Hop til indhold

Knækket negl

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Okay, er en VIRKELIG dårlig hundemor!!!

Manden luftede hende fredag morgen, og da han kom tilbage sagde han at hun havde sagt avs og vist ham højre bagpote da de gik over vejen. Han nulrede poten, og hun var ok igen.

Vi vi tjekkede for rifter, men der var intet. Selvfølgelig har hun fået potevoks på inden alle ture efter det.

Her til aften ville jeg så klippe kløer på hende, og finder så at "storetå" neglen (som vel egentlig er "pegefinger"???) er knækket og har blotlagt den bløde del af neglen. Her til aften reagerer hun slet ikke på at jeg rører ved den, så er sikker på at den ikke gør ondt (mere:oops:).

Den er temmelig flosset, så den skal have lidt ekstra opmærksomhed den næste tid. Men er der andet jeg skal gøre?

Hun har altid haft problemer med 2-i-1 negl på vildtkløerne, så dem sørger jeg for at holde meget kortklippede. Bør jeg egentlig gøre det med alle klør? Altså, giver korte kløer mindre risiko?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror klart, at kortere negle giver mindre risiko. særligt nu, når jorden snart bliver rigtig frosthård. halfdan har haft knækket neglen en gang og endte med at blive bedøvet og få den ... brændt eller sådan noget? jeg ved ikke, om man skal gøre andet end at holde det rent, når det ikke er "værre". god bedring med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak SL:bighug:

Overvejer at købe noget voks (altså, rigtig voks), og så sætte en klump på når vi går tur. Jeg er ret sikker på at jeg ved hvornår den knækkede, og der gik vi i sne som var våd og tung. Men hun er jo en tonser, og havde banket rundt og lavet ballade.

Øv altså:( Men må nok igang med at klippe neglene helt ned. Og så se om jeg kan få den bløde del til at trække sig tilbage når saltet er væk fra vejene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her til aften ville jeg så klippe kløer på hende, og finder så at "storetå" neglen (som vel egentlig er "pegefinger"???) er knækket og har blotlagt den bløde del af neglen. Her til aften reagerer hun slet ikke på at jeg rører ved den, så er sikker på at den ikke gør ondt (mere:oops:).

Den er temmelig flosset, så den skal have lidt ekstra opmærksomhed den næste tid. Men er der andet jeg skal gøre?

Jeg er lidt fantasiløs her til aften, så jeg får ikke rigtigt et klart billede af "den bløde del af neglen"? Men under alle omstændigheder skal det tages alvorligt, hvis der på nogen måde ser ud til at være fare for, at en infektion kan snige sig ind. Hvis du er i tvivl, så smut forbi dyrlægen i morgen....evt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dina, det her ikke blødt, ergo er den bløde del ikke blevet skadet, altså så der er fare for infektion. Men den sidder ret uheldigt nu, og tiltrækker sig jo alt det neglen burde have taget (slag og snavs). Overvejer at sætte en prop på af bivoks og så en ballon uden på når vi går tur. Jeg er ret sikker på at hun ikke har ondt i den. Dyrlægen vil enten sende mig hjem og bede mig se tiden an, eller operere kloen af (og det vil jeg sgu være lidt ked af).

Link til indlæg
Del på andre sites

min dyrlæge har gentagne gange forsikret mig om, at de ikke så let får infektion i en knækket negl. Hvis den allerede ikke er øm, ville jeg ikke bekymre mig om den, men ja, hold alle hendes negle korte! Jo kortere, jo tykkere og jo mere holdbare er de, og det giver sig selv at hvis de ikke stikker så langt ud, så hænger de heller ikke i noget (så let). Sally har fra naturen voldsomt lange negle, og jeg skal faktisk klippe dem ugentligt/hver 14. dag for at holde dem bare nogenlunde korte. Men det får jeg heller ikke altid gjort.. suk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

ØV Bella da ;-) jeg er også blevet belæret om der ikke bare sådan går betændelse i hundenegle, de er ret hårdføre.

Jeg klipper dog kloen på mine - og holder denne ret kort klippet - da de også er nogle tonsere og de flosser let synes jeg. Har dog ikke problemer med de andre kløer dem holder de fint nede selv.

Min den store har sidste weekend flosset kloen og der er godt nok ikke meget negl tilbage, jeg ringede til dyrlægen og der fik jeg besked på at smøre lidt potevoks på når vi var ude - også bare vente til den groede ud igen, der går sjælendt betændelse i.

God negle-bedring Bella :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dina, det her ikke blødt, ergo er den bløde del ikke blevet skadet, altså så der er fare for infektion. Men den sidder ret uheldigt nu, og tiltrækker sig jo alt det neglen burde have taget (slag og snavs). Overvejer at sætte en prop på af bivoks og så en ballon uden på når vi går tur. Jeg er ret sikker på at hun ikke har ondt i den. Dyrlægen vil enten sende mig hjem og bede mig se tiden an, eller operere kloen af (og det vil jeg sgu være lidt ked af).

Så længe der ikke er hul, er der ingen is på koen. Jeg har bare stor respekt for risiko for infektioner i poter, fordi jeg har set det gå meget galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels Bella :ae:

Sikke da en enormt god idé, det med bivoksen... Det var jeg aldrig selv kommet på ;-)

Rigtig god bedring til hende.

Det er pisse smart! Virkelig! Og forbløffende nemt at smelte og forme. Har resten af pladen liggende i køleskabet:5up:

Og Bøllefisen siger tak for hilsnerne. Som altid lader hun sig ikke mærke med noget som helst, og tæsker rundt som den tosse hun er:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe der ikke er hul, er der ingen is på koen. Jeg har bare stor respekt for risiko for infektioner i poter, fordi jeg har set det gå meget galt.

Infektion i neglen når den er knækket er netop ret problematisk, den bløde del i neglen er ret faktisk en lille knogle, denne knogle har selvsagt forbindelse til det næste knogleled, så betændelse i den bløde del kan brede sig til den næste knogle og videre, og betændelse i knoglerne er næsten umuligt at helbrede.

Så det er vigtig at holde øje med at der ikke går betændelse i, og evt. vaske den dagligt i i noget betændelseshæmmende, bare for at være helt sikker.

Link til indlæg
Del på andre sites