Hop til indhold

Den fælles HTM (dogdancing) tråd - 2014


sonja77
 Share

Recommended Posts

  • Svar 366
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg skal da lige huske at fortælle, at Tyson som den første hund nogensinde var oppe i HTM Færdighedsprøve 1 i lørdags. :mrgreen:

 

Han syntes, at det var et kæmpe hit. Han kunne alle øvelserne i forvejen, og det der med at løbe ud og belønne mellem hver øvelse var han helt vild med. Det var virkelig god træning i forhold til at være i ringen og have det hyggeligt og sjovt sammen uden konflikt og frustration. :5up:

 

Såååå glad var han. :hjerte:

1014090_10152143163323847_127408141_n.jpg

 

Vi stillede også op i For Sjov med nyt freestyleprogram. Jeg har jo lagt alle ambitioner om at stille op med ham i officiel klasse igen på hylden, nu handler det kun om, at vi skal have det sjovt i ringen, og at han skal opleve, at det ikke er konfliktfyldt. Så masser af belønning undervejs, og jeg synes, at det gik fint. :5up: Han lavede den første del af programmet uden gøen, så gik han i gang med at gø, men han arbejdede videre (hvilket er et fremskridt!), og jeg blev ved med at belønne. På et tidspunkt blev det lidt fnidret, fordi han kørte sig selv lidt op, men så kom der ro på ham igen, og han afsluttede programmet helt uden gøen - selv en lang bakkesekvens (hvilket ellers er en af de øvelser, der plejer at trigge gøen). Jeg blev på intet tidspunkt frustreret indeni, hvilket helt sikkert har haft en god indvirkning. Og store fremskridt siden decemberkonkurrencen, hvor jeg både var i For Sjov og Ommer med ham, og hvor han startede med at gø, fra vi gik i ringen, ikke kunne arbejde, og jeg ikke nåede at lave mere end et par enkelte tricks med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde enetime i går aftes med en, der gerne vil træne op til færdighedsprøverne. Både hun og hunden var super dygtige og kunne allerede en del af øvelserne. Hun ville snildt kunne lave et rigtig godt FS1-program med de ting, de allerede kan, men jeg kan godt forstå, at det er mere overskueligt med færdighedsprøverne, hvor man ikke skal finde musik og sætte program sammen. Men jeg håber, at en del af dem, der kommer til færdighedsprøverne, med tiden får lyst til/mod på også at stille op i FS eller HTM. Det er jo tanken med prøverne, og det kunne være virkelig fedt at få nogle flere ind i sporten ad den vej. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med færdighedsprøven Sonja. Hvor ser Tyson sød og glad ud på billedet :lun:

 

Jeg er gået i gang med at træne til færdighedsprøven da vi jo er kommet til at melde os til den 2/3 :stupid:. Jeg kan dog ikke helt finde ud af hvordan niveauet forventes at være... Må man kun bruge verbale signaler hvis man skal have 5 for en øvelse? Sådan læser jeg nemlig reglerne der hvor der står hvad de enkelte karakterer gives for. Men under beskrivelserne i de enkelte klasser ser det ud som om man godt må bruge lidt kropssprog og stadig kan få toppoint :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med færdighedsprøven Sonja. Hvor ser Tyson sød og glad ud på billedet :lun:

 

Jeg er gået i gang med at træne til færdighedsprøven da vi jo er kommet til at melde os til den 2/3 :stupid:. Jeg kan dog ikke helt finde ud af hvordan niveauet forventes at være... Må man kun bruge verbale signaler hvis man skal have 5 for en øvelse? Sådan læser jeg nemlig reglerne der hvor der står hvad de enkelte karakterer gives for. Men under beskrivelserne i de enkelte klasser ser det ud som om man godt må bruge lidt kropssprog og stadig kan få toppoint :vedikke:

 

Vi skal til dommerinformationsdag den 15/2, derefter kan jeg svare dig mere sikkert. Jeg er enig i, at det er lidt forvirrende det med kropssprog/håndsignaler, for der står jo, at det gerne må benyttes, men samtidig står der i beskrivelsen af pointene, at hunden skal arbejde på verbale signaler, hvis den skal have 5. Jeg læser det som, at i den "perfekte" øvelse, dvs. til 5, arbejder hunden uden håndsignaler, men at du godt kan få 3 (bestået) eller derover, selvom du bruger håndsignaler. :vedikke:

 

Nå ja... og hvordan er det med at sætte de enkelte øvelser sammen i FP1? Kan man køre 2-4 øvelser i rap eller skal man vente på at dommeren siger ja tak og gør en masse notater mellem hver øvelse? Tempo synes fx at det er en fest at få lov til at bakke og straks derefter lave twist på afstand.

 

Jeg er ret sikker på, at du ikke må kæde øvelserne sammen i FP1, men skal vente på, at dommerne noterer og siger værsgo' til næste øvelse. Så hvis du ikke vil ud og belønne med godbidder/lydløst legetøj imellem hver øvelse, må du vente på, at dommeren er klar til næste øvelse. I FP2 kan du jo så vælge at linke flere øvelser. Jeg skal dog nok tage det op som et spørgsmål den 15.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke Sonja :klap:

Og fedt det går fremad med hans frustration - Tror det er helt rigtigt for ham, at alle ambitioner er lagt på hylden (i hvertfald for en tid :blink:).

 

 

Må indrømme, at jeg har lagt tanken om at starte færdighedsprøver på hylden.

Det er sådan lidt "lydighed om igen" for mig, efter at have været på kurset med Anja. Det at kunne udføre nogle tricks har jo ikke ret meget med FS eller HTM at gøre.

Men jeg håber det kan få fanget folk og man kan få afmystificeret miljøet lidt.

 

Når man ser de fantastiske klasse 3 programmer, så er det virkelig uoverskueligt at gå i gang og komme ind i det.

Men tror det kan hjælpe på det at komme ud og se klasse 1 og 2 programmerne og møder de mennesker der gemmer sig bag kostumerne - I virker jo ganske søde og rare :mrgreen:

 

Pt. træner vi mod at have ca 1/3 af vores program færdig til d. 31 marts hvor Yodas opdrætter har taget initiativ til at afholde en "for sjov konkurrence", som bliver afholdt som en slags fællestræning hvor vi alle får mulighed for at gå vores program et nyt sted med tilskuere og kan hjælpe hinanden med indput og ideer.

Synes det er helt genialt og elsker hende lidt for den ide!!

 

I en del af mit program kunne jeg rigtig godt tænke mig at få Kaia til at løbe i store cirkler rundt om mig - Men er helt blank på hvordan jeg kan indlære det, så det ikke bliver en gang jagten rundt. :lol:

Har jo for pokker tæsket rundt i, at hun skal arbejde tæt ved mig i laaaang tid, så at få hende til at lave afstand til mig er ret svært.

Så gode ideer modtages med kyshånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pt. træner vi mod at have ca 1/3 af vores program færdig til d. 31 marts hvor Yodas opdrætter har taget initiativ til at afholde en "for sjov konkurrence", som bliver afholdt som en slags fællestræning hvor vi alle får mulighed for at gå vores program et nyt sted med tilskuere og kan hjælpe hinanden med indput og ideer.

Synes det er helt genialt og elsker hende lidt for den ide!!

 

Fedt! Sådan nogle træningskonkurrencer er bare rigtig gode. :5up:

 

I en del af mit program kunne jeg rigtig godt tænke mig at få Kaia til at løbe i store cirkler rundt om mig - Men er helt blank på hvordan jeg kan indlære det, så det ikke bliver en gang jagten rundt. :lol:

Har jo for pokker tæsket rundt i, at hun skal arbejde tæt ved mig i laaaang tid, så at få hende til at lave afstand til mig er ret svært.

Så gode ideer modtages med kyshånd.

 

Mange indlærer det ved at starte med at sætte nogle kegler e.l. op, som hunden så skal løbe rundt om i yderkanten af cirklen. I starten kan du stå lige på indersiden af cirklen og belønne hende og så langsomt flytte dig længere og længere ind mod midten af cirklen (eller du kan starte med at have dem stående tæt rundt om dig og så langsomt rykke dem længere og længere ud). De fleste hunde fanger det hurtigt, fordi de jo har et meget synligt target i keglerne. Så kan du gradvist begynde at fjerne nogle af keglerne og senere flere, indtil hun kan løbe i stor cirkel uden keglerne. Og så skal du selvfølgelig huske at belønne strategisk, så du kaster belønningen ud til hende, der hvor hun arbejder, så hun ikke skal løbe ind til dig for at få den. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt! Sådan nogle træningskonkurrencer er bare rigtig gode. :5up:

 

Det tænker jeg også - Det er jo en god mulighed for at prøve nogle ting af og få nye øjne på det man går og leger med.

Især når man er totalt newbie og lidt på glatis engang imellem :mrgreen:

 

Mange indlærer det ved at starte med at sætte nogle kegler e.l. op, som hunden så skal løbe rundt om i yderkanten af cirklen. I starten kan du stå lige på indersiden af cirklen og belønne hende og så langsomt flytte dig længere og længere ind mod midten af cirklen (eller du kan starte med at have dem stående tæt rundt om dig og så langsomt rykke dem længere og længere ud). De fleste hunde fanger det hurtigt, fordi de jo har et meget synligt target i keglerne. Så kan du gradvist begynde at fjerne nogle af keglerne og senere flere, indtil hun kan løbe i stor cirkel uden keglerne. Og så skal du selvfølgelig huske at belønne strategisk, så du kaster belønningen ud til hende, der hvor hun arbejder, så hun ikke skal løbe ind til dig for at få den. :-)

 

Selvfølgelig!!!

Det er jo så simpelt når du skriver det - Tak! :bighug:

 

Så er det jo bare at sætte i gang! Det var vores store hurdel i det program jeg har lavet, resten skal vi nok få lært forholdsvis hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil da også melde mig i 2014 tråden :-)

 

Vi var også til konkurrence den 1. februar med to nye programmer. Nanna i HTMog Soko i Freestyle.

Det gik sådan okay med begge hundene, de bestod da og Soko rykkede sørme op i klasse 2! :banan:

 

Skulle egentlig have været på TAGteaching kursus til næste konkurrence 2/3, men det er blevet aflyst, så jeg har straks meldt mig til og er gået i træningslejr, så jeg kan blive klar.

 

Stiller op med samme programmer, men sætter lidt ind i Sokos og håber at udførslen bliver lidt bedre end sidst, så vi kan bestå :-D

 

Som bevis (til Sonja) for at vi træner, har jeg et billede af vores fanklub nede i parken. De holder grundigt øje med vores træning og kommer gerne med tilråb

001.jpg

 

Og et lille billede af vores optræden kan i da også få at se :mrgreen:

 

sokojack.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Imponerende at Soko kan holde fokus på træningen, så. :mrgreen:

 

Det er heller ikke helt let for hende, men ind imellem får hun lov til at løbe efter dem som belønning. Kragerne har lært mit signal til at hun må jage dem og er meget hurtigt på vingerne, så ingen kommer til skade.

Det er totalt win-win, vi fårforstyrrelser i træningen og kragerne får morgenmad :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke Sonja :klap:

Og fedt det går fremad med hans frustration - Tror det er helt rigtigt for ham, at alle ambitioner er lagt på hylden (i hvertfald for en tid :blink:).

 

 

Må indrømme, at jeg har lagt tanken om at starte færdighedsprøver på hylden.

Det er sådan lidt "lydighed om igen" for mig, efter at have været på kurset med Anja. Det at kunne udføre nogle tricks har jo ikke ret meget med FS eller HTM at gøre.

Men jeg håber det kan få fanget folk og man kan få afmystificeret miljøet lidt.

 

Når man ser de fantastiske klasse 3 programmer, så er det virkelig uoverskueligt at gå i gang og komme ind i det.

Men tror det kan hjælpe på det at komme ud og se klasse 1 og 2 programmerne og møder de mennesker der gemmer sig bag kostumerne - I virker jo ganske søde og rare :mrgreen:

 

Pt. træner vi mod at have ca 1/3 af vores program færdig til d. 31 marts hvor Yodas opdrætter har taget initiativ til at afholde en "for sjov konkurrence", som bliver afholdt som en slags fællestræning hvor vi alle får mulighed for at gå vores program et nyt sted med tilskuere og kan hjælpe hinanden med indput og ideer.

Synes det er helt genialt og elsker hende lidt for den ide!!

 

I en del af mit program kunne jeg rigtig godt tænke mig at få Kaia til at løbe i store cirkler rundt om mig - Men er helt blank på hvordan jeg kan indlære det, så det ikke bliver en gang jagten rundt. :lol:

Har jo for pokker tæsket rundt i, at hun skal arbejde tæt ved mig i laaaang tid, så at få hende til at lave afstand til mig er ret svært.

Så gode ideer modtages med kyshånd.

For sjov konkurrencen er den 21. marts ifølge facebook gruppen ;-) Og fedt I kommer, det bliver hyggeligt at møde jer (og du har selvfølgelig sagnomspundne Yoda med, ikk?)

 

 

Vores træning har stået lidt stille i det dårlige vejr. Så i dag gik kæresten en lang tur med tøserne, så jeg fik trænet en masse med Mingus. Han ser ud til at have forstået at lægge hovedet på jorden i dæk, og endelig tilbyder han også at lægge sig på siden, yay :-D

Cirklerne er stadig problematiske, mest rundt om stokken, hvor han stadig starter mere at dutte på den. Det går bedre når han cirkler om en balje, så vi arbejder videre. Hans hop op med poterne på min bagdel, er endelig ved at sidde fast :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil da også melde mig i 2014 tråden :-)

 

Vi var også til konkurrence den 1. februar med to nye programmer. Nanna i HTMog Soko i Freestyle.

Det gik sådan okay med begge hundene, de bestod da og Soko rykkede sørme op i klasse 2! :banan:

 

Skulle egentlig have været på TAGteaching kursus til næste konkurrence 2/3, men det er blevet aflyst, så jeg har straks meldt mig til og er gået i træningslejr, så jeg kan blive klar.

 

Stiller op med samme programmer, men sætter lidt ind i Sokos og håber at udførslen bliver lidt bedre end sidst, så vi kan bestå :-D

 

Som bevis (til Sonja) for at vi træner, har jeg et billede af vores fanklub nede i parken. De holder grundigt øje med vores træning og kommer gerne med tilråb

[ATTACH=CONFIG]116441[/ATTACH]

 

Og et lille billede af vores optræden kan i da også få at se :mrgreen:

 

[ATTACH=CONFIG]116442[/ATTACH]

 

Tillykke til jer :klap:

 

Du ser godt nok vild ud i det kostume :shock:

Synes det burde være et krav med video - Ville sindssygt gerne se det program.

 

 

For sjov konkurrencen er den 21. marts ifølge facebook gruppen ;-) Og fedt I kommer, det bliver hyggeligt at møde jer (og du har selvfølgelig sagnomspundne Yoda med, ikk?)

 

 

Vores træning har stået lidt stille i det dårlige vejr. Så i dag gik kæresten en lang tur med tøserne, så jeg fik trænet en masse med Mingus. Han ser ud til at have forstået at lægge hovedet på jorden i dæk, og endelig tilbyder han også at lægge sig på siden, yay :-D

Cirklerne er stadig problematiske, mest rundt om stokken, hvor han stadig starter mere at dutte på den. Det går bedre når han cirkler om en balje, så vi arbejder videre. Hans hop op med poterne på min bagdel, er endelig ved at sidde fast :-D

 

Ej, men 2 og 3 tallet sidder åbenbart lige ved siden af hinanden :mrgreen:

Havde i hvertfald planlagt at komme d. 21 og ikke d. 31.

 

Planen var egentlig ikke at Dinglen skulle med, man kan sikkert sagtens finde noget at lave sammen med ham derovre :blink:

 

Glæder mig til at se jer og dygtige Mingus - Især jeres hop med poter på bagdel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke til jer :klap:

 

Du ser godt nok vild ud i det kostume :shock:

Synes det burde være et krav med video - Ville sindssygt gerne se det program.

 

 

 

 

Ej, men 2 og 3 tallet sidder åbenbart lige ved siden af hinanden :mrgreen:

Havde i hvertfald planlagt at komme d. 21 og ikke d. 31.

 

Planen var egentlig ikke at Dinglen skulle med, man kan sikkert sagtens finde noget at lave sammen med ham derovre :blink:

 

Glæder mig til at se jer og dygtige Mingus - Især jeres hop med poter på bagdel :mrgreen:

 

Ja, de tal kan da heller ikke være bekendt at sidde så tæt :mrgreen:

Jeg er sikker på hans opdrætter vil blive skuffet hvis han ikke er med (og mig) :lol:

 

Det er faktisk lige gået op for mig hvor kort tid der er til konkurrencen i Rønde :shock: Jeg har stadig intet HTM program, kun små forestillinger i mit hoved. Shit, jeg må vist tage mig sammen.

 

Jeg kommer også den 21 :-) Glæder mig til at se jer :-)

Fedt, det bliver jo rent HF-træf :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer også den 21 :-) Glæder mig til at se jer :-)

 

Ih, hvor godt!!

Det bliver hyggeligt!

 

Ja, de tal kan da heller ikke være bekendt at sidde så tæt :mrgreen:

Jeg er sikker på hans opdrætter vil blive skuffet hvis han ikke er med (og mig) :lol:

 

Det er faktisk lige gået op for mig hvor kort tid der er til konkurrencen i Rønde :shock: Jeg har stadig intet HTM program, kun små forestillinger i mit hoved. Shit, jeg må vist tage mig sammen.

 

 

Nej, duuuumme taster :mrgreen:

 

Men tror nu Anita tager det helt roligt hvis jeg ikke har ham med - Hun ser ham mindst hver anden måned pga konkurrencer, kurser osv. Så hun ser ham vist så rigeligt og tør ikke at hun ser ham for tit, for hun prøver ret ofte at stjæle ham :lol:

Men skal nok tage det berygtede hoppe-dyr med, så du kan se giraffen. Han kan højest skræmme livet af dig, efter han har brækket næsen på dig, fordi han mener man skal hilse i hovedhøjde :engel:

 

Er også sådan lidt skræmt over hvor hurtigt tiden går.

Så kan godt forstå du panikker en smule. Synes det tager sindssygt lang tid at få trænet delmomenter, lytte musikken igennem, gå den selv og få stykket noget sammen.

Men det går nok lidt nemmere, når Mingus jo rent faktisk kan øvelserne, modsat Kaia der kun kan sine rally øvelser.

 

Fedt, det bliver jo rent HF-træf :5up:

 

Yes, det bliver super godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Har brug for kommando inputs! Er piv ringe til at finde på kommandoer, og det skal ligesom til for at få det helt på plads.

 

Følgende kommandoer efterlyses:

 

Caia er i hest (mellem mine ben) og står på mine føder og skal følge mig i alle retninger imens hun står på mig. Hvad kan jeg kalde det? Hest er indlært ved at hun bare er i mellem mine ben og går.

 

Caia og jeg står over for hinanden og går samtidig enten til højre eller venstre, hvad kunne jeg bruge af kommando her?

Højre/venstre bruger jeg i anden sammenhæng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad du skal kalde det, men jeg kender problemet, jeg er også løbet tør for signaler.

 

Jeg er startet på at bruge ordene i det fonetiske alfabet (alfa, bravo, charlie osv). Det er lidt svært for mig at huske, men ikke noget problem for hundene og fordelen er, at de ordene er lavet til ikke at ligne hinanden, så hvis du erstatter alle dine signaler med fonetiske, kan hunden let adskille dem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg ved ikke hvad du skal kalde det, men jeg kender problemet, jeg er også løbet tør for signaler.

 

Jeg er startet på at bruge ordene i det fonetiske alfabet (alfa, bravo, charlie osv). Det er lidt svært for mig at huske, men ikke noget problem for hundene og fordelen er, at de ordene er lavet til ikke at ligne hinanden, så hvis du erstatter alle dine signaler med fonetiske, kan hunden let adskille dem :blink:

Det var sku da en god ide:-) Synes det er pokkers svært når man han 1000 vis af kommandoer i forvejen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad du skal kalde det, men jeg kender problemet, jeg er også løbet tør for signaler.

 

Jeg er startet på at bruge ordene i det fonetiske alfabet (alfa, bravo, charlie osv). Det er lidt svært for mig at huske, men ikke noget problem for hundene og fordelen er, at de ordene er lavet til ikke at ligne hinanden, så hvis du erstatter alle dine signaler med fonetiske, kan hunden let adskille dem :blink:

 

Ja jeg er gået i gang med det græske alfabet. Her hedder "plads foran" som den bruges i bl.a. rally pi :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har brug for kommando inputs! Er piv ringe til at finde på kommandoer, og det skal ligesom til for at få det helt på plads.

 

Følgende kommandoer efterlyses:

 

Caia er i hest (mellem mine ben) og står på mine føder og skal følge mig i alle retninger imens hun står på mig. Hvad kan jeg kalde det? Hest er indlært ved at hun bare er i mellem mine ben og går.

 

Den kalder jeg fusser.

 

Caia og jeg står over for hinanden og går samtidig enten til højre eller venstre, hvad kunne jeg bruge af kommando her?

Højre/venstre bruger jeg i anden sammenhæng.

 

Den kalder jeg front, uanset om vi går til venstre eller højre (da jeg ser det ligesom en HTM-position - hunden skal holde samme position og følge mig i den, uanset hvilken retning jeg bevæger mig i).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...