Hop til indhold

Min 10 mdr. vil ikke spise det sidste af hans hvalpe foder!


Trine_Loui90
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Bolognese unghund på 10 mdr. som ikke gider at spise det sidste af hans hvalpe foder.

 

Der er foder nok tilbage til ca 2 uger og det er alt for dyrt at smide ud når man er på en SU. Han vil gerne spise det hvis jeg kommer noget frikadelle i. Men jeg mener ikke at han skal lære at der altid kommer noget lækkert i hvis han ikke spiser det uden.

 

Hvad kan jeg gøre for at vække lysten til tørfoderet igen uden at det bliver med "menneskemad"?

 

Håber der er nogle der ude som kan hjælpe :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det har jeg prøvet og der slikker han det våde fodret af og så lægger han det andet tilside bagefter.

 

Så jeg syntes enlig selv at jeg har prøvet meget forskelligt, men syntes bare ikke at noget af det virker, desværre. Jeg er noget der til hvor andre er begyndt at sige at jeg skal lade vær med at give han maden om morgnen, så han ikke får noget at spise før til aften.

Men det vil jeg altså ikke da det ikke virker særligt sundt, inde i mit hoved.

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste hunde elsker at få nyt foder. Med god grund! Tænk hvis du havde spist det samme hver dag i 8 mdr.

 

Hvis du skifter foder, og han gider at spise, er problemet løst. Så kan du med fordel prøve at give ham lidt variation i foderet fremover. Hvis han kun gider at spise det nye i kort tid, er det en god ide at få ham tjekket for hjerte- og lungeorm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er noget der til hvor andre er begyndt at sige at jeg skal lade vær med at give han maden om morgnen, så han ikke får noget at spise før til aften.

Men det vil jeg altså ikke da det ikke virker særligt sundt, inde i mit hoved.

 

Det sker der altså ikke noget negativt ved og det kan sagtens være det der er behov for i en periode. Det er måske en god ide at huske på at din hund ikke længere er i vækst og derfor ikke har behov for lisså mange kalorier som tidligere, og det kan være det er derfor den selv vælger at spise mindre. Du oplever det så som om den ikke vil spise netop det foder, men i realiteten kan årsagen bare være at der ikke er behov for så meget som du gerne vil have den skal spise.

 

Jeg ville springe morgenmåltiden over en uges tid, holde lidt igen på godbidder og andet guf og så se om ikke der er kommet en bedre appetit i løbet af nogle dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle.

 

Mange tak for alle de gode råd. Jeg vil helt sikkert prøve mig frem og se hvad der virker og så må jeg have ham til dyrelæge for en sikkerhedsskyld.

 

Bare fortsæt med at komme med råd, det kan være der kommer noget der, der virker bedre. Og så kan det jo være at andre har det samme problem eller noget der ligner.

 

Igen mange tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle.

 

Mange tak for alle de gode råd. Jeg vil helt sikkert prøve mig frem og se hvad der virker og så må jeg have ham til dyrelæge for en sikkerhedsskyld.

 

Bare fortsæt med at komme med råd, det kan være der kommer noget der, der virker bedre. Og så kan det jo være at andre har det samme problem eller noget der ligner.

 

Igen mange tak :-D

 

Hvis han er frisk, rask og normalvægtig, er der ingen grund til at tage ham til dyrlæge. Men det kan være en god ide at veje ham en gang om ugen, for han bør ikke gå ned i vægt.

 

Ormene tjekker man typisk ved afføringsprøver. Du skal i 3 på hinanden følgende dage samle prut svarende til 1 spsk. Helst den del af prutten der ikke har rørt jorden (det burde ikke være et problem lige nu med frost og sne). Prøverne skal opbevares ved mellem 5 og 20 grader. Og ja, de kan sagtens lugte igennem en pose, så pak prutteposerne ind i fryseposer med knude på også. Hvis du samler om morgenen, kan du aflevere samme dag som du samler den sidste, og du kan få svar dagen efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville prøve at blande med lidt a38 - evt sammen med det nye mad. På den måde får han en lang blød overgang til hans voksenfoder og forhindrer maveproblemer. På SU tjekker man jo ikke bare for orm forebyggende imo. Jeg ville mene, at der hvirvler kønshormoner rundt i hans lille krop og så er maden det første han mister interesse for. Evt kan der være en tæve i løbetid i nærheden, som fylder hans tanker :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville prøve at blande med lidt a38 - evt sammen med det nye mad. På den måde får han en lang blød overgang til hans voksenfoder og forhindrer maveproblemer. På SU tjekker man jo ikke bare for orm forebyggende imo. Jeg ville mene, at der hvirvler kønshormoner rundt i hans lille krop og så er maden det første han mister interesse for. Evt kan der være en tæve i løbetid i nærheden, som fylder hans tanker :D

 

Nej, både økonomisk og sundhedsmæssigt er det selvfølgelig meget smartere at vente til hunden har symptomer. Så kan man nøjes med en behandling til 2.000 kr, uden garanti for at hunden overlever. For det er både nemmere og billigere end en test til 300 kr.

 

 

 

 

Eller noget......

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville prøve at blande med lidt a38 - evt sammen med det nye mad. På den måde får han en lang blød overgang til hans voksenfoder og forhindrer maveproblemer. På SU tjekker man jo ikke bare for orm forebyggende imo. Jeg ville mene, at der hvirvler kønshormoner rundt i hans lille krop og så er maden det første han mister interesse for. Evt kan der være en tæve i løbetid i nærheden, som fylder hans tanker :D

 

Det lyder som en ok plan med langsom overgang til nyt foder. Pas på med ikke at købe for store sække ad gangen, for tørfoder kan godt harske og miste både smag og vitaminer hvis det står åbent for længe. Har selv lige måttet smide en halv sæk foder ud af den grund :/

 

Ellers held og lykke med appetitten. Det er ret normalt at de har en periode hvor mad ikke er super interessant, så tror ikke din hund er syg. Men regelmæssige ormetjek er nu ikke en dårlig ide, og det er som regel billigere at forebygge end behandle sygdomme

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...