Hop til indhold

Løfte hvalp når man mødes - lidt øv adfærd.


NickiA
 Share

Recommended Posts

Ja jeg er lidt nysgerrig for hvad i ville gøre, og om i overhovedet ville gøre noget.

Jeg går aftentur med Aya. Og støder ind på vejen en pige med hendes lille hvalp (noget chi tror jeg). Da hun ser mig og Aya (som er i snor self.) skynder hun lidt sin hvalp ind på den anden side af et hegn, og da det vist ikke går hurtigt nok løfter hun den op. Den når lige at se Aya og begynder at knurre lidt. Aya er jo ligeglad. Så der er intet der, men siger til hende at min hund gør ikke noget hvis hun var bekymret siden hun tog hvalpen op... Nej men hun skulle alligevel op nu... okay så.. da jeg drejer om hjørnet flere minutter efter stod hun stadig og prøvede at få hvalpen til at tisse samme sted, så det var jo ikke helt sandt. Men hvad ville i gøre. Jeg tænker bare åhr nej endnu en lille hund der bliver bange for hele verden fordi dens mor tager den op hver gang den ser noget nyt. Men på den anden side så kan der jo være flere grunde til at man gør som man gør, så vil prøve ikke dømme andre.

Men tænker jeg højst sandsynligt møder hende igen, overvejer lidt at hvis hun har samme adfærd om man skulle sige til hende at hunden kommer til at forbinde andre hunde med noget skidt hvis den bliver hevet op hver gang den støder på en anden hund eller spørge hvorfor hun gør det.

Det kan også bare være jeg skal ignorere det og tænke mit. Men kom gerne med indput.

 

Lige til den komiske side så er det første gang nogle har trukket deres hunde væk fra min hund, når man ejer en cavalier så er det ikke lige ofte at det sker hihi ;) så nu ved jeg hvordan alle jer med store hunde må føle jer en gang imellem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er pigen? Hvis hun er 10-12 år, forstår jeg konceptet, ellers ikke.

 

Hvis det er en voksen pige, ville jeg nok prøve at sige noget i stil med "neeeeej, hvor er det en sød hvalp du har" for at få hende i tale. Og ja, så ville jeg nok forklare som du har skrevet, at hunden bare bliver bange for verden hvis hun fortsætter:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg ville spørge hende helt reelt om hun havde været ude for en grim oplevelse og lytte på det hun fortæller. Jeg ville ikke begynde at belære hende uden videre, jeg ville i stedet tilbyde at hjælpe hende med at give sin hvalp nogle gode oplevelser med en voksen hund og beskrive hvorfor det er en god ting at indøve de gode møder mellem hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg ville heller ikke belære andre hvad de skal og ikke skal med deres hunde.

 

Men jeg har samme oplevelse når jeg går med mine to store hunde, der er en lille chi i kvarteret og hver gang vi passerer løfter de hunden op og sætter den først ned når vi har passeret, og det er IKKE fordi mine får lov at fare hen til den bette hund slet ikke - jeg holder kort snor og vi går stille forbi men alligevel bliver den løftet op.

 

Jeg har undret mig mange gange, men ikke sagt noget. Men det er i min verden ikke smart at gøre - med mindre den HAR haft en dårlig oplevelse med en stor hund.

 

- den anden chi i kvarteret blev i dens unge år overfaldet af en lab en sort en, og når jeg kommer med min så gøer den lille chi noget så voldsomt, damen der går med chi tog i starten den lille chi op og fortalte at den var blevet overfaldet og den var bange, jeg tog min i helt kort snor, nu har vi mødt dem flere gange og nu er vi nået så langt at den lille chi ikke skal op mere i armen på damen, den bliver på jorden og den kan endda komme hen lige og snuse ved næsen på min den sorte men ikke mere - det er da lidt flot :lun:

Men måske skulle du gøre som Anne skriver - prøve at komme i snak med hende ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gøre som hopsa, hvis det er en man forventer at møde flere gange

 

Derudover mener jeg på ingen måde at det at løfte hunden i sig selv gør den bange.

Jegkender mange små hunde som bliver mere trygge når de kommer op og dermed faktisk ikke føler behov for at gø eller knurre.

 

Men så bør man som Dorte beskriver arbejde hen i mod at hunden tør hilse eller passere på jorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var nu heller ikke for at belære hende...Det var mere for at komme med et godt råd eller som i selv skriver "spørge" hvis det var noget jeg oplevede igen. Hvilket jeg højst sandsynligt gør. Vi er ikke så vanvittige mange i boligområdet der har hunde men vi støder rimelig ofte ind i hinanden :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg har hvalp, så plejer jeg at sætte mig ned på hug, hvis der kommer nogen, som hvalpen virker utryg over.

 

Kan man ikke bare gøre det samme med en lille hund? Hvis den er bange, kan den få "rygdækning" ved at sidde mellem ejerens ben, og hvis den så får overvundet sin utryghed, så kan den prøve at liste lidt nærmere den store fremmede hund, eller hvad det nu er..

 

Og man kan også have nogenlunde kontrol over en lidt for ivrig større hund, hvis man sidder ned og kan holde den i halsbåndet... Man skal ikke nødvendigvis stole blindt på den anden hund eller ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ( desværre ) mange der intet kender til " hundesprog " - jeg får fks. jævnligt at vide at Ollie er aggressiv , han gør meget og vil hilse på alle - altså er han FARLIG ! BASTA - der er bare lige det ved det at jeg aldrig har oplevet eller set at han eller Tot har rejst børster eller vist tænder eller brugt nogle af de andre tegn hunde har hvis de bliver vrede og at jeg iøvrigt mener at jeg kender mine hunde bedst, men jeg tror altid man vil møde nogen der reagerer på en for os uforståelig måde ved fks. at løfte hunden op , det kan man nok ikke ændre på .

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne-lise hansen: Man kan nemlig kun ændre på sin egen adfærd. Hvis jeg møder nogen, der tager deres hund op når vi nærmer os. så går vi da den anden vej. Vi går slet ikke hen til dem. Og hvis den anden hund er i snor, så ER der ikke noget problem, for Silke har fra ung af lært at man ikke går hen til hunde i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg løfter også nogle gange min lille hund (Jonesy) op. Dette gør jeg fordi jeg ved at han ikke er så god til store hunde, som han ikke har set an først, så hvis jeg skal passere nogen på fx. en smal sti og jeg også har den "store" (25kg) med, så løfter jeg ham. Den lille gør og får den store (Loui)med på ideen. Hvis folk standser op med deres hund og snakker lidt kan jeg efterhånden sætte ham ned, når han ser at der ikke er fare på færde.

Så jeg synes også det er en rigtig god ide at tale med hende og spørge om hun vil have hjælp til at den får nogle gode oplevelser. Det ville jeg i hvert fald blive glad for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ragamuffin

tænker der kan være mange grunde til hun løfter den op men spørg hende næste gang i støder ind i hinanden..

 

Jeg løfter ikke sheila op, vil gerne have hun møder så mange hunde så muligt store som små, igår var ude og gå der mødte vi en stor flot labrador der var så sød så sød sheila syntes den var meget farlig, labradoren satte sig pænt og kiggede på shelia som gøede lidt af den jeg gjorde det istedet for at tage hende op satte jeg mig ned på hug så blev hun lidt mere modig og turde godt hilse forstgtigt på den i hendes øjne kæmpe hund der pænt accepterede at hun ikke bare skulle går hen til sheila...

 

sheila er jo stadig hvalp og vil gerne hun har så mange gode oplevelser med andre hunde som muligt så hun ikke ender med at bliver bange for andre hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

tænker der kan være mange grunde til hun løfter den op men spørg hende næste gang i støder ind i hinanden..

 

Jeg løfter ikke sheila op, vil gerne have hun møder så mange hunde så muligt store som små, igår var ude og gå der mødte vi en stor flot labrador der var så sød så sød sheila syntes den var meget farlig, labradoren satte sig pænt og kiggede på shelia som gøede lidt af den jeg gjorde det istedet for at tage hende op satte jeg mig ned på hug så blev hun lidt mere modig og turde godt hilse forstgtigt på den i hendes øjne kæmpe hund der pænt accepterede at hun ikke bare skulle går hen til sheila...

 

sheila er jo stadig hvalp og vil gerne hun har så mange gode oplevelser med andre hunde som muligt så hun ikke ender med at bliver bange for andre hunde..

 

 

Først hyggelit med en Sheila mere herinde udover min hund;) Det er ikke sket før.

 

Nu ved jeg ikke hvad din sheila er for en, men fik lige lyst til at kommentere på den med at hunden ikke bliver løftet fordi man gerne vil sikre den gode hundemøder... Det lyder jo fint nok, men så skal DU være HELT sikker på at det bliver et godt møde. Og et godt møde i hvalpeøjne er ikke sådan et du lige beskriver. Der er din hund jo utryg og hvis hun er det når den anden hund går videre også, så er det stadig den følelse hun står tilbage med.

 

Selvfølgelig kan en hvalp starte med at væe forsigtigt og er er hller ikke noget galt med din fremgangsmåde, men for at du kan sige at hvalpen fik en god oplevelse ind på kontoen, så skal din hvalp ikke blive utryg eller som minimum nå at blive så tryg mens mødet varer at den tør interagere med den anden hund.

 

Et lille forslag til en anden gang er tage ekstra lækre godbidder med på tur og når i ser en hund så giver du hende e godbid hver gang hun

ser på den anden hund. Hvis det det så er en hund der er god til hvalpe og gern må hilse kan du e om sheila tør på samm måde sm du hidtil har gjort. Hvis hun ikke tør helt op og bliver tryg, så prøv at spørge den anden hundeejer om i må følges lidt sammen med dem og så simpelthen gå efter den anden hund. Det plejer at få de fleste hvalpes nysgerrighed frem og de tør meget mere at snuse til bagenden af en hund end til forenden. Her er det jo så bedst hvis det er en voksen og olig hund man gør dette med. En vild unghund med glade legepoter er ikke den bedste start.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ragamuffin

Nå troede det var en god måde.. vi har igen I dag mødt samme hund uden nogen problemer men så kan hun ikke møde nogen hunde selv hunde der er mindre end hende selv reagere hun sådan på.. Med den måde vi har brugt har hun næste gang vi ha mødt dem gladeligt gået hen og hilst på dem..

 

Hvordan bør jeg så gøre det ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ragamuffin

Har godbidder med men hun gør stadig selvom hun for dem vi går sammen med vores to naboer deres hunde er hhv 5 og 9 år men hun gør alligevel når vi møder fremmede hunde uanset størrelse...

 

undskyld hvis mit indlæg lyder surt men er på min smartphone og har lidt besvær med at skrive på den.. er lige gået fra android til iphone :)

Redigeret af Ragamuffin
Link til indlæg
Del på andre sites

Nå troede det var en god måde.. vi har igen I dag mødt samme hund uden nogen problemer men så kan hun ikke møde nogen hunde selv hunde der er mindre end hende selv reagere hun sådan på.. Med den måde vi har brugt har hun næste gang vi ha mødt dem gladeligt gået hen og hilst på dem..

 

Hvordan bør jeg så gøre det ??

 

 

Jeg skriver jo netop at der ikke er noget galt i det du gør;) Men for at det kommer ind på positiv kontoen er det bedst hvis hun når at blive mere tryg inden situationen forlades.

 

Ville hun umiddelbart hilse på hunden idag så?

 

Egentlig ville jeg bare understrege at mange møder ikke er ensbetydende med mange GODE møder. Og det er de gode møder hvor hvalpen er tryg eller blivr det, som betyder at hun får en opfattelse af at hunde er søde og rare.

 

Hvad er hun for en?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ragamuffin

I dag ville hun gerne hilse uden at gø:) undskyld hvis jeg virker lidt kort for hoved er en hat til den her iPhone :) hun er en blanding af mor tjekkisk rottehund far chihuahua/shih tzu.. Hun gør aldrig her hjemme eller af mennesker kun af fremmede hunde..

 

Når vi har "hilst" på dem en gang før har vi indtil videre ingen problemer med at hilse næste gang...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...