Hop til indhold

Råd søges - kan jeg skifte foder nu?


Annette
 Share

Recommended Posts

Vi står foran et foderskift fra et kortfrit foder til et andet kornfrit foder (Olivers).

 

Lige pt. er min Golden ramt af dårlig mave. Han har desværre den dårlige vane at han æder græs med rodnet og hele mollevitten. Det har så resulteret i en dårlig mave.

 

Han havde diarré i søndags og blev så fastet 1 døgn hvor han fik 2 x canikur som det eneste.

Mandag er vi så startet op med skånekost bestående af udkogt ris + div. kogt fisk og kogt kylling samt lidt tun i vand + skånetørfoder fra dyrlægen.

Og selvfølgelig canikur som vi her onsdag har halveret mængden af, da det afføring der kommer er fast og har været det siden i går.

 

Så er det jeg tænker.......ville det være smartest at starte op med det nye foder nu eller skal han have lov til at spise de 9 kilo op af det faste foder der er tilbage?

Kan jeg risikerer at han igen får dårlig mave fordi han overgår til andet foder i forlængelse af skånekosten (ved godt at der skal blandes lidt alm. tørfoder i skånekosten lidt af gangen over 4-5 dage)?

 

Min umiddelbare tanke er, at hans mave måske ikke "genkender" det nye foder og går i smadder igen (sig bare til hvis det er helt ude i hampen og jeg bare er hysterisk:oops:).

 

Det skal lige siges, at vi ikke skifter foder fordi han ikke trives på det gamle. Det er af praktiske grunde. Der er kun 1 forhandler af det foder her på Sjælland (pt. i Slagelse hvor vi bor). Vi har nu oplevet et par gange at de ikke har det hjemme når vi mangler (syntes ellers vi kommer i god tid). Leverandøren sender ikke ud til private og skal vi have det andetsteds fra skal vi kører til opdrætter i Maribo. Og der immervæk et stykke vej. Olivers er noget nemmere at få fat i og findes også i forskellige variationer. Det gør vores gamle foder ikke.

 

Håber nogle ligger inde med råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg vidste ikke at jeres hund reagerede selvom han blev skiftet over langsomt. Er du sikker på at han har fået dårlig mave af at spise græs med rødder og at han ikke har fået dårlig mave og derfor spiser græs?. Hvis min hund har dårlig mave spiser hun nemlig jord.

 

Nå, for lige at svare på dit spørgsmål, så tror jeg ikke du mindsker reaktionen betydeligt ved at give det gamle foder når du skifter fra skånefoderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det er et fedt. Lige nu skal han sikkert langsomt kører over på tørkost igen og om det er den ene eller anden betyder nok knap så meget, så længe det fungerer for ham.

Når du skifter til ny tørkost, skifter du bare langsomt over en uges tid.

Min ene hund kan sagtens skifte fra dag til dag, den anden skal have det langsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Når mine hunde har problemer med maven - æder de græs i hobevis - det almindelige græs plus rødder renser ud i systemet bagud - det brede ekstra lange græs spiser de for at fremkalde opkastninger.

 

Det kan være alt fra en mave infektion til noget foder relateret - så æder de græs.

 

I øjeblikket er der mave infektioner blandt hunde - i hver fald her i vores område.

 

Selvom de to af mine hunde har generelle mave problemer (som jeg dog kender og derfor kan drible udenom faldgruberne) - så har jeg skiftet foder fra dag til dag - fordi det ingen forskel gjorde - men hvis hunden har fungeret på sit foder og den har fået det gennem længere til anbefales det at lave en indkøringsperiode over 1 uges tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok. Har også hørt om indkøringstid på en uge. Jamen, så tror jeg vi bruger de 9 kg op. Selv om han ikke virker så begejstret for det.

 

Ehmmmm, du kan jo starte ham på det nye foder, og så donere det gamle foder til Blå Kors:engel: De gær nu klar til nødherberger her når frosten sætter ind, og er rigtig glade for hundefoder og evt. tæpper. Undskyld for OT:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...