Hop til indhold

Slået flig af fortand, nogle der har prøvet det samme?


NickiA
 Share

Recommended Posts

Aya har fået slået en flig af sin fortand... Men ikke som den er knækket det er mere maljen der er røget af. Vores dyrlæge sagde det ikke var noget akut at komme med, men vil self. gerne have det ud af verden, så vi heller ikke ender med at skulle i et større indgreb. Men er der nogen der kender det og hvad gjorde i?

20140129_212510.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

En flis af en fortand? Det kan jeg ikke se. Men det ser ud som om der mangler noget emalje på den ene hjørnetand..

 

 

Hvis det ER på en fortand, så er det så lidt så jeg ikke ville gøre noget ved det. Bare holde øje med det. I løbet af livet vil der jo alligevel blive slidt noget af de små tænder.

 

Men den hjørnetand er jeg mere i tvivl om... Hvordan er det sket?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske har det altid været der... Kan det være?

Det kan være sket før fødslen eller i de første måneder af hvalpens liv, på det tidspunkt emaljen dannes.

Men det KAN også være røget af på grund af et hårdt kødben eller sådan noget. Hvordan føles kanterne på hullet? er det skarpe kanter, eller er de mere afrundede.. ?

 

 

Måske har dyrlægen et bud.

Hvis det er selve tandbenet, der er blottet, så skal du nok ikke give for hårde ting at spise før det er repareret. Tanden kan være svag. Og selve tandbenet er ikke så hårdt og bliver hurtigere slidt end emaljen..

 

Det er ikke akut, nej.. Hvis dyrlægen selv kan lave det, så skal I bare finde et tidspunkt hvor det passer dig og din pengepung..

Der skal bare lægges noget plasticfyldning på, fuldstændig som man gør på mennesker. Men det koster sikkert en klat. Der skal jo narkose til.

 

Se du bare at komme i seng og sove. Tanden er ikke ved at falde ud. Og det er bestemt ikke noget, der gør ondt på din hund..

Link til indlæg
Del på andre sites

Er svært at se på foto, men tjek også om det kan være tandstillingen der giver forkert slid mellem hjørnetænderne? Kan ske for alle racer, men har blandt andet set et par CKCS med det. Har set en enkelt hund med emalje skade på hjørnetand, mere udtalt end det du viser, der blev rigtig flot hos Jens Ruhnau :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vil lige sige at min dyrlæge bare er sej, snakkede med ham i dag om det, og han sagde jeg kunne sende et billede af tanden til hans mail så ville han vurdere om det krævede noget bestemt behandling eller om der var ting hun ikke måtte få.

 

Og han svarede tilbage få timer efter :D og det ligner ikke der skal krone på og hun må stadig gerne spise ben og andre hårde ting :D Så det er bare dejligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...