Hop til indhold

Foder til hunde der har brug for ekstra næring


KimJ
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt bruge nogle råd til hvilket foder I kan anbefale til en hund som har tendens til undervægt.

 

Luffe som er 1 år gammel og for 1 måned siden vejede 36,8 kg, har nu en vægt på 35,1 kg, hvilket bekymrer mig nok til at jeg har været hos doktoren med Ham, og fået lavet et generelt check (alt er OK) og tests for hjerte/lunge/bændelorm foruden den almindelige ormetest. Der kommer svar på dette i morgen.

 

Alt tyder dog på, at der simpelthen er tale om at Luffe bare bruger mere energi (han har også fået øget tempoet i løbet af de sidste par måneder) end Han får ind gennem foderet. Jeg har haft lidt problemer med at få Ham til at spise den anbefalede mængde foder den sidste måned.

 

Indledningsvis prøvede Jeg at skifte fra det RC Junior/Maxi Han har levet af siden Jeg fik ham, efter anbefaling af opdrætter, til TOTW puppy, men problemet er det samme, han spiser ikke mere end godt og vel 400-420 gram af det pr. dag, og Han taber endnu hurtigere vægt! Jeg har foreløbig skiftet tilbage til RC, men der er (forudsat Han ikke fejler noget) åbenbart brug for noget foder med mere energi, eller en smag der kan stimulere til mere appetit.

 

Jeg er ret åben for forslag, og hænger mig ikke specielt i om foderet er kornfrit o.l., bare det virker!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi har en hund på tre år med samme tendens. Det er dybt frustrende! Han er bare meget småtspisende, og vi har så valgt det foder som han bedst kan lide (Oven i at han bare er småt spisende og super aktiv har han super sart mave, og får næsten diarre af alt foder). Derudover har vi så fundet ud af at hvis vi blander lakseolie i foderet spiser han mere.

 

Andre gange bruger jeg at komme en klat leverpostej i hans mad og blander rundt, nogen gange et æg... Ting som han skal spise foderet for at få fat i. Det gør også at han spiser mere.

 

Men nu er hans problem også at han bare er småtspisende, og ikke at foderet ikke er fint nok (Det er foder til high energy dogs). Så her har det handlet om simpelthen bare at få ham lokket til at spise mere....

Link til indlæg
Del på andre sites

Har gode erfaringer med de to RC varianter Dorte anbefaler.

 

Jeg fodre dog pt min bc med kingsmoor pure sport, fordi han fungere helt perfekt på det.

Nu skal jeg rent faktisk til at holde øje med vægten, fordi han endelig kan tage på :5up:

 

Han kan egentlig spise og leve af alt, uden man kan se forskel på andet end vægt og output, men hans energiniveau er mere stabilt og hans udholdenhed er større på Kingsmoor end på RC.

Så det er derfor vi er endt med det som primær foder, men veksler lidt mellem RC og Kingsmoor for afvekslingens skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da min havde problemer med undervægt, fik hun Orijen Puppy, og senere Kingsmoor Sport. Specielt Kingsmoor synes hun er vildt lækkert:mums: Begge typer foder er ret kalorieholdige.

 

Jeg kan godt forstå hvis man kvier sig ved at blande noget lækkert i. Jeg har ihvertfald igen og igen oplevet at hunden alligevel ikke har spist, og det er lidt belastende at smide foder ud hver dag.

 

Tilgengæld virker det her hos os, at putte maden i en aktivitetsbold sammen med en håndfuld godbidder:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hovawart har fra han var 8-9 måneder fået Markus Mühle. Det foreslog opdrætteren jeg skulle prøve, da han ikke ville spise det foder jeg ellers var blevet anbefalet. Han gik straks fra at være meget lidt spisende til at kunne li' sin mad, og fungerede faktisk rigtig godt på det. :-D At jeg nu fodrer med BARF skyldes ene og alene at han fik mavesår (pga. helicobacter) og det virker som om han bedre kan tåle det end tørfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet det med at røre lidt lækkert i maden, og det virker sådan set også for det meste, men som Anne skriver, er det lidt irriterende, når halvdelen af maden alligevel står tilbage og må kasseres. Jeg har nok gjort den fejl, at jeg har forsøgt mig med for store portioner.

 

Generelt har jeg erfaret, at det går bedre med at spise, hvis der ikke bliver sat for meget ned ad gangen, og Luffe er faktisk næsten nået op på den anbefalede fordermængde, ved at få delt maden op i 4 portioner.

 

I går gik det dog rigtig dårligt; Der blev kun spist ca. ½ delen af det der skulle. Kan det være en reaktion på dyrlægebesøget, hvor der blev vaccineret for alt undtagen rabies? Venter spændt på resultatet af de ormetest der blev lavet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg hælder også til de to varianter af RC. Bruger selv Eukanuba Performance, men konceptet er det samme. Det egner sig virkelig godt til hunde, der har brug for lidt ekstra energi. Border collier har generelt svært ved at holde huld på almindeligt foder, fordi de bare løber det af sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skulle formentlig blande mig uden om, men jeg mener faktisk at der er er et eksempel på at man ødelægger hundens lyst til at æde ved at overfodre. Uanset hvad der står på poserne at hunden skal have, skal den aldrig have mere end den gider æde op med det samme. Det skærper appetitten at den får lov til at blive sulten inden den æder. Og på sigt betyder det, at den vil æde mere.

 

Jeg har brugt Skyttens Søcla i de perioder mine jagthunde har været på absolut mest og hårdest arbejde. Men de bliver fede af det hvis man fortsætter ind i mindre krævende perioder (sommer for jagthunde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Han kan sagtens reagere på dyrlægebesøget. Har du overvejet at give ham flere forskellige slags foder? Det får min til at spise mere når hun får en slags morgen og en anden aften. Kig gerne efter noget med forskellige proteinkilder. Men det dur selvfølgelig kun hvis han ikke er sart.

 

Han får allerede to forskellige slags, dog blandet sammen. Det kunne da godt være en ide at adskille foderet, men der er desværre en tendens til at RC Maxi/Junior foderet slet ikke bliver spist, hvis der ikke er noget andet blandet i det. Jeg må ud og finde nogle mindre poser foder af forskellige slags, og se hvad der falder heldigt ud. De giver godt nok smagsgaranti der hvor jeg normalt handler, men der er jo ingen grund til at misbruge det alt for meget.

 

Heldigvis ser det ikke ud til at påvirke Luffe overhovedet, at man ændrer på hans foder fra den ene dag til den anden, så det er let nok at give variation.

 

PBC: Jeg kan kun svare for mig selv, men min motivation her, er at jeg ikke tror at det er sundt for en stor hvalp at tabe sig så meget som tilfældet er her. Tvært imod skulle Han vel blive ved med at vokse og tage på, i hvert fald et års tid mere, selvfølgelig i langt mindre grad end hidtil.

 

En Hovawart han vejer normalt 38-44 kg, så der er da et stykke vej endnu. Jeg har ingen intentioner om at presse Luffe til absolut at blive størst muligt, men omvendt ville det da være skidt, hvis jeg ikke sørgede for, at Han ikke bliver holdt tilbage p.g.a. forkert fodring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får allerede to forskellige slags, dog blandet sammen. Det kunne da godt være en ide at adskille foderet, men der er desværre en tendens til at RC Maxi/Junior foderet slet ikke bliver spist, hvis der ikke er noget andet blandet i det. Jeg må ud og finde nogle mindre poser foder af forskellige slags, og se hvad der falder heldigt ud. De giver godt nok smagsgaranti der hvor jeg normalt handler, men der er jo ingen grund til at misbruge det alt for meget.

 

Heldigvis ser det ikke ud til at påvirke Luffe overhovedet, at man ændrer på hans foder fra den ene dag til den anden, så det er let nok at give variation.

 

PBC: Jeg kan kun svare for mig selv, men min motivation her, er at jeg ikke tror at det er sundt for en stor hvalp at tabe sig så meget som tilfældet er her. Tvært imod skulle Han vel blive ved med at vokse og tage på, i hvert fald et års tid mere, selvfølgelig i langt mindre grad end hidtil.

 

En Hovawart han vejer normalt 38-44 kg, så der er da et stykke vej endnu. Jeg har ingen intentioner om at presse Luffe til absolut at blive størst muligt, men omvendt ville det da være skidt, hvis jeg ikke sørgede for, at Han ikke bliver holdt tilbage p.g.a. forkert fodring.

 

Jeg er 100% enig. At være undervægtig er også usundt, specielt når man er en hund der vokser. Så jeg kan godt forstå at du spekulerer meget på det!

 

Hopsa gav mig engang en opskrift på lækkerier der kan sætte gang i ædelysten og give lidt sul på kroppen. Hjerter skæres i mindre stykker og koges ca. 45 minutter. Hæld piskefløde på, så hjerterne næsten er dækket, og kog til fløden tykner. Det blendes (af flere omgange), og kan fyldes i marvben som snack, eller varmes med lidt vand og røres ud i maden. Og man skal ikke spare på fløden:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja at være undervægtig er usundt - især for en unghund i voksealderen, men en ung han Hovawart på omkring 35 kg behøver jo ikke være undervægtig - og ikke engang bare lidt mager.

 

Nu har vi jo ikke noget BMI for hunde, men mit indtryk er at rigtig mange hunde vejer mere end sundt er og at de der ikke gør, ofte betragtes som magre - eller endda undervægtige. Når man så siger at normalvægten for en voksen han Hovawart er 38 - 45 kg - og jeg så også lige filmer tilbage til de Hovawart jeg har set på udstillinger, vil jeg påstå at de i hvert fald nærmere er for tunge end for lette. Jeg husker tydeligt samme tendens da jeg havde og udstillede Riesenschnauzere. De der vandt var ofte for tunge ud fra et rent sundhedsmæssigt synspunkt, efter min mening. Meget tydeligt med Labrador også.

 

På Verdensudstillingen i Stockholm for 4-5 år siden så jeg meget på Hovawart fordi jeg kender en Finsk opdrætter af racen samt en pige, som går meget op i agility og har Hovawart. Jeg talte med finnerne om størrelsen og tyngden og nogle mente, at man skulle passe på ikke at følge efter Rotweiler, som jo avles så tung at den som arbejdshund, nemt kan få problemer.

 

Nå, men jeg er jo også vant til at se på jagthunde, som nærmest er lidt for magre for at kunne lave toppræstationer på markprøver. Måske er jeg blevet lidt skadet af det, men for pokker hvor jeg ser meget få hunde på gaden som ikke er for tykke.

 

Og så skal jeg holde. jeg bidrager jo tydeligvis ikke til at svare på det du spørger om, sorry.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hvad siger dyrlægen om Luffes vægt?

 

Alle mine beagler er forskellige i kropsbygning. Charlie er det som hedder en "normal" beagle og har holdt en konstant vægt på 15 kg de sidste 7 år. Oscar er mere kraftig og dybbrystet- kraftige benstammer f.esk. han vejer omkring 16,5 kg og den vægt har han haft de sidste år.

Darwin deri mod er en meget klejn beagle. Han er spinkelt bygget grænsende til det magre. Dyrlægen har løbene været efter mig fordi han ikke kunne holde vægten oppe - den kunne svinge 1½-2 kg til den forkerte side. Lige nu ligger han på en vægt omkring 13,2 kg - hvilket stadig er langt efter de andre to. Darwin har så ikke noget problem med mad - han er en beagle så al mad er godt i hans øjne. Jeg kan kun holde vægten på ham, når han får sit omnisense foder - det er det foder som til dato har kunnet få vægten til at gå op, samt at han nu er landet på de der kilo han vejer nu.

 

Det jeg vil sige er at kropsbygning også har en del at sige. Og så vil jeg sige - at fylde dem med al muligt, ved siden af foderet, for at få vægten op er noget skidt i mine øjne - men okay det er så min holdning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke ligegyldigt om hunden er undervægtig, hvis blot man sikrer sig den får de nødvendige ting i forhold til at den vokser? Jeg mener, at hvis den skal fedes op på piskefløde, så kan der da ikke være meget at hente dér i forhold til vækst? I øvrigt mener jeg man skal passe på med at hænge sig for meget i "normalvægt" for diverse racer, det er vigtigere at se på den enkelte hund. Min hovawart vejer 47-48 kg og han er absolut ikke for tyk, han har tydelig talje osv. og dyrlægens ord for at han bare er "en stor hund".

 

Selvfølgelig gælder det om at finde et foder, som hunden har lyst til at spise, men er det en hund der bare ikke spiser så meget, kan man jo også tilsætte noget ekstra "krudt" i form af vitamin- og mineraler på pulverform.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja at være undervægtig er usundt - især for en unghund i voksealderen, men en ung han Hovawart på omkring 35 kg behøver jo ikke være undervægtig - og ikke engang bare lidt mager.

 

Nu har vi jo ikke noget BMI for hunde, men mit indtryk er at rigtig mange hunde vejer mere end sundt er og at de der ikke gør, ofte betragtes som magre - eller endda undervægtige. Når man så siger at normalvægten for en voksen han Hovawart er 38 - 45 kg - og jeg så også lige filmer tilbage til de Hovawart jeg har set på udstillinger, vil jeg påstå at de i hvert fald nærmere er for tunge end for lette. Jeg husker tydeligt samme tendens da jeg havde og udstillede Riesenschnauzere. De der vandt var ofte for tunge ud fra et rent sundhedsmæssigt synspunkt, efter min mening. Meget tydeligt med Labrador også.

 

På Verdensudstillingen i Stockholm for 4-5 år siden så jeg meget på Hovawart fordi jeg kender en Finsk opdrætter af racen samt en pige, som går meget op i agility og har Hovawart. Jeg talte med finnerne om størrelsen og tyngden og nogle mente, at man skulle passe på ikke at følge efter Rotweiler, som jo avles så tung at den som arbejdshund, nemt kan få problemer.

 

Nå, men jeg er jo også vant til at se på jagthunde, som nærmest er lidt for magre for at kunne lave toppræstationer på markprøver. Måske er jeg blevet lidt skadet af det, men for pokker hvor jeg ser meget få hunde på gaden som ikke er for tykke.

 

Og så skal jeg holde. jeg bidrager jo tydeligvis ikke til at svare på det du spørger om, sorry.

 

Men når en hund i voksealderen taber sig, så får han jo ikke hvad han får brug for:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det af hensyn til udstilling I ønsker at fede hundene op eller?

 

Det har da intet med sundhed at gøre vel?

 

Det har intet med udstilling at gøre, så den får du ikke forærende ;) Nej min han, er meget knoklet, og kan ikke tage på, når der så er tæver i løbetid, bliver det bestemt heller ikke bedre, når der er 3-4 dage han ikke har lyst til at spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...