Hop til indhold

Foder til hunde der har brug for ekstra næring


KimJ
 Share

Recommended Posts

Jeg tror ikke vi bliver helt enige her. Hvis I mener at visse hunde er genetisk indrettet så de er småptspisende er jeg ikke enig. Jeg mener det oftest (der er sikkert undtagelser) er overpylrede hundeejere med utrolig meget fokus på foder, ernæringstilstand, tilvækst osv. der ødelægger hundens naturlige lyst til at æde det nødvendige. Hvis ellers hundene tilbydes lødigt fuldfoder, og ikke nødes eller lokkes til at æde mere end den har lyst til tror jeg det ville gå noget lettere..

 

Og jeg mener at trådstarter her er på vej ind på dette skråplan. En sund, velnæret 35 kg Hovawart hanhund på et år som taber et kilo eller to i en periode er ikke kandidat til at forsøge at spise mere eller kraftigere foder. Tværtimod er tilvækst tempoet naturligvis på vej ned og foderet burde nærmere gøres mere voksenfoderagtigt. Risikoen for at ødelægge hudens naturlige evne til selv at regulere fødeintaget og lysten til at æde er til stede hvis man får den til at æde mere ved at gøre foderet mere lækker og lokke mere i den.

 

Jeg er godt klar over at jeg ikke får mange likes på denne konto, men måske kan I så forklare hvordan det kan være at der er så umådelig mange fodringsproblemer. Er det racerne der er avlet med dårlig fordøjelsessystem eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror ikke vi bliver helt enige her. Hvis I mener at visse hunde er genetisk indrettet så de er småptspisende er jeg ikke enig. Jeg mener det oftest (der er sikkert undtagelser) er overpylrede hundeejere med utrolig meget fokus på foder, ernæringstilstand, tilvækst osv. der ødelægger hundens naturlige lyst til at æde det nødvendige. Hvis ellers hundene tilbydes lødigt fuldfoder, og ikke nødes eller lokkes til at æde mere end den har lyst til tror jeg det ville gå noget lettere..

 

Og jeg mener at trådstarter her er på vej ind på dette skråplan. En sund, velnæret 35 kg Hovawart hanhund på et år som taber et kilo eller to i en periode er ikke kandidat til at forsøge at spise mere eller kraftigere foder. Tværtimod er tilvækst tempoet naturligvis på vej ned og foderet burde nærmere gøres mere voksenfoderagtigt. Risikoen for at ødelægge hudens naturlige evne til selv at regulere fødeintaget og lysten til at æde er til stede hvis man får den til at æde mere ved at gøre foderet mere lækker og lokke mere i den.

 

Jeg er godt klar over at jeg ikke får mange likes på denne konto, men måske kan I så forklare hvordan det kan være at der er så umådelig mange fodringsproblemer. Er det racerne der er avlet med dårlig fordøjelsessystem eller?

 

Du får da en Like fra mig :-D Det er da altid godt at få forskellige holdninger på banen. Jeg tror at der tales lidt om forskellige ting her, og Vi har nok også forskellige forestillinger om hvad vi vil med vores hunde. Jeg fornemmer at dine hunde er brugshunde, og din indstilling må nødvendigvis være den, at de skal være i topform når de skal i aktion, men er det nødvendigvis det sundeste for dem, hvis man tænker i sådan noget som resistens mod sygdom eller lang levetid? Mange brugshunde lever, så vidt jeg ved, ikke specielt længe.

 

Mit udgangspunkt er, at jeg ikke har brug for en toptunet atlet i hjemmet, men derimod en hund hvis fodring og helbred er rettet mod at Han skal holde længe og have et godt og komfortabelt liv, hvor Han også passer ind i vores dagligdag, og kan være med til alt hvad vi foretager os. Det indebærer bl.a. at det der serveres i foderskålen og til træningen ikke er det eneste Han får. Der bliver godt nok aldrig givet godbidder som ikke ville kunne være en del af en fornuftig foderplan til en hund, men Vi kan ikke holde styr på, om godbidderne Han får er i de rette forhold og mængder.

 

Den aktuelle situation er i mine øjne vanskelig at give en klar bedømmelse af. Mit oprindelige spørgsmål gik på at finde et foder der kan hjælpe Luffe til at vinde lidt vægt, uden at jeg er nødt til at presse Ham til at spise mere. Som Jeg skrev, forudsatte det, at ormetesten var negativ, så det ikke var der problemet lå. Nu viser det sig, at Luffe HAR orm, og hvis jeg skal tro dyrlægen og de indlæg der er kommet her, kan det meget vel være der problemet ligger. Jeg har haft kontakt med opdrætter, som er enig og anbefaler at jeg fortsætter med at fodre som jeg har gjort hidtil, og holder øje med vægten. Luffe SKAL begynde at tage på igen nu hvor ormeproblemet er løst, og man kan regne med at han langsomt vil tage på et års tid endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

En lille opfølger;

 

Det hjalp ikke at give Luffe ormekur. Tvært imod tabte han den følgende uge yderligere et halvt kilo! Panikken bredte sig, og vi røg afted til dyrlægen igen. Der blev udtaget en blodprøve, og aftalt at vi skulle komme igen ugen efter med en afføringsprøve, hvis denne ikke viste noget. (dyrlægebesøget var torsdag eftermiddag, og det frarådes åbenbart at indlevere afføringsprøver om fredagen, da de skal være så friske som muligt, og laboratoriet er lukket i weekenden).

 

Vi fik samme dag oplyst, at blodprøven var helt fin, så nu måtte vi i gang med afføringsprøven. Humøret var jo ikke det bedste, og jeg syntes at der var lang tid til mandag, med en hund der taber sig så hurtigt.

 

I ren desperation greb jeg til en pose foder vi har fået forærende, for at se om det kunne friste, og det kunne det! Alt det jeg forsøgsvis havde startet med, forsvandt i en ruf, og den regulære portion der fulgte efter, led samme skæbne. Over de næste dage blev alt hvad vi stillede ned, taget med stor begejstring, så vi udsatte det med prøven til tirsdag, for at give lidt mere tid, så en evt. vægtforøgelse kunne ses tydeligere.

 

Da vi kom ned til dyrlægen, viste vægten en forøgelse på ca. ½ kg! Jeg er bange for at Luffe simpelthen har drejet os en knap, og bare har sultestrejket fordi han var træt af at få det samme foder altid.

 

Nu leder vi så efter noget andet foder, men det behøver åbenbart ikke at være høj-energi foder, bare det er noget der bliver spist i de rigtige mængder. Detfoder han er så begejstret for, er i øvrigt Gudenådalens Kylling, et foder som jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal mene om. Det jeg kan læse mig til på nettet, er lidt blandet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kig på hunden. Hvis den kan lide foderet og holder vægten (i dit tilfælde tager lidt på, som du ønsker) er sund og rask, livlig, maven fungerer og den drikker normalt, mener jeg trygt du kan bruge det foder.

 

Jeg tror at alt for mange bruger et for tæt foder. Foder der er beregnet til hårdtarbejdende hunde. Det betyder de får for meget af alting (mere end anbefalet af veteranærmyndighederne) og det tror jeg faktisk kan føre til ulyst til at æde og også til hyperaktivitet og manglende koncentration. Det er jo trods alt ikke hårdarbejdende slædehunde vi fodrer.

 

Mine hunde har det fint på maintenance foder med 16% fedt, 26% protein og ca 3600 kcal pr kg og jeg må indrømme at jeg ikke tror at ret mange af hundene vi skriver om herinde arbejder mere til daglig end mine, men det kan jeg naturligvis ikke vide med sikkerhed.

 

Nu er din hund ikke helt udvokset og det betyder at lidt extra protein - en æggeblomme eller tørret kallun osv. Kan være et godt supplement.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...