Hop til indhold

Vores hund vil hilse på alle hunde....


Gæst HWL
 Share

Recommended Posts

Hej forum,

 

Vi har en skøn samojede hanhund på lidt over 1 år - men når vi møder hunde på vores gåture gør han ALT for at komme hen for at hilse (også selvom de andre hunde er fuldstændig ligeglade med ham).

 

I og med at han er en slædehund er han ekstremt stærk og man skal lægge alle kræfter i, får at trække ham væk fra hundene.

Min kæreste er gravid og frygter allerede nu hvordan det bliver at gå tur med ham og en barenvogn, hvor han trækker så meget.

 

Er der nogle af jer der har nogle gode forslag til hvordan vi kan komme trækkeriet til livs?

Skal man blot håbe på at det bliver bedre med årerne?

Skal man overveje at kastrere ham?

Eller noget helt tredje?

 

På forhånd tak:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har han været vandt til at måttet hilse på en masse hunde fra lille af?

 

Det er jo ikke et usædvanligt problem i hans alder og for en social race;)

 

I kunne overveje at vende hm til en halte grime, som han har rundt om snuden. Den skal KUN bruges sammen med almindelig fast snor (aldrig flex line) og kun som træningsredskab feks når der skal gås med barnevogn.

Samtidig skal i jo lære ham at han får lækre godbidder hvis ha sidder stille og holser fokus på jer, mens den anden hund passerer. Har i gået til træning med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har han været vandt til at måttet hilse på en masse hunde fra lille af?

 

Det er jo ikke et usædvanligt problem i hans alder og for en social race;)

 

I kunne overveje at vende hm til en halte grime, som han har rundt om snuden. Den skal KUN bruges sammen med almindelig fast snor (aldrig flex line) og kun som træningsredskab feks når der skal gås med barnevogn.

Samtidig skal i jo lære ham at han får lækre godbidder hvis ha sidder stille og holser fokus på jer, mens den anden hund passerer. Har i gået til træning med ham?

 

Ja han har fået lov til at hilse og lege med en masse hunde da han var lille. Vi har taget på en nærliggende hundestrand med ham næsten hver dag i et år, hvor han har fået lov til at folde sig ud. Nu hvor han er lidt over et år har vi droppet hundestranden, og er i stedet begyndt at gå nogen lange ture med ham i stedet for. Vi går ofte nede på amagerstrandpark hvor der også går mange andre hundeejere med deres hunde. Og det er tit et helvede at gå med ham. For alle hunde skal der hilses på nærmest koste hvad det vil. også selvom om de er langt væk. Spotter han en hund vil han over til den. Sikke en kamp det kan være:shock:

 

Enhalti grime kunne være en god løsning i en periode. Så må vi droppe hans flex line i et stykke tid. Men hans trang til at hilse på andre hunde aftager den ikke med alderen?

 

Ja vi har gået til hundetræning. På hvalpehold og unghundehold. Men der ville han også hun lege med de andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft det samme problem med vores Golden Retriever. Han har godt nok ikke trukket, men hans iver for at hilse på alle andre hunde var til sidst en pest.

 

Vi havde gjort den samme fejl som Jer. Vi havde nemlig gået til hundeleg fast hver lørdag og ellers givet ham lov til at hilse på alle venlige hunde. Så sker der

noget når de bliver teenagere. Så er det altså ikke alle hunde man kan hilse på. Vi har trænet det væk her........

 

http://hundeskole.dk/

 

Der kommer faktisk en del på træningsholdene fra Kbh. og omegn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har i jo brugt det første år af hans liv på at lære ham, at andre hunde dem leger man med, frit og hver dag, så du kan nok godt regne med at der skal lægges en DEL arbejde i at aflære ham de forventinger han har til hvordan en tur foregår :blink:

 

Ja set i bakspejlet er det rimelig dumt det vi har gjort. Men nu har vi en glad og ekstrem social hund:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft det samme problem med vores Golden Retriever. Han har godt nok ikke trukket, men hans iver for at hilse på alle andre hunde var til sidst en pest.

 

Vi havde gjort den samme fejl som Jer. Vi havde nemlig gået til hundeleg fast hver lørdag og ellers givet ham lov til at hilse på alle venlige hunde. Så sker der

noget når de bliver teenagere. Så er det altså ikke alle hunde man kan hilse på. Vi har trænet det væk her........

 

http://hundeskole.dk/

 

Der kommer faktisk en del på træningsholdene fra Kbh. og omegn.

 

1000 tak skal du have, det vil vi kigge nærmere på:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det skubber gerne til sådan en i forvejen social hund at have meget fri hundeleg med nye hunde konstant. Så skal der bruges tid og kræfter på at lære et andet mønster - og samtidig sikre sig at hans sociale behov bliver opfyldt med gode hundevenner et par gange om ugen. Det kan jo være leg i haven med naboen hund eller lignende. Hvis i bruger flexline er første skridt i kampem mod en hund der trækker i snoren a skifte den ud med en almindelig fast line, er er rar at holde ved. læder eller bomuld.

 

Og så skal du træne kontakt, kontakt og kontakt ude i verden. Og masser af belønning for at tage og holde kontakten til jer også selvom der er små og med tiden større forstyrrelser.

Trækker han generelt eller kun ved mødet med hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fuldstændig rigtigt hvad Luckyluna skriver. Nu skal der bruges tid og kræfter på at træne et nyt adfærdsmønster.

 

Vi startede træning i Sorø august måned sidste år og jeg havde en yoyo med på banen. Det var så frygteligt. Han hoppede rundt i sin line (vi træner i lange liner) og var slet ikke til at komme i kontakt med. Snuden nede i plænen hele tiden og når han ikke gjorde det, hang han i linen for at komme over at lege med de andre hunde. Og der hvor vi træner er det no go at hundene kontakter hinanden mens vi træner.

 

Efter blot få ganges træning fik vi en bedre kontakt og knægten havde lært at de andre ikke skulle leges med. Det har været en proces og vi går stadig til træning. Vi er simpelthen så glade for det og vi lærer hele tiden nye ting og får en masse gode brugbare råd og får demonstreret hvordan vi skal tackle forskellige situationer. Vi har også trænet andetsteds, men det kunne vi ikke bruge til noget "på den lange bane". Fik blot af vide at han nok skulle falde til ro når han blev 2 år.

 

Lige pt skal vi have en kollega og hendes livlige F1 labrador med. Det er et helvede for hende (hun er 62 år) at gå tur med hunden. Den trækker som blev den betalt for det. Så den får sjældent gåture men lever sit liv i en rækkehushave. Men jeg ved at hun kan få god hjælp i Sorø, så derfor skal hun med.

 

Med hensyn til at gå med ved siden af barnevognen. Det var måske en god ide at låne en barnevogn, hvis I ikke allerede har en, og så starte træningen inden barnet kommer.

 

Hvis du er på facebook så har Sor hundeskole en åben gruppe hvor der er lagt videoer ind af de forskellige ting der trænes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tanke er hvorfor skal en hund med på tur ved side af barnevognen? Det jeg mener er, at det kan bruges til ekstrature eller "transport" over korte strækninger, hvilket er vældig nyttigt at lære en hund, men da han alligevel bør komme ud og strække igennem samt opleve, er turene med barnevogn ikke et must. Derfor: Når han er så strid at gå med ville jeg slet ikke tænke i disse ture.

 

Giver det mening?

 

Som jeg læser det du skriver, har I droppet de næsten daglige frie ture til stranden og de andre løse hunde og i stedet sat line på og gået ture. Det mener jeg er for voldsomt, hvis I ønsker en hund, som ikke bliver frustreret. Kunne I ikke tage til stranden hver anden dag og langsomt trappe ud af det i takt med at I introducerer andre aktiviteter på turene? Det ville umiddelbart virke mere "humant" :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor; mon ikke turene med barnevogn er nødvendige i det omfang, at man jo ikke lader sit lille barn være alene hjemme når hunden skal ud og tisse.

Hvis TS bor i lejlighed og den nybagte mor er alene med hunden hele dagen, så skal den jo ud. Bor de i hus og der er have til rådighed til det nødtørftige, så vil det alligevel være godt for hunden med et par ture i løbet af dagen. Tur ved siden af en barnevogn er vel bedre end ingen tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor; mon ikke turene med barnevogn er nødvendige i det omfang, at man jo ikke lader sit lille barn være alene hjemme når hunden skal ud og tisse.

Hvis TS bor i lejlighed og den nybagte mor er alene med hunden hele dagen, så skal den jo ud. Bor de i hus og der er have til rådighed til det nødtørftige, så vil det alligevel være godt for hunden med et par ture i løbet af dagen. Tur ved siden af en barnevogn er vel bedre end ingen tur.

 

 

Det tænker jeg bestemt også!

Når min baby kommer, så kan jeg da slet ikke forestille mig at gå tur med barnevogn uden hunde. Hvorfor skulle man det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor; mon ikke turene med barnevogn er nødvendige i det omfang, at man jo ikke lader sit lille barn være alene hjemme når hunden skal ud og tisse.

Hvis TS bor i lejlighed og den nybagte mor er alene med hunden hele dagen, så skal den jo ud. Bor de i hus og der er have til rådighed til det nødtørftige, så vil det alligevel være godt for hunden med et par ture i løbet af dagen. Tur ved siden af en barnevogn er vel bedre end ingen tur.

 

Muligvis har jeg et helt forkert billede i hovedet, nemlig, at hunden til daglig er alene hjemme pga. arbejde og derfor ikke er vant til at komme ud flere gange i løbet af dagen. Hvis dette billede er forkert og hunden har nogen hjemme hos sig hele dagen og derfor er vant til at komme med på alle ture, er jeg helt med på det du skriver.

 

Omvendt, hvis hunden er alene om dagen nu, og også skal være det igen efter barselsorloven, er det vigtigt at den holdes i et mønster, så den fortsat kan være alene uden problemer efterfølgende og så synes jeg det er bedre for alle at hunden ikke luftes ved siden af barnevognen :-D

 

Tur ved siden af barnevogn bedre end ingen tur? Men hunden skal vel aktiveres og motioneres som den plejer, barnevogn eller ej?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tænker jeg bestemt også!

Når min baby kommer, så kan jeg da slet ikke forestille mig at gå tur med barnevogn uden hunde. Hvorfor skulle man det?

 

Hvis man har kæmpe problemer med at kunne holde hunden, kunne være et bud. Det går jeg ud fra du ikke har og så bliver det et helt andet billede, ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har kæmpe problemer med at kunne holde hunden, kunne være et bud. Det går jeg ud fra du ikke har og så bliver det et helt andet billede, ikke?

 

 

Men en så ville jeg træne det inden baby kommer, hvis det var et problem. Synes det er helt fjollet ikke at have hund med. - lidt ligesom at gå en tur uden hund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu har jeg også lige handlet barnevogns model efter at gåturene bliver sammen med baby og hund.

Kan slet slet ikke se hvorfor man ikke både skulle trille barnevogn og lufte hund på en gang? Faktisk er det noget af det jeg ser mega meget frem til! Så det kan jeg godt forstå TS gerne vil kunne også :D

 

jeg er enig med de andre i starten af tråden, hunden har lært igennem et år at alle hunde skal leges med og hilse på, det vil tage tid at lære ham modsat.

 

hvis han er madglad så beløn ham med lidt godt fra køleskabet for at gå pænt inde hos jer.

Når han trækker så stop op, (evt bak nogen skridt), han kan først komme frem når han ikke trækker i snoren, det er vigtig at være konsekvent her (tro min jeg har bakket mange gange, og gør det stadig ind i mellem når hunden glemmer man ikke skal kaste sig frem i snoren).

 

Jeg brugte en periode en grime til min fordi jeg ganske simpelt ikke fysisk kunne holde ham, den hjalp til god træning, så han ikke fik succes med at trække mig afsted. Så den er ikke en løsning, blot et hjælpe værktøj i en periode i træningen :)

det vigtige når man bruger den er man ikke trækker i hunden i den eller hunden kan kaste sig ud i den, fordi de kan få vrid i nakken. Jeg havde derfor dobbelt line på min, en i grimen og en i halsbåndet, så kan hunden ikke lave vrid i nakken.. (Det skal man vidst lige prøve for at forstå).

 

og så synes jeg da lidt træning på et hold med en dygtig træner kunne være en rigtig god idé :D

 

Lad ham stadig ind i mellem lege med andre, det er min opfattelse at hunde har et socialt behov med andre hunde. Min er i hvert fald mere harmonisk når han ind i mellem kan opholde sig med andre hunde, man kan næsten mærke et behov der er blevet dækket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu har jeg også lige handlet barnevogns model efter at gåturene bliver sammen med baby og hund.

Kan slet slet ikke se hvorfor man ikke både skulle trille barnevogn og lufte hund på en gang?

 

Jeg antager at det er et spørgsmål til mig, så jeg prøver lige en gang til...

 

NATURLIGVIS kan "man" både gå med hund og barnevogn samtidig, det var ikke det, der var min pointe.

 

Pointen var, at når en hund trækker så meget, at man ligefrem frygter scenariet, kunne man lige vende det i hovedet og se på, om det var nødvendigt, som det naturligvis kan være. Hvis det ikke er nødvendigt og fordi en hund som er vant til at være alene hjemme, skal holdes i denne vane og alligevel skal aktiveres og fordi den ikke kan nøjes med ture i line ved side af en barnevogn er der ingen grund til at frygte situationen, da den kan undgås.

 

Giver det bedre mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Altså hvis jeg fik et barn og en barnevogn, ville det være totalt urealistisk at lufte hund og barnevogn sammen. Det ville ende i et kaotisk kaos. Han trækker alt for meget, gør for meget, og har brug for 100 % fokus hele tiden. Sååå til trådstarter, det kræver helt sikkert virkelig øvelse at gå med sådan en hund og en barnevogn. Hvis i har en barnevogn allerede nu, så kan i jo øve det, UDEN baby i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det gør det lidt, det lød bare som en generel betragtning, at hunde ikke fik noget ud af sådan en tur, uden at vide det så tror jeg min hund vil nyde turene lige så meget som han gør nu :)

 

Men jeg er ikke enig i at vanen fra arbejds livet skal holdes vedlige, livet skifter og næsten et år på barsel vil i det år give nye rutiner også for hunden, pludselig er man hjemme, det er andre tidspunkter man har tid til træning og gåture end når livet drejer sig om arbejde, og prioriteringerne ændres en smule.

 

hvad man så skal være opmærksom på er at hunden igen skal lærer at være alene i det omfang den har været før når arbejdslivet starter igen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det gør det lidt, det lød bare som en generel betragtning, at hunde ikke fik noget ud af sådan en tur, uden at vide det så tror jeg min hund vil nyde turene lige så meget som han gør nu :)

 

Men jeg er ikke enig i at vanen fra arbejds livet skal holdes vedlige, livet skifter og næsten et år på barsel vil i det år give nye rutiner også for hunden, pludselig er man hjemme, det er andre tidspunkter man har tid til træning og gåture end når livet drejer sig om arbejde, og prioriteringerne ændres en smule.

 

hvad man så skal være opmærksom på er at hunden igen skal lærer at være alene i det omfang den har været før når arbejdslivet starter igen :)

 

Mere end et år - for mit vedkommende faktisk 15 måneder. Jeg vil ikke opretholde rytmen fra hverdagen, synes det er for fjollet når jeg nu ved at rytmen kommer til at ændre sig markant så længe.

 

(PS: hvilken barnevogn har du valgt og med hvilke hjul?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det gør det lidt, det lød bare som en generel betragtning, at hunde ikke fik noget ud af sådan en tur, uden at vide det så tror jeg min hund vil nyde turene lige så meget som han gør nu :)

 

Hvordan får du det ud af dette:

Min tanke er hvorfor skal en hund med på tur ved side af barnevognen? Det jeg mener er, at det kan bruges til ekstrature eller "transport" over korte strækninger, hvilket er vældig nyttigt at lære en hund, men da han alligevel bør komme ud og strække igennem samt opleve, er turene med barnevogn ikke et must. Derfor: Når han er så strid at gå med ville jeg slet ikke tænke i disse ture.

 

Men jeg er ikke enig i at vanen fra arbejds livet skal holdes vedlige, livet skifter og næsten et år på barsel vil i det år give nye rutiner også for hunden, pludselig er man hjemme, det er andre tidspunkter man har tid til træning og gåture end når livet drejer sig om arbejde, og prioriteringerne ændres en smule.

 

hvad man så skal være opmærksom på er at hunden igen skal lærer at være alene i det omfang den har været før når arbejdslivet starter igen :)

 

Du behøver såmænd slet ikke være enig, det var en generel erfaring fra mit liv som adfærdsrådgiver :-D

 

Du skal tage i betragtning, at langt fra alle hunde fungerer som eller har et liv, som mange hunde her på HF

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...