Hop til indhold

Udfordring!!!


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor

På basis af forskellige problemer med hundenes adfærd har jeg fået ideen til en "månedens udfordring" omkring uønskede adfærd.

 

Nogen som vil være med?

 

Jeg tænker ting man kan bruge i det daglige som er opdragelsesbetonede mere end træning af øvelser, f.eks. at øve overgang til naturlig forstærker ifm at ens hund ikke går pænt.

 

Nogen?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 200
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er også med :-D

 

jeg arbejder i øjeblikket hårdnakket med "gå pænt" træningen, så jeg forhåbentlig kan komme på god fod med min nye hvalpetræner inden vi når afslutningen :roll:

 

Godt nok når vi vist kun med 1 gang inden slut, da de har ændret tidspunktet, så vi har ikke kunnet nå det de i sidste uge og denne uge... men næste uge kan vi da komme med....

 

Jeg ved godt det er dybt tåbeligt - for man skal jo bare sige: "hul i det, min hvalp er fantatisk i mine øjne, så er det jo ligemeget hvad hun mener"... men altså man vil jo gerne at alle andre kan se det samme som een selv, ikk :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også med :-D

 

jeg arbejder i øjeblikket hårdnakket med "gå pænt" træningen, så jeg forhåbentlig kan komme på god fod med min nye hvalpetræner inden vi når afslutningen :roll:

 

Godt nok når vi vist kun med 1 gang inden slut, da de har ændret tidspunktet, så vi har ikke kunnet nå det de i sidste uge og denne uge... men næste uge kan vi da komme med....

 

Jeg ved godt det er dybt tåbeligt - for man skal jo bare sige: "hul i det, min hvalp er fantatisk i mine øjne, så er det jo ligemeget hvad hun mener"... men altså man vil jo gerne at alle andre kan se det samme som een selv, ikk :oops:

 

 

nej altså nu læste jeg lige mit ndlæg igen :stupid: det er jo ikke kun pga at jeg gerne vil have at træneren skal tænke på mig som andet end "hende den besværlige med den umulige hvalp"...

 

det er jo også fordi jeg egntlig gerne ville at hun gik lidt pænere i snor :oops: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hensigten er at få hundene til at fungere bedre i de adfærd man har behov for til dagligt - uden tricks.

 

Jeg har en inddeling som hedder "opdragelse" hhv. "øvelser". Overgangen mellem disse kan være lidt glidende, men vi for se.

For mig er opdragelse alle de daglige ting: Gå pænt, indkald, kontakt, vente osv.

 

Øvelser er for mig er de momenter man kan deltage i konkurrence med som f.eks. spring, fremadsendelse, apportering altså de adfærd som e hund ikke nødvendigvis behøver mestre for at fungere godt i hverdagen.

 

Vi starter her...

 

Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer:

 

Hvor lang line må din hund have

 

Hvor langt foran dig må den komme

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din

hund søge ansigtskontakt

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem)

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line.

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer:

 

Hvor lang line må din hund have: min hund har, ud fra den stof line jeg bruger på 3 meter, så har den ca. 1 meter fri over ryggen. Denne meter må så ikke strammes. men skal vi bare slappe af så får han længere så han kan gå og snuse.

Hvor langt foran dig må den komme: Hans skulder må i gå pænt ikke komme foran mit ben når det er fremme.

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din hund søge ansigtskontakt: Hvergang der sker noget nyt, det være en vej vi krydser, hvor vi laver plads, det være et møde med fremmede både med og uden hund osv. ud over det så hver gang vi drejer eller stopper så han ser hvad jeg laver, ved dog ikke om det er for meget eller lidt.

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem): Han skal mestre det når vi går stavgang med op til 10 mennesker og ellers så når vi netop møder fremmede med eller uden hund. Og sidst så skal han jo altid gå pænt, så jeg ikke skal bruge kræfter på at holde ham, men også have plads til at snuse på en almindelig tur.

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line.: Altså når vi går stavgang er det 1½time ca. men med fri engang i mellem og ikke så stramt at han skal kigge, mere at han ikke trækker. Til hverdag er det ½-1 time med små perioder, hvor vi træner enten indkald eller sit,dæk,stå eller bare kontakt øvelser med kig.

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene? Han skal ud og læse dagens avis.

 

Håber det var det man skulle gøre ellers må du jo skrive :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer:

 

Hvor lang line må din hund have: min hund har, ud fra den stof line jeg bruger på 3 meter, så har den ca. 1 meter fri over ryggen. Denne meter må så ikke strammes. men skal vi bare slappe af så får han længere så han kan gå og snuse.

 

Hvor langt foran dig må den komme: Hans skulder må i gå pænt ikke komme foran mit ben når det er fremme.

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din hund søge ansigtskontakt: Hvergang der sker noget nyt, det være en vej vi krydser, hvor vi laver plads, det være et møde med fremmede både med og uden hund osv. ud over det så hver gang vi drejer eller stopper så han ser hvad jeg laver, ved dog ikke om det er for meget eller lidt.

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem): Han skal mestre det når vi går stavgang med op til 10 mennesker og ellers så når vi netop møder fremmede med eller uden hund. Og sidst så skal han jo altid gå pænt, så jeg ikke skal bruge kræfter på at holde ham, men også have plads til at snuse på en almindelig tur.

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line.: Altså når vi går stavgang er det 1½time ca. men med fri engang i mellem og ikke så stramt at han skal kigge, mere at han ikke trækker. Til hverdag er det ½-1 time med små perioder, hvor vi træner enten indkald eller sit,dæk,stå eller bare kontakt øvelser med kig.

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene? Han skal ud og læse dagens avis.

 

Håber det var det man skulle gøre ellers må du jo skrive :-D

 

 

Dygtii...

 

Jeg venter lige med at fylde på til jeg ser om der kommer flere til.

I mellemtiden vil jeg tage ud at træne to hold "vilde" hunde... eller rettere deres ejere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer:

 

Hvor lang line må din hund have:

min line er 2 meter, når vi laver gå pænt er den kortet ned til omkring det halve

 

Hvor langt foran dig må den komme:

Hun må gerne gå foran mig når vi bare går og hygger og snuser - bare hun ikke går i fuld udstrakt line... Men når det er nødvendigt skal hun kunne gå ved siden af mig

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din

hund søge ansigtskontakt:

Når vi møder nye mennesker og hunde, nye situationer og når vi skal krydse en vej

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem):

Jeg ville gerne at vi kunne gå pænt i snor de ca 20-30 meter på fortov der op til parken, og at hun venter pænt når vi skal krydse den store vej

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line.

Vi går ikke ret tit med hende i snor, men jeg ville gerne at hun ikke trak når vi engang imellem gør. Det vil sige, hun behøver ikke at "gå pænt" lige ved siden af mig hele tiden, men bare gå i løs line

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene?

Turene er Karlas, de er ikke lavet fordi jeg skal fra a til b. Så hun skal have lov til at snuse, læse avis, gøre sig ren og evt. hilse / lege med andre hunde hvis vi møder nogle der er med på den

 

Håber det var det rigtige :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lang line må din hund have: Øhh, det kommer jo an på hvilken ring på snoren jeg sætter karabinhagen i... Hvis jeg SKAL vælge en, så det er samme længde hver gang, så tror jeg at det er ca. 1,5 meter.

 

Hvor langt foran dig må den komme: Snoren skal forblive løs, altså ca. 1,5 meter.

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din

hund søge ansigtskontakt: Når jeg siger hendes navn.

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem): Allerhelst alle steder. Når hun er i snor er der en grund til det. :mrgreen:

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line.: Til jeg tager den af? :blink: :engel: Jeg vil helst ikke have en begrænsning på :oops:

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene?: Hun vil ud og lege, opdage og gnaske pinde! I nævnte rækkefølge :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vi starter her...

 

Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer:

 

Hvor lang line må din hund have: Vores snore er ca. 1,5 meter.

 

Hvor langt foran dig må den komme: Den må godt gå foran mig og snuse, eneste betingelse er at snoren ikke skal være stram.

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din

hund søge ansigtskontakt: Når jeg siger deres navne og i situationer, hvor de måske/måske ikke får lov til at hilse på mennesker eller hunde. I sidstnævnte tilfælde ville jeg gerne have de søgte øjenkontakt af dem selv.

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem): De skulle gerne lære at kunne det i alle situationer. Men det er måske for meget forlangt i begyndelsen ;-)

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line: Det skal de kunne hele turen, når vi går på grønne områder, får de flexline på, men på gaden skal de gå i den korte line.

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene?

At læse avisen, komme ud og se noget. At lege og hygge sig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi starter her...

 

Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer:

 

Hvor lang line må din hund have Linen er ca 1½ m.

 

Hvor langt foran dig må den komme Det afhænger af hvor vi går. Steder hvor der er mange mennesker og trafik, skal han gå ved siden af mig ellers må han godt gå foran, men med slap line.

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din

hund søge ansigtskontakt Når jeg tager kontakt til ham.

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem) Når han er i snor.

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line.

Det skal han så længe han er i snor. Heldigvis er det sådan at han har mulighed for at kunne rende løs de steder hvor vi går. Men det skal være sådan at han kan gå pænt i snor hvor det er nødvendig.

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene?

Gåturene er til for hundens skyld og det skal være så han kan komme til at snuse og evt. lege og hilse på andre hunde. Men de steder hvor han kan det er han løs. Kort sagt han skal ud og opleve.

Men der kan være situationer hvor vi skal fra a - z uden mulighed for at kunne rende løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer: Mine hunde skal på ingen måde gå "lydighedspænt" når vi går tur ... så hvordan det ser ud for andre tænker jeg overhovedet ikke over - Men jeg vil have de bliver på stien - og ikke går ud på cykelstien.

 

Hvor lang line må din hund have Begge mine går i flexline når vi går tur - hvis vi kommer ud på veje - så bliver linen låst fast i ca. 1-1½ meters længde - Når vi går på stierne har de fulde 8 meter at boltre sig i ...

 

Hvor langt foran dig må den komme For det meste 8 meter - møder vi andre hunde (hvilket er sjældent) kalder jeg dem til mig og så får de kort line indtil vi ved om der skal hilses eller ej.

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din

hund søge ansigtskontakt Når jeg ber dem om det - ved at sige deres navn

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem) Typisk tager jeg mig af det der er at tage sig af - det er mig der bestemmer om vi hilser på hunde/mennesker - men af og til bestemmer hundene vejen vi går ... (når jeg har bestemt at de gerne må)

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line. Mine hunde bliver meget sjældent sluppet løs når vi går tur - af og til på et græsareal, hvor jeg kan se langt i alle retninger - men så går vi ikke rigtigt tur mere - så er vi lissom bare der.

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene? Jeg har jo for længst besluttet at det er hundenes ture vi går - jeg ville jo ikke hoppe i overtøjet i al slags vejr og begive mig ud på daglige gåture, hvis ikke det var for dem - og derfor har mine hunde mange friheder på gåturene - men først og fremmest er deres dagsorden vist at komme ud og få læst lokalsprøjten ... Kommer der bonus i form af friløb på en stor græsmark - så er det bare dejilgt - men det er ikke det deres mål er :)

 

Men jeg må nok indrømme, at jeg om nogen går ualmindeligt lidt op i det der med at gå pænt ... Mine hunde kan godt - og ja - det er da også trænet - men det er ikke noget jeg "dyrker" når vi går tur ... netop fordi det er deres tur vi går.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er altså spændene at læse de forskællige måde og holdninger :-D

men min har altså også fri ture... men vi skulle svare på når vi "går pænt" :mrgreen: håber da ikke at i tror jeg er kontrol freak :shock:

 

Det er vel ikke at være "kontrol freak" at forvente at hunden ikke trækker i snoren, uanset hvor langt turen er og om man er på vej fra A til B eller om hele turen foregår i snor? Så er jeg i hvert fald kontrol freak!!!

 

Jeg har ikke nogen forventning om at Noomi "går på plads" en hel tur, det skal hun kunne mens vi passerer et eller andet, men jeg har en forventning om at hun ikke trækker mig (og især min far :shock:) afsted uanset hvor og hvor langt vi går!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide om ikke også min holdning til det her med at gå pænt og ikke at trække, har noget at gøre med, at jeg har bitte små hunde som ikke trækker afsted med nogen ... hvis jeg havde en noget større hund ville jeg helt sikkert også gå mere op i det...

 

Det skal siges at de ikke trækker, når de har deres flexliner på - Tulle har helt styr på komandoen "vent" ... Det kniber mere for Bella ... der er i det hele taget meget der kniber mere for Bella ... men det er absolut ikke hundens skyld :oops: ... fejlen er at finde i den anden ende af snoren ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...