Hop til indhold

Optimal tilvækst?


KimJ
 Share

Recommended Posts

Vi har en 9 mdr. gammel Hovawart hvalp, som vi er blevet lidt i tvivl om, hvad vi skal gøre med, m.h.t. fodring;

 

Han har indtil videre vokset godt til, og vi har faktisk været nødt til at skære ca. 20% af den anbefalede fodermængde (vi bruger stadig RC Maxi Junior) væk, for at det ikke skulle gå alt for stærkt. Nu ser det til gengæld ud til at tilvæksten er gået i stå; vægten har ligget stabilt på 36 kg i den sidste måned. Normalvægten for Hovawart hanner ligger mellem 40 og 44 kg. Luffe (det hedder han) var den næstmindste han i kuldet (510g mod 580g for den største) så måske er det en indikation om, at han ikke bliver blandt de største?

 

 

Er det normalt, eller skal vi øge fodermængden? Vi er ikke meget optagede af at Han nødvendigvis skal blive større end Han er nu, men Vi vil selvfølgelig gerne sikre Os at Han når sit fulde potentiale.

 

 

Det skal måske nævnes, at Jeg går noget mere med Luffe, end Vi har brugt tidligere, hvor vi har prøvet at begrænse os til ca. 1-2 km om dagen, fordelt på 3 ture. Dette har vi gradvist fordoblet over de sidste måneder, for at få brændt noget af den overstadige teenage-energi af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder helt normalt og han skal nok indhente de kg han mangler over de næste par år, hvor han vokser på den anden led, altså i bredden.

 

Personligt passer jeg meget på indtil 7-8 mdr's alderen (der er det begrænset hvor meget mere hunden vokser i højden) derefter giver jeg lidt mere slip på reglerne om ikke at motionere for meget. Jeg begrænser vild leg til et par bange om ugen, men går dagligt et par ture på 3 kvarter- 1 time hvor hunden får lov til at nuldre rundt uden snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kim

 

Altså, som det første vil jeg anbefale at I søger rådgivning hos jeres opdrætter som forhåbentlig har den fornødne erfaring til at kunne rådgive jer :-)

 

Men der er nogle ting jeg vil nævne her som du måske kan bruge.

En hvalps størrelse ved fødslen har sjældent en sammenhæng med det endelige resultat, det afhænger af hvor i rækken hvalpen har befundet sig inden fødsel.

510 gram er i øvrigt ikke en lille hvalp så der er intet at bekymre sig om i den sammenhæng.

 

Når du skriver at I har sat ham ned i foder fordi I vurderede at han voksede for hurtigt, i hvilken retning mener du så?

Var han for velfodret, blev har for hurtigt høj, blev han skæv i benene eller hvordan kom det til udtryk?

 

At han ikke øger sin vægt noget videre nu skyldes hans naturlige vækst, den skal blive mindre og mindre. Du vil opleve at han kan tage nogle ryk fra nu af, men der vil ikke være den samme synlige og konstante vækst hos en hund i den alder.

 

Mht. fodervalg, så mener jeg kun man skal sætte fodermængden ned på en hund i vækst hvis den bliver for fed. Hvis den i stedet bliver fransk i fronten eller kohaset bagtil, så er det foderets sammensætning der skal justeres og løsningen er for de fleste at vælge et foder med et lavere proteinindhold og tilsvarende højere fedtindhold, sådan at kalorieindholdet er det samme.

 

En hund i vækst skal være i kalorieoverskud, ellers har den ikke mulighed for både at vokse korrekt og bevare en fornuftig foderstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kontaktet opdrætteren via mail, men ikke fået et svar endnu. Under alle omstændigheder, skader det jo ikke at få andres syn på sagen.

 

Der har på intet tidspunkt været tegn på fedme eller skæv vækst, udover det ranglede look de fleste unghunde har. Han virker heller ikke mager, selv om det kan være vanskeligt at bedømme under al den pels.

 

M.h.t. fødselsvægten, er "lille" vel et relativt begreb, afhængig af hvilken race der er tale om? Jeg er nu heller ikke bekymret, men vil bare være sikker på at vi gør det der er optimalt for vores hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er efter instruktion fra opdrætteren. Vi fik meget klar besked om, at væksten ideelt lå mellem 700 og 800g om ugen, og at den under ingen omstændigheder måtte komme over 1000 g. Det gjorde den alligevel i starten, da vi fulgte anbefalingerne fra Royal Canin. Vi justerede gradvis ned, til vi kom til at ligge lige under de 1000 g. og turde derefter ikke gå længere ned i fodermængde, da vi, som nævnt, lå 20% under allerede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er efter instruktion fra opdrætteren. Vi fik meget klar besked om, at væksten ideelt lå mellem 700 og 800g om ugen, og at den under ingen omstændigheder måtte komme over 1000 g. Det gjorde den alligevel i starten, da vi fulgte anbefalingerne fra Royal Canin. Vi justerede gradvis ned, til vi kom til at ligge lige under de 1000 g. og turde derefter ikke gå længere ned i fodermængde, da vi, som nævnt, lå 20% under allerede.

 

På den måde, ok.

Hmm tjah, jeg har aldrig fulgt skemaer og kurver, jeg ser på den enkelte hvalp/unghund og justere foderet og mængden ift. det enkelte individ.

Jeg synes som sagt ikke man skal skære i fodermængden med mindre hunden bliver overvægtig, og hvis ellers den står rigtigt på sine ben og poter så ville jeg umiddelbart sætte jeres lidt op igen.

Oplever I at han bliver lidt fransk eller kohaset, ja så ville jeg skifte fodervariant. Man kan sagtens finde varianter hos RC som er korrekt sammensat ift. vækst, men som ikke har et sindsygt højt proteinindhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

På den måde, ok.

Hmm tjah, jeg har aldrig fulgt skemaer og kurver, jeg ser på den enkelte hvalp/unghund og justere foderet og mængden ift. det enkelte individ.

 

Problemet er, at Vi ikke har den fornødne erfaring, der skal til for med sikkerhed at kunne foretage den vurdering. Vi er derfor henvist til at følge de råd vi kan få.

 

Vi prøver at give Ham lidt ekstra, og ser hvordan det går. Vi har overvejet at skifte foder, men ville egentlig helst vente, til Han alligevel skulle skifte fra hvalpefoderet, til voksenfoder. Der er ca. 6 mdr til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal ikke tage anbefalinger for andet end netop dét, at skifte foder skal gøres efter behov og ikke på klokkeslet :-)

Min egen race er sådan en der kræver fuldkommen præcis sammensætning af dens foder, ellers går der kludder i væksten. Jeg bruger German Shepherd Adult fra RC, det har den rette sammensætning og forholdet mellem calcium og fosfor er korrekt. Mine hvalpe får det fra de er 8 uger til de er et par år. Hvis du overvejer at skifte kan du roligt forsøge dig med sådan et par sække, der skal du ihf. ikke være bekymret for om han vokser for hurtigt, og kan derfor roligt give ham en mængde der tillader at han er i ordentlig foderstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået svar fra opdrætteren, og det svarer ret godt til det I siger her:

 

"Hej Alice & Kim!!

Stort tack för att ni berättar om hur det går för Iggy, det uppskattar vi mycket!! Vi följer också er hemsida och ser alla de fina bilderna ni tar på Iggy!

 

Det är bra att ni fortsätter med Maxi Junior, det bör ni göra fram tills Iggy är 18 månader. Ni behöver inte vara så oroliga över fodergivan nu när han är såpass gammal. Den största tillväxten på en valp sker mellan 2-6 månader. Det är under denna period det är väldigt viktigt att valpen inte blir för tjock.

 

En vuxen Hovawarthane väger mellan 35-45 kilo. Det beror helt på hur hunden är bygd, ju högre hunden är desto mer väger den också och vi har ingen uppfattning om hur hög Iggy är?

Själva väger vi aldrig våra hundar utan vi känner och ser om de är normala i hullet. Om ni kan känna hans revben när ni lägger handflatan över hans kropp och att han har en markerad midja då brukar det vara bra. (revbenen skall inte sticka ut men man skall med lätthet känna dem) Ni kan ju fråga veterinären i samband med hans 1-års vaccinering i mars om han känns lagom i hullet. Men jag tror inte ni behöver vara oroliga:))

 

Ni kan också gå mycket längre med Iggy, det är ingen fara! Jag har ute Iggys bror Ibsen ihop med de andra vuxna hundarna och vi promenerar i 2 timmar i skogen där de är lösa hela tiden. Så länge hunden kan välja sin egen takt och man inte tvingar dem till mer rörelse än de orkar med så är det ingen fara nu när de är såpass gamla. Glöm bara inte att ge mer foder om ni går längre promenader.

 

Med bästa hälsningar Jennie & John"

 

Vi har så det tillægsproblem, at Luffe simpelthen ikke gider at æde foderet i de mængder vi giver ham? Mistanken her er, at han går og venter på at der skal falde noget mere spændende af, og det er først sent på aftenen han opgiver og tager fra madskålen. Vi kan sagtens "narre" ham til at spise mere, ved at håndfodre ham, og han tager også fint imod det som godbidder under træning og leg, men gider ikke rigtigt at søge efter det, hvis man smider foderet ud på græsset, med mindre man selv går rundt og leder sammen med ham.

 

Vi har egentlig ikke noget problem med at gøre dette, men spørgsmålet er jo, om det ikke betyder, at vi på den måde presser mere foder på ham, end han egentlig har brug for?

 

PS: I svaret fra Bergenhovs, omtales Luffe som Iggy. De har svært ved at slippe hans stamtavlenavn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke være så urolig for mængden. Hvis han ikke er vind og skæv i kroppen, og i øvrigt er glad og energisk, så får han hvad han skal have. Det næste halve års tid skal han sætte "krop", og vil stille og roligt tage lidt på i vægt og blive lide bredere.

 

Af bitter erfaring ved jeg dog, at det med ikke at ville spise, kan bunde i sygdom. Så som altid vil jeg opfordre til mindst 2x årligt at tjekke for hjerte- og lungeorm. Min blev smittet med det første gang omkring 10-måneders alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aldrig at tage mere end 1 kilo på om ugen for så stor en race lyder i mine øre forkert (som gennemsnit er det ok). Mine FT Spaniels (slutvægt 15-20 kg) tager ca 6 kg på over 9 uger i den periode den vokser mest - altså 666 g / uge og da det ikke er helt jævnt er det over 1 kg i visse uger.

 

Derfor vil være der være uger mellem 2 mdr. og op til 6-7 mdr. hvor en Hovawart (og andre hunde i samme størrelse) vil tage mere end 1 kg på om ugen, hvis den skal holdes i bare nogenlunde huld. Herefter flader det ud.

 

Også mht. motion er det du taler på in underkanten. Man skal ikke cykle eller løbe med hvalpe og unghunde, men gerne lege og gerne gå ture hvor hvalpen/unghunden selv bestemmer tempoet. 1-2 timers motion dagligt er ikke meget for en hund på ½-1 år.

 

Jeg vil tro at din hund vil tage ca 15% mere på inden den fylder 2 år.

 

Jeg fodrer på den måde at jeg giver den mængde jeg forventer hunden spiser. Spiser den ikke op i løbet af fx 5 minutter, bliver maden fjernet og den får 20% mindre næste gang. Sådan fortsætter jeg indtil den spiser op. Hvis hunden vender tilbage til skålen for at se om der er mere gentagne gange øger jeg mængden indtil den ikke gør det mere.

 

Når hunden spiser op hver gang med det samme regulerer jeg kun fodermængden hvis den bliver for tyk (jeg vejer mine hunde hver måned). Jeg er nemlig ikke god til at se tidligt nok om de bliver for tykke. Og hundene må være i perfekt huld for at præstere det optimale på jagter.

 

Bliver de for tykke sætter jeg fodermængden ned - eller hvis de virker sultne bruger et foder med mindre fedt. fx 13% i stedet for 18%. (Til ældre hunde 7-8% og i den hårdeste del af jagt-tiden måske 23%, men det er en anden snak).

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, jeg er helt ny her på HF men jeg har med stor interesse fulgt diverse debatter et stykke tid da jeg totalt hundegal :-D

 

Jeg har selv en hovawart der blir 5 år her i foråret, og havde også problemer med at han ikke gad spise da han var i voksealderen. Jeg kontaktede derfor min opdrætter, som foreslog at jeg skiftede til "Markus Mühle" det kan bruges fra de er hvalpe og videre ind i det voksne liv. Det var rigtig godt for min hund - han spiste med glæde og gør det stadig. En tommelfingerregel er at fodre med 1,2% af hundens egenvægt - jeg vejer dog jævnligt min hund for at sikre han ikke blir for tyk (han vejer 46 kg) da han hører til de dovne blandt racen - dvs. han elsker lange gåture og at træne, men gider ikke lege og pjatte med andre hunde, og gider heller ikke løbe- eller cykelture :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk i dag været ude og købe nyt foder (Taste of the Wild) og det er åbenbart lige sagen! Luffe spiser alt det vi giver, hvilket dog ikke er så meget, lige nu, da vi lige skal bruge nogle dage til at vænne ham over. Det er formentlig også det mærke vi vil satse på fremover, da der er mange smagsvarianter at vælge mellem, så der kan veksles lidt, når det bliver for ensformigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk i dag været ude og købe nyt foder (Taste of the Wild) og det er åbenbart lige sagen! Luffe spiser alt det vi giver, hvilket dog ikke er så meget, lige nu, da vi lige skal bruge nogle dage til at vænne ham over. Det er formentlig også det mærke vi vil satse på fremover, da der er mange smagsvarianter at vælge mellem, så der kan veksles lidt, når det bliver for ensformigt.

 

Det er også en af dem jeg fodrer med, og jeg veksler også mellem flere forskellige. Min har absolut ikke sart mave, og derfor veksler jeg fra dag til dag uden problemer.

 

Jeg synes det er et godt produkt til fornuftige penge. Hvis du fx bestiller på zooplus.de, er der lidt ekstra at spare:5up:

 

I øvrigt røg min schæfer (nu 36 kg) af hvalpefoderet omkring 9-10 mdr., og hun fejler bestemt ikke noget (som er foderets skyld:mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...