Hop til indhold

Fortæl mig lidt om Barf foder...


Gæst Mylle
 Share

Recommended Posts

Hejsa

jeg vil så gerne vide mere om, hvorfor de fleste er så glade for Barf foder?

jeg ved intet om det, men høre det ofte omtalt...

min adfærdstræner til hvalpemotivation taler også varmt om det - men sælger det jo selv ;)

Så vil helst høre om det fra alle jer andre...Fordele og ulemper.

Gizmo får tørfoder specielt til hans race - shih tzu - han er glad for det, men kaster indimellem op og jeg tænker jo det (bl.a) kan have med foderet at gøre.... Han trives fint og er en glad hund. Virker ikke syg, så har ikke tænkt mig at søge dyrlæge pga opkast - ikke på nuværende tidspunkt ihvertfald....

Link til indlæg
Del på andre sites

Først, så er der ikke noget, der hedder Barf foder:-D

 

BARF er en foder-metode. Bones And Raw Food er en af de betegnelser, det står for.

 

Der er mange forskellige metoder, at gøre det på. Med grønt, uden grønt, ben-dage (hvor hunden kun får ben), med og uden fastedage, ben hver dag, etc etc etc.

 

Min hund trivedes på det i 7-8 år, men så måtte hun have opereret de to store kind/rovtænder ud i overmunden pga de var flækkede, og fortænderne i undermunden er meget nedslidte, så vi stoppede med råfodring igen.

 

Jeg skiftede over i 2005, da min hund fik dårlig mave af al det tørfoder, (eller alt det vi fik prøvet af) der var på markedet dengang. Så der var ikke andet valg, for mig..

 

Nogle hunde trives på det, andre gør ikke. Det er lige som med tørfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Barf er et mirakelfoder. For dem der fungerer på det:-) Forstået på den måde, at mange hunde med uforklarlige problemer, som er kommet på barf, er blevet problemerne kvit. Så for dem ER det et mirakelfoder.

 

Jeg vil godt tro at det også kan have positiv effekt på visse adfærdsproblemer. Ihvertfald de adfærdsproblemer som bunder i hyperaktivitet pga. for meget sukker (kulhydrat=korn).

 

Men som Jeanette skriver, så fungerer det bare ikke lige godt for alle uhnde. Jeg ville egentlig gerne prøve det på min, men hun fungerer bare så skide godt på det hun får nu, og så ER tørfoder jo bare nemmere at have med at gøre:-)

 

Hvis du kører over på barf, så sørg for at du får lagt en foderplan hvor der er taget højde for sammensætning af vitaminer og mineraler. Og det er en god ide at få taget blodprøve en gang om året, for at tjekke om organer er i orden og at vitaminbalancen er fin. Så kan man samtidig få testet for parasitter:5up:

 

Hvis du vil prøve barf, så prøv at læse lidt om de forskellige leverandører. Der er fx Dibo, Rigtig Hundemad og Krageborg. De sidste 2 laver blandede kasser, og Krageborg har også poser med løsfrosset fuldfoder mix. Og de har nogle rigtig lækre og flotte ben til rimelige priser. Der er mange måder at barfe på, så man skal lige gøre op med sig selv hvad der vil fungere bedst:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Tusind tak for svar allerede.

Jeg har læst og googlet hele dagen idag. Har også læst mange for og imod argumenter... Spændende læsning.

 

Tilgængæld er jeg nok også noget lidt frem til - at forblive (foreløbig) på den tørfoder vi er igang med... Den fungerer jo egentlig godt nok for både os og Gizmo - kan jo heller ikke nødvendigvis give kosten skylden for Gizmos opkast...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund kastede på et tidspunkt sin mad op (BARF). Vi fandt ud af at han gjorde det pga. for meget mavesyre og nu får han lidt natron på hans mad som neutraliserer mavesyren :-)

 

Hvis tørfoder fungerer er der ingen grund til at skifte! Dog er jeg selv varm fortaler for råfodring. Min DSG fældede non-stop til han kom på kornfrit foder, og nu efter han i et år har spist råt er hans pels blød og lækker.

Dog er den eneste grund til at han begyndte at få råt foder at han er kastreret og ikke på nogen måde kunne blive mæt af den portion tørfoder han fik - Og mere ville give vægtøgning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen,

opkast er den sidste uges tid. Ca. - Ikke hver dag men næsten. Hen ad morgenstunden. Bare en enkelt gang....

Lidt mystisk. Der har været flere overvejelser ind over. Jeg fandt bl.a ud af, at han havde fået for meget lakse olie - så det startede jeg med at give skylden. Så har han desværre også fået ringorm og der smurte jeg Lamisil på, men han slukkede på det og det har jo også helt sikkert kunne give ham opkast....

Har selv tænkt hjerte- lunge orm men omvendt tænker jeg, at opkast ikke ville stå alene. Det bliver de jo ret syge af og han er ellers i fin trivsel :-D

Kennel hoste ved jeg intet om??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen,

opkast er den sidste uges tid. Ca. - Ikke hver dag men næsten. Hen ad morgenstunden. Bare en enkelt gang....

Lidt mystisk. Der har været flere overvejelser ind over. Jeg fandt bl.a ud af, at han havde fået for meget lakse olie - så det startede jeg med at give skylden. Så har han desværre også fået ringorm og der smurte jeg Lamisil på, men han slukkede på det og det har jo også helt sikkert kunne give ham opkast....

Har selv tænkt hjerte- lunge orm men omvendt tænker jeg, at opkast ikke ville stå alene. Det bliver de jo ret syge af og han er ellers i fin trivsel :-D

Kennel hoste ved jeg intet om??

 

Kennelhoste er egentlig bare en forkølelse. Dvs. hunden kan hoste, snotte, kaste op og være lidt sløj. Man skal holde øje, da det kan sætte sig som lungebetændelse. Det kan være en god ide at tage temperaturen.

 

Orm bør der tjekkes for uanset. Problemet med hjerte- og lungeorm er, at hvis først hundene viser tegn på fx træthed, er det fordi der er permanente skader. Så det er ubetinget en dårlig ide at vente til hunden er meget påvirket. Det bør (skal) tjekkes et par gange om året. Symptomerne varierer fra hund til hund, men et af symptomerne hos min hund er opkast. Grunden til opkast/hoste ved orm er, at larverne kravler rundt og irriterer luftvejene - rimelig klamt. Få det tjekket uanset!

 

Det kan også sagtens være mavesyre som Luckyluna skriver, og det er jo ret nemt at finde ud af:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...