Hop til indhold

Stress i træningen - Når det kammer over


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo min skønne gamle pensionist, som kan gøre selv den mest hærdede bc ejer grøn i hovedet med det stressniveau han lægger for dagen i træningen.

 

Han arbejder fornuftigt nok i kendte øvelser og i momenter som er kendte for ham.

Men mellem øvelser og på træningsbanen kan han stadig ikke slappe af og stresser rundt. En læg dig virker ca 5 sekunder, hvorefter han igen karter rundt.

 

I indlæring af nye ting er det helt galt.

Han ryger direkte op i et meget usundt stressniveau, hvor øjnene er kulsorte og hjernen er fuldstændig koblet fra, hvis han ikke er helt klar over hvad der forventes af ham og han skal prøve at tænke lidt selv.

Han er så højt oppe at ringe, at han virkelig slet, slet ikke kan styre sig og det er ganske irriterende for os begge at arbejde med.

Jeg kan ikke rigtig spotte hvad det er der udløser det, for har f.eks trænet stillingskift med ham og der arbejder han rigtig, rigtig fint og med fornuftigt stressniveau, selvom det er nyt for ham.

Og kan sgu' ikke liiiige greje hvad jeg har gjort anderledes i indlæringen :vedikke:

 

Så nu jeg ikke har noget jeg skal nå med ham og har alverdens tid til at arbejde med det, så skal der altså gøres noget ved det.

Men for dælen det bliver hårdt arbejde.

 

Kunne rigtig godt tænke mig indput og ideer fra jer om hvordan i ville tackle sådan en hund?

 

Har selv tænkt at jeg simpelthen vil pause ham hver eneste gang han køre op (helst lige inden) og give ham et eller andet tegn til, at træning er slut, du kan godt køle ned - og så simpelthen ignorere ham til ham er kølet helt ned igen.

Tænker at tegnet på den måde bliver indlært uden skæld ud og ubehag og derfor ikke bliver noget ubehageligt for ham, når han lære at han lige så godt bare kan slappe af, fordi der ikke sker mere før han er helt nede i gear - For alle former for ubehag eller skæld ud forstærker hans stress voldsomt, så det er jeg nød til at tage hensyn til.

 

Og så arbejde med meget små momenter som ikke udløser stressen og kun laaangsomt øge sværhedsgraden.

 

Men er meget i tvivl og tror det bliver svært, eftersom det er et mønster han har fået lov at arbejde i og er blevet forstærket i over lang tid.

Så bliver nok nød til at have en rimelig konkret plan og holde mig til den i et stykke tid, for at se om det virker - Men hvor lang tid skal man holde sig til det samme, før man prøver noget nyt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder en lille smule som det jeg går og kæmper med med Tempo. Hvis der ikke sker noget hele tiden bliver han utålmodig/stresset og piver. Han kan sågar finde på at pive hvis han skal vente for længe på et rødt lys når vi er ude at gå. Han tager det lidt med over i fri-ved-fod også men ellers er han normalt stille når han arbejder (næsten -men hvis der er lyd på er det af en anden årsag end det vi snakker om her).

 

Jeg har forsøgt det samme som du overvejer med pause og time-out, men det virker ikke rigtigt. Med lidt held kan han ligge afslappet og ikke sige noget efter en hel prøvedag og 5-6 timers indtryk, men ikke før. Så det er ikke rigtig brugbart i hverdagen - med mindre du mener det meget bogstaveligt med "alverdens tid". Og det vil jeg alligevel ikke mene er vejen frem. For hvis hunden skal stresse i 5-6 timer før den bliver rolig så tror jeg det i sidste ende er mere skadeligt end godt.

 

I går til træning havde vi faktisk et lille gennembrud. 1 times træning næsten uden lyd! Det jeg gjorde anderledes end vi plejer var at han slet ikke fik lov til at komme op i det røde felt. Normalt når han at stresse op allerede når vi går ind i hallen/på træningsbanen inden jeg selv bliver klar til at gå igang med træningen. Men i går fik han godbidder og vi legede hele vejen ind i hallen. Så han nåede slet ikke at stresse over ikke at være kommet i gang. For vi var i gang fra det øjeblik han kom ud af bilen.

 

Jeg formåede så at holde hans koncentration hele timen igennem hvilket bevirkede at han ikke fik tid til at stresse op. Det var hårdt arbejde og jeg var lige så træt som ham bagefter over at være 100% på fra start til slut. Men det var det hele værd! Jeg burde måske have startet med mindre end en hel time, men det var til undervisning så sådan blev det.

 

Nu prøver vi at fortsætte sådan og så se om det kommer til at virke i længden. Jeg må bare erkende at min hund ikke er klar til at lave ingenting når vi er til træning -heller ikke bare to minutter. Så enten arbejder vi 100% koncentreret eller også er det i bilen. Ikke noget med at vente men jeg lige får snakket med de andre -endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lige umiddelbart at du skal skrue ned for motivationen i indlæringen. Det lyder nok lidt mærkeligt, prøver at forklare. For nogen hunde der kører højt i stress, kan det være enormt svært at kapere en indlæringssituation. Især for de mere garvede hunde, der kan deres øvelser. De er vant til at skulle arbejde for belønningen og de er vant til at motivationen er tilpasset, så de ikke kammer over (det lærer vi førere jo med tiden at tilpasse den individuelle hund). Når så man sætter hunden i en indlæringssituation, så finder vi klikker, gode godbidder osv frem og belønner meget meget mere end normalt. Det oplever jeg at nogle typer hunde har svært ved at klare. Spot eksempelvis har virkelig svært ved at rumme det når han kører højt.

 

Så i stedet for at stå klar med klikker, godbidder osv., så har jeg en skål med godbidder (ingen i hånden) eller har nogen i lommerne og klikkeren er lagt væk. Det betyder naturligvis ikke at man ikke skal belønne eller udnytte den gode stress, men måske er vi bare vant til at lave et højmotivations-setup når vi laver nyindlæring. Og det er ikke altid nødvendigt eller gavnligt for en højtkørende hund.

 

Noget andet der kan hjælpe er at træne små pas og så give hunden et stykke legetøj mellem passene. Jeg mener her konkret give og ikke kaste. Og så lade hunden løbe lidt rundt og lukke damp ud. Evt. efterfulgt af en pause hvor hunden er dækket af.

Link til indlæg
Del på andre sites

[QOUTE=Ninjamor;1303862]Klikker du ham?

Nej, det er med til at stresse ham og bruger kun klikker i stort set indlærte ting hvor det bare drejer sig om finpudsning.

Fuldstændig modsat af hvad de fleste gør, men det fungere ikke med klikkeren i indlæringen - bruger min stemme og egentlig fuldstændig modsat hvad klikkertræning foreskriver, så er det et forholdsvist langt roseord jeg har, da det passer bedre til en rolig stemmeføring.

 

Den mindste opkørthed fra mig og så hænger han oppe under loftet.

 

Er på fra mobilen så svare lige på resten i aften.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er med til at stresse ham og bruger kun klikker i stort set indlærte ting hvor det bare drejer sig om finpudsning.

Fuldstændig modsat af hvad de fleste gør, men det fungere ikke med klikkeren i indlæringen - bruger min stemme og egentlig fuldstændig modsat hvad klikkertræning foreskriver, så er det et forholdsvist langt roseord jeg har, da det passer bedre til en rolig stemmeføring.

 

Den mindste opkørthed fra mig og så hænger han oppe under loftet.

 

Er på fra mobilen så svare lige på resten i aften.

 

Det var det jeg tænkte, altså at han kunne stresse over "klikkerfilosofien": Find ud af hvad der lønner sig og prøv dig frem til du opnår succes.

 

Som du beskriver det ville jeg nok starte der hvor du var i går, altså forhindre opkørtheden i at opstå og som Siri foreslår meget korte træningspas.

Jeg ville så også arbejde på, at han faktisk kan lære at slappe af når han ikke er på.

 

Han lyder som en hund der ikke har fået lært impulskontrol og derfor vil det hele straks han sætter næsen op efter det - eller han oplever et pres fra dig uden du behøver have gjort noget galt.

 

Hvor gammel er han?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var det jeg tænkte, altså at han kunne stresse over "klikkerfilosofien": Find ud af hvad der lønner sig og prøv dig frem til du opnår succes.

 

Som du beskriver det ville jeg nok starte der hvor du var i går, altså forhindre opkørtheden i at opstå og som Siri foreslår meget korte træningspas.

Jeg ville så også arbejde på, at han faktisk kan lære at slappe af når han ikke er på.

 

Han lyder som en hund der ikke har fået lært impulskontrol og derfor vil det hele straks han sætter næsen op efter det - eller han oplever et pres fra dig uden du behøver have gjort noget galt.

 

Hvor gammel er han?

 

Tror du rammer hovedet på sømmet.

Han har de første mange år til træning været sat i en bil når han ikke skulle lave noget og har gjort det samme som Christina siger hun gør med tempo - bedt ham være på i samme øjeblik han kom ud fra bilen og indtil han kom ind i den igen.

 

Så intet under hunden ikke kan slappe af mellem træningspas.

 

Både dig og Siri har helt ret i, at han ligesom bare køre derudaf med hele repetoiret når han ikke er under kommando. For det at jeg iklke fortæller ham hvad han skal, har jo i starten af hans trænings-liv betydet at han selv skulle finde på noget. Og jo hurtigerr jo bedre, for så faldt belønningen jo hurtigere hvis han lynhutigt ramte det jeg ville have.

 

Det i skriver giver rigtig god mening og vil prøve at gribe det an på den måde. Hvordan vil du lære ham at forholde sig i ro mellem passene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du rammer hovedet på sømmet.

Han har de første mange år til træning været sat i en bil når han ikke skulle lave noget og har gjort det samme som Christina siger hun gør med tempo - bedt ham være på i samme øjeblik han kom ud fra bilen og indtil han kom ind i den igen.

 

Så intet under hunden ikke kan slappe af mellem træningspas.

 

Både dig og Siri har helt ret i, at han ligesom bare køre derudaf med hele repetoiret når han ikke er under kommando. For det at jeg iklke fortæller ham hvad han skal, har jo i starten af hans trænings-liv betydet at han selv skulle finde på noget. Og jo hurtigerr jo bedre, for så faldt belønningen jo hurtigere hvis han lynhutigt ramte det jeg ville have.

 

Det i skriver giver rigtig god mening og vil prøve at gribe det an på den måde. Hvordan vil du lære ham at forholde sig i ro mellem passene?

 

Uden at have set ham: Som du selv beskrev det med godbidder, sikkert mange i starten til han forventer dem. Derfra, at han sætter/lægger sig og får godbid for at være i positionen det øjeblik han kan uden at blive utålmodig. Det øjeblik trækkes så forsigtigt for til sidst at kunne vare den tid, du skønner nødvendigt.

Det er typisk sådan jeg selv øver det med en ung hund med ild bagi.

Vi kan mere eller mindre tvinge en hunds krop til ro, men hovedet skal med.

 

Det kan muligvis hjælpe ham, hvis du hjemme øver afslapning på signal, så er der en mulighed for, at du kan hjælpe ham med signalet til træning.

Signalet kan kodes ind ved at du afgiver det f.eks. under massage eller bare nus, hvor han er afslappet.

Nogle hunde har vældig gavn af et tæppe, hvor de lærer at slappe af på. Herfra skal tæppet med på træningspladsen og gradvis fades ud, hvis du vil det.

 

Alternativt ville jeg tage til træningspladsen når den var tom og bare være der, i starten uden at træne. Tager det to timer før han slapper af, så er det det der skal til. Han må naturligvis ikke gå ud af sit gode skind af stress, så ville jeg ikke gøre det.

Der er en del læring hos ham, som skal afkodes og det kan tage lang tid, så det handler om at være lige så konsekvent i afkodningsfaserne som i indlæringen, men læringen er den samme, faserne er de samme, for han skal jo lære noget nyt.

 

Det er mit indtryk at hunde er oplever træningen som han gør kan have gavn af at blive guidet til nye øvelser i stedet for frishapet, så behøver de ikke spekulere over hvad der forventes af dem og det kan give ro. Det er naturligvis to sider af det samme: Han tror han skal være på konstant :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Skylder vist en lille opdatering her.

Og glemte at svare på hvor gammel han er - Et sted mellem 8 og 9 år.

 

Har arbejdet i meget små pas med Bamse, som foreslået og har udelukkende trænet herhjemme og gerne indenfor.

 

Jeg har valgt at gøre som Siri og have maden (bruger foderet som belønning) i en skål.

Jeg har ikke haft vest på, eller brugt klikker, fordi jeg gerne vil skabe et helt nyt billede i hovedet på ham og langsomt bygge de andre ting på igen, efterhånden som hovedet er med.

 

Nu har jeg fået ham lært en "ro" stilling som er en maaaajet afslappet version af dæk, hvor han ligger som det nu passer ham bedst, med hovedet på jorden og helt i ro.

Kan næsten se det er befriende for ham, at have fået belønning for bare at lave ingenting og slappe af.

 

Tanken er, at jeg vil koble den sammen med tæppet, som Irene forslog.

Har ikke ville indlære denne her ro øvelse på tæppet i første omgang, for hvis det nu gik galt, så kunne tæppet pludselig få en helt anden betydning end det er meningen.

Men nu hvor den her "ro øvelse" er ved at sidde så godt, at han selv indtager den i træningspauser og rent faktisk slapper af og nyder det, så tænker jeg, at jeg vil koble den sammen med tæppet.

 

Tror det kan være en stor hjælp for ham, med et meget visuelt billede af, at netop her slapper man af og der er fuldstændig frihed og der forventes ikke andet end ro.

 

Er det helt ved siden af, at jeg med det samme lære ham, at jeg kan bevæge mig rundt og lave noget andet, mens han bare skal blive liggende der og slappe af?

Når jeg så er færdig så får han sine godbidder og får lov at lave et par gentagelser, hvorefter den står på afslapning igen.

Det var i hvertfald min plan :-D

 

Jeg har fundet ud af, at han fungere bedst med variabelt antal belønninger, ment på den måde, at han ikke bare skal have én godbid, men gerne to, tre, fire eller endnu flere i træk for samme ting, og andre gange bare en enkelt eller to. Men det er som om det stresser ham, hvis der kun serveres en godbid af gangen.

Så det bruger jeg også meget.

 

Har faktisk ikke "trænet" andet end det og så en sit/stå hvor jeg rent faktisk har prøvet at lokke ham for stort set første gang siden jeg fik ham.

I starten så gik der stress i det, men nu han har forstået konceptet, så har det faktisk fjernet al uro i hans stå (han plejede at trippe lidt når han gik fra sit til stå), men det gør han ikke længere.

Lokningen blev pillet af meget hurtigt og tror ikke som sådan det var lokningen i øvelsen der gjorde forskellen, men det at han forstod at han godt bare kunne tage den med ro, for godbidden forsvandt ikke og hvis han tog det stille og roligt så fik han den.

Altså, at der blev skabt en anden ro omkring den der fantastiske belønning og det gav en eller anden forståelse i hovedet på ham, at han fik lov at følge den.

Kan ikke helt forklare det, men tror måske i ved hvad jeg mener.

 

 

Tænker jeg vil begynde at tage ham med på træningspladsen og lave alt andet end at træne, ligesom du foreslår Irene.

Han køre jo helt op af glæde når han ser træningspladsen og tilbyder straks 117 forskellige ting og er PÅ mig i samme sekund han kommer ud af bilen.

Sådan lidt modsat hvad vi arbejder med, med andre hunde - Er det så helt ved siden af, at der slet ikke foregår træning på pladsen, indtil han snuser og opføre sig som en hund på pladsen og ikke forventer træning længere?

Tænker vi skal HELT tilbage, og bygge op derfra, for at skabe det her nye billede i hovedet på ham?

Ellers frygter jeg lidt, at han lynhurtigt lære at holde kroppen i ro, mens hovedet stadig køre med 120 i timen.

Det kommer nok til at tage lang tid, men det betyder ikke noget - Har intet jeg skal nå, andet end at have ham ned i gear.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt opdatering. Jeg ville klart lære ham at være med uden at han forventer at du forventer noget af ham. Simpelthen bare gå tur og sidde og glo.

 

Hunde er enormt påvirkelige af de associationer de har til et bestemt sted eller en bestemt håndtering, på både godt og ondt.

 

Ja, det er tydeligt at han spotter alt der ligner en træningsplads og har lavet nogle koblinger, som jeg først sent er blevet opmærksom på.

 

Nu er det meget tydeligt, at han har nogle klare associationer og synet af en træningsplads alene, udløser den sindstilstand jeg gerne vil væk fra.

Det er for nogen vældig misundelsesværdigt, at jeg har en hund der vil arbejde, arbejde og arbejde, men skulle jeg gøre noget om, så ville jeg klart have lært ham fra starten at slappe af som en del af trænings-setup'et.

 

Så nu skal vi ud og glo og gå tur :mrgreen:

 

Så må vi se hvordan det går - Mistænker det bliver nemmere sagt end gjort.

 

 

Har simpelthen verdens bedste læremester i den hund - Hold da op, hvor lære han mig bare meget hele tiden og han er bare så sød og taknemmelig hele vejen igennem :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...