Hop til indhold

At bruge linjehunde til noget andet, end det de er lavet til...


Agnete87
 Share

Recommended Posts

jeg ved godt det med roen, men ud af de 6 labber på holdet er der EN der kan finde ud af det der hedder "hund i ro".

Men hundene er jo så forskellige.

 

Jeg holder også på at de kan bruges til begge dele men hold da op vi får meget modstand på baggrund af hendes linier - der står bare ikke i stamtavlen at moderen bliver brugt på jagt og ikke udstilling ;)

 

Og som et kompliment til dig, vil jeg så også sige at ejeren/føreren er afgørende i den øvelse. Mange ambitiøse jagtfolk har så travlt med at få hundene til dit og dat, så der aldrig er ro på. Stor fejl. Man skal starte fra små og få hvalpen i ro i korte perioder og så øge.

 

Min største anke på mange hvalpetræningskurser (hvalpemotivation) er et træneren beder folk om at få hundene i ro mens han taler ...... i lang tid. Det betyder at mange ikke magter at få hundene rolige - og da de også skal høre efter hvad træneren siger, får hvalpen så lov at være urolig. Duer ikke.

 

Har trænerene sagt at hvalpene skal være rolige i fx 30 sekunder, skal han holde kxxx mens hunde ejerne prøver at få ro over feltet. Og når en hvalp har været rolig i 30 sekunder skal den ikke være så rolig mere. Man skal ikke bruge træning i ro hver gang træneren vil fortælle noget, så er ejernes opmærksomhed jo rettet mod ham ikke hvalpen.

 

Med hvalpe trænes højest 5 minutter og så er der pause, som ikke betyder fri leg, men heller ikke under kommando, men noget afslappende. Lidt kælen eller en lille walk arround med snusen elle whatever hvalpen slapper af med. Så kan man køre på med lidt træning igen. Og den enkelte ejer skal naturligvis melde sig ud og tage en pause, når og hvis hvalpen er mør. Jeg ville ønske at trænere ville tage konsekvensen af at alle godt ved at man kun skal træne få - højest 5 minutter af gangen. Det er som om at når man betaler for en times træning, så skal der trænes en time, med få pauser. Det skal der ikke!

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 101
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

familiefoto 2013.jpgJeg må indrømme at jeg betragter udstillingscocker, hvis der er noget der hedder det?? og Ft-eren som nærmest 2 forskellige racer. Og de folk, der ønsker en Cocker har heldigvis som regel er formål med valget mellem disse 2 varianter. Desværre høres indimellem fra opdrætterer og Spanielklubben, at de får henvendelser vedr. hjælp til almindelig opdragelse af folks hvalpe/unghunde, købt hos anden opdrætter. Ved gennemgang af stambøger ses så ofte, at der i disse hvalpe indgår Ft-ere med DKK-bog, fordi disse er importer fra udenlandske FCI klubber.

Nogle FT-er har altså i uvidende hænder et for højt gear, der gør dem særdeles vanskelige i familier, der ønsker en klappe/sofahund. Synd at sælge disse hvalpe uden at oplyse ane-baggrund. Den såkaldte udstillingsmodel af racen er ofte også med højt energiniveau, og er heller ikke egnet til bare at leve som klappedyr..Og kan kræve sit af udfordringer.

Men jeg synes det er en skam, at spanielfolket står i 2 lejre, og nærmest nedgør hinandens hunde. Mener ikke det foregår i denne tråd.

Jeg forstår udmærket valget af Ft-eren, og synes de er smukke i natur og udfoldelse.

Jeg kender masser af spanielejerer, der går på jagt ofte med deres hunde, også de såkaldte udstillingmodeller.Og er godt tilfredse med , hvad de yder.

Jeg ville så ønske, at der kom en god dialog vedr. .hvordan et avlssamarbejde skulle finde sted. Men tror ikke på dette???????????

Hvis jeg var jæger, ville jeg også være ligeglad med, om øjeansætning var lidt høj, osv. Hvis vovsen havde alt , jeg skulle bruge.

Indsætter lige et foto af , min Freddy+ familie (incl 2 stk importer)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...