Hop til indhold

Gode råd om at løbe med hunden


MissMilladk
 Share

Recommended Posts

Jeg overvejer at begynde at løbe lidt med Elvis, bl.a. for at vi begge kan få lidt mere motion uden at man behøver bruge meget ekstra tid på det (i en travl hverdag med hund, barn og fuldtidsjob ...).

 

Når Elvis går tur, vil han selvfølgelig gerne snuse, men ellers skal han bare fremad - hurtigt! - så er sikker på, han vil nyde det, når jeg selvfølgelig også tager hensyn til at han skal snuse osv. Men med min kondi kommer det vist helt af sig selv ... :mrgreen:

 

Hvad har I af gode råd til løbeture med hunden. F.eks. mht. hvilken snor I har på hunden (at gå med Elvis løs er kun muligt i begrænset omfang), måske mavebælte? Tempo, og tid til at snuse osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sele på og så bare afsted! :)

Og hvis Elvis er ligesom Tea, så sørg for at få installeret en god nødbremse på dig selv, så du ikke falder på næsen når hunden beslutter sig for at snuse :D

Tea har efterhånden lært ikke at stoppe op når der bliver sagt 'løbe', men det tog lige et par uger. Overvejede at købe en elastisk snor da jeg startede, men holdte bare tempoet lavt (helt naturligt!) indtil hun havde lært at følge med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejer nemlig også en elastisk snor - og et bælte om maven, da jeg gerne vil have begge hænder fri.

 

Jeanette, er det ikke træls (Ja jeg er jyde, og kan ikke finde på et bedre ord :mrgreen:) at løbe med flexlinen i hånden. Jeg prøvede lidt i går aftes (med skijakke og vinterstøvler - ikke optimalt, men skulle lige prøve :lol:), og det duede ikke, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en ting: Når i er ude at løbe, og nærmer jer nogen der er ude at gå med deres hund bagfra, kan hverken hund eller ejer se jer. Nogen hunde reagerer negativt når de opdager en hund der nærmer sig i løb bagfra, og næsten allerede har snuden i enden på dem. Gør lige opmærkom på jer selv i god tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Vi lader Caia tisse/prutte førstog så begynder løbeturen. Vi løber bare med sele og hendes normale snor...

 

Der er mange løbere omkring mosen ude hos os, de fleste hundeejere har dem bare i snor, men har godt set et par med de der mave bælte snor lign noget:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også flekslinen er lidt klodset at løbe med. Og da jeg løber ved vejen vil jeg gerne have fuld kontrol, så derfor har jeg valgt mavebælter og fleksible snore fra. De er sikkert rigtigt gode, men jeg kan egentlig godt lide at løbe med snoren i hånden. Har en tendens til at spænde op i skulderen når jeg løber, og det gør jeg ikke så meget når jeg har snoren i hånden :)

 

Jeg startede forresten med at følge et løbeprogram, for ikke at overbelaste mig selv eller Tea.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg synes også flekslinen er lidt klodset at løbe med. Og da jeg løber ved vejen vil jeg gerne have fuld kontrol, så derfor har jeg valgt mavebælter og fleksible snore fra. De er sikkert rigtigt gode, men jeg kan egentlig godt lide at løbe med snoren i hånden. Har en tendens til at spænde op i skulderen når jeg løber, og det gør jeg ikke så meget når jeg har snoren i hånden :)

 

Jeg startede forresten med at følge et løbeprogram, for ikke at overbelaste mig selv eller Tea.

har det ligesom dig, kan i det hele taget ikke lide at gå med flex snoren.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mavebælte + elastisk snor og jeg ville ikke bytte, samt sele vi kun bruger når vi løber, for os virker det bedst at vi starter ruten ud på samme måde hvergang, vi går et lille stykke her snuses/laves hvad der skal laves, når vi begynder at løbe så løber vi så er der ikke noget med at stoppe op undervejs, for os er det udelukkende pga kondien, for hunden er bestemt ikke træt oven i hovedet når vi kommer hjem.

Det er for mig bare et ekstra tilbud om at komme ud og strække benene , det kan for os på ingen måcder erstatte en gåtur , når hun netop ikke får lov til at stoppe op.

Vi kan dog sagtens løbe hen til et område hvor hun kan få lov at løbe løs også nærmest lave hvad hun vil, inden turen går hjem af.

 

Løbeturen er mest for min skyld og hunden får bare tilbudet om lidt ekstra samværd, men at vi vælger løb er uden stop er simpelthen af den grund det ikke fungere for mine ben, de virker ikke når de starter og stopper alt for mange gange *GG* så selen er her blevet signal til at vi løber, det er ikke en hyggetur/snuse tur.

I starten var selen mest en sikkerheds foranstaltning sådan at jeg ikke kom til at rykke hende i halsbåndet hvis hun pludselig stoppede op, til hverdag går hun i kun i halsbånd, men selen er så for hende blevet lig med at vi skal ud og løbe, hvilket også har resulteret i at den gamle (der ikke gidder løbe med) ikke værdigere os et blik når vi finder selen frem, er det kun hundesnorene stå de begge og hopper og danser for at komme ud

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil klart anbefale mavebælte og elastiksnor, især hvis du tror han kommer til at trække. og en god sele, som ikke sidder for stramt om hans ribben (der skal være plads til at lungerne kan arbejde). Husk at han ikke må løbe for hurtigt på asfalt, så lær ham at løbe i rabatten, eller tag ud i skoven, men i så fald skal du have et par ordentlige sko, med masser af grip under.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo afsløret at jeg løber jævnt meget med Zeus (hvis jeres hunde ikke bliver trætte af en løbetur skal I bare løbe lidt hurtigere og lidt længere ;) så er den der).

 

Lidt gode råd:

Hvis din hund ikke er vant til at løbe løs, skal den også trænes op samtidig med dig (er vigtigt at huske hvis din hund ikke er i god form, og du er). Især hundens led og sener skal også bygges op, som dine skal.

Forsøg at løbe så der er mulighed for blødt underlag (er godt både for dig og hunden), men man kan godt træne sig op til asfaltløb. Dog skal man være påpasselig om sommeren.

Hvad man foretrækker at løbe med er jo smag og behag. Personligt ville jeg aldrig kunne løbe med en flexline i hånden. Jeg løber både med snor i hånden eller mavebælte. Mavebælte synes jeg er det raresete og bruger jeg på alle mine længere ture. Kan godt blive lidt øm af at løbe med snor, også selvom Zeus ikke som sådan trækker.

(mavebælt, lidt hundetræk og sele på lange ture kan også hjælpe trætte ben :P)

 

Hensyn til hunden skal tages, dvs. trækker den, så er det sele på, og den skal selvfølgelig have lov til at forsørge hvis det er nødvendigt. Kender man sin hund godt kan man som regel se det på den.

Nu er jeg så heldig at Zeus elsker at løbe, så han stopper generelt sjældent op. Den første km er det okay at stoppe for at gøre hvad man nu skal. Derefter veksler jeg mellem "min løbetur", eller "løbetur med hensyn" ;). Det kommer lidt an på hvor langt vi løber, om det er morgenturen etc - og det bestemmer hvor mange gange Zeus får lov til at stoppe for at snuse. Men det er nu sjældent nødvendigt at håndhæve særlig meget, da han oftest er hare for mig :D

Min gamle hund ville gerne snuse meget, men han lærte også ret hurtigt, at nå vi løb så løb vi altså. Så gik det ikke at stoppe hver 5. meter. Så hvis din er en snuser kan den altså sagtens lære, at den skal løbe når den bliver bedt om det.

 

Og glæd dig til løbeturene, herhjemme er de højt værdsat af både hund og ejer....

 

lidt gode råde opsummeret: http://vorespuls.dk/artikel/11-tips-lobetraening-hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en ting: Når i er ude at løbe, og nærmer jer nogen der er ude at gå med deres hund bagfra, kan hverken hund eller ejer se jer. Nogen hunde reagerer negativt når de opdager en hund der nærmer sig i løb bagfra, og næsten allerede har snuden i enden på dem. Gør lige opmærkom på jer selv i god tid.

 

Tak for rådet, det havde jeg ikke tænkt på :5up: Det bliver dog sjældent aktuelt her på landet, hvor jeg bor. Det er sjældent, vi møder andre, især på aftenturene, som er dér, jeg kommer til at løbe :-D

 

Jeg har mavebælte + elastisk snor og jeg ville ikke bytte, samt sele vi kun bruger når vi løber, for os virker det bedst at vi starter ruten ud på samme måde hvergang, vi går et lille stykke her snuses/laves hvad der skal laves, når vi begynder at løbe så løber vi så er der ikke noget med at stoppe op undervejs, for os er det udelukkende pga kondien, for hunden er bestemt ikke træt oven i hovedet når vi kommer hjem.

Det er for mig bare et ekstra tilbud om at komme ud og strække benene , det kan for os på ingen måcder erstatte en gåtur , når hun netop ikke får lov til at stoppe op.

Vi kan dog sagtens løbe hen til et område hvor hun kan få lov at løbe løs også nærmest lave hvad hun vil, inden turen går hjem af.

 

Løbeturen er mest for min skyld og hunden får bare tilbudet om lidt ekstra samværd, men at vi vælger løb er uden stop er simpelthen af den grund det ikke fungere for mine ben, de virker ikke når de starter og stopper alt for mange gange *GG* så selen er her blevet signal til at vi løber, det er ikke en hyggetur/snuse tur.

I starten var selen mest en sikkerheds foranstaltning sådan at jeg ikke kom til at rykke hende i halsbåndet hvis hun pludselig stoppede op, til hverdag går hun i kun i halsbånd, men selen er så for hende blevet lig med at vi skal ud og løbe, hvilket også har resulteret i at den gamle (der ikke gidder løbe med) ikke værdigere os et blik når vi finder selen frem, er det kun hundesnorene stå de begge og hopper og danser for at komme ud

 

Jeg kan se på jeres svar, at sele langt er at foretrække fremfor halsbånd? Elvis HADER sin sele, og i flere dage efter jeg har brugt sele een gang, er han svær at få med på gåturene, fordi han ikke vil have selen på :( Men må jo prøve, og måske kommer han til at forbinde den med noget positivt, ligesom hos dig (selvom gåure jo generelt burde være positive, og det har da ikke hjulpet på sele-hadet her :vedikke:)

 

Lidt gode råd:

Hvis din hund ikke er vant til at løbe løs, skal den også trænes op samtidig med dig (er vigtigt at huske hvis din hund ikke er i god form, og du er). Især hundens led og sener skal også bygges op, som dine skal.

 

God form ...? :sjov:

Det er jeg absolut ikke, så vi kan trænes os op sammen, Elvis og jeg :mrgreen: Han er nok i bedre form end mig :-D

 

 

---------------------------------------------------

 

Jeg er ret sikker på, mavebæltet er løsningen for mig - kan I anbefale nogle, og kan man bare sætte sin alm. snor på, eller er en elastisk at foretrække?

 

 

Åhh gud, og så er det lige gået op for mig, at jeg startede med at skrive "jeg har overvejet at løbe med Elvis", men hvis man opretter sådan en tråd her, så forpligter det mig vel nærmest til at få startet :stupid: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et løbebælte med elastiksnor, det er jeg rigtigt glad for. Det er på ingen måder fancy, billigt fra zooplus, men det funker.

 

Asta har halsbånd på når vi løber. Hun hader seler og bevæger sig helt tosset når hun får dem på. Det er et bredt nome, men jeg ved da godt at det bedste for hende ville være en sele. Det er bare ikke realistisk at vi får noget godt ud af løbeturene hvis hun skal løbe i sele, så vi lever med halsbåndet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for rådet, det havde jeg ikke tænkt på :5up: Det bliver dog sjældent aktuelt her på landet, hvor jeg bor. Det er sjældent, vi møder andre, især på aftenturene, som er dér, jeg kommer til at løbe :-D

 

 

 

Jeg kan se på jeres svar, at sele langt er at foretrække fremfor halsbånd? Elvis HADER sin sele, og i flere dage efter jeg har brugt sele een gang, er han svær at få med på gåturene, fordi han ikke vil have selen på :( Men må jo prøve, og måske kommer han til at forbinde den med noget positivt, ligesom hos dig (selvom gåure jo generelt burde være positive, og det har da ikke hjulpet på sele-hadet her :vedikke:)

 

 

 

God form ...? :sjov:

Det er jeg absolut ikke, så vi kan trænes os op sammen, Elvis og jeg :mrgreen: Han er nok i bedre form end mig :-D

 

 

---------------------------------------------------

 

Jeg er ret sikker på, mavebæltet er løsningen for mig - kan I anbefale nogle, og kan man bare sætte sin alm. snor på, eller er en elastisk at foretrække?

 

 

Åhh gud, og så er det lige gået op for mig, at jeg startede med at skrive "jeg har overvejet at løbe med Elvis", men hvis man opretter sådan en tråd her, så forpligter det mig vel nærmest til at få startet :stupid: :lol:

 

har en fra aldi til 50; den er ganske udemærket ;)

 

Jep og ugentlige opdateringer... Kan anbefale endomondo :D Bruger jeg, og er meget glad for det

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg løber med alle mine 3, de er i en elastik snor der er sat fast i et bælte jeg har på, (altså løber med dem en af gangen, skifter imellem dem)

Vi løber pt. en rute der er 3,5 km og de er alle 3 i god form og de kan sagtens klare den, og sikkert også 2 gange, det kan jeg ikke :roll:

 

Mine har halsbånd på, min DSG sele, hun karabin hagen er lidt for tung til hun kan bære den ordenligt i halsen. Jeg løber den første 1 til 1,5 km med dem i snor og så løber jeg et ordenligt stykke med dem fri, hvor de bare følger mig på venstre side, er lidt foran mig (aldrig bag ved, sørger jeg for) jeg har musik i ørene men gør mig altid andre opmærksom på at vi kommer, med og uden/i snor.

Og så løber vi de sidste 500 meter i snor på vej hjem. Og det fungere rigtig godt. Når mine er i snor tisser og skider de ikke, det har de lært. Men når de løber fri kan de godt løbe frem og snuse og tisse osv.

 

Jeg elsker at løbe med mine hunde! :-D og de elsker det også.

Link til indlæg
Del på andre sites

helt klart elastik snor, og især hvis han ikke vil have sele på. Hvis han løber i halsbånd, kan det nok betale sig at bruge lidt tid på at træne ham i ikke at trække når i løber.

 

Det er primært fra vores hus og 4-5 huse ned af vejen, at han trækker meget, ellers tror jeg faktisk ikke, han kommer til at trække, når tempoet er oppe.

Men desværre er Elvis' trang til at trang til at trække større end min tålmodighed, så har aldrig formået at få det trænet væk :oops: Så må nok lige se, om sele ikke kan være en mulighed, hvis han trækker. Men uanset hvad, så vil jeg investere i en elastiksnor :-D

 

 

har en fra aldi til 50; den er ganske udemærket ;)

 

Jep og ugentlige opdateringer... Kan anbefale endomondo :D Bruger jeg, og er meget glad for det

 

Jeg har også Endomondo i forvejen, som jeg bruger til nogle af de længere gåture :-)

Ugentlige opdateringer, pyyha ;-) Jeg tror kun, jeg kommer til at løbe engang imellem, måske 1-2 gange om ugen er nok planen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg begyndte i efteråret at løbe med Thor. Det foregår i sele, og med kort almindelig snor, da jeg synes der er bedst styr på ham så.

Vi startede med at gå lidt så han lige tissede af, så det ikke skulle ordnes midt i det hele, og så meget kort interval løb hvilket gjorde at han faktisk utrolig hurtigt lærte kommandoerne løbe/stop (højre/venstre kunne han i forvejen). Vi startede med at løbe fra lygtepæl til lygtepæl, hvilket vel er godt og vel 70 meter, så begyndte vi at løbe 2 lygtepæle, så 3, osv. så min kondi blev bygget op samtidig med han ikke fik overbelastet hans led. Så vidt som muligt løb vi på græs.

Sidst vi var ude og løbe kom vi op på næsten 1km løb i stræk, hvilket han nød og blev godt træt af.

Vi har dog ikke været ude og løbe siden starten af november, pga en dum forstuvet ankel, men glæder mig til at kunne komme i gang igen så småt her i slutningen af februar forhåbentlig

Link til indlæg
Del på andre sites

Ridetur, med flexsnor???? Det lyder seriøst som et dødsønske og/eller en ENORM dyrlægeregning waiting to happen :shock:

 

På ingen måde. Men det kommer selvfølgelig meget an på hesten og hunden og nu har jeg heldigvis en fantastisk hest der ikke lader sig forstyrre af en flexline. Flexlinen har jo netop den fordel at den ruller ind så man ikke har en lang flagrende snor rundt om hesten og risikerer at komme rundt om benene. Derudover rider vi kun i skoven hvor der ikke kommer biler og hvis der kommer forbipasserende stopper vi op og lader folk passere inden vi fortsætter. Så nej ingen dødsønsker men en masse hyggelige ture i skoven som både hund og hest nyder. Men kræver en helt speciel hest :lun:

 

Gnyr.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vi var på 1. lillebitte løbetur i torsdag, 2 km, og det gik fint, og jeg var da ikke ved at dø af udmattelse bagefter :mrgreen: Jeg kunne desværre ikke løbe længere, da min kæreste havde vagt og var alene hjemme med baby imens, så jeg kunne ikke være for langt væk hjemmefra, hvis han blev kaldt på arbejde.

 

Jeg havde flexline på Elvis, og det gik sådan set fint, men jeg vil alligevel have købt mig et mavebælte.

Jeg har kig på dette som er med elastisk snor, og har plads til flaske, mobil og godbidder. Jeg er bare i tvivl om alt "oppakningen" kommer til at sidde og hoppe op og ned, når man løber - så nogen der har erfaring med denne model?

http://dyrelageret.dk/liner-27/loebesele-joggingline-til-hund-haandfri-p191

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...