at skulle have den fulde opmærksomhed - det skal lige siges, at det er ikke noget der er trænet med ham, sådan har han altid været. Nogle hunde har vel bare større overskud til at indgå i tilfældige relationer med andre? Han ved jo nok godt at jeg ikke forsvinder ud af hans liv, hvis jeg klapper en anden hund. Jeg bliver helller ikke mindre hans ejer af at kiksene i lommen deles ligeligt mellem ham og den madglade labbe vi tilfældigvis møder, som endda selv snuser sig frem til hvor godbiderne opbevares;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mødes tit med hundevenner og ville have det ret underligt med, hvis jeg ikke måtte/kunne klappe de hunde, fordi han maser sig ind imellem. Så ja, det er et valg, der er nødvendigt i min hverdag med ham. Og igen kan jeg kun sige, at han ikke er mindre hund af den grund :blink:

Det jeg vil frem til er måske bare at det at hunden bliver "jaloux" når ts vil klappe andre hunde er en helt naturlig adfærd som ikke betyder at hendes hund er sær! Det er ikke en adfærd man med vold og magt skal bekæmpe, hvis det er et stort behov for ts at kunne klappe andre hunde når hendes egen hund er med så må det trænes, men jeg er i den grad træt af at hunde bare skal kunne med alle og at man bare skal kunne have sin hund med til alt;)

og at gå ture hvor det er nødvendigt at fremmede hunde skal komme så tæt at mine hunde bliver utilfredse er bare så langt fra hvad jeg gør i min dagligdag, vi er forskellige og må vælge den form vi ønsker, når bare man husker at det ikke er naturlig hundeadfærd at være venlig over for fremmede voksne hunde der "tager" ens resurse ;) og det er ikke hunden der er sær ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm synes altså du ligger ordene ret så meget i min mund Kleo, jeg har ikke sagt der er noget galt med min hund, at det er en unaturlig adfærd, eller at hun er sær og at det noget jeg med vold og magt skal træne væk. Og nu er jeg personligt en type der er meget fokuseret på at min hund skal være hund. Og det er jo ikke sådan at jeg stryger hen og må klappe alle hunde jeg møder. Men ligesom Therese siger så har jeg hundevenner og når vi mødes til træf eller vi er ude og gå tur osv. så vil jeg have lov til at kunne hilse på deres hunde. Og ja det mener jeg at min egen hund skal kunne finde sig i, så må jeg gå på "kompromis" med hendes natur hvis det er det, men det må vi jo så leve med begge to. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...