Hop til indhold

Hjælp min hund gør


Ziggi
 Share

Recommended Posts

Kære alle hundeejere

Jeg ved at der er mange som har stillet spørgsmål, vedrørende at deres hund gør. Og jeg har også kigget alle svarene igennem. Men jeg er nød til at stille spørgsmålet igen, for der må og skal ske noget nu, ellers frygter jeg at vi i værste tilfælde bliver smidt ud af vores lejlighed.

Lidt for historie:

Det drejer sig, om min sorte kasterede han cocker spaniel, som er lidt over 2 år gammel. Han gør rigtig meget, og det er af alt. Selv den mindste lyd, begynder han at gø. Han gør også når det banker eller ringer på døren, men det er jeg begyndt at træne med ham. Hvor han skal sidde på et tæppe og blive og så går jeg ud og åbner døren.

Men det er alt det andet gøeri som jeg meget gerne vil have hjælp til at få stoppet. Jeg har simpelthen prøvet alt, alle gode råd jeg har fået men intet virker. Jeg sågar betalt 3000 kr. for at få en adfærdsbehandler ud, men hendes metoder har jeg valgt at se bort fra. Da min hund er en usikker og nervøs hund. Hun sagde at hver gang han gøede skulle jeg lukke ham ude i gangen, og han måtte ikke komme ind før han holdt op med at sige noget. Det skal lige siges jeg prøvede hendes metoder af i 14 dages tid, men stoppede så, da jeg lige så stille kunne se på ham, at det kun gjorde det meget værre. Han blev mere og mere sur/arrig og det var ikke det som var meningen.

Så har jeg sagt stop, nej, ti nu stille osv. Og nogle gange har jeg også forsøgt at råbe til ham (ved godt nu at det skal man slet ikke). Men når man er desperat så gør man næsten hva som helst.

Han kan ligge og sove og så er der en lyd, så gør han. Men også her i denne juletid er det ekstra slemt med alt det fyrværkeri. Derfor har jeg netop i dag været nede og købe feromoner til ham. Sådan en som skal i stikket, jeg ved ikke om det kan hjælpe på hans gøeri, men jeg håber og krydser for at det virker.

Men det kan jo ikke gøre det alene, så jeg tænker hvad og hvordan kan jeg træne med ham, sådan at han ikke gør hele tiden. Det skal også lige siges at han kan ikke være i haven alene, der er han i snor (sporline) ellers gør han, og han kommer ikke når jeg kalder. Jeg går til træning med ham, men det er lydighed og agility. Og han er da også blevet meget bedre, men jeg mangler redskaber til hvordan jeg træner hans gøeri.

Jeg ved ikke om han er stresset eller over stimuleret… Jeg har tænkt meget på, om det kan noget at gøre med at vi leger med ham hele tiden? Hver gang han vågner så leger vi med ham, de fleste af gangene kommer han selv hen med noget af sit legetøj, så er det lidt svært ikke at lege med ham.

Jeg vil ham kun det bedste og han er en god hund, han skulle bare ikke gø så meget som han gør.

Håber at i har nogle gode råd til hvordan jeg kan hjælpe ham.

 

MVH Lene

Link til indlæg
Del på andre sites

Cockerspaniel er ofte meget gøende. Og nogle ophidses let. Jeg går på et træningshold med kun cockere, så det kan være svært at hører, hvad lederen/træneren siger.

Jeg synes dog det er et opdragelsesspørgsmål. En 2 årig burde stoppe på kommandoen NEJ, eller Stop , når dette er indlært.

Du beskriver ham som nervøs og det kan Cockeren sagtens være. Er han aldrig ude at løbe fri i længerer tid???

Du beskriver ham , måske tager jeg fejl, men som et lidt lille pus, som man ikke kan forlange så meget af.

Jeg ville i dit sted gå rigtig lange ture med masser at snuse til med ham. Og når han opfordre til leg indendørs, så aldrig noget ophidsende, men f.eks trickøvelser.Og efter sit, dæk, stå, bliv liggende, også sik/sak mellem dine ben, giv pote, High five, Find gemte ting osv. Køb en bog med hundeleg, der er egnet til indendørs.Altså aktiver hans hjerne.

En hjerne og kropsliv træt Cocker gør nemlig mindre.

Hvis hunden har lært en dækkommando kan den gives, og så er det yderst trættende for den at fortsætte sit gøeri, men det tager jo ikke gø-trangen fra dem, som hvis den er ordentlig aktiveret.

hos Kristina 1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg må være ærlig var min første tanke, da jeg læste dit indlæg, at han måske bruger sit gøeri på samme måde som at komme med legetøj, for at få opmærksomhed og bestemme hvad der skal foregå. Respekterer din hund et nej?.

 

Kan du prøve at beskrive hvad du mener med at han blev mere sur og arrig af at blive lukket ude i gangen?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du lyder som en skøn hunde ejer der vil det bedste for din hund, hatten af for det:-)

Ud fra din beskrivelse tænker jeg umiddelbart stress og utryghed ved lyde. Men kan du måske filme det kort på mobil og lægge her ind?

 

Gør han når han er alene hjemme?

 

Kan i kalde ham væk fra lydende?

 

Hjælper baggrund s støj.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Igen

 

Mange tak for jeres svar.

 

Ulla det kan godt være du synes at det er et opdragelses spørgsmål, men det er jo netop det som er galt... Det er min første hund, så der er sikkert mange ting som skulle gøres anderledes også da han var hvalp. Men det er det som jeg prøver at ændre på nu, og derfor prøvede jeg at spørger jer til råds..

 

Jo Ziggi er ude og løbe fri hver dag i ca. 1 time og de fleste af gangene er det sammen med en anden hund som han rigtig godt kan lide af lege med. Ud over det får en tur om morgen og en om aften på ca. 30 min. pr. tur.

 

Du kan godt have ret i at vi er ser ham som et lille pus, og det er vi ved at ændre. Men rom blev jo ikke bygget på en dag.

 

Ascha nej det gør han ikke. Han mangler noget respekt også genneralt, men også dette er jeg ved at ændre på. Jeg tror nu ikke at han gør for at få opmærksomhed, for det er kun ved lyde eller hvis han tror der er nogle ved døren. Men måske er det noget med at bestemme det kan godt være at det er det.

 

Jamen han bider ud efter os og knurre. Han skal have snor på ellers følger han ikke med ud i gangen, og hver gang vi skulle sætte snor på ham, så blev han hidsig og knurrede og bed efter os. Og det var jo ikke det som var meningen, meningen var at han blev mere tryk ved os, og at han vidste at vi er lederne.

 

Måske skulle jeg i den forbindelse lige fortælle at han er blevet holdt nede da han var hvalp, for det var det vi fik af vide man skulle. Igen det er vores første hund så hvor skulle vi vide at det gør man ikke..

 

Tak luckyluna jeg prøver at gøre det så godt som jeg kan.

 

Han har desværre ikke lært at være alene hjemme, jeg går hjemme hver dag, så har ikke syntes at det var noget problem.

Nej vi kan ikke kalde ham væk fra lyde, og pivedyr duer heller ikke, det har vi prøvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit lange svar. Endelig drop alle tanker om at holde ham nede og bestemme over ham, som i heldigvis har fundet ud af ikke er godt

Han skal lære at stole på jer og blive tryg i sit miljø, så vil han også være mere tryg ved lydende

 

hvis i ikke allerede har det, så tænd for radioen i dag timerne, så der er noget til at kamuflere lydende ude fra.

Ha ham i samme rum som dig, og luk de andre døre så han ikke skal overskue så meget. Udstyr dig selv med en bælte taske med godbidder han er vild med. Send en person ud og gå på trappen for at få startet op, hvor du ved der kommer en lyd. Send en SMS til vedkommende når han skal gå forbi jeres dør. De første ti gange måske, stop fodre du din hund med godbidder på god afstand af døren, mens han passerer. De første gange skal det være så let at du har 100 procent succes , altså han ikke siger en lyd, men hvor han kan høre at der går nogle i opgangen. Hvis din hund gør, er det for svært og du skal enten på større afstand eller lydende skal være lavere. I takt med at han kan klare det uden at gø så rykker du tættere på. Og først når i kan stå lige op ad yderdøren og stadig stop fodre ham og han ignorerer lyden, kan i trappe ned på godbidder og øge afstanden mellem dig og hund, når lyden kommer

Dette giver ham en positiv forventning til at høre en person på gangen. Så skal dette videreudvikle s til flere lyde og med jer på større afstand.

 

Skal træner for eksempel ti gange i træk tre gange om dagen i begyndelsen i nogle dage og så skulle i gerne kunne gå videre til atkkunne træne på bare dine naboer der går forbi. Skulle han gø

Undervejs eller ved andre lyde, så gå ind foran ham og prøv at lokke ham til at følge med med nogle godbidder. Du behøver ikke være bange for at belønne at han gør , da han gør på grund af en følelse af utryghed og denne bliver ikke stærkere af at få godbidder. Snarere bliver han bare mindre stresset, hvilket kun er godt.

 

Fortæl Hvordan det går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen Ziggi

Det var ingen kritik af din håndtering af din hund. Men de gøer desværre ofte meget, de cockere , især ved ophidselse. Jeg har selv 4 stk.

Jeg ville gerne vide, hvad du mener med at have holdt ham nede, som hvalp og unghund. Hvordan og i hvilke situationer????? Kan du beskrive det.

 

Føler du selv , at han er utryg ved jeres håndtering af ham.. Hvordan reagerer han ved at skulle børstes , negleklip og almindelig pleje/trimning??? Min fornemmelse siger mig, at det ofte er der, folk kommer på kant med racen.At han knurre og bider efter jer, må jo have en årsag. Desværre kan noget af det også være medfødt, men så kan meget ændres ved en anden omgang med hunden. Har du talt med opdrætter om , evt en af forældre er ligesådan???.

Link til indlæg
Del på andre sites

1000 tak for dit svar luckyluna det er lige sådan en øvelse jeg kan bruge til noget. Godt nok bor vi i rækkehus men jeg kan bruge øvelsen fordi at han gør af alle dem som går forbi vores dør. Vi har alt lukket døren ud til gangen er lukke og gardinerne er trukket for. Men jeg vil helt klart gå i gang med denne øvelse for så er vi da et skridt på vejen.

 

Jeg er glad for at du nævner det med at jeg ikke skal være bange for at give guf for at gø. For det er jeg så bange for at komme til. Men jeg kan godt følge dig i at han gør fordi at han er utryg.

 

Jamen en vi fik af vide når han bed efter os da han var hvalp og det ikke var i leg så skulle han holdes nede. Lægge ham ned og så holde på halsen indtil at han slappede af. Det er noget af det jeg fortryder så inderligt at jeg har gjort men jeg vidste ikke bedre.

 

Ja lidt føler jeg at han er utryk ved os specielt når vi rør ved hans hovede. Men det har nok noget at gøre med at vi har holdt ham nede. Men det er blevet meget bedre for jeg er begyndt at træne med ham hvor jeg bare sidder og aer ham mens jeg giver guffer.

 

Jeg kan slet ikke få lov til at rede ham med mindre jeg sidder og propper ham med guffer. Jeg kan heller ikke dryppe hans ører men det er også noget jeg er gået i gang med at træne. Ørerne der må jeg holde ham i halsbåndet ellers bider han men når jeg skal rede ham kan jeg få lov når jeg give ham mange guffer.

 

Nej jeg har ikke talt med opdrætteren den gang vi købte ham så vi kun moderen vi købte ham privat men moderen virkede stille og rolig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene, at den nødvendige pelspleje er meget tillidsskabende, fordi hvis det bliver tvangsagtig, er man selv forberedt på ballade og det bliver hurtigt forbundet med tvang. Derfor bør de som hvalpe lærer at stå på trimmebordet og vænne sig til saks , klippemaskine , hårtørrer osv . At man efterser ører og i det hele taget rører dem overalt på kroppen. Hvis mine som hvalpe har været meget urolige deroppe, så har jeg f.eks klippet poterne til, når de lå og halvsov i sofaen. Så står de i god arbejdshøjde og man bukker sig ikke over dem.

Hvis du føler at noget du gør, f.eks dette med snor på og skulle i gangen, vil ophidse ham, så stop omgående.Han skal væk fra den grimme vane, hvor han forbinder din handling med at skulle forvare sig.

Jeg kigger ofte i en hundetræningsbog af Maiken Lysholm Sten, der hedder TRÆN DIN HUND, når jeg mangler inspiration til noget. Måske kender andre også andre bøger.

Jeg tror sagtens du kan ændre jeres forhold, nu du er Obs på at ville det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...