Hop til indhold

at bære ting


Gæst mollie-vuffer
 Share

Recommended Posts

Gæst mollie-vuffer

Hvordan træner jeg min lab. op til at bære på tingene.

 

Bailey vil gerne bære, men hun smider det igen. Og når jeg samler det ser hun på det og vil have det tilbage. Men vil jo gerne hvis bare bar det. Alt andet slæber hun gladeligt rundt, det hun selv vælger - som regel mine sofapuder, der dog ikke bliver ødelagt eller noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Det gælder om, at gøre genstanden spændene.

Én ting er når de selv vælger at drøne rundt med en genstand i munden, noget andet er når andre godt vil have dem til det :-)

 

Gem en genstand bag ryggen, tag den frem og ros/beløn, blot hun kigger på den, og væk med den igen. Langsomt går du et skridt videre ved, at hun skal bevæge sig hen imod den, ros/beløn og væk igen. Næste skridt er at hun skal tage ud efter den, tage fat i den, holde den kort, lidt længere, længere og længere.

 

Det er vigtigt, at du fjerner genstanden hurtigt efter ros/belønning, så den forbliver interessant.

 

Når hun har fået forståelsen af at hun skal holde på genstanden, kan du sætte 'slip/aflever' signal på, og det gælder så om, at du giver 'slip' signalet INDEN hun selv slipper. Slipper hun inden, du får sagt signalet, så er der ingen ros, og husk det er da ikke hende, der har fejlet men dig som træner, fordi du er gået for hurtigt frem :-)

 

Husk at hvis der bliver tygget, så er der ingen ros, men den bliver fjernet, og man skal gå et skridt tilbage i træningen, medmindre hunden gør det af opkørthed, så skal man selvfølgelig stoppe ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

tak for det. det vil jeg prøve. Det kommer en hund nede i byen og den bærer altid sin ejers tomme indkøbsnet og jeg er helt solgt.

Og så at jeg ved labber gerne vil bære ting, så kunne det være sjovt at træne, så det ikke kun er mine sofapuder..

 

Mollie derimod synes jeg ikke har vist den store interesse for det, så der er jeg mere i tvivl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
det at holde fast er også kendt som "tvangsapport")

 

Ej ved du nu hvad! :shock:

 

Det kommer da an på hvordan det øves.

 

Jeg vil gerne have mig frabedt at få Pelles holden fast i en genstand vurderet som tvangsapport :-)

 

Rose og animere for at holde fast og lade hunden blive stolt over dette er min opskrift.

 

Ofte er man tibøjelig til at lade hunden bære i meget kort tid. Jeg gør det omvendt, så det er selve bæremomentet min hund primært bliver rost til skyerne for.

Når jeg vil have ham til at slippe er signalet "apport" - baglænskædning.

Bære helt inde ved mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvordan træner jeg min lab. op til at bære på tingene.

 

Bailey vil gerne bære, men hun smider det igen. Og når jeg samler det ser hun på det og vil have det tilbage. Men vil jo gerne hvis bare bar det. Alt andet slæber hun gladeligt rundt, det hun selv vælger - som regel mine sofapuder, der dog ikke bliver ødelagt eller noget.

 

Det kan betale sig at skynde sig langsomt med indlæring af "bære" og apportering.

 

Jeg har lusket en omvej, som i virkeligheden er en genvej, med Pelle: Når jeg er kommet hjem til ham og han derfor har været meget glad har han fået noget i munden - først var det min pung (så fik jeg ny og den skal ikke snaskes til) derefter blev det mit nøglebundt som har et vedhæng han kunne tage i og derved undgå metalnøglerne hvis han ville.

Han er ligeglad.

 

Det blev hurtigt et ritual at skulle have noget i munden ved gensyn og ved gæster.

Den glæde han oplever i situationen bliver overført til at bære.

Plus at jeg roser for det.

 

I starten spyttede han apporten ud straks jeg gjorde anstalter til at ville bytte med guf og det lod jeg ham gøre.

 

Derefter blev det til at jeg straks han spyttede ud stoppede aktiviteten. Intet andet.

Når han af sig selv samlede op fortsatte rosen og aktiviteten med henblik på at give godbid.

 

Når jeg ville have apporten fra ham, sagde jeg "apport" samtidig med at han spyttede ud i min hånd.

Dette er baglænskædning og indebærer at hunden associerer signalet "apport" med at skulle aflevere til hånd og for at kunne dette, skal den gennemføre alle de forudgående momenter af apporteringen først. Disse bliver meget nemt indlært fordi hunden fra starten ved hvad "apport" betyder = læg emnet i mi hånd.

 

Nye genstande introduceres og hurtigt skal tiden hunden bærer øges.

 

Når disse momenter er i orden helt inde ved mig - tilliden til mig og glæden ved at bære og aflevere, og ikke før - lægger jeg afstand dvs. dropper genstanden lidt længere væk og gradvist kastes længere væk til den ønskede afstand.

 

Når dette er i orden lægges "pynten" på, at hunden kan starte og slutte "på plads" eller hvad man ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

Vi skal ihvertfald til at øve det med Bailey.

 

Men siger I ikke også at jeg skal se tiden an med Mollie når hun ikke rigtigt viser nogen interesse i at bære på ting.

 

Men på den anden side, får hun rygsæk på, er hun ikke til at stikke i. Hun er pavestolt.

 

så jeg er altså lidt i tvivl denne gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg gjorde det måske lidt omvendt, jeg lærte min hund at slippe før jeg lærte den at hente.

Først shappede jeg det at tage noget i munden - og når vi var nået til at hunden kunne tage tingen i munden begyndte jeg at bruge kommandoen slip - lige inden hunden selv spyttede tingen ud af sig selv, rosen kom således for at slippe genstanden på min kommando. Med tiden øgede jeg tidsrummet inden jeg gav slip kommandoen og samtidig introducerede at jeg kunne berører hoved og mund uden at tingen måtte slippes.

Når slip kommandoen var helt på plads begyndte jeg at introducere "apport" når hunden tog apporten fra min hånd. Dernæst når den lå på gulven foran hunden osv. osv.

 

Der er ingen af mine hunde som har været naturlige apportere og apport er noget jeg har måtte knokle for. Idag apportere min hanhund alt fra breve til dåseøl og hjælper tilmed når vaskemaskinen skal tømmes og bordet dækkes. Hvorfor have hund hvis den ikke kan hjælpe til i hverdagen! Nej bare pjat :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej ved du nu hvad! :shock:

 

Det kommer da an på hvordan det øves.

 

Jeg vil gerne have mig frabedt at få Pelles holden fast i en genstand vurderet som tvangsapport :-).

 

Du lægger for meget i ordet kære Ninjamor :blink:

 

Når man får en hund til at bære ting til den får lov at slippe det igen, kaldes altså en tvangsapport, om du vil det eller ej.

 

Jeg har gjort det på flere måder.

én måde var at lære hunden at hente og bringe, og slippe på kommando. Tiden den skulle sidde med skidtet i munden blev så bare forlænget.

("Brugt" hund hvor alt skulle genindlæres)

 

Jeg har ligeledes anvendt den metode du beskriver Ninjamor. Og den er særdeles effektiv, særligt hvis man har hunden fra hvalp af.

 

Næste hund vurderes endnu, men det letteste vil efter al sandsynlighed være som Ninjamor beskriver, og det vil jeg påstå gælder for alt ved hundehvalpen.

Stop-kommando indlæres ved mig også ad bagvejen. Det samme med stopfløjt, hjemkald og meget andet. (Det sparer en for meget bøvl senere hen, at hunden får koblet en betinget refleksagtig adfærd på div. kommandoer.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Du lægger for meget i ordet kære Ninjamor :blink:

 

OK

 

Når man får en hund til at bære ting til den får lov at slippe det igen, kaldes altså en tvangsapport, om du vil det eller ej.

 

Aha, det må så være fordi hunden ikke selv må afslutte forløbet går jeg ud fra?

 

Så er lineføring, stå, sit, dæk, rundering mv. også "tvangs..."

 

Nu kan man jo vælge en træningsform hvor hunden ikke

"tænker" i SKAL, men i JUHUU jeg fik lov at bære..

 

I den træningsform jeg anvender kommer der intet nej eller andet hvis hunden slipper apportemnet før tid.

Dette indebærer blot, at hunden dermed mister mulighed for ros og belønning.

For at kunne bruge denne metode skal hunden derfor være højmotiveret.

 

Jeg har gjort det på flere måder.

én måde var at lære hunden at hente og bringe, og slippe på kommando. Tiden den skulle sidde med skidtet i munden blev så bare forlænget.

("Brugt" hund hvor alt skulle genindlæres)

 

Jeg har ligeledes anvendt den metode du beskriver Ninjamor. Og den er særdeles effektiv, særligt hvis man har hunden fra hvalp af.

 

Ja, men kan også bruges på brugte og "ødelagte" hunde

 

Næste hund vurderes endnu, men det letteste vil efter al sandsynlighed være som Ninjamor beskriver, og det vil jeg påstå gælder for alt ved hundehvalpen.

Stop-kommando indlæres ved mig også ad bagvejen. Det samme med stopfløjt, hjemkald og meget andet. (Det sparer en for meget bøvl senere hen, at hunden får koblet en betinget refleksagtig adfærd på div. kommandoer

.)

 

Man kan spares for meget "besvær" ved tidligt at vide hvad man ønsker og hvordan man forstærker disse adfærd.

 

Jeg har lært Pelle stopsignal ad en bagvej og derefter fået lagt sit og dæk på samt ændring af disse positioner før han egentlig havde lært at blive i positionen når jeg gik fra ham.

En bagvendt måde at træne på og særdeles effektiv

 

Hvornår skal du have ny hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

jeg prøvede da vi legede ude i haven, vi trænede dæk og bliv. og hun så fik noget at bære på istedet for en godbid.. hold da fast hun blev så glad!

For jeg roste hende da hun tog det i munden og hun smed det ikke bare, men kom med det igen, da jeg sagde tak. altså ikke 100% perfekt men hun har ideen.

 

Jeg elsker bare de stunder hvor vi legetræner, og det her er hun altså helt vild med.. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha, det må så være fordi hunden ikke selv må afslutte forløbet går jeg ud fra?

 

Så er lineføring, stå, sit, dæk, rundering mv. også "tvangs..."

 

Nu kan man jo vælge en træningsform hvor hunden ikke

"tænker" i SKAL, men i JUHUU jeg fik lov at bære..

Vi er helt enige. Men det hedder stadig tvangsapport, fordi hunden skal bære apporten, til den får andet at vide.

Hvad den tænker i den sammenhæng er reelt underordnet.

Tvangsapport har været brugt om det altid, og først i nyere tid (eg. de sidste små 10 år) er det pludselig blevet fy-fy at kalde det hvad det essentielt er.

 

Faktisk er den metode du så fint har beskrevet, beskrevet i den ældste jagtbog der inkluderer jagthundetræning på min hylde. (indeholder ikke meget, og det meste af det er helt hen i vejret (leksikon = skrevet af mange)) leksikaet er fra 60'erne. Hér hedder det tvangsapport.

 

i michael sands: jagthundens træning, fra 90'erne (tror jeg nok) hedder det også tvangsapport.

 

Og i "folkemunde" så at sige, hedder der også tvangsapport (ihvertfald her)

 

Men nok om dét, det drejer sig om akkurat det samme: at ære hunden at bære ting, til man selv vil have det leveret til hånd eller andet.

 

 

Ja, men kan også bruges på brugte og "ødelagte" hunde

Enig. Kan bruges til alle dyr, og mennesker for den sags skyld ;-)

 

Man kan spares for meget "besvær" ved tidligt at vide hvad man ønsker og hvordan man forstærker disse adfærd.

= delmål og slutmål såvel som grovplan for hvordan man vil nå målene.

 

Jeg har lært Pelle stopsignal ad en bagvej og derefter fået lagt sit og dæk på samt ændring af disse positioner før han egentlig havde lært at blive i positionen når jeg gik fra ham.

En bagvendt måde at træne på og særdeles effektiv

Jeps. Jeg lærer så ikke hunden at sitte eller dække på stopfløjt. Hvis den gør det, kan den oftest ikke se min dirigering når den er ude på marken, og jeg kan ikke se hvor den har fokus.

Af praktiske hensyn altså.

 

Hvornår skal du have ny hund?

Tjaaaa. Helst for et år siden :lol:

ALlerførst skal jeg have forholdene iorden, så et eller andet sted er det en god ting at jeg ikke har fået en ny endnu. Men du kan tro nallerne klør efter at få fingre i en bet'ski' :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...