Hop til indhold

To tanter og en lille niece


PBC
 Share

Recommended Posts

Hvordan tager man en ny hvalp i huset og integrerer den med to gamle tanter?

 

Jeg har jo prøver det tidligere da Mille og Bonnie var 8 henholdsvis 7 år. De er ikke så vilde med hvalpe. Ikke at de gør den noget, men de er lige glade med dem og hvis hvalpen insisterer i at have kontakt eller endda leg, kan den godt blive ret håndfast afvist.

 

Sådan går den første uge. Når der er gået en uge til to har de gamle tanter forstået at den lille ny er nyt flokmedlem og torerancen er noget højere. Efter tre fire uger ligger de sammen og Bonnie leger med hvalpen. Mille ser på men blander sig ikke.

 

Sådan gik det sidst - i 2012 da vi fik Judy en lille FT Spaniel Springer på 8 uger. Vi måtte desværre af med Judy da hun var 7 måneder da hun fik konstaterer aggresiv cancer.

 

MilleBonnieoglilleJudy.jpg

 

JudyogBonnieleger.jpg

 

Det har taget en tid at komme over men nu er jeg klar igen.

 

men hvordan gør jeg det bedst muligt for den lille ny og tanterne at blive integreret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt spørgsmål. Jeg tænker selv over det, da jeg venter nummer tre til sommer. Da nummer to ankom fik jeg den gamle passet ude i byen, så kom lille ny hjem, sniffede hele huset igennem i ro og mag i en times tid. Og så kom den gamle hjem igen. Hun standsede brat op, men valgte derefter at tro på, at hvis hun ikke kunne se den, var den der ikke og ignorerede den hårdnakket i håbet om, at den nok blev hentet igen snart.

da vi vågnede næste morgen og den lille stadig var der sukkede hun dybt men accepterede det og dagen efter overgav hun sig helt.

 

Er dog ikke helt klar over hvordan jeg vil håndtere det denne gang. Om de skal være hjemme når den lille kommer hjem, om de skal med ud og hente og gå fællestur alle tre, eller om de skal sendes på besøg og så komme hjem og den lille allerede er der...

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke nogle smukke hunde pbc:lun: og ja det er et godt spørgsmål. Vi hentede nummer to alene min mand og jeg. Imens blev den gamle hjemme. Da vi kom hjem foregik det stille og roligt de så lige hinanden lidt an og blev lukket om i haven sammen hvor de gik sammen med os selvfølgelig og snusede haven igennem.

Bagefter ind i huset hvor det hele blev kigget igennem. Nu er min den gamle meget glad for alle hunde og nok alt for god af sig han kan ikke sige fra.

Men jeg tror vi gjorde en fejl, uden at vide det, vi beskyttede nok den lille ny for meget, jeg var nervøs for at den gamle ville træde og nærmest mase den lille ny uldtot :stupid:

 

Og til amocca hvor er de bare skønne elsker de øjne på billede nummer to :-)

 

så jeg ved faktisk ikke hvordan vi skal gribe det an næste gang om mange år skal ikke have flere hunde lige pt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Skønne hunde :lun:

 

Vi gjorde det, at vi tog den mest venlige af vores hunde med over og hente Yoda.

De fik lov at trisse rundt sammen hos opdrætter et godt stykke tid, inden vi kørte hjem.

Så fik de to noget tid sammen til at kigge huset og den ene af vores haver igennem.

 

Efter Yoda havde sovet middagslur og var frisk igen, så hentede vi Bamse hjem, som godt kan være lidt små gnaven.

Men der var bare ingen problemer, selvom han ikke var voldsomt begejstret for den lille sorte dims der pludselig var i hjemmet.

 

Men det at Yoda fik muligheden for at hilse på Kaia på han hjemmebane og de fulgtes hjem og ind i huset gjorde de to hurtigt accepterede hinanden og gjorde det nemmere at introducere ham for Bamse.

Mine hunde er også lidt mystiske.... Hvis der er en anden hund i hjemmet når de kommer ind fra en tur, så er den nye hund lynhurtigt accepteret.

Møder de samme hund et andet sted er den oftest dum :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her blev den gamle sally passet , mens den lille nye Aiyo fik snust huset igennem, da den Aiyo havde sovet til middag og var klar til at komme ud igen mødtes vi med Sally og fulgtes hjem, Da det gik op for hende at det der bette kræ skulle blive blev jeg mødt at et dybt suk.

Sally er bare ikke super god til små hunde og slet ikke små hoppebolde hvalpe der konstant vil lege, men når jeg siger den skal være der så retter hun ind og finder sig i det.

 

I starten havde jeg sørget for afspæringer så Sally kunne hoppe over og få fred i køkkenet eller stuen (afhæning af hvor jeg var henne ) så et fravalg af hvalpen ikke betød et fravalg af kontakt.

I stuen fik hun også lov til at komme i sofaen for der kunne Aiyo ikke selv komme op de første par mdr.

 

Sally har fra dag et fået lov til at sige fra over for Aiyo, sålænge hun ikke kammede over og blev for voldsom, her har jeg været hurtigt til at rose Sally når det så fint ud også hjælpe hende ved at Fjerne Aiyo når hun ikke respekterede en afvisning.

 

Idag er der intet og jeg oplever også at Sally har fået en større tolerance over for små trælse hunde og vilde hvalpe, i dag tumler de rundt som om de altid har boet sammen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor uhyggeligt med lille Judy, sådan noget er jo forfærdeligt. :( Det forventer man jo bestemt ikke og jeg kan godt forstå man bliver lidt rystet.

 

Jeg tror det er ret almindeligt at tæver lige skal have et par uger inden de accepterer hvalpen, men hvis de ellers er normalt fungerende, tager en hvalp ikke skade af at blive afvist. Sommetider kan det faktisk være en god ting at de lærer at der er noget der hedder grænser, fra start af, og det giver også ejeren noget tid at danne bånd med hvalpen, der ellers vil søge den voksne hund det meste af tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Da vi fik nr. 2 hjem skete det egentlig bare stille og roligt i stuen - husker ikke at der var nogen problemer overhovedet, måske havde den gamle lab det lidt som Amocca også skriver; hvis jeg ikke ser hvalpen så findes den ikke.. Hun tøede dog hurtigt op, gik i løbetid, blev falsk drægtig og lod collienhvalpen die.. (det blev stoppet) men hun, labben, blev glad for selskabet, selvom collien nok af og til har lidt svært ved at lade labbe være i ro :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...