Hop til indhold

Helt specielt for DEN race - eller er det?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst 1stkholm
OK jamen det er så en helt anden oplevelse jeg har, specielt af doberman, den blir ved og ved og ved, ihf. dem jeg har haft.

Det har så været brugslinjer, og jeg ved ikke om din måske er en udstillingsmodel?

Jeg har trænet et sted med sådan en, den var noget mindre energisk end min, så måske forskellen ligger der?

 

Jeg har aldrig selv arbejdet med rotter men har boet sammen med en, og den var langt mindre behagesyg og virkede mere egenrådig og det kan måske godt opfattes som at den ikke gider blive ved at gentage det samme.

 

Min dober kunne nok ikke være mere udstillingslinje end han er, så det er måske der den ligger :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Maggie sover også gerne på ryggen med alle fire stænger lige i vejret.

Jeg tror, at det har noget med tryghed at gøre - ikke race-relateret

 

Det gør mine også. Jeg er helt enig så langt, at de aldrig ville gøre det, hvis de ikke var trygge, men jeg har fået den klare opfattelse ved at observere mine, at det også er for at køle af. Pelsfattigt maveskind op i luften. :-D

 

Enig :5up:

Jeg er faktisk lidt bange for at vores næste hund ikke bliver lalleglad - derfor håber jeg egentlig lidt at Aslan ikke er racespecifik - men "os specifik" sådan at den næste hund bliver ligeså glad og fyldt med humor som Aslan er.

Men nu må vi jo se hvad vi ender op med når den tid melder sig :)

 

Martin vil jo have en bullterrier. De kommer vist med lalleglads-garanti! :lol: Eller også skal I bare have en dober-klovn. :hjerte:

 

 

Tungnem var ikke rette ord/beskrivelse efter jeg lige slog den præcise betydning op :lol:. Det er vel det med at Doberen og rotte ikke gider bliver ved med at lave det samme igen og igen, hvilket schæferen jo "gerne" gør.

 

Her er jeg helt enig med Hopsa, mine dobere kan blive ved og ved og VED. De er nogle spasmagere der elsker at have sjov og behage deres ejere (eller dem selv). Når en af mine får mig til at grine - og det sker dagligt - så er der bare ingen ende. Og Leah nærmest tigger om at træne dagen lang.

 

Til orientering, om i vil trod et eller ej, Aslan kan også godt være fjedrende, nok bare i en lidt tungere fjedren end en puddel hihi

 

Smid yndlingsbolden og Aslan er flyvende. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt at læse det som skrives om Spaniels. At de er vimse og altid i aktion.

 

Jeg har 2 - og når de er inde ligger de 95% af tiden og sover - helst der hvor jeg er. Det er rigtigt, at når der sker noget er de meget vimse og tilstede. Hvis jeg knipser betyder det at der skal ske noget og de er oppe på dubberne på nul komma fem, men når der er "overstået" er de mindre end 30 sekunder om at finde tilbage til et sovested og snorke videre.

 

Hvis man nu antager at 80% af det hunde gør er ret ens fordi det er samme art. 10% er racespecifikt og 10% er helt individuelt, så er det altså de 10% racespecifikke adfærdsmønstre vi holder så meget af at snakke om og som vi formentlig i rig mål blander med de individuelle adfærdsmønstre og de artsspecifikke adfærdsmønstre.

 

Det kunne være en interessant øvelse at lave en "blindsmagning" af hunderacer. Tag en typisk Spaniel, en typisk Labrador og en typisk Border Collie. Put dem ind i præcis samme ydre.

 

Jeg vil tro at de fleste "hunde-interesserede" Folk herinde) hvis de får en time med hver af dem ville kunne identificere hver race. Der vil formentlig også kunne findes 3 racer, hvor meget få af os vil kunne identificere racerne. Jeg tror ikke jeg ville kunne skille en Berner fra en Broholmer og en Bull Mastiff. Men det kommer jo meget an på hvilke racer man kender særlig godt også.

 

Indenfor jagthunderacerne er der jo meget store forskelle på hvad hundene er avlet til gennem generationer, så det er let at skelne mellem typerne: Stødende, stående, støvere og apportører osv. Det er let at se forskel på disse forskellige typers adfærd i 6 måneders alderen, hvis eller den er naturlig (ikke kontrolleret).

 

vh Jagt57

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...