Hop til indhold

At lære en udstillingshund at sitte...


Lonny
 Share

Recommended Posts

Nogle af mine venner har "arvet" en tidligere udstillingshund, dem der udstillede denne hund var af den overbevisning at udstillingshunde aldrig må lære at sitte, da de jo så bare sætter sig inde i ringen...

 

Jeg har nu givet mig selv den udfordring at lære denne 9 år gamle hund at sitte, men må jo nok erkende at jeg måske har lovet mere end jeg kan holde :genert:

 

Hunden bliver meget ivrig, og vil utroligt gerne, men iveren gør at hjernen står lidt af og han har svært ved at bevare fokus.

 

Hvis jeg forsøger at guide ham ved at føre en hånd let hen over hovedet på ham, så hopper han op eller bakker.

 

Det er lykkedes mig at lære ham sit i en sofa, nok fordi at sofaen er så langt fra en udstillingssituation som den overhovedet kan være, men jeg aner ikke hvordan jeg får dette ført ned til gulvet :vedikke:

 

På gulvet er det nogen gange lykkedes mig at få ham til at sætte sig på et lille tæppe, igen skal der åbenbart være et underlag, men det virker ikke altid som om han er klar over hvad han bliver belønnet for og derfor kan det pludselig være umuligt at få ham til at gentage det 2 minutter efter han ellers gjorde det helt uden problemer.

 

Så overvejede jeg at klikke ham når han bare satte sig af sig selv og havde en klikker på mig hver gang jeg besøgte dem, men han sætter sig aldrig bare af sig selv, han går, han står og han ligger, men han sidder aldrig :vedikke:

 

Bortset fra det med at sitte, så er det rent faktisk lykkedes mig at lære ham nogle ting, dutte på hånden, bakke, kravle op i en papkasse osv., så han er bestemt ikke dum hvad træning angår, jeg tror bare at han måske er blevet korrigeret så mange gange for at sætte sig, at det nu nærmest er umuligt at lære ham det.

 

Nogle fif?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hanhund lærte jeg først sit da han var et par år og det var faktisk fuldkommen samme oplevelse som du beskriver.

Jeg klikkede ham bare han overvejede at sænke rumpen og brugte til at starte med en sofa fordi det er naturligt for ham at sætte sig der, og senere overførtes dette til et blødt tæppe. Jeg brugte kroppen til at "skubbe" ham lidt, for at han ikke gik i stå. Da han inde i stuen kunne sætte sig på et tæppe, tog jeg tæppet med i køkkenet og fortsatte der. Jeg kan huske på et tidspunkt hvor jeg var lidt i vildrede, der stillede jeg mig foran hunden med ryggen til og lokkede ham ind mellem mine ben. Når han så var halvt igennem trak jeg godbidden op, men fordi hunden stadig havde kroppen mellem mine ben, så hoppede han ikke. På den måde lykkedes det mig faktisk at manipulere ham i en sit og kunne klikke og belønne for det.

 

Jeg er ikke i tvivl om at den hund du træner kan lære det, men hvis den i 9 år udelukkende er belønnet for at stå op, så ligger det at sætte sig ned selvfølgelig ikke som et naturligt tilbud :-)

Hvorfor er det egentlig at den skal lære at sidde ned?

Link til indlæg
Del på andre sites

Af alle tåbelige forestillinger er denne en af de værste jeg har hørt. Det er så smalsporet at tro at hunden vil sætte sig hvis den lærer at gøre det på signal. Dette er jo netop kontrollerbart!

 

Nå, men har du prøvet op mod en væg og også eventuelt fra dæk og op?

 

Hvilken race er det?

 

Det er en Amstaff

 

Dæk og op har jeg ikke prøvet, men vil det ikke kræve at den så altid skal dække før jeg kan få den til at sitte?

 

Op ad en væg, mener du med røven mod væggen så han ikke har mulighed for at bakke? eller med siden til for at få lidt mere styr på kroppen?

 

Og jeg er helt enig i at det er totalt åndsvagt at en udstillingshund ikke må lære at sitte, desværre har jeg hørt det et utal af gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hanhund lærte jeg først sit da han var et par år og det var faktisk fuldkommen samme oplevelse som du beskriver.

Jeg klikkede ham bare han overvejede at sænke rumpen og brugte til at starte med en sofa fordi det er naturligt for ham at sætte sig der, og senere overførtes dette til et blødt tæppe. Jeg brugte kroppen til at "skubbe" ham lidt, for at han ikke gik i stå. Da han inde i stuen kunne sætte sig på et tæppe, tog jeg tæppet med i køkkenet og fortsatte der. Jeg kan huske på et tidspunkt hvor jeg var lidt i vildrede, der stillede jeg mig foran hunden med ryggen til og lokkede ham ind mellem mine ben. Når han så var halvt igennem trak jeg godbidden op, men fordi hunden stadig havde kroppen mellem mine ben, så hoppede han ikke. På den måde lykkedes det mig faktisk at manipulere ham i en sit og kunne klikke og belønne for det.

Jeg er ikke i tvivl om at den hund du træner kan lære det, men hvis den i 9 år udelukkende er belønnet for at stå op, så ligger det at sætte sig ned selvfølgelig ikke som et naturligt tilbud :-)

Hvorfor er det egentlig at den skal lære at sidde ned?

 

Det skal da også lige afprøves, det vil i hvert fald forhindre ham i at hoppe rundt som en springfjeder under øvelsen :-D

 

Jeg vil gerne lære ham at sitte fordi Luna er en del sammen med denne hund, og hvis jeg gerne vil lave noget med den ene, men ikke den anden, så plejede jeg (da jeg havde Baldur) at få den anden til at sitte imens. På den måde kan jeg belønne den ene hund for en aktiv adfærd og den anden for at sitte imens, altså for ikke at forstyrre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man ser rigtig mange hunde i udstillingsringen som hele tiden sætter sig for at blive belønnet, så hvis folk ikke har lydighedsarbejde som hobby, så synes jeg ikke det gør det mindste at de undlader at lære hunden at sidde. Det skal for så vidt ikke bruges til noget, halvdelen af mine hunde har aldrig lært sit, når de bliver bedt om at forholde sig i ro eller vente, er jeg ligeglad med om de sidder, står eller ligger.

 

Selvfølgelig kan en udstillingshund lære sit og alt muligt andet, men det er bare ikke alle der beskæftiger sig med lydighedsarbejde og for dem er det kun til besvær hvis de står i en udstillingsring med en hund der konstant tilbyder sit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal da også lige afprøves, det vil i hvert fald forhindre ham i at hoppe rundt som en springfjeder under øvelsen :-D

 

Jeg vil gerne lære ham at sitte fordi Luna er en del sammen med denne hund, og hvis jeg gerne vil lave noget med den ene, men ikke den anden, så plejede jeg (da jeg havde Baldur) at få den anden til at sitte imens. På den måde kan jeg belønne den ene hund for en aktiv adfærd og den anden for at sitte imens, altså for ikke at forstyrre.

 

Den kan jo lisså godt ligge ned i den situation ;-)

Men god fornøjelse med træningen, han lyder som en dejlig hund der er glad for at bruge hovedet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den kan jo lisså godt ligge ned i den situation ;-)

 

Øh ja... Hold da op hvor er jeg dog bare et vanemenneske :stupid:

 

Men god fornøjelse med træningen, han lyder som en dejlig hund der er glad for at bruge hovedet :-)

 

Det er han, dog til tider lidt for hurtigt og lidt for meget :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Af alle tåbelige forestillinger er denne en af de værste jeg har hørt. Det er så smalsporet at tro at hunden vil sætte sig hvis den lærer at gøre det på signal. Dette er jo netop kontrollerbart!

 

Nå, men har du prøvet op mod en væg og også eventuelt fra dæk og op?

 

Hvilken race er det?

 

Det synes jeg så ikke det er!

 

Vores to udstillingshunde har lært stå som det første, og svigerindens første udstillingshund lærte sit som det første.

 

Hvis hunden bliver det mindste i tvivl om hvad den skal gøre, vil den næsten altid have en "go to øvelse", som den afprøver som et "Er det, det her du vil have mig til?".... Hvis sit er det som hunden føler den er mest sikker i, vil den automatisk gøre dette som et forsøg på at finde ud af hvad ejeren vil have.

 

Hunde kan blive handlet af andre end ejeren, og derfor kan der være oplevelser hvor hunden ikke kan læse handleren, og i det tilfælde risikere man at hunden sætter sig.... Vi oplevede at Billy satte sig i ringen hver gang han skulle stå stille i mere end få sekunder af gangen, fordi han blev usikker på hvad handleren ville have ham til....

 

Derfor lærer mine stå før sit, og først når stå er fuldstændigt sikkert, træner vi sit og dæk... Jeg mener ikke at man ikke må træne det med en udstillingshund, jeg mener blot at det faktisk er en ret okay forestilling, at man nogen gange risikere at skyde sigselv i foden hvis det første man lærer en ny udstillingshund er sit...

 

At hunden aldrig skal kunne lærer sit, eller at en udstillingshund aldrig må lærer sit har du helt klart ret i er tåbeligt.... Men jeg kan se på alle mine 4 hunde at de har "go to" øvelser, som de laver hvis vi misforstår hinanden, og det er i alle 4 tilfælde den første øvelse de lærte...

 

Derudover har en udstillingshund i princippet ikke brug for at kunne sit, og derfor er der nok ikke specielt meget motivation for at træne dette med den...

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Dæk og op har jeg ikke prøvet, men vil det ikke kræve at den så altid skal dække før jeg kan få den til at sitte?

 

Nej og det var for at se om han vil/kan og få gang i bagbensbevægelsen i "sit"

Jeg indlærer oftest sit/dæk/stå i een sekvens til at begynde med. Som en kombi 4 hvor det 4. element er "fri". Hvalpene lærer at sitte fra dæk og stå, at stå fra sit og dæk og at dække fra sit og stå ved at man aldrig har en fast rækkefølge. Når selve bevægelserne er i orden skilles elementerne ad og bliver til særskilte øvelser. Dette for at forklare princippet i at prøve med sit fra dæk.

Det er klart, at hvis du ikke hurtigt kommer videre, vil han sidde fat i øvelsen, som han gør det nu - altså sidder fast i at han ikke skal sætte sig ned.

 

Op ad en væg, mener du med røven mod væggen så han ikke har mulighed for at bakke? eller med siden til for at få lidt mere styr på kroppen?

 

Jeg mente med væggen som bagstøtte så han ikke bakker.

 

Og jeg er helt enig i at det er totalt åndsvagt at en udstillingshund ikke må lære at sitte, desværre har jeg hørt det et utal af gange.

 

Det har jeg også, det er som at sige at en hund ikke må lære at kravle over et lille springbrædt fordi den så vil springe havelågen.

 

 

Det synes jeg så ikke det er!

 

Vores to udstillingshunde har lært stå som det første, og svigerindens første udstillingshund lærte sit som det første.

 

Hvis hunden bliver det mindste i tvivl om hvad den skal gøre, vil den næsten altid have en "go to øvelse", som den afprøver som et "Er det, det her du vil have mig til?".... Hvis sit er det som hunden føler den er mest sikker i, vil den automatisk gøre dette som et forsøg på at finde ud af hvad ejeren vil have.

Det er jeg enig i at en hund vil forsøge, men det handler om, at få lært hunden sine opgaver om disse er i udstillingsringen eller på konkurrencepladsen. Hvis det var så slemt at hunde lærer sitøvelsen ville det betyde at ingen konkurrencehund kunne deltage i udstillinger og det kender jeg en del som gør.

 

Hunde kan blive handlet af andre end ejeren, og derfor kan der være oplevelser hvor hunden ikke kan læse handleren, og i det tilfælde risikere man at hunden sætter sig.... Vi oplevede at Billy satte sig i ringen hver gang han skulle stå stille i mere end få sekunder af gangen, fordi han blev usikker på hvad handleren ville have ham til....

 

Dette kunne have været klaret ved ikke at sætte hunden i en situation den ikke har lært at håndtere

 

Derfor lærer mine stå før sit, og først når stå er fuldstændigt sikkert, træner vi sit og dæk... Jeg mener ikke at man ikke må træne det med en udstillingshund, jeg mener blot at det faktisk er en ret okay forestilling, at man nogen gange risikere at skyde sigselv i foden hvis det første man lærer en ny udstillingshund er sit...

 

Det er jo ikke det Lonny skriver om og som jeg er forarget over, Lonny skriver at denne hund aldrig har måtte lære at sitte pga. udstilling.

 

At hunden aldrig skal kunne lærer sit, eller at en udstillingshund aldrig må lærer sit har du helt klart ret i er tåbeligt.... Men jeg kan se på alle mine 4 hunde at de har "go to" øvelser, som de laver hvis vi misforstår hinanden, og det er i alle 4 tilfælde den første øvelse de lærte...

 

Derudover har en udstillingshund i princippet ikke brug for at kunne sit, og derfor er der nok ikke specielt meget motivation for at træne dette med den...

 

Arh, en hund bør vel for hulen have andet i sit liv end at se smuk ud i gang, løb og stående!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg enig i at en hund vil forsøge, men det handler om, at få lært hunden sine opgaver om disse er i udstillingsringen eller på konkurrencepladsen. Hvis det var så slemt at hunde lærer sitøvelsen ville det betyde at ingen konkurrencehund kunne deltage i udstillinger og det kender jeg en del som gør.

 

Dette kunne have været klaret ved ikke at sætte hunden i en situation den ikke har lært at håndtere

 

Det er jo ikke det Lonny skriver om og som jeg er forarget over, Lonny skriver at denne hund aldrig har måtte lære at sitte pga. udstilling.

 

Arh, en hund bør vel for hulen have andet i sit liv end at se smuk ud i gang, løb og stående!

 

Men hvis en handler ikke kender hunden, kan det hurtigt gå galt. F.eks. handlede jeg en hund som hvis man begynder fysisk at flytte dens ben, så kan man se den bliver demotiveret... Den smider halen, og kigger væk... Jeg kom til at rører den lår og det var tydeligt at den var helt utilfreds med min måde at handle den på :lol:

 

Men jeg er jo også helt enig med dig. Jeg kan dog bare godt forstå hvorfor man har den holdning, at hunden ikke skal lærer sit. Vores gør det heller ikke, for jeg gider ikke den misforståelse, og jeg kan ikke selv handle dem allesammen, når der ofte er to i samme klasse. Jeg tror på at der altid vil være situationer med en halvfremmede, hvor der kan opstå usikkerhed hos en ny hund der ikke er rutineret udstillingshund. Alle mine er nye, og selvom jeg helst selv vil handle dem, er det bare ikke muligt.

 

Mine udstillingshunde herhjemme har ikke andet i deres liv end at være familie hunde og udstillingshunde... De bliver ikke trænet til hverken agility eller lydighed... Dog ser jeg intet problem i at man kombinere de ting. Men det er aldrig godt for en hund at man træner flere nye ting på samme tid, for man risikere netop at den bliver forvirret... Man starter jo heller ikke med at træne stå, sit og dæk på samme tid, netop fordi det tager længere tid at lærer hunden det stabilt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er aldrig godt for en hund at man træner flere nye ting på samme tid, for man risikere netop at den bliver forvirret... Man starter jo heller ikke med at træne stå, sit og dæk på samme tid, netop fordi det tager længere tid at lærer hunden det stabilt....

 

Det er jeg ikke enig i, men skidt med det

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg ikke enig i, men skidt med det

 

Så du mener når man får en ny hund, skal man bare starte med at træne alt i en pærevælling?

 

Jeg vil bestemt anbefale at man altid tager en ting af gangen, og når hunden er rutineret, kan man bygge på og med tiden kan man, med en erfaren hund træne flere ting og udbyggelser.

 

Men at man laver to forsøg på at få hunden til at sætte, derefter skifter til tre forsøg på dæk, og derefter lige sit igen... Så forvirre man skam blot hunden, hvordan skal den dog vide hvad der forventes af den? Så ja, altid kun træn en ting af gangen, og når der er succes, så rykker man frem. Alternativt kan man lave flere træningspas, så det er tydeligt for hunden at man er skiftet til noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du mener når man får en ny hund, skal man bare starte med at træne alt i en pærevælling?

 

Jeg vil bestemt anbefale at man altid tager en ting af gangen, og når hunden er rutineret, kan man bygge på og med tiden kan man, med en erfaren hund træne flere ting og udbyggelser.

 

Men at man laver to forsøg på at få hunden til at sætte, derefter skifter til tre forsøg på dæk, og derefter lige sit igen... Så forvirre man skam blot hunden, hvordan skal den dog vide hvad der forventes af den? Så ja, altid kun træn en ting af gangen, og når der er succes, så rykker man frem. Alternativt kan man lave flere træningspas, så det er tydeligt for hunden at man er skiftet til noget andet.

 

Udstilling ved jeg ikke en skid om, men træning ved jeg da lidt om. Hvad forestiller du dog at man laver i en hel time til hvalpetræning? Kun træner én øvelse? Man træner én øvelse af gangen, men kan da sagtens træne flere forskellige øvelser, blot man gør det hver for sig.

 

Ellers er det godt nok op ad bakke at træne en hund op til at gå en lydighedskonkurrence eller en rallybane:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du mener når man får en ny hund, skal man bare starte med at træne alt i en pærevælling?

 

Jeg vil bestemt anbefale at man altid tager en ting af gangen, og når hunden er rutineret, kan man bygge på og med tiden kan man, med en erfaren hund træne flere ting og udbyggelser.

 

Men at man laver to forsøg på at få hunden til at sætte, derefter skifter til tre forsøg på dæk, og derefter lige sit igen... Så forvirre man skam blot hunden, hvordan skal den dog vide hvad der forventes af den? Så ja, altid kun træn en ting af gangen, og når der er succes, så rykker man frem. Alternativt kan man lave flere træningspas, så det er tydeligt for hunden at man er skiftet til noget andet.

 

 

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener? Mener du at man f.ek.s træner stå og når først øvelsen er 100 % indlært så kan man indlære ny øvelse eller misforstår jeg dig?

 

For der er jeg enig med Ninjamor man kan træne mange ting sideløbende med hinanden, ellers ville mine hunde da aldrig blive klar til lydigheds konkurrencer og lignende :-)

 

Jeg ville heller ingen kvaler have ved at lære en udstillingshund sit så længe ståen bliver indlært sikkert vil det ingen problemer i min verden give :-)

 

-----------------------------------------------------------

 

 

 

Lonny jeg synes hopsas tricks lyder super smart med at lokke den ind mellem dine ben, og ellers ja fra dæk op i sit, mon ikke det nok skal lykkedes dig :-)

Kunne være sjovt at se det på film hvad hunden gør i træningssituationen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Udstilling ved jeg ikke en skid om, men træning ved jeg da lidt om. Hvad forestiller du dog at man laver i en hel time til hvalpetræning? Kun træner én øvelse? Man træner én øvelse af gangen, men kan da sagtens træne flere forskellige øvelser, blot man gør det hver for sig.

 

Ellers er det godt nok op ad bakke at træne en hund op til at gå en lydighedskonkurrence eller en rallybane:shock:

 

Nej.. Jeg mener det jeg skriver.... At du kan ikke træne flere ting på SAMME tid. Så kan du træne sit i 5 minutter, holde to minutters pause og begynde på at træne noget andet. Men hvis du træner "sit, sit, dæk, sit, dæk, dæk, sit, stå"... Så aner hunden jo ikke hvad du vil have den til. Så bliver det en gætteleg, om den nu forventes at stå eller sit eller hvad der forventes.

 

Så ja jeg mener:

 

sit sit... ingen succes.. så prøver vi dæk... dæk... dæk.. ingen succes... så prøver vi sit igen... så dæk... stadig ingen succes... dæk... sit..... sit.. dæk...

=forvirret hund.

 

Hvis man går:

 

Sit... sit... sit..... ingen succes.... sit sit...sit... succes... sit... succes, pause... dæk.. dæk.... ingen succes... dæk... dæk... succes., dæk, pause..... sit.. sit osv... SÅ får man et langt bedre og mere stabilt træningsforløb med sin hund.

Det vil sige egentlig mener jeg nok bare at målrettet træning, er hvad man får bedst succes med. Hvis man bare træner for at få "succes", uanset hvad det er, så kommer man ikke rigtigt nogle vegne...

 

Der er forskel på, som jeg skriver at træne ting samtidigt, og sideløbende. Du kan sagtens træne ting sideløbende og få succes.

 

Personligt med de to udstillingshunde jeg har, har jeg dog valgt at træne stå til den er 100%, så jeg gør mit bedste til at det er deres "go to" øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej.. Jeg mener det jeg skriver.... At du kan ikke træne flere ting på SAMME tid. Så kan du træne sit i 5 minutter, holde to minutters pause og begynde på at træne noget andet. Men hvis du træner "sit, sit, dæk, sit, dæk, dæk, sit, stå"... Så aner hunden jo ikke hvad du vil have den til. Så bliver det en gætteleg, om den nu forventes at stå eller sit eller hvad der forventes.

 

Så ja jeg mener:

 

sit sit... ingen succes.. så prøver vi dæk... dæk... dæk.. ingen succes... så prøver vi sit igen... så dæk... stadig ingen succes... dæk... sit..... sit.. dæk...

=forvirret hund.

 

Hvis man går:

 

Sit... sit... sit..... ingen succes.... sit sit...sit... succes... sit... succes, pause... dæk.. dæk.... ingen succes... dæk... dæk... succes., dæk, pause..... sit.. sit osv... SÅ får man et langt bedre og mere stabilt træningsforløb med sin hund.

Det vil sige egentlig mener jeg nok bare at målrettet træning, er hvad man får bedst succes med. Hvis man bare træner for at få "succes", uanset hvad det er, så kommer man ikke rigtigt nogle vegne...

 

Der er forskel på, som jeg skriver at træne ting samtidigt, og sideløbende. Du kan sagtens træne ting sideløbende og få succes.

 

Personligt med de to udstillingshunde jeg har, har jeg dog valgt at træne stå til den er 100%, så jeg gør mit bedste til at det er deres "go to" øvelse.

 

Jeg tror vi er meget enige så:-)

 

I øvrigt ville jeg heller ikke terpe sit med en udstillingshund:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej.. Jeg mener det jeg skriver.... At du kan ikke træne flere ting på SAMME tid. Så kan du træne sit i 5 minutter, holde to minutters pause og begynde på at træne noget andet. Men hvis du træner "sit, sit, dæk, sit, dæk, dæk, sit, stå"... Så aner hunden jo ikke hvad du vil have den til. Så bliver det en gætteleg, om den nu forventes at stå eller sit eller hvad der forventes.

 

Så ja jeg mener:

 

sit sit... ingen succes.. så prøver vi dæk... dæk... dæk.. ingen succes... så prøver vi sit igen... så dæk... stadig ingen succes... dæk... sit..... sit.. dæk...

=forvirret hund.

 

Hvis man går:

 

Sit... sit... sit..... ingen succes.... sit sit...sit... succes... sit... succes, pause... dæk.. dæk.... ingen succes... dæk... dæk... succes., dæk, pause..... sit.. sit osv... SÅ får man et langt bedre og mere stabilt træningsforløb med sin hund.

Det vil sige egentlig mener jeg nok bare at målrettet træning, er hvad man får bedst succes med. Hvis man bare træner for at få "succes", uanset hvad det er, så kommer man ikke rigtigt nogle vegne...

 

Der er forskel på, som jeg skriver at træne ting samtidigt, og sideløbende. Du kan sagtens træne ting sideløbende og få succes.

 

Personligt med de to udstillingshunde jeg har, har jeg dog valgt at træne stå til den er 100%, så jeg gør mit bedste til at det er deres "go to" øvelse.

 

 

Okay så forstår jeg det du skriver og enig i det meste :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg vil forsøge at træne Ellie sit, og optage video af hvordan det kommer til at gå :lol: Nå rhun sætter sig i ringen til næste udstilling vil jeg så sende jer alle en tanke og bande jer langt væk :lol:

 

hehe jamen det sker jo så ikke hvis din hun er sikker på sin stå og du er tudelig i dine signaler hihi :engel::slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er klart at hvis man ikke vil bruge meget tid på træning, så er det lettere at lade være at lære hunden sit, hvis man helst vil have den skal stå. Men efterhånadne kender jeg da et par hunde som går udstilling med succes sammen med anden træning og der har ejer gjort det fra hvalp at der er blevet trænet meget mere stå end sit. Sit er sååååå let at lære hvalpe, så det fanger de hurtigt og så behøves det ikke øves som en automatisk respons (som mange hunde har hvis der er godbidder i farvandet) der blev der belønnet stå i stedet.

 

Sheila gik dog til ringtræning en gang som fyld. Og sammen med flere hunde, hvoraf nogle næsten kun gik udstilling. Og hvem stod pænest og flyttede sig ikke en milimeter da der var sagt stå?? Sille selvfølgelig;) Træning, træning og træning, hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du mener når man får en ny hund, skal man bare starte med at træne alt i en pærevælling?

 

Jeg vil bestemt anbefale at man altid tager en ting af gangen, og når hunden er rutineret, kan man bygge på og med tiden kan man, med en erfaren hund træne flere ting og udbyggelser.

 

Men at man laver to forsøg på at få hunden til at sætte, derefter skifter til tre forsøg på dæk, og derefter lige sit igen... Så forvirre man skam blot hunden, hvordan skal den dog vide hvad der forventes af den? Så ja, altid kun træn en ting af gangen, og når der er succes, så rykker man frem. Alternativt kan man lave flere træningspas, så det er tydeligt for hunden at man er skiftet til noget andet.

 

Tak for belæringen Shii, jeg glemte helt, at du er langt mere erfaren på de dele end jeg. Min fejl!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er klart at hvis man ikke vil bruge meget tid på træning, så er det lettere at lade være at lære hunden sit, hvis man helst vil have den skal stå. Men efterhånadne kender jeg da et par hunde som går udstilling med succes sammen med anden træning og der har ejer gjort det fra hvalp at der er blevet trænet meget mere stå end sit. Sit er sååååå let at lære hvalpe, så det fanger de hurtigt og så behøves det ikke øves som en automatisk respons (som mange hunde har hvis der er godbidder i farvandet) der blev der belønnet stå i stedet.

 

Sheila gik dog til ringtræning en gang som fyld. Og sammen med flere hunde, hvoraf nogle næsten kun gik udstilling. Og hvem stod pænest og flyttede sig ikke en milimeter da der var sagt stå?? Sille selvfølgelig;) Træning, træning og træning, hehe

 

Et par? :-D

Tro mig, der er masser og atter masser af succesfulde udstillingshunde samt opdrættere som arbejder med deres hunde i andre sammenhænge, det er hverken nyt eller sjældent. Men helt klart mere set i nogle racer end i andre.

 

Generelt (ikke henvendt til dig eller andre specifikt) er der en noget hånlig og usympatisk tone over for dem der måtte have udstilling som interesse. Jeg mener nærmere at vi alle kan finde inspiration til vores hundearbejde i andre sportsgrene. Jeg synes det er helt logisk at det som man ved man får aller mest brug for fremadrettet, er det der trænes mest og først. Folk der vil lave sporarbejde starter osse med det, nærmest samme dag som hvalpen kommer hjem og dem der vil lave bidearbejde motiverer ligeledes hvalpene fra helt små til at tage fat om skindet og holde fast.

 

Der findes stadig de "uduelige" hundeejere som ikke tænker i helhed, det er jeg ret sikker på ikke kun er i udstillingssammenhæng man støder på dem.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...