Hop til indhold

Dødsregistrering hos Berner Sennenhunde på hundeweb!


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Endelig er der kommet mulighed for at oplyse hundenes dødsdato på hundeweb.

Det vil være en kæmpe hjælp for berneropdrætterne at kunne se aldersstrukturen i de forskellige berneres linier og en kæmpe hjælp for hvalpekøbere, som søger en berner, som gerne skulle leve i mange år :-)

 

Men for at det kan bruges til noget, er folk selvfølgelig nød til at sende disse oplysninger ind til Dansk Kennel Klub og Dansk Berner Sennen Klub, hvis det skal bruges til noget, så det vil jeg gerne opfordre alle bernerejere og forhenværende bernerejere at gøre, så vi kan få hævet den kedelige gennemsnitslevealder på 7,1!

 

Citerer fra Dansk Berner Sennen Klubs hjemmeside:

 

DØDSREGISTRERINGER PÅ HUNDEWEB

 

Langt om længe er det lykkedes at få DKK til at skrive eksakt dødsdato på hundeweb! Det har vi efterspurgt længe og ofte, og nu er det altså realiseret. Forudsætningen for, at teknikken kan bruges til noget som helst er naturligvis, at hundeejere sender disse oplysninger til DKK, når deres hund er død. DKK vil mindst lige så gerne som vi i Dansk Berner Sennen Klub have dødsregistreringer, så vi opfordrer indtrængende alle til at sende dødsanmeldelser på deres hunde – også dem, der er døde for år tilbage. Send til både DBSK og til DKK.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi må da håbe at folk tør oplyse om det - jeg kan ikke se hvorfor de skulle lade være, men jeg er heller ikke så meget inde i avl :-)

 

Og ja, jeg ville også mene, det ville være relevant for alle racer, men jeg tror det er fordi Berner Sennen hunde har tendens til ikke at blive så gamle.

 

Bernerne styrter døde om af kræft, når de er 7-8 år (groft sagt), men så længe ingen åbner munden og vi får sat tal på det her er der jo desværre ingen jordisk chance for at pege de linier ud, der er kendetegnet af lang levealder...og måske de længe levende linier ikke er de exteriørmæssigt smukkeste og så kan man jo let komme hen til at skulle gå på kompromis som opdrætter og gad vide om der er nogle der er friske på det komcept ? Det er en ting kun tiden kan vise, hvis der kommer gang i den her registrerings-ting...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bernerne styrter døde om af kræft, når de er 7-8 år (groft sagt), men så længe ingen åbner munden og vi får sat tal på det her er der jo desværre ingen jordisk chance for at pege de linier ud, der er kendetegnet af lang levealder...og måske de længe levende linier ikke er de exteriørmæssigt smukkeste og så kan man jo let komme hen til at skulle gå på kompromis som opdrætter og gad vide om der er nogle der er friske på det komcept ? Det er en ting kun tiden kan vise, hvis der kommer gang i den her registrerings-ting...

Det håber jeg der gør. Der skal nok være nogen, der registrere deres hundes alder og så har man som køber mulighed for at vælge til og fra. Hvis man ikke er tryg ved at købe en hund, hvis alder ikke er registreret, kan man vælge den opdrætter fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

gælder det kun for bernere:?: for det ville vel være relevant for alle racer:confused:

har jo ikk selv en racehund men kunne da forstå behovet...

 

Damn, der var jeg lige ved at redigere i dit indlæg i stedet for at citere :mrgreen: Det er ikke sådan, når man er redaktør :oops:

 

Jeg ved faktisk ikke, om det gælder for alle racer? Det ville være logisk og absolut fornuftigt, men jeg ved det desværre ikke. Jeg fandt det på DBSK's hjemmeside og har fundet 2 bernere på Hundeweb, hvor deres død er registreret. Men der er nok heller ikke så mange, der har sat sig på deres flade *** og registreret det lige med det samme, så det kommer nok (forhåbentligt) lige så stille :-)

 

Jeg håber og krydser i hvert fald for, at så mange opdrættere som muligt, gider at tage sig den tid og have så meget respekt for deres race, som det kræver. Sværere er det jo altså heller ikke, medmindre man har noget at skamme sig over omkring ens linier.

Link til indlæg
Del på andre sites

EJ! Jeg kan ikke finde noget om det på DKK-siderne...

 

Men mine fire bernere ville vist alligevel ikke trække gennemsnittet op...

Snit: 6,25 år.:(

 

Det kan jeg heller ikke... Har heller ikke kigget så meget, men de pleger at reklamere med sådan noget som nyhed på forsiden.

 

Men du kan finde det på dansk berner sennen klubs hjemmeside under "Nyt fra DBSK" og så "Avlsudvalget", hvis du ikke har fundet det endnu.

 

Du registrerer dem vel, gør du ikke? Selvom der ikke var så mange af dem, der blev gamle, så er det jo godt med tallene alligevel, så folk ikke tænker, at de sagtens kan være blevet 10, 11, 12 år :(

 

Ikke et sekund for tidligt, at der nu endelig kommer nogle tal på bordet...hvis folk tør oplyse dem...

 

Så enig! Og det sidste er der jo ikke andet for, end at håbe på, at de tør.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
gælder det kun for bernere:?: for det ville vel være relevant for alle racer:confused:

har jo ikk selv en racehund men kunne da forstå behovet...

 

Jeg kan så svare nu på, at det i hvert fald ikke kun gælder for berneren, for har fundet en cavalier, hvor den var registreret som værende bortkommen. Så mon ikke det gælder alle racer? Der er jo også HD-registrering hos alle racer, selv hos dem, som ikke lider af det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...