Hop til indhold

Udfordring!!!


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Nu henter jeg lige denne tråd frem, da jeg tænker, at det er her mit spørgsmål til Ninjamor kan passe ind? :-)

 

Irene, nu prøver jeg jo at følge den der træningsplan for gå-pænt, som vi fik i weekenden. Men nu har jeg brug for et råd. Vi er ved trin et: Først har jeg Tyson siddende foran mig og giver ham ros og godbidder for kontakt. Så begynder jeg at gå et par skridt baglæns, så han følger efter mig, og giver ham godbidder for hver andet skridt.

 

Først gik det fint, men nu er han blevet alt for fokuseret på godbidderne. Jeg putter hænderne med godbidder om bag ryggen, så han ikke skal have fokus på dem, men den lille lynhund skynder sig så at smutte halvt rundt om benet på mig for at kigge på godbidshånden.

 

Det får han selvfølgelig ingen forstærkning for, men nu kan jeg ikke få ham til at lade være, selvom han ikke får noget ud af det. Jeg har prøvet at starte forfra med at have ham siddende og tage kontakt og så begynde at gå baglæns igen, men så skynder han sig igen at smutte om for at kigge på hånden, den lille bølle. :evil:

 

Jeg kan selvfølgelig lade være med at have godbidden i hånden, men så kan jeg bare ikke nå at finde den frem hurtigt nok til at forstærke efter to skridt. :neutral: Jo, derhjemme kan jeg tage en mavetaske på med godbidderne i, men ikke når vi går tur, hvor jeg gerne vil øve det (der er det for koldt til at have åben frakke, så jeg kan nå en mavetaske).

 

Nu har du sikkert en løsning, der er super let og indlysende, og som jeg kunne have sagt mig selv :blink: - så kom endelig med den, please. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 200
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
Nu henter jeg lige denne tråd frem, da jeg tænker, at det er her mit spørgsmål til Ninjamor kan passe ind? :-)

 

Irene, nu prøver jeg jo at følge den der træningsplan for gå-pænt, som vi fik i weekenden. Men nu har jeg brug for et råd. Vi er ved trin et: Først har jeg Tyson siddende foran mig og giver ham ros og godbidder for kontakt. Så begynder jeg at gå et par skridt baglæns, så han følger efter mig, og giver ham godbidder for hver andet skridt.

 

Først gik det fint, men nu er han blevet alt for fokuseret på godbidderne. Jeg putter hænderne med godbidder om bag ryggen, så han ikke skal have fokus på dem, men den lille lynhund skynder sig så at smutte halvt rundt om benet på mig for at kigge på godbidshånden.

 

Det får han selvfølgelig ingen forstærkning for, men nu kan jeg ikke få ham til at lade være, selvom han ikke får noget ud af det. Jeg har prøvet at starte forfra med at have ham siddende og tage kontakt og så begynde at gå baglæns igen, men så skynder han sig igen at smutte om for at kigge på hånden, den lille bølle. :evil:

 

Jeg kan selvfølgelig lade være med at have godbidden i hånden, men så kan jeg bare ikke nå at finde den frem hurtigt nok til at forstærke efter to skridt. :neutral: Jo, derhjemme kan jeg tage en mavetaske på med godbidderne i, men ikke når vi går tur, hvor jeg gerne vil øve det (der er det for koldt til at have åben frakke, så jeg kan nå en mavetaske).

 

Nu har du sikkert en løsning, der er super let og indlysende, og som jeg kunne have sagt mig selv :blink: - så kom endelig med den, please. :-)

 

Selvom det er et "frivilligt" projekt kan du godt tillade dig at stoppe ham med linen, så han ikke kan gå bagom dig :-D

 

Faste rammer du ved, så det er DIG der sætter situationen op, så DU kan kontrollere den :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal der lige sendes endnu en tak til dig for at tage dette her emne op, Irene!

 

Det har jo gjort mig mere opmærksom på at få min lille hund til at gå lidt pænere. Og sørme om ikke hun lige har brilleret på den ene tur efter den anden sammen med bedstevennen ved at gå som en drøm, ikke én gang har hun trukket og kontakten har været i top. :cool:

 

Det har ellers før været lidt svært ikke at trække bare nogle gange når vi går med hendes bedsteste ven, så det har været en ren sejsrus her. :5up:

 

Nu mangler jeg så bare at bedstevennen også ville lade være med at trække. Mon man kan få forklaret hans mennesker hvor de vises sten ligger begravet. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Så skal der lige sendes endnu en tak til dig for at tage dette her emne op, Irene!

 

Det har jo gjort mig mere opmærksom på at få min lille hund til at gå lidt pænere. Og sørme om ikke hun lige har brilleret på den ene tur efter den anden sammen med bedstevennen ved at gå som en drøm, ikke én gang har hun trukket og kontakten har været i top. :cool:

 

Det har ellers før været lidt svært ikke at trække bare nogle gange når vi går med hendes bedsteste ven, så det har været en ren sejsrus her. :5up:

 

Nu mangler jeg så bare at bedstevennen også ville lade være med at trække. Mon man kan få forklaret hans mennesker hvor de vises sten ligger begravet. :mrgreen:

 

Selv tak

 

Flot arbejdet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom det er et "frivilligt" projekt kan du godt tillade dig at stoppe ham med linen, så han ikke kan gå bagom dig :-D

 

Faste rammer du ved, så det er DIG der sætter situationen op, så DU kan kontrollere den :-D

 

Du kan tro jeg øver mig i det med at være fast og bestemt! :-D Og jeg begyndte også at stoppe ham med linen, da han havde gjort det nogle gange. Men det er lige som om, at han ikke forstår, hvad det så er, han skal gøre. :hmm: Så står han bare der, hvor jeg har stoppet ham, og vi kommer ikke rigtigt videre.

 

Ekstra spørgsmål: Når vi går tur, er det så bedst kun at bruge den der med at gå i den modsatte retning, når han trækker? Eller er det også tilladt at stoppe op og vente, til han selv finder ud af at gøre linen slap, eller er det for forvirrende for ham at bruge begge metoder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan tro jeg øver mig i det med at være fast og bestemt! :-D Og jeg begyndte også at stoppe ham med linen, da han havde gjort det nogle gange. Men det er lige som om, at han ikke forstår, hvad det så er, han skal gøre. :hmm: Så står han bare der, hvor jeg har stoppet ham, og vi kommer ikke rigtigt videre.

 

Ekstra spørgsmål: Når vi går tur, er det så bedst kun at bruge den der med at gå i den modsatte retning, når han trækker? Eller er det også tilladt at stoppe op og vente, til han selv finder ud af at gøre linen slap, eller er det for forvirrende for ham at bruge begge metoder?

af erfaring mener ejg det forvirrer for meget, hvis cujo har en helt umulig start på turen (tit hvis han har været længe alene) så holder vi små pauser på 2-3 min, øver lidt plads, sit og high five :mrgreen: og så går videre igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

af erfaring mener ejg det forvirrer for meget, hvis cujo har en helt umulig start på turen (tit hvis han har været længe alene) så holder vi små pauser på 2-3 min, øver lidt plads, sit og high five :mrgreen: og så går videre igen..

 

 

Jeg starter konsekvent ud med at gå plads, HVIS jeg komemr til at "glemme" det, er han fuldstændig trække hund, indtil gå plads er øvet!

 

Underligt.

 

Dog har vi stadig dage hvor han er komplet umulig, dog tilbyder han kontakt de fleste dage :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft et par super fede dage - hvor alt bare kører... Hun går fri ved fod som en anden lydighedschamp, hun trækker overhovedet ikke når hun er i snor. Hun spørger om lov og venter før hun løber hen og hilser og alt er fryd og gammen og jeg kan knap få armene ned... :klap:

 

Og så har vi et par dage hvor hun ligger i selen som en slædehund, hvor hun ignorer hendes mor totalt! Hvor hun ser en hund på ca en kilometers afstand som hun kender og så bare drøner afsted :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Du kan tro jeg øver mig i det med at være fast og bestemt! :-D Og jeg begyndte også at stoppe ham med linen, da han havde gjort det nogle gange. Men det er lige som om, at han ikke forstår, hvad det så er, han skal gøre. :hmm: Så står han bare der, hvor jeg har stoppet ham, og vi kommer ikke rigtigt videre.

 

Tyson har absolut ingen forudsætninger for at vide hvad han skal gøre i den situation.

 

Derfor er det ekstresmt vigtigt, at DU straks tager kontrol over situationen = skaber en situation DU kan håndtere jer ud af!

 

"Ned" og vis ham gufferne og fortsæt bagud. Husk næse - til - hånd" kontakten, du skal i de situationer starte med nærmest at trække ham ved snuden, til du har ham hos dig igen.

Derefter fortsætter du med mere oprejst holdning

 

Ekstra spørgsmål: Når vi går tur, er det så bedst kun at bruge den der med at gå i den modsatte retning, når han trækker? Eller er det også tilladt at stoppe op og vente, til han selv finder ud af at gøre linen slap, eller er det for forvirrende for ham at bruge begge metoder?

 

Ekstra svar: På lige præcis Tyson ville jeg ikke lade ham gå ud i linen og stå der med mulighed for den selvbelønning der kan ligge i at stå og se på fædrelandet.

Fordi du derved spiller kortet over på hans hånd. Det bliver så ham der kontrollerer situationen og ikke dig. kan du se det?

 

DU skal vise ham et stykke tid fremover, at det er DIG, der skaber situationerne og ikke ham.

Han skal følge dig og ikke omvendt.

 

Dette er blød træning med fløjlshandsker, en rygrad af jern og en vilje af titaniumstål :-D

 

"Din vilje Tysons styrke"

 

Ej, jeg kunne ikke lade være med den sidste "kongelige" bemærkning, ikke desto mindre er det, det der ligger i det :-D

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg starter konsekvent ud med at gå plads, HVIS jeg komemr til at "glemme" det, er han fuldstændig trække hund, indtil gå plads er øvet!

 

Underligt.

 

Dog har vi stadig dage hvor han er komplet umulig, dog tilbyder han kontakt de fleste dage :mrgreen:

 

Det ER egentlig ikke så underligt, for ved at starte ham "under kommando" arbejder du ikke med hans fri vilje og derfor tager indlæringen meget længere tid :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi har haft et par super fede dage - hvor alt bare kører... Hun går fri ved fod som en anden lydighedschamp, hun trækker overhovedet ikke når hun er i snor. Hun spørger om lov og venter før hun løber hen og hilser og alt er fryd og gammen og jeg kan knap få armene ned... :klap:

 

Og så har vi et par dage hvor hun ligger i selen som en slædehund, hvor hun ignorer hendes mor totalt! Hvor hun ser en hund på ca en kilometers afstand som hun kender og så bare drøner afsted :evil:

 

Du kunne prøve at se på de dage hvor hun er udenfor rækkevidde: Hvad har evt. været anderledes op til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne prøve at se på de dage hvor hun er udenfor rækkevidde: Hvad har evt. været anderledes op til?

 

så jeg må ikke bare spille teenagekortet og slå ud med armene? :blink:

 

Jeg har faktisk prøve at tænke over det.... og tror lidt det hænger sammen med legetid... Hvis hun får dækket sit "lege og hilse på andre hunde behov" så er hun meget nemmere at arbejde med... Men hvis der går et par dage hvor vi er så uheldige ikke at møde nogen vi kender, som hun må hilse på og evt. lege med, så bliver hun helt ekset når vi så rent faktisk møder nogen vi kender...

 

Kan det godt skyldes den slags? altså kan hun godt tænke: "pyyyyh hvor er det bare længe siden jeg har set Luka / Mille / Enzo / Basse - hvor er de? hvor er de? Fremad mor! Vi skal finde dem`..."

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyson har absolut ingen forudsætninger for at vide hvad han skal gøre i den situation.

 

Derfor er det ekstresmt vigtigt, at DU straks tager kontrol over situationen = skaber en situation DU kan håndtere jer ud af!

 

"Ned" og vis ham gufferne og fortsæt bagud. Husk næse - til - hånd" kontakten, du skal i de situationer starte med nærmest at trække ham ved snuden, til du har ham hos dig igen.

Derefter fortsætter du med mere oprejst holdning

 

Super, det giver mening. Jeg troede egentligt ikke, at jeg sådan måtte "trække" ham afsted med godbidder, men hvis jeg må det til at starte med, er det da til at finde ud af. :-)

 

 

Ekstra svar: På lige præcis Tyson ville jeg ikke lade ham gå ud i linen og stå der med mulighed for den selvbelønning der kan ligge i at stå og se på fædrelandet.

Fordi du derved spiller kortet over på hans hånd. Det bliver så ham der kontrollerer situationen og ikke dig. kan du se det?

 

DU skal vise ham et stykke tid fremover, at det er DIG, der skaber situationerne og ikke ham.

Han skal følge dig og ikke omvendt.

 

Dette er blød træning med fløjlshandsker, en rygrad af jern og en vilje af titaniumstål :-D

 

"Din vilje Tysons styrke"

 

Ej, jeg kunne ikke lade være med den sidste "kongelige" bemærkning, ikke desto mindre er det, det der ligger i det :-D

 

Giver det mening?

 

Ok, men han går jo jævnligt ud i linen? Så snart linen strammer, vender jeg jo så om med det samme og går den modsatte retning (og kors hvor bliver man træt af hele tiden at vende om på sådan en tur :rolleyes:), men han har jo nået at gå ud i linen først. Er det ok? For ellers blever det jo nærmest en "gå plads" tur. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Super, det giver mening. Jeg troede egentligt ikke, at jeg sådan måtte "trække" ham afsted med godbidder, men hvis jeg må det til at starte med, er det da til at finde ud af. :-)

 

Jo jo jo, det smuttede muligvis for os i lørdags under forklaringen fordi du og jeg da var ved noget andet. Men jo, du skal trække ham ved næsen til kontakten er god og først da vender du om og går med ham ved siden af dig et par skridt uden træk - og igen baglæns. Til mønstret og ønsket om at følges er etableret

 

 

Ok, men han går jo jævnligt ud i linen? Så snart linen strammer, vender jeg jo så om med det samme og går den modsatte retning (og kors hvor bliver man træt af hele tiden at vende om på sådan en tur :rolleyes:), men han har jo nået at gå ud i linen først. Er det ok? For ellers blever det jo nærmest en "gå plads" tur. :hmm:

 

ja man bliver træt, men hvis du er vedholdende og tin timing er god nok, opnår du hurtigt en ændring i hans adfærd.

 

Straks han GÅR FORBI dit knæ vender du på en 5 øre, han skal ikke helt ud i linen først.

Da er timingen bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Har snakket med lægen om en jerntransplantation. :blink: Ej, seriøst, arbejder virkelig med det. :-)

 

Jerntilskud måske?

 

Nej, jeg ved godt du arbejder på det og det kommer jo ikkelige over en nat :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jo jo, det smuttede muligvis for os i lørdags under forklaringen fordi du og jeg da var ved noget andet. Men jo, du skal trække ham ved næsen til kontakten er god og først da vender du om og går med ham ved siden af dig et par skridt uden træk - og igen baglæns. Til mønstret og ønsket om at følges er etableret

 

 

 

 

ja man bliver træt, men hvis du er vedholdende og tin timing er god nok, opnår du hurtigt en ændring i hans adfærd.

 

Straks han GÅR FORBI dit knæ vender du på en 5 øre, han skal ikke helt ud i linen først.

Da er timingen bedst.

 

Ok. :shock: Så kan han jo godt nok ikke gå ret meget omkring og snuse. :-) Kan du ikke komme med mig ud på hver eneste tur og sige, hvad jeg skal gøre, så jeg er sikker på at gøre det rigtigt? Det er vel ikke for meget forlangt.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ok. :shock: Så kan han jo godt nok ikke gå ret meget omkring og snuse. :-) Kan du ikke komme med mig ud på hver eneste tur og sige, hvad jeg skal gøre, så jeg er sikker på at gøre det rigtigt? Det er vel ikke for meget forlangt.:blink:

 

SNUSEPAUSER skal der til og tisse/pruttepauser, han må bare ikke komme til sit mål ved at trække i disse pauser.

 

Jo jeg kommer da gerne med ud påhver tur, nemo problemo

Link til indlæg
Del på andre sites

SNUSEPAUSER skal der til og tisse/pruttepauser, han må bare ikke komme til sit mål ved at trække i disse pauser.

 

Jo jeg kommer da gerne med ud påhver tur, nemo problemo

 

Super, vi går ud på aftenstur ca. 19.30, så ses vi dér. :vinken::mrgreen:

 

 

Nu prøvede jeg det med at "trække" ham med godbidderne, og hold da op, så gik det virkelig godt! :5up: Så fattede han lynhurtigt, hvad det gik ud på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dygtiii...

 

Faktisk er hun egentlig ikke klar til denne type gåtur endnu - husk at det hun gør er det hun lærer!

 

Hvornår er de egentlig klar til at gå pænt ved hundeførers side?

Jodie og jeg klarer det rimelig nu. Hun kan vente ved kantstenen og gå over sammen med mig uden at trække. Men ligesom Amokka, så har Jodie svært ved at koncentere sig hvis der er mange mennesker omkring hende. Hun løber ikke længere hen til dem eller noget - Hun vil bare gerne nå at se det hele. Hun trækker heller ikke længere for at komme hen til andre hunde, hvis bare jeg når at sige nej inden vi kommer for tæt på.

Hun trækker ikke ret meget mere. Jeg har fundet ud af at hun bedre kan vurdere om hun trækker hvis jeg laver bittesmå ryk i snoren, når hun er for langt fremme i stedet for et konstant træk. Faktisk går det så godt nu at min 4-årige kan holde hende hvis bare jeg går bagved og husker Jodie på ikke at trække.

 

Det går fremad, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal forvente af hende nu???

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg kom lige til at tænke på denne tråd :-D

 

Oprindeligt skrevet af Ninjamor viewpost.gif

 

Vi starter her...

 

Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer:

 

Min difination af gå pænt er at aslan går stille tæt ved mine ben (vel 30-40 cm fra mig???) gerne løs snor

Når Aslan går pænt/plads går han tæt ved vores ben (omkring 20 cm)og han tilbyder tit dette, sikkert når han trænger til en "pause" fra snuseriet.

Uden snor kan han også, dette er dog kun afprøvet i have og hundeskov (men der var hunde i hundeskoven:mrgreen:)

 

Hvor lang line må din hund have

 

Alt den line han vil, han skal ikke bruge den.......han går jo lige ved siden af mig :mrgreen:

Når han går pænt/plads har han snor så den hænger lidt og ikke er stram sikkert 40 cm som max.

Hvor langt foran dig må den komme

 

ca 30 cm (ca et hoved)

Hans skulder er ved vores ben - når han er bedst.

Hvis han bare går fri, må han gå så lang snor/flex er (dog alt efter om vi går sti eller græs arela)

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din

hund søge ansigtskontakt

 

Når jeg ber ham om det.

Når der kommer mennesker og hunde.

Han skal ikke være 100% obs på mig, men han må meget erne kigge jævnligt på mig.

 

Når vi kommer til en vej, og dette tilbyder han også nu, helt af sig selv.

Han holder også lidt øje med os, dog ikke tit når han er i snor, men når vi er i hundeskoven tilbyder han det ved hvert hjørne, med mindre der er hyper hunde derude. :rolleyes:

 

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem)

 

Med den der lufter ham.

Når der kommer mennesker og hunde (cykler, knallert osv)

Når vi går oppe i byen, hvis vi føler behovet for at han gør det er der.

Det hele går helt perfekt, han er blevet dygtig til ikke at lave de udspring til de andre hunde, føler jeg at aslan ikke kan modstå den hund der kommer (hvis han sitre og piver meget) sidder han plads indtil de er væk.

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line.

 

Vi holder pause fra "gå fri" så Aslan er hele tiden i line.

Men han skal kunne gå pænt indtil han får besked på andet og ellers er det jo indtil den givne situation er overstået, hvilket forhåbentlig er max 10 meter.

 

Aslan kan mestre at gå pænt/plads op til 200 m :oops: han havde ædt en lort, og da han så åd lidt af et andeskrog blev straffen gå pænt/plads :oops:

Han går altid i line da indkald uden for haven ret meget stinker :oops:

 

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene?

Han skal opleve noget, selve turen

Han skal snuse og have en god tur.

Det er for Aslans skyld at vi går turen.

 

samme, dog mener jeg også at der skal være succe samt "disiplin" (ikke så slemt som ordet kan lyde)

 

Blå er nu rød er dengang.

 

Der er sket rigtig meget, men han er jo også blevet ældre.

Det der er mest stort, er dog at han selv tilbyder kontakt til træning :shock:

 

 

 

Hvordan går det med jer andre???

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Her har det egentlig gået rigtig godt længe, men jeg er kommet til at slække lidt på træningen på dette område, så noget af det skal øves igen.

 

Lige når vi går ud af døren er trækkeri stadig et problem. Jodie kan slet ikke holde ud at gå i mit tempo. Hun prøver virkelig, men hun har simpelthen for travlt med alt muligt. På hjemturen - efter at hun er krudtet lidt af - har jeg ingen problemer længere. Hun går ved siden af mig med skulderen ved mit ben - hun kigger konstant op for at finde ud af om der skal ske noget nyt. Jeg er dog stadig nødt til at finde på noget nyt rimelig tit ellers mister hun interessen. Noget nyt kan være 'stop', så 'baglæns' så 'rundt' etc. Det kan også være at skifte retning eller lave et uventet hop.

 

Jeg bruger kommandoen ' hey' hver gang hun kommer for langt frem. Tåbelig kommando :-D

 

Lige når vi ankommer til træningspladsen er vi dog ikke i stand til at finde ud af at gå pænt. Dér er vi tilbage til at stoppe og afvente kontakt, ca. 3000 gange inden vi overhovedet kommer ind på pladsen. Jodie kvitterer med et vov hver gang fordi hun er så utålmodig.

 

'Over vejen'- kommandoen virker til gengæld altid. Selv hvis jeg selv står på den anden side af vejen eller går langt bagved. 'Over vejen' betyder at hun skal stoppe ved kantstenen og først må gå når jeg siger 'kom'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PassivNinja
Her har det egentlig gået rigtig godt længe, men jeg er kommet til at slække lidt på træningen på dette område, så noget af det skal øves igen.

 

Lige når vi går ud af døren er trækkeri stadig et problem. Jodie kan slet ikke holde ud at gå i mit tempo. Hun prøver virkelig, men hun har simpelthen for travlt med alt muligt. På hjemturen - efter at hun er krudtet lidt af - har jeg ingen problemer længere. Hun går ved siden af mig med skulderen ved mit ben - hun kigger konstant op for at finde ud af om der skal ske noget nyt. Jeg er dog stadig nødt til at finde på noget nyt rimelig tit ellers mister hun interessen. Noget nyt kan være 'stop', så 'baglæns' så 'rundt' etc. Det kan også være at skifte retning eller lave et uventet hop.

 

Jeg bruger kommandoen ' hey' hver gang hun kommer for langt frem. Tåbelig kommando :-D

 

Lige når vi ankommer til træningspladsen er vi dog ikke i stand til at finde ud af at gå pænt. Dér er vi tilbage til at stoppe og afvente kontakt, ca. 3000 gange inden vi overhovedet kommer ind på pladsen. Jodie kvitterer med et vov hver gang fordi hun er så utålmodig.

 

'Over vejen'- kommandoen virker til gengæld altid. Selv hvis jeg selv står på den anden side af vejen eller går langt bagved. 'Over vejen' betyder at hun skal stoppe ved kantstenen og først må gå når jeg siger 'kom'.

 

Når en hund falder tilbage efter man har slækket på træningen, viser det bare at det "indlærte" ikke sidder endnu, det er slet ikke lært ind.

 

Det lyder godt med fremskridt :-)

 

Har du prøvet at gasse Jodie af FØR turene og efter afgasningen sidde på gulvet med hende og øve nogle tætte øvelser for at opbygge positiv kontakt, som du forhåbentlig kan tage med ud af døren?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en hund falder tilbage efter man har slækket på træningen, viser det bare at det "indlærte" ikke sidder endnu, det er slet ikke lært ind.

 

Det lyder godt med fremskridt :-)

 

Har du prøvet at gasse Jodie af FØR turene og efter afgasningen sidde på gulvet med hende og øve nogle tætte øvelser for at opbygge positiv kontakt, som du forhåbentlig kan tage med ud af døren?

 

Som f.eks. hvad og hvordan, hvis jeg lige må bryde ind...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en hund falder tilbage efter man har slækket på træningen, viser det bare at det "indlærte" ikke sidder endnu, det er slet ikke lært ind.

 

Det lyder godt med fremskridt :-)

 

Har du prøvet at gasse Jodie af FØR turene og efter afgasningen sidde på gulvet med hende og øve nogle tætte øvelser for at opbygge positiv kontakt, som du forhåbentlig kan tage med ud af døren?

 

Hej Ninja

 

Rigtig god ide at gasse Jodie af inden gårturen - Det tror jeg vil virke :-D

 

Når det indlærte ikke sidder helt endnu er det helt sikkert min fejl.:oops: Da hun havde lært at 'gå pænt' i byen og den slags...glippede øvelserne og vi gik i en lang periode uden snor på store områder, så det er 100% min egen skyld og den næste tid vil jeg dagligt gå gennem byen indtil træningen sidder ordentligt fast. Men er det egentlig ikke normalt for unghunde at de ikke kan holde ud at 'gå pænt' for længe? Jodie er jo kun 10 mnd. Jeg forestiller mig at 10-15 minutter er absolut max.

 

Så en ung mand i dag der var ude at gå med sin hund. Det var fuldstændig fantastisk og han er klart mit idol for fremtiden. træningen var så præcis og perfekt at hund og mand virkede som en fuldstændig enhed. Hunden gik uden snor gennem byen. De talte ikke sammen - det var ikke nødvendigt at give hunden nogen kommandoer overhovedet. Den vidste præcis havd den skulle gøre og hvornår. Den ventede ved vejen. Gik ved hans side (ikke præcist ved siden men hele tiden tæt ved). Da han gik ind i banken stoppede hunden og sad og ventede udenfor (igen uden en eneste kommando). Det virkede bare helt naturligt for dem. Det er mit mål!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...