Hop til indhold

Hjælp! Hvordan lærer jeg hvalpen at forstå et "nej" (og stoppe med at bide)?


Gæst Thomsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Thomsen

Vi overvejer at overtage en sød lille blandingshund fra kærestens søster, der ikke kan have den alligevel pga. pludseligt arbejdspres. Hvalpen er ca. 13 uger gammel og en blanding af en Cairn Terrier og et Aussie/ Labrador-miks.

 

Problemet er, at den har lært en masse forkerte ting først. Den har ikke lært betydningen af "nej" på den rigtige måde. Dvs. der er blevet sagt "nej" til den, men det er ikke blevet bakket op af egentlig indlæring. Det betyder, at den kun nogle gange reagerer på det, men når den er oppe i gear og begynder at bide, så bliver "nej" taget som en del af legen og gør den kun ekstra ivrig, evt. får den til at gø.

 

Jeg har forsøgt at lære den "nej" via metoden med at få den til at sidde, præsentere en godbid, sige "nej", lukke hånden når den forsøger at tage godbidden og først åbne den, når den tager øjenkontakt. Men det ender med en frustreret lille hvalp, fordi den naturligvis først gennemgår hele registreret af mindre vigtige ting, søsteren har lært den først - dvs. give pote, sidde på to ben osv., og når det ikke giver resultat i form af godbid, begynder den at bide i hånden og/ eller gø.

 

Jeg har m.a.o. brug for en god metode til at lære den et "nej", som ikke gør den forvirret, fordi det kolliderer med tidligere indlæring.

 

Den har tydeligvis fat i noget af det, fordi hvis den tager mine sko, og jeg siger "nej", så slipper den og ser ud, som om den udemærket ved, at den har gjort noget, den ikke måtte.

 

Jeg kan også godt bruge et råd mht. bideriet. Vi har forsøgt med "nej", at give en pivelyd o.l., men det hjælper ikke. Det ser heller ikke ud til at hjælpe at fjerne os fra situationen, fordi den så bare løber efter og bider i sokker, sko eller bukseben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige lidt uddybning. Kæresten og jeg er begge studerende, så vi går en del ture med hvalpen dagligt - især til den lokale park, hvor den har rig mulighed for at lege med andre hunde. Jeg forsøger også at aktivere hende mentalt, bl.a. med "søg efter foder i græsset"-lege og en aktivitetsbold derhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror at nej og kontakt skal indlæres via to øvelser eller bedre sagt i stadier.

 

Da jeg lært min hund et nej, tog jeg en godbid og lukkede hånden og sagde nej ligesom dig når hun prøvede at tag den. Men i det sekund (og længer og længer tid sener hen) hun stoppede med at prøve at få den ud af hånden fik hun den, i det jeg sagde ja/værsgo.

 

I forhold med at bide/nappe, har vi altid prøvede at aflede med noget hun gerne måtte bide i, fx en bamse. Og så legede man lidt sammen med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er 13 uger!

 

Hun har ikke lært noget forkert , hvis din timing er god nok er den øvelse du bruger fin til at lære nej, men du skal være hurtigere til at belønne straks hun flytter snuden fra hånden. Øjenkontakt kommer senere.

Og så lær hende et nyt signal.

 

Måske i skal skrue lidt ned for turene, nu hun er så ung. De bliver let overstimuleret og så bider de mere.

 

Når hun bider, så prøv at få hende til at bide i legetøj og hjælper det ikke så gå væk fra hende, bag en dør i nogle minutter. Belønning for rolig adfærd når i kommer ud igen.

 

Hvalpe bider i går faktisk over helt af sig selv, hvis det får minimalt med opmærksomhed og hun finder ud af hvad der er godt at bide i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også sige hun er 13 uger, det er bare en baby hvalp ;-)

 

Man skal nemlig være hurtig og timingen rigtig. Men det kan altså godt tage sin tid og få sådan en lille en til at lade være med at bide ;-)

Nej kommandoen skal hun nok hurtigt lære men det at bide - ja min den lille lab var næsten ½ år gammelt før han stoppede med at bide i os, men vi mindskede det ved blandt andet at give ham noget andet at bide i - et tøjdyr, en bideting som var lagt i fryseren og var kold han kunne ligge og tygge i - bisserne kløer i den alder ;-) eller vi vendte ham kort ryggen - og al leg stoppede - når han stoppede med at bide gik legen igang igen....

 

Men som Luckyluna også skriver gå ikke for langt med hvalpen - de bliver så hurtig stressede også bider de - taler af erfaring fra min den lille lab, trænede vi for meget gik han lige i armen på mig og bed.... stoppede jeg lidt før end jeg normalt ville gøre bed han ikke. Så det er lige en balance man skal lære at kende ;-)

 

 

 

Velkommen til iøvrigt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sige, at 13 uger er en meget ung alder at indlære "nej"... Hjernen er langt fra færdigudviklet, så et koncept som behovsudsættelse, er sandsynligvis slet ikke noget den kan kapere endnu (hos mennesker udvikles den ofte ikke før 4-5 års alderen).

 

Og enig i at man skal passe lidt på med for mange gåture. Til dels pga. risikoen for overstimulering som Luckyluna også skriver. Og også fordi det svarer lidt til at motionere en 3-årig... Der er ikke det store behov endnu ;-) Alt i små doser :-)

 

Så mit råd ville også være:

1. Når hunden bider i jer, så tilbyd den leg (afled) med noget den godt må bide i.

2. Hvis dette ikke er muligt så vær så passive og kedelige, som overhovedet muligt, mens bidningen står på (så den ikke får noget ud af det). Husk og ros, når den stopper ;-) Og hvis den bider så det gør ondt, så PIV og gå prompte væk. Sådan lærer den bidehæmning... "Når jeg bider for hårdt, gider de ikke lege med mig", og det er en RIGTIG god ting at lære for en hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er 13 uger!

 

Hun har ikke lært noget forkert , hvis din timing er god nok er den øvelse du bruger fin til at lære nej, men du skal være hurtigere til at belønne straks hun flytter snuden fra hånden. Øjenkontakt kommer senere.

Og så lær hende et nyt signal.

 

Måske i skal skrue lidt ned for turene, nu hun er så ung. De bliver let overstimuleret og så bider de mere.

 

Når hun bider, så prøv at få hende til at bide i legetøj og hjælper det ikke så gå væk fra hende, bag en dør i nogle minutter. Belønning for rolig adfærd når i kommer ud igen.

 

Hvalpe bider i går faktisk over helt af sig selv, hvis det får minimalt med opmærksomhed og hun finder ud af hvad der er godt at bide i.

 

Helt enig! At forvente en hvalp på 13 uger kan nej er virkelig meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...