Hop til indhold

Kender du en god jagtgolden-kennel?


Nollike
 Share

Recommended Posts

Der er 2 racer der umiddelbart falder mig udfra de kritterier du beskriver.

 

Først Langhåret hønsehund og derefter Drente. Hunde i en passende størrelse og med passende pels efter hvad du så vidt jeg kan se ønsker.

 

Drenten er nok en skøn familiehund som også gerne går på jagt. Den har måske ikke så meget power, men er til gengæld nok lidt lettere at træne op til nødvendigt niveau hvor dens potentiale er nået. Den Langhårede hønsehund er en fuldblods jagthund som også vil være en dejlig hund som familiehund forudsat at den trænes og bruges på jagt. Den har et større potentiale og kan trænes i stort set alle jagtlige dicipliner - og er også kapabel til jagthundenes allerfornemmeste prøve, fuldbrugsprøven, men det kræver jo så en fører som har tiden til at udnytte dette fantastiske potentiale. Samme potentiale har korthåret hønsehund, ruhåret hønsehund og Kleiner Munsterlænder, men de lever ikke så godt op til de øvrige krav.

 

Selv ville jeg vælge Langhår, men det kommer lidt an på hvor højt jagtegenskaberne vægtes.

 

jeg kan anbefale at købe og se denne film, som er en super hjælp til valg af jagthund:

 

http://www.hunde-forum.dk/debat/38784-anmeldelse-af-film.html

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kender ingen golden kenneler, men jeg kender den langhårede hønsehund og kan klart anbefale den. Der ER en jagthund og den er noget mere skarp end Noomi, men ellers en smuk, stærk og super jagthund. Og i øvrigt også interesseret i andre former for træning, jeg har da trænet en lille smule dogdancing, id-spor og lydighed med min fars og det er hun rimelig motiveret for. Dog ikke i forhold til at komme på jagt, som klart er hendes favoritbeskæftigelse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er 2 racer der umiddelbart falder mig udfra de kritterier du beskriver.

 

Først Langhåret hønsehund og derefter Drente. Hunde i en passende størrelse og med passende pels efter hvad du så vidt jeg kan se ønsker.

 

Drenten er nok en skøn familiehund som også gerne går på jagt. Den har måske ikke så meget power, men er til gengæld nok lidt lettere at træne op til nødvendigt niveau hvor dens potentiale er nået. Den Langhårede hønsehund er en fuldblods jagthund som også vil være en dejlig hund som familiehund forudsat at den trænes og bruges på jagt. Den har et større potentiale og kan trænes i stort set alle jagtlige dicipliner - og er også kapabel til jagthundenes allerfornemmeste prøve, fuldbrugsprøven, men det kræver jo så en fører som har tiden til at udnytte dette fantastiske potentiale. Samme potentiale har korthåret hønsehund, ruhåret hønsehund og Kleiner Munsterlænder, men de lever ikke så godt op til de øvrige krav.

 

Selv ville jeg vælge Langhår, men det kommer lidt an på hvor højt jagtegenskaberne vægtes.

 

jeg kan anbefale at købe og se denne film, som er en super hjælp til valg af jagthund:

 

http://www.hunde-forum.dk/debat/38784-anmeldelse-af-film.html

 

vh PBC

 

Vi vil helt sikkert få fingrene i den film, den lyder som en der er værd at se :5up:

 

Umiddelbart er min kæreste ikke så vild med Langhåret hønsehund og vi går nok efter en retriever, så kan vi få en mere alsidig hund på et senere tidspunkt. Så måske skal vi kigge os om efter en god golden eller en flatter. Det er (mere eller mindre) ham der har det sidste ord i den sag, det er jo ham der skal bruge den, jeg skal bare hygge med den :lun:

 

Kan du ikke lige forklare mig hvad det der warking up er? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ingen golden kenneler, men jeg kender den langhårede hønsehund og kan klart anbefale den. Der ER en jagthund og den er noget mere skarp end Noomi, men ellers en smuk, stærk og super jagthund. Og i øvrigt også interesseret i andre former for træning, jeg har da trænet en lille smule dogdancing, id-spor og lydighed med min fars og det er hun rimelig motiveret for. Dog ikke i forhold til at komme på jagt, som klart er hendes favoritbeskæftigelse :mrgreen:

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Retrieveren herindefra har sin Barney fra Marianne Klitgaard (dyrlæge på Mors). Hun laver ikke så mange kuld, og ved ikke hvordan det ser ud pt., men hun avler KUN på sunde hunde med gode arbejdsegenskaber. Jeg kiggede også på golden på et tidspunkt, og synes det er svært at finde hunde hvor der ikke er halv-dårlige hofter eller albuer i forældredyrene.

 

Og nå ja, Barney er SÅÅÅÅÅ skøn! Virkelig en herlig fætter:lun:

 

En lille fugl sang om dette indlæg :-) vil blot sige mange tak for de pæne ord om min dejlige hund :-) og ja, jeg kan jo kun være enig - han er en fantastisk hund med et helt vildt godt temperament.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart er min kæreste ikke så vild med Langhåret hønsehund og vi går nok efter en retriever, så kan vi få en mere alsidig hund på et senere tidspunkt. Så måske skal vi kigge os om efter en god golden eller en flatter.

Langhårede hønsehunde er grimme. Jeg stemmer for flat men kan desværre ikke hjælpe med at finde hund efter jagtlinier,.. og de er for resten også tit grimme. :lol:

 

Nej, nu skal jeg nok lade være med at spamme din tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med om en race er køn eller grim behøver vel ingen spørger hjælp til at vurdere:slem:

 

Faktisk synes jeg at langt de fleste racer til jagt er kønne.

 

Jeg prøvede at sætte mig i mandens sted - altså Nollikes mand. Og udsagnet - "egentlig ville han vist gerne have både en retriever og en stående fuglehund" - peger i retning af en stående fuglehund, hvor man i opdrættet har lagt betydelig vægt på efterskudsarbejde. Det peger lige hen imod de kontinentale hønsehunde.

 

Når man så tager kravet om lidt lækker pels og middel (55-65) størrelse ind ja så bliver resultatet Drente, Langhåret hønsehund, Grosser münsterlænder (med der er meget få i DK) - eller Kleiner Münsterlænder, hvis man kan kompromiserne lidt på størrelsen (52 cm).

 

Her er en hjemmeside hvor ejeren har stort kendskab til Drente og langhår:

 

http://www.kennel-lillebrusen.dk/34165169

 

Jeg tror det er meget vigtigt at man som jæger tager stilling til hvad man ønsker af en hund og køber efter dette. Og jeg tror at stort set alle de jagthunde vi taler om her ville kunne opfylde behov for anden sport, men hvorfor egentlig ikke træne efter de jagtlige discipliner også selvom man ikke selv går på jagt. Avanceret apportering med dirigering er da super sport for alle. Vand, land osv.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer for flat men kan desværre ikke hjælpe med at finde hund efter jagtlinier.

 

Jeg troede egentlig ikke Flatcoated retriver var befængt med at være opdelt i udstillings og ´jagt linjer? men så forstår jeg måske bedre hvorfor der efter sigende i Sønderjylland er mange gode jagt Flatter, men de få jeg har mødt på jagt har været temmelig gumpetunge, sammenlignet med F1 labrador.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede egentlig ikke Flatcoated retriver var befængt med at være opdelt i udstillings og ´jagt linjer? men så forstår jeg måske bedre hvorfor der efter sigende i Sønderjylland er mange gode jagt Flatter, men de få jeg har mødt på jagt har været temmelig gumpetunge, sammenlignet med F1 labrador.

 

vh PBC

Der er ikke den samme opdeling af racen endnu (det kommer garanteres desværre) men der er bestemt forskel på hvad de forskellige opdrættere vægter højest.

 

Og så synes jeg det sidste du skriver er sørgeligt og bevis på en misforstået avlsstrategi. Flatcoaten blev kaldt retrievernes formel 1 engang i tidernes morgen, da labbefolket ikke havde patent på begrebet, og den burde være den letteste og hurtigste retrieverrace. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Tilgengæld vil jeg så mene at en flat fra en udstillingsopdrætter godt kan bruges til jagt, hvis det ikke kun drejer sig om at slå alle formel 1 labber i en konkurrence.

 

Det har du sikkert ret i :5up: Konkurrencer tror jeg ikke at han går så meget op i, det handler om at han gerne vil prøve alle sine nye bløde metoder (i mangel af bedre ord) Han har været på kurser og læst bøger omkring anderledes positiv jagthundetræning og det er også det han selv underviser i, så han vil gerne have en hvalp og træne den op efter den ideologi :5up: Så jeg tænker at udgangspunktet skal være så godt som muligt, så han ikke også skal kæmpe med en hund (som f.eks. Noomi) som i bund og grund ikke gider, men det kan godt være at det er mig der er lidt skævt på den her :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du sikkert ret i :5up: Konkurrencer tror jeg ikke at han går så meget op i, det handler om at han gerne vil prøve alle sine nye bløde metoder (i mangel af bedre ord) Han har været på kurser og læst bøger omkring anderledes positiv jagthundetræning og det er også det han selv underviser i, så han vil gerne have en hvalp og træne den op efter den ideologi :5up: Så jeg tænker at udgangspunktet skal være så godt som muligt, så han ikke også skal kæmpe med en hund (som f.eks. Noomi) som i bund og grund ikke gider, men det kan godt være at det er mig der er lidt skævt på den her :-D

 

FT Spaniel... hvis kun det bedste er godt nok :hjerte:

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Jagtlinier? :-D

 

Jeg kan umiddelbart ikke se spor af hunde fra jagtopdrættere, men som sagt er der rigelig fut og gejst i en udstillingsmodel, hvis man ikke sigter mod DM i markprøveregi, for der sidder racen for meget imellem to stole (dual purpose hunde kan simpelthen ikke hamle op med hunde der er avlet til kun at skulle kunne bruges til en ting).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det handler om en hund med optimal samarbejdsglæde, lærevillighed og evne, energi og lyst til arbejde ville jeg absolut gå efter en hvalp efter hunde som er præmieret på de mest krævende jagtprøver vi har. Altså de vanskeligste vinderklasser for apporterende hunde eller fuldbrugsprøver for de kontinentale fuglehunde.

 

Det var med et smil jeg sagde FT Spaniel. Den er måske for lille, men mere villig og arbejdsivrig, letlært hund finder du ikke. Eneste udfordring er at man jo skal kunne kontrolere den store jagtiver. Her er FT klubbens vinderklasse markprøver, de mest krævende.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det handler om en hund med optimal samarbejdsglæde, lærevillighed og evne, energi og lyst til arbejde ville jeg absolut gå efter en hvalp efter hunde som er præmieret på de mest krævende jagtprøver vi har. Altså de vanskeligste vinderklasser for apporterende hunde eller fuldbrugsprøver for de kontinentale fuglehunde.

 

Det var med et smil jeg sagde FT Spaniel. Den er måske for lille, men mere villig og arbejdsivrig, letlært hund finder du ikke. Eneste udfordring er at man jo skal kunne kontrolere den store jagtiver. Her er FT klubbens vinderklasse markprøver, de mest krævende.

 

vh PBC

 

Han vil egentlig hellere have en med et mindre drive som han kan bygge op, end en med stor drift som skal dæmpes (har jeg fundet ud af ved nærmere udspørgen ;-)) Så en retriver er nok det bedste bud, måske en flatter i stedet for golden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

FT Spaniel... hvis kun det bedste er godt nok :hjerte:

 

vh PBC

 

Han vil egentlig hellere have en med et mindre drive som han kan bygge op, end en med stor drift som skal dæmpes (har jeg fundet ud af ved nærmere udspørgen ;-)) Så en retriver er nok det bedste bud, måske en flatter i stedet for golden :-D

 

Ja det er jo en smags sag. Men samarbejdsvillig, glad for arbejde, lærevillig og lyst til arbejde uden stor jagtlyst (hvis det er det du mener med drive, men ikke sikker jeg forstår den del) peger på Retriever og til en vis grad Drente. I hvert fald ikkr FT Spaniel hvis jagtdridt ikke ønskes.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det handler om en hund med optimal samarbejdsglæde, lærevillighed og evne, energi og lyst til arbejde ville jeg absolut gå efter en hvalp efter hunde som er præmieret på de mest krævende jagtprøver vi har. Altså de vanskeligste vinderklasser for apporterende hunde eller fuldbrugsprøver for de kontinentale fuglehunde. vh PBC

 

Ja jeg ville så ikke kigge i vinderklasserne... Det er dér konkurrence-elementet går ind, og ikke umiddelbart noget jeg reelt vil bruge som point-givende i min bog.

 

Langt vigtigere er det, for mig, om en hund går stabilt. Om den rent faktisk præsterer det den nu præsterer, HVER gang.

 

 

 

Ligesom dem der render rundt med unghundemesterskabs titel.... dem ser man sjældent nogen som helst steder bare et år efter. Og hvad er det så reelt værd?!

 

 

Nollike: Den der med at "bygge op" Alts at arbejde for at få glæde, drift, fart osv ind i hunden efterhånden..... Glem det. Det kommer ikke til at ske, og kommer kun tl at give frustrationer. Det er hundrede gange lettere at holde en hund tilbage, end at få manglende tempo og iver puttet ind i den. Det er, populært sagt, bare at sætte sig på den. Gjort i rigt mål, og hele tiden, står du til sidst med en hund der minder om den fødte sofakartoffel. ;)

 

Jeg har stadig ikke fået kigget rundt, har haft lidt travlt med topkapningerne den sidste tid. Men jeg når det nu nok på et tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke prøvesystemet for Retrievere så godt men for FT Spaniels stiller hunde jo kun op få gange i åben klasse. Herefter er det normalt vinderklasseprøver og det er hunde som stilles i disse prøver gang på gang og placeres jeg ville satse på, hvis jeg ønskede en hund med stort arbejdspotentiale, max. Samarbejdsvilje, og stor lærevillighed og kontaktlyst.

 

Det er klart at det er hunde med stor lyst og drive og her er jeg enig i at det skal hunden have. At arbejde med hunde som ikke gider er op ad bakke.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...