Hop til indhold

Kender du en god jagtgolden-kennel?


Nollike
 Share

Recommended Posts

Jeg er nok ude i RIGTIG god tid, men hellere det end at handle overilet ik'? ;-) Landet ligger sådan, at min kæreste går på jagt og jo gerne skal have en hvalp at træne op så den er klar når de andre ikke kan mere (sådan mere eller mindre). Vi har snakket frem og tilbage om hvilken race det skal være. Jeg står stejlt på at det skal være en med lang pels så den er "nussevenlig" :hjerte: og vi er blevet enige om at en jagtgolden vil være god til os :lun:

Og nu kommer vi så til sagens kerne: Er der nogen herinde som kender til kenneler med et godt ry? Kenneler som har goldens som rent faktisk gider at arbejde, som får en god opvækst og som der som udgangspunkt er sunde i linierne? (Noomi er jo blevet en værre sofakartoffel :stupid:men ok, hun er også af udstillingslinier)

Kom glad med bud som vi kan kigge på og spørg gerne ind hvis der er noget I vil vide :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Retrieveren herindefra har sin Barney fra Marianne Klitgaard (dyrlæge på Mors). Hun laver ikke så mange kuld, og ved ikke hvordan det ser ud pt., men hun avler KUN på sunde hunde med gode arbejdsegenskaber. Jeg kiggede også på golden på et tidspunkt, og synes det er svært at finde hunde hvor der ikke er halv-dårlige hofter eller albuer i forældredyrene.

 

Og nå ja, Barney er SÅÅÅÅÅ skøn! Virkelig en herlig fætter:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Retrieveren herindefra har sin Barney fra Marianne Klitgaard (dyrlæge på Mors). Hun laver ikke så mange kuld, og ved ikke hvordan det ser ud pt., men hun avler KUN på sunde hunde med gode arbejdsegenskaber. Jeg kiggede også på golden på et tidspunkt, og synes det er svært at finde hunde hvor der ikke er halv-dårlige hofter eller albuer i forældredyrene.

 

Og nå ja, Barney er SÅÅÅÅÅ skøn! Virkelig en herlig fætter:lun:

 

Tak :5up: Jamen hende vil vi da så lige kaste et blik på :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kiggede selv på jagtgoldens, da jeg ledte efter den hund, som blev Maggie.

 

Jeg ville kigge på Falkirks og Windwood.

Hvis de ikke selv har hvalpe, kan de henvise til andre.

 

Der er også en fb-gruppe, der hedder noget i stil med "golden er en jagthund".

 

Falkirks har jeg faktisk øje på, den ser fornuftig ud :5up: Har du haft kontakt med dem eller nogle af deres hvalpe?

Winwood vil jeg kigge på og prøve at finde den facebookgruppe :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver Barney brugt til jagt?

 

Nej, han bliver brugt til lydighed. Men nogle af hans søskende bliver brugt, så vidt jeg ved.

 

Det er godt nok ikke den mest informative kennelside jeg er stødt på :lol:http://www.xn--kennel-rnhj-mgbd.dk/side.asp?Id=135982

 

Nej, hun bruger den vist ikke så meget:lol: Jeg skrev en mail til hende, og hun sende en lang mail retur, og ringede mig derefter op. Dengang havde hun måske en tæve i kikkerten, og hvis jeg ikke husker helt fejl, ville hun måske lave et kuld her i 2014.

 

Hun er super sød og engageret, og ved en masse om linierne. Så om ikke andet, kan hun nok hjælpe med gode opdrættere. Det er i øvrigt hende Christian Hembo (Magtor) altid henviser til når der skal laves billeder af hofter og albuer, men det er jo en anden historie:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kiggede selv på jagtgoldens, da jeg ledte efter den hund, som blev Maggie.

 

Jeg ville kigge på Falkirks og Windwood.

Hvis de ikke selv har hvalpe, kan de henvise til andre.

 

Der er også en fb-gruppe, der hedder noget i stil med "golden er en jagthund".

 

Winwood har ingen planer om hvalpe (ikke at de behøver at have det nu altså, men det er jo et lidt vidt begreb... )

Jeg kan ikke finde den facebook side, gider du at linke den til mig hvis du støder på den? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, han bliver brugt til lydighed. Men nogle af hans søskende bliver brugt, så vidt jeg ved.

 

 

 

Nej, hun bruger den vist ikke så meget:lol: Jeg skrev en mail til hende, og hun sende en lang mail retur, og ringede mig derefter op. Dengang havde hun måske en tæve i kikkerten, og hvis jeg ikke husker helt fejl, ville hun måske lave et kuld her i 2014.

 

Hun er super sød og engageret, og ved en masse om linierne. Så om ikke andet, kan hun nok hjælpe med gode opdrættere. Det er i øvrigt hende Christian Hembo (Magtor) altid henviser til når der skal laves billeder af hofter og albuer, men det er jo en anden historie:-)

 

Jamen så må vi jo bare kontakte hende og høre hende ad :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.jollygold.dk/about

 

Godt nok ikke rene jagt linjer, men sunde hunde der bliver brugt på praktisk jagt og med super dejligt sind.

 

Mja, altså jeg kan se at der er Tallygold i flere af dem og Noomis far er Tallygold og hun er jo ikke ligefrem kendt for sin arbejdsiver... :stupid: :lol: Så vi skal nok lige have kigget dem lidt mere efter i sømmene før vi kaster os ud i det projekt, det ville være vildt surt at få endnu en sofakartoffel :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Falkirks har jeg faktisk øje på, den ser fornuftig ud :5up: Har du haft kontakt med dem eller nogle af deres hvalpe?

Winwood vil jeg kigge på og prøve at finde den facebookgruppe :-D

 

Winwood har ingen planer om hvalpe (ikke at de behøver at have det nu altså, men det er jo et lidt vidt begreb... )

Jeg kan ikke finde den facebook side, gider du at linke den til mig hvis du støder på den? :-D

 

Jeg havde mailkontakt til Jytte hos Windwood og var faktisk også skrevet op til deres 2011-kuld.

Meget sød dame. Birger kender jeg lidt fra markprøvetræning, men han kan sikkert ikke huske mig.

 

Falkirks-parret mødte jeg på et kursus i sommers, men igen aner de sikkert ikke hvem jeg er.

 

Vi har flere Falkirks-goldens i vores DCH-kreds, men jeg kender ikke nogen af dem rigtig godt.

 

Jeg er på job og har ikke adgang til fb, men finder den til dig i aften.

 

Jeg har været på trænerkursus sammen med ejeren af Uffe; en golden fra Vesterlyng. Ejeren havde kontaktet Falkirks, men tæven gik vist tom. En af deres hanhunde skulle parre og de henviste Johanne til Vesterlyng.

http://www.kennel-vesterlyng.dk/

 

Der er også Charmaines (www.charmaines.dk).

Det var hende, hvor jeg var skrevet op til en labbe-hvalp (fra indianerkuldet), men hvor alle bortset fra 2 hanhvalpe døde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set flere gode Golden på jagt.

 

Golden opdrættet til jagt har ord for at kunne blive lige så gode som Labrador, men også at de modnes lidt senere, så det er fint at du er i god tid.

 

At en jagthund modnes sent kan være både godt og skidt.

 

Det gode er at det giver dig længere tid til at gøre den helt klar til jagt. Hvalpe motivering, unghundetræning, grundtræning og jagttræning, før den kommer med på egentlig jagt.

 

En Labrador, som modnes tidligt kan måske være klar til de første (ikke for store jagter) i 18 måneders alderen, mens en Golden som gennemsnit skal være et halvt til et helt år ældre, men det er naturligvis også individuelt.

 

Marlene Birkebæk, som ejer og driver Kennel Falskirks sammen med Lasse er en opdrætter af den rette støbning. De arbejder helhjertet med at avle Golden som rigtige brugshunde og hjælper gerne med at finde et passende kuld, hvis de ikke selv har noget pt.

 

Derudover er Marlene en af landets bedste hundefotografer, hvilket gør Deres hjemmeside ekstraordinær flot.

 

Skulle jeg købe Golden til jagt ville Marlene være den første person jeg kontaktede, men jeg kender selvfølgelig heller ikke alle de andre - og jeg har mødt flere gode Golden på jagter også fra andre opdrættere.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde mailkontakt til Jytte hos Windwood og var faktisk også skrevet op til deres 2011-kuld.

Meget sød dame. Birger kender jeg lidt fra markprøvetræning, men han kan sikkert ikke huske mig.

 

Falkirks-parret mødte jeg på et kursus i sommers, men igen aner de sikkert ikke hvem jeg er.

 

Vi har flere Falkirks-goldens i vores DCH-kreds, men jeg kender ikke nogen af dem rigtig godt.

 

Jeg er på job og har ikke adgang til fb, men finder den til dig i aften.

 

Jeg har været på trænerkursus sammen med ejeren af Uffe; en golden fra Vesterlyng. Ejeren havde kontaktet Falkirks, men tæven gik vist tom. En af deres hanhunde skulle parre og de henviste Johanne til Vesterlyng.

http://www.kennel-vesterlyng.dk/

 

Der er også Charmaines (www.charmaines.dk).

Det var hende, hvor jeg var skrevet op til en labbe-hvalp (fra indianerkuldet), men hvor alle bortset fra 2 hanhvalpe døde.

 

Det ser fornuftigt ud med de kenneler :-D Kigger dem nærmere efter på et senere tidspunkt, jeg er nødt til at hoppe af nu, men tak for hjælpen :-D Du må meget gerne smide den facebookside, bare når det passer dig, det haster overhovedet ikke, vi skal ikke have hvalp lige med det samme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set flere gode Golden på jagt.

 

Golden opdrættet til jagt har ord for at kunne blive lige så gode som Labrador, men også at de modnes lidt senere, så det er fint at du er i god tid.

 

At en jagthund modnes sent kan være både godt og skidt.

 

Det gode er at det giver dig længere tid til at gøre den helt klar til jagt. Hvalpe motivering, unghundetræning, grundtræning og jagttræning, før den kommer med på egentlig jagt.

 

En Labrador, som modnes tidligt kan måske være klar til de første (ikke for store jagter) i 18 måneders alderen, mens en Golden som gennemsnit skal være et halvt til et helt år ældre, men det er naturligvis også individuelt.

 

Marlene Birkebæk, som ejer og driver Kennel Falskirks sammen med Lasse er en opdrætter af den rette støbning. De arbejder helhjertet med at avle Golden som rigtige brugshunde og hjælper gerne med at finde et passende kuld, hvis de ikke selv har noget pt.

 

Derudover er Marlene en af landets bedste hundefotografer, hvilket gør Deres hjemmeside ekstraordinær flot.

 

Skulle jeg købe Golden til jagt ville Marlene være den første person jeg kontaktede, men jeg kender selvfølgelig heller ikke alle de andre - og jeg har mødt flere gode Golden på jagter også fra andre opdrættere.

 

vh PBC

 

Tak for input!! Jeg synes også at Falkirks ser virkelig interessant ud, jeg kan godt lide deres ideologier og holdninger til hunde/goldens i det hele taget (i hvert fald ud fra hvad de skriver, man skal jo tale med dem), så dem vil vi helt sikkert se nærmere på :5up:

Det gør ikke noget at goldens modnes sent, den yngste af min kærestes hunde er 6 år, så der skulle gerne være nogle gode år i hende endnu og der kan jo startes langsomt op :-D Desuden skal vi lige have et nyt sted at bo, så det bliver ikke lige de første 14 dage ;-) Vi vil bare gøre forarbejdet nu... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg aner ikke en dyt om goldens og linjer. Men jeg vil bare lige tilføje et lille pip. Jeg ser rigtig mange hunde af mange forskellige linjer. Jeg ser dem ikke på jagt, men oftest ifm. andre hundesportsgrene. Skulle jeg kigge efter an jagtgolden, så ville jeg absolut kigge på andre lande i norden. Eks. sverige og norge. Jeg kan simpelthen bedre lide deres typer. De er super gode i hovedet, arbejder meget meget godt, har et godt fokus, super temperament osv. Jeg er virkelig vild med dem! Så en så sent som i weekenden i Sverige. Den var godt nok lækker!

Link til indlæg
Del på andre sites

For at finde ud af om Jagtgolden er gode til jagt tror jeg med fordel man kan se dem på jagt. Eller på meget jagtrelaterede prøver.

 

Så prøv at finde ud af hvornår der er markprøver. Det er jo lidt sent nu i denne sæson, for der må ikke skydes fugle efter 1. februar og man kan nu engang bedst vurdere en apportør når den udsættes for skud, nyfalden vildt og ikke mindst løbere. Det er her modet på terræn, fokus på apportering, dirigering, med forhindringer i form af terrænskift, levende vildt og andre jægere og hunde, kan vurderes.

 

Også ro mens andre arbejder, mens man måske går "warking up" osv. kan ses og vurderes.

 

Lærevillighed og samarbejdsevne (og mange andre ting) kan ses mange andre steder. På træningspladser osv. men ikke alt kan ses uden at se hunden på jagt - eller jagtlignende situation.

 

Vær også opmærksom på at visse hunde har et bredere potentiale end andre: Apportering, Schweis og førskudsarbejde. Hvis førskudsarbejde er vigtigt må man spørge ind til det. Ikke noget man kan se på prøver.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

For at finde ud af om Jagtgolden er gode til jagt tror jeg med fordel man kan se dem på jagt.

 

vh PBC

 

Ja, det ved jeg godt :blink: Jeg kan kun se deres resultater i pågældende klub og dem jeg ser er virkelig gode! De klarer sig i hvert tilfælde godt. Jeg kan bare virkelig godt lide deres attitude og så er Sverige generelt ret dygtige til arbejdshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ok Siri, mit indlæg var ikke for at imødegå dit. Jeg kender intet til niveauet på Jagtgoldens i Norge og Sverige, men er enig i at de kan noget med jagthunde (måske også andre hunde) i vor broderlande. jeg ved der er mange gode FT Spaniels og dygtige hundefolk.

 

Jeg tror også nogle af de danske opdrættere konkurrerer med hundene i broderlandene på markprøver, apporteringsprøver mv.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ok Siri, mit indlæg var ikke for at imødegå dit. Jeg kender intet til niveauet på Jagtgoldens i Norge og Sverige, men er enig i at de kan noget med jagthunde (måske også andre hunde) i vor broderlande. jeg ved der er mange gode FT Spaniels og dygtige hundefolk.

 

Jeg tror også nogle af de danske opdrættere konkurrerer med hundene i broderlandene på markprøver, apporteringsprøver mv.

 

vh PBC

 

Også med andre hunde! Altså som sagt, så ved jeg ikke noget om jagthunde, men jeg skal selv hente en border derfra om 2 uger. De lægger i avlen stor vægt på arbejdsegenskaber i mange forskellige racer. Det kunne jeg godt ønske at DKK blev inspireret af! I mine øjne har de markant flere bedre border collies end i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg aner ikke en dyt om goldens og linjer. Men jeg vil bare lige tilføje et lille pip. Jeg ser rigtig mange hunde af mange forskellige linjer. Jeg ser dem ikke på jagt, men oftest ifm. andre hundesportsgrene. Skulle jeg kigge efter an jagtgolden, så ville jeg absolut kigge på andre lande i norden. Eks. sverige og norge. Jeg kan simpelthen bedre lide deres typer. De er super gode i hovedet, arbejder meget meget godt, har et godt fokus, super temperament osv. Jeg er virkelig vild med dem! Så en så sent som i weekenden i Sverige. Den var godt nok lækker!

 

Jamen det kan du jo have meget ret i, det kunne da godt være værd at kigge nærmere på :5up:

 

For at finde ud af om Jagtgolden er gode til jagt tror jeg med fordel man kan se dem på jagt. Eller på meget jagtrelaterede prøver.

 

Så prøv at finde ud af hvornår der er markprøver. Det er jo lidt sent nu i denne sæson, for der må ikke skydes fugle efter 1. februar og man kan nu engang bedst vurdere en apportør når den udsættes for skud, nyfalden vildt og ikke mindst løbere. Det er her modet på terræn, fokus på apportering, dirigering, med forhindringer i form af terrænskift, levende vildt og andre jægere og hunde, kan vurderes.

 

Også ro mens andre arbejder, mens man måske går "warking up" osv. kan ses og vurderes.

 

Lærevillighed og samarbejdsevne (og mange andre ting) kan ses mange andre steder. På træningspladser osv. men ikke alt kan ses uden at se hunden på jagt - eller jagtlignende situation.

 

Vær også opmærksom på at visse hunde har et bredere potentiale end andre: Apportering, Schweis og førskudsarbejde. Hvis førskudsarbejde er vigtigt må man spørge ind til det. Ikke noget man kan se på prøver.

 

vh PBC

 

Altså nu er kæresten taget på arbejde og jeg er mildest talt ikke særlig kløgtig på jagt :oops: (har kun været med ude en enkelt gang for at se hvad det egentlig er han render og laver, for at se hundene arbejde og for at se om det var en flok skydegale mænd der rendte rundt og skød til højre og venstre på alt der bevægede sig :cool: Det var det så heldigvis ikke, jeg blev positivt overrasket over etikken omkring det :5up: men heldigvis stod jeg ikke lige for da Bambi blev skudt, så var jeg måske nok kommet til at tude en lille smule :oops:) så jeg har lige brug for - for nysgerrighedens skyld - at spørge om "warking up" er alt arbejdet der går forinden, altså at drive, tage stand osv.? Og hvis ja, hvad er så forskellen på warking up og førskudsarbejde? (Det ville nok være nemmere hvis han selv skrev herinde, men jeg har prøvet at introducere HF for ham, uden større held, han synes at det er en gang fnidder :mrgreen: Måske havde det været smartere at introducere ham for en jagttråd... :cool:

 

Mht. hundene, så har du selvfølgelig ret, det er nemmest at se hundene i aktion :5up: Hvornår starter markprøverne?

Og hvad ville du foreslå af hunderacer hvis ikke det skulle være en golden? Jeg har fra anden side fået foreslået en flatcoated og det kunne da også godt være en mulighed, vi er ikke 100% fastsat på at det skal være en golden. Hvis det stod til min kæreste, så havde han en retriever og en stående af en art (han har bl.a. en pointer nu, men jeg bliver sindssyg af de der små korte hår som borer sig ind i alting, så jeg har nedlagt veto mod den type hund :genert:)

Så alt i alt skal det være en hund med lang pels, gode arbejdsegenskaber, en vis størrelse og et godt (blidt) sind (og sundhed selvfølgelig).

 

Det lyder som om du selv går på jagt? Hvilke hunde ser du som de bedste arbejdshunde? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...