Hop til indhold

Slalom - Hvilken metode bruger i?


Gæst Cinta
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg går og pønser lidt på, måske at begynde til noget agility med min eurasier-tæve, på lidt over 2½ år. Om det bare bliver hygge eller om vi kommer til at gå helt vildt op i det, aner jeg ikke :)

 

Jeg har dog ikke mulighed for at starte lige nu (jeg har noget med knæet og det ene håndled), MEN jeg er så heldig, at jeg har lidt redskaber herhjemme og en stor fin have. Så jeg tænkte lidt, at vi kunne fylde ventetiden ud med noget slalom ;)

Jeg er rimelig habil træner, men vi har ikke prøvet agility før.

SÅ mit spørgsmål er: Hvilken metode kan i bedst lide at bruge, når i skal lære jeres hund slalom fra bunden?

 

Lige nu tiltaler "lige-ud metoden" med net (eller tråd/snor), mig ret meget. Men jeg har aldrig prøvet det, så det kunne være fedt at høre fra nogle, som har prøvet det et par gange :)

 

P.S. Hun er meget rolig og ret signalfølsom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har prøvet shaping, både med og uden klikker ;) Og er helt med på, at hvad der virker for en af jer, ikke nødvendigvis virker for os :)

Kunne bare godt tænke mig at høre, hvad i foretrækker og hvorfor?

 

Alleen, er det med eller uden "guide-snore" (snor, hegn,etc.)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet lidt af hvert, både på egne hunde men også via undervisning. Mht. mine egne hunde bli'r det helt klart 2x2 fra nu af, ingen tvivl! Den gi'r en bevidsthed og forståelse for slalomen, som jeg synes er helt uovertruffen. Desværre har den dog aldrig fungeret for os i undervisningen, da metoden simpelthen ikke har passet vores kursister. Så det er helt sikkert at en indlæringsmetode skal passe både hund og fører! På vores hold bruger vi nu buer, enten de almindelige eller også buer lavet af havehegn. Det har fungeret fint indtil videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er "de almindelige buer"?

Og tak for svar :)

Sorry, blev vist lidt for indforstået dér! :oops: Det jeg kaldte "almindelige buer" er nogle ret smalle buer i plexiglas, de er vel omkring 5 cm brede. Jeg køber dem fra Sjælland, hvor jeg har en god ven der laver dem. Ved faktisk ikke hvem der ellers laver dem. Men det de fleste af vores kursister har valgt er at selv lave nogle "buer" af havehegn, og det har også fungeret rigtig godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Morgan der er 2½ år, lærte i sin tid en forbandet bøvlet måde der gjorde at han havde en uselvstændig slalom i meget lang tid, vidste ikke bedre den gang, og fik ikke rigtig nogen vejledning i min gamle klub.

Den gik på at fører hunden igennem slalom med snor, eller godbidder, og det fatter de ikke ret meget af de første 200 gange, og kan ikke rigtig slalom med mindre man er på siden af dem hele tiden!

 

Min DSG som min mand skal til at løbe med, som jeg har trænet med før, lærte slalom via allé metoden for noget tid siden. Og det var med buer på den stabile slalom, men pt. har hun kun indgangs buer og udgangs buer på, og ikke andet.

 

Min border blandings tæve på 1 år, skal også lære slalom via allé metoden. Næste år.

Det fungere super for mig, og håber det kommer til at fungere super for Merci der skal lære det næste år :blink:

 

Har en del videoere fra da Pixel lærte slalom via allé metoden, hvis du vil se dem evt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det afhænger meget af hvad man forventer af hunden og hvad man selv er i stand til at yde som hundefører. Fx er 2x2 jo nytteløs at give til den hundefører som ikke magter at belønne korrekt, og ikke alle hunde forstår alle metoden.

 

jeg har to hundefører fra mit begynderhold. Den ene besluttede fra starten af at hun ville lokke hunden(fornuftigt valg for hende som hundefører) og det er den hund fra holdet der har den bedste slalom. Den anden kæmpede og kæmpede med den alle metode. Til sidst bad jeg hende om i en uge at lokke den igennem på bare fire pinde og så øge det. Ugen efter kom hun stolt og viste at hunden nu kunne otte pinde med pænt tempo.

 

For en metode som 2x2 er jo genial for den rette hund og fører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det afhænger meget af hvad man forventer af hunden og hvad man selv er i stand til at yde som hundefører. Fx er 2x2 jo nytteløs at give til den hundefører som ikke magter at belønne korrekt, og ikke alle hunde forstår alle metoden.

 

jeg har to hundefører fra mit begynderhold. Den ene besluttede fra starten af at hun ville lokke hunden(fornuftigt valg for hende som hundefører) og det er den hund fra holdet der har den bedste slalom. Den anden kæmpede og kæmpede med den alle metode. Til sidst bad jeg hende om i en uge at lokke den igennem på bare fire pinde og så øge det. Ugen efter kom hun stolt og viste at hunden nu kunne otte pinde med pænt tempo.

 

For en metode som 2x2 er jo genial for den rette hund og fører.

 

Helt enig - man er nødt til at finde en metode som fungerer for både hund og fører!

 

Selv om jeg synes 2x2 er en helt fantastisk metode, så fungerede det ikke for de fleste af vores kursister, og så er det jo ligegyldigt at metoden som sådan er genial. Mit næste valg ville så være buer, som jeg også synes er en fin metode. Men TS er vist shapingvant, og så ville jeg helt klart gi' 2x2 en chance.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke mødt mange eurasier, men havde en på mit begynderhold, og den ville jeg aldrig byde 2x2 uanset hvor shapingsvant den måtte have været. Dens temperament passede bare ikke til den metode. Jeg tror faktisk at det i højere grad handler om på hvilken måde hunden er vant til at blive belønnet på, end om hvor vidt den er vant til at blive shapet. Hvis hunden ikke kommer op i drive når den ved der vanker en belønning og i stedet tager sig god tid, for når vi det ikke i dag, så når vi det i morgen, så er metoden ikke meget værd.

 

imo findes der to typer hunde der er kan shapes. Der er dem som bare kører på(sådan er min egen) og så er der de lidt mere forsigtige hunde. Jeg kender en der har en af den anden type. Det er også en border, og den er i den grad shapingsvant(hvis der er nogen der kan shape en adfærd frem så er det denne hunds ejer). Men til trods for at den er to år ældre, så har den ikke det samme høje tempo og gå på mod, som Cassi har(og de er trænet nogenlunde ens). Jeg tror at noget af forklaringen ligger i den måde vi kan gå ind og belønne vores hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk tror jeg at 2x2 er til dem der godt kan lide at nørde og har tiden til at træne i små intervaller næsten dagligt i en kortere periode. Og det har de færreste nye hundeførere...

Jeg havde nu flere laaange pauser da jeg kørte 2x2 med Iso, og det var der ingen problemer i. Måske havde hun lært den på lidt færre sessions hvis det havde været mere koncentreret, men det gik nu rimelig hurtigt alligevel. Men jo, lidt nørdet skal man nok være.

 

Nu har jeg ikke mødt mange eurasier, men havde en på mit begynderhold, og den ville jeg aldrig byde 2x2 uanset hvor shapingsvant den måtte have været. Dens temperament passede bare ikke til den metode. Jeg tror faktisk at det i højere grad handler om på hvilken måde hunden er vant til at blive belønnet på, end om hvor vidt den er vant til at blive shapet. Hvis hunden ikke kommer op i drive når den ved der vanker en belønning og i stedet tager sig god tid, for når vi det ikke i dag, så når vi det i morgen, så er metoden ikke meget værd.

 

imo findes der to typer hunde der er kan shapes. Der er dem som bare kører på(sådan er min egen) og så er der de lidt mere forsigtige hunde. Jeg kender en der har en af den anden type. Det er også en border, og den er i den grad shapingsvant(hvis der er nogen der kan shape en adfærd frem så er det denne hunds ejer). Men til trods for at den er to år ældre, så har den ikke det samme høje tempo og gå på mod, som Cassi har(og de er trænet nogenlunde ens). Jeg tror at noget af forklaringen ligger i den måde vi kan gå ind og belønne vores hund.

 

Der er jeg så lodret uenig. Alle hunde kan i grund og bund shapes, og farten er jo et kriterie af flere. Til gengæld tror jeg ikke at alle hundeførere er gode til shaping! Og desværre gennemgår rigtig mange hunde en hvalpe/unghundetræning der faktisk modarbejder både shaping og effektiv/god belønning, det er i hvert fald hvad vi ser rigtig meget af hos os. Hunde der ikke kan ta' initiativ, og førere der ikke er bevidste nok omkring belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skod HF når det gælder iPad!

 

jeg er ikke i tvivl om at der kan shapes mere fart i alle hunde, men jeg tvivler på at man kan shape drive ind i alle hunde, der ikke har det naturligt.

 

Det er jo heller ikke alle hunde der virkelig kører på når de bliver shapet. I hvert fald har jeg set hunde som altid er blevet shapet, men som bare tager det skridt for skridt stille og roligt, og så er der min egen, som godt nok altid har vidst hvad en klikker er, men som ikke er 100 % shapet. Hun har en lyst og vilje til at arbejde med tempo, og det tror jeg kan være vanskeligt at få ind i hunde, hvor det ikke er naturligt.

 

Så nej, en shaåingsvillig hund, som bare tager tingene Way to cool og ikke har drive, ville jeg ikke bruge en 2x2 til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg er til dels enig med dig. Man kan jo ikke ændre en hunds "personlighed". Men er det af fødsel en hund uden "drive", så er der vel ingen metode der ændrer det? Og IMO er 2x2 en metode der i den grad gi'r hunden forståelse, sikkerhed og ikke mindst selvsikkerhed ifht. slalom, og det gi'r IMO den bedste forudsætning for at få den fart frem i hunden som den nu en gang har. At hunden sætter farten ned i selve shapingprocessen har jo intet med det færdige resultat at gøre, det gjorde Iso også, og gør stadig når vi shaper nye ting. Det er jo bare et udtryk for at hun er usikker på hvad hun skal, at hun tænker sig om og prøver sig frem. Når hun så er sikker i øvelsen/delmomentet - så kommer farten jo igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...