Hop til indhold

lydfølsom, vagtsom hund... har brug for træningsråd


NickiA
 Share

Recommended Posts

Jeg har et stort problem med Aya, og ved virkelig ikke hvordan jeg skal få det til at fungere, føler jeg har prøvet alt. Og kan mærke det stresser mig.

Hun er lydfølsom, og når vi er derhjemme så bliver hun ekstremt vagtsom overfor lyde som kommer udefra, jeg kan f.eks. ikke altid have vinduet åbent hvis der er nogen udenfor fordi hun reagerer på det.

Det er især når hun er træt og aftenen er værst. Og der er to måder hun kan reagerer på.

 

1. hun begynder at brumme/knurre meget intensivt og når jeg ikke at reagerer på det begynder hun at gø.

2. hun farer pludselig op og begynder at gø.

 

Ved det første har hun lært at hun skal komme hen til mig og så tager jeg hende op, eller får hende fokuseret på noget andet, det er den eneste måde jeg kan få nogenlunde ro på hende. Men ved pludselig reaktion så når jeg ikke at reagere og det er dybt frustrerende. Det er heller ikke altid jeg kan nå at høre de lyde hun reagerer på, hører jeg en lyd som jeg ved hun vil reagerer på så roser jeg hende for ikke at gø. Men jeg føler ikke at det i sidste ende har gjort det bedre, og det er meget anstrengende altid at skulle være på "vagt" for hvad min hund vil reagerer på. Og det er på daglig base hun er sådan. Og jeg er sikker på at hun kan mærke min anspændthed så jeg hjælper nok ikke situationen.

 

Det er hjemme hos mig, eller hjemme hos folk hun kender godt hun er sådan. Og det er primært når vi mennesker er i rummet med hende. Hun gør f.eks. ikke når hun er alene hjemme. tv'et spiller godt nok når hun er alene, men det forhindre hende ikke i at gø når vi er hjemme.

 

Hun reagerer ikke på lyde i rummet, det er altså lyde ude fra gangen, udenfor, eller i de andre rum/lejligheder.

 

Når vi er ude og gå er der absolut intet. Hun er faktisk rimelig kold overfor alle slags lyde. Der er heller intet når vi er i bil/tog osv. det er kun i hjemmesituationer.

 

Jeg har prøvet med positiv forstærkning men det er bare så svært for når hun først er i gang med at gø er jeg bange for at jeg ender med at rose den negative adfærd. Jeg har prøvet at få kommando på at hun skal være stille, men i situationen så er hun for opkørt og desuden vil jeg hellere finde en metode der kan forebygge den adfærd. Er der nogle der har gode råd. Alternativet er at jeg finder en hunde adfærds terapeut der kan komme og kigge på hende, men håber da at det er noget jeg selv kan træne væk. Lige nu føler jeg bare at jeg gør mere skade end gavn. Og det skal lige siges det er ikke noget nyt, det er noget vi har arbejdet med hele hendes liv. Og nu er jeg ved at være brugt op af gøen.

 

Og lige en slut kommentar så er hun udover det ikke en særlig gøende hund, det er kun når hun har det rigtig sjovt, eller at noget overrasker hende.

 

Mens jeg har skrevet denne her besked har hun reageret på 5 forskellige lyde. beskeden tog mig ca. 10 min at skrive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne skrive et længere svar når jeg kommer til en computer

Det hun gør er at hun varsler dig/ jer om at der er en lyd. Egentlig lyd følsom er hun ikke, da hun ikke bliver utryg eller bange ellers. Det er bestemt positivt

 

Jeg har gode erfaringer med en fremgangs måde som i korte træk handler om at øve hunden i at slappe af i hjemmet. Men det skriver jeg lige senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne skrive et længere svar når jeg kommer til en computer

Det hun gør er at hun varsler dig/ jer om at der er en lyd. Egentlig lyd følsom er hun ikke, da hun ikke bliver utryg eller bange ellers. Det er bestemt positivt

 

Jeg har gode erfaringer med en fremgangs måde som i korte træk handler om at øve hunden i at slappe af i hjemmet. Men det skriver jeg lige senere.

 

Det lyder rigtig godt, det vil jeg se frem til :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen,

 

det jeg selv gør med mysla er har samme tendens og har foreslået klienters hunde med succes, er stille og roligt at vise hunden at lyde er noget du tager dig af.

 

Når hun ikke gør når hun er alene hjemme skal du dog være lidt opmærksom på, på den måde at det så KAN betyde at der er et element af opmærksomhedssøgende adfærd over det.

 

Det er jeg synes du skal prøve er at udstyre alle rum md en krukke med lækre godbidder og en afslapningsplads til aya i form af en kurv eller et tæppe eller andet hun plejer at ligge og sove i eller på.

Når hun så gør af en lyd, så skal du øve dig i at tage en dyb indånding, gerne gabe, rejse dig laaaaangsomt, hente nogle godbidder og kalde på Aya og føre hende hen på hendes plads. Når hun er der, belønnes og roses hun for at lægge sig ned og for at hjælpe hende på vej til at slappe af og tænke på noget andet kan du feks lave ja-naj øvelser medgodbidder på pladsen. Det skal være så let at hun kan fokusere på det, men stadig så svvært at hun bliver nødt til at koncentrere sig om det. Når hun så er stoppet med at lytte efter lyden, kan du fortsætte med hvad du havde gang i. Men meget gerne fotsat rose hende og giv hende lidt kæl, hvis hun bliver i kurven og slapper af.

 

Det er vigtigt du selv er rolig for at det skal have nogen effekt, du skal signalere at du har fuldstændig styr på den lyd og den rager dig en papand, så vil hun efterhånden bare se på dig og du kan gabe og hun slapper af;)

 

Jeg vil opfordre dig til at skrive ned hvor mange gange hun gør dagligt, for at se om i gør fremskridt. det kan bare være en streg på et stykke papir. Hvis der ikke er fremskridt på en uges tid, så er der noget der skal ændres.

 

Du skal ikke være så bange for at belønne gøen, så længe hun tydeigt gør på grund af en indre følelse. Hvis hun derimod gør, ser på dig med forventning og hvis der ikke kommer respons gør igen, så er det mere sandsynligt noget opmærksomhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker på, at når hun reagerer som trold op af en æske når hun er træt, kan hun have smerter eller irritationer som forstærker hendes reaktion. Det du skriver er nemlig en helt almindelig adfærd hos hunde som har smerter eller hunde som generelt er utrygge.

 

Derfor ville jeg, ud over at adressere selve adfærden, få hende tjekket for smerteårsager og evt. give hende smertebehandling et par uger i samråd med dyrlægen og se om dette har en effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

luckyluna: tusind tak for råddet det vil jeg bestemt prøve af.

 

Ninjamor: hun blev smertetjekket af andre årsager for under en måned siden, så tror ikke det kan lægge til grund for det, da det er en adfærd hun har haft næsten hele sit liv. Desuden ved jeg at i hvert fald en af hendes søskende har samme adfærd, og så vidt jeg har forstået ligger det lidt til familien. Men vil da lige prøve at ringe til min dyrlæge og høre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er hun?. Når en hund begynder at miste hørelsen kan den nemlig godt begynde at høre spøgelser og bjørne alle vegne og hun er jo en spaniel. Spaniels har åbenbart en svaghed hvor det indre øre forkalker, har min dyrlæge fortalt mig. Tænkte at det jo ret nemt kan måles og evt. udelukkes i hvert fald, hvis man leder efter en årsag.

Link til indlæg
Del på andre sites

det lyder meget som halfdan - jeg ser det lidt som en kombination af generel sensitivitet/over-opmærksomhed/let-stressbarhed, en tendens til at være vokal/snakkende i stort set alle situationer og så en meget opmærksomhedssøgende/os-fokuseret adfærd. vi har ikke fundet nogen gylden løsning, men det er klart aftaget med alderen + han er blevet nem at stoppe.

 

men nogle dage er klart værre end andre - engang imellem må vi tage lyden af tv'et, fordi alle lyde bare sætter gang i den store knurre-koncert. andre dage, som i dag, sover han som en sten i sofaen, uanset hvad der foregår omkring ham. reagerer aya også sådan på tv'et?

Link til indlæg
Del på andre sites

det lyder meget som halfdan - jeg ser det lidt som en kombination af generel sensitivitet/over-opmærksomhed/let-stressbarhed, en tendens til at være vokal/snakkende i stort set alle situationer og så en meget opmærksomhedssøgende/os-fokuseret adfærd. vi har ikke fundet nogen gylden løsning, men det er klart aftaget med alderen + han er blevet nem at stoppe.

 

men nogle dage er klart værre end andre - engang imellem må vi tage lyden af tv'et, fordi alle lyde bare sætter gang i den store knurre-koncert. andre dage, som i dag, sover han som en sten i sofaen, uanset hvad der foregår omkring ham. reagerer aya også sådan på tv'et?

 

Ja det er lige som at høre Aya, det er dog kun når der er mennesker i lokalet, har filmet hende alene med tv'et og der er ingenting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er lige som at høre Aya, det er dog kun når der er mennesker i lokalet, har filmet hende alene med tv'et og der er ingenting.

 

det samme her - halfdan har tv'et kørende, når han er alene hjemme, og siger generelt overhovedet ingenting (efter han er stoppet med at hyle, men det er en helt anden historie) heldigvis føles det ikke rigtigt som et reelt problem for os, fordi vi har ret godt styr på at stoppe ham. men jeg håber, at du får løst problemet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

det samme her - halfdan har tv'et kørende, når han er alene hjemme, og siger generelt overhovedet ingenting (efter han er stoppet med at hyle, men det er en helt anden historie) heldigvis føles det ikke rigtigt som et reelt problem for os, fordi vi har ret godt styr på at stoppe ham. men jeg håber, at du får løst problemet :-)

Tak :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

hun bliver 2 i slutningen af juni, så forhåbentlig burde der ikke være nogle høreproblemer ;)

Nej, så er det nok ikke det der er problemet. :lol: Men nu du siger snart to år, så er min altså også inde i en periode hvor hun virker lidt mere vagtsom (hun bliver 2 til August) så måske kan det være så simpelt at det har noget med deres alder at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm kan godt være alderen forstærker det, har også fået af vide før at det burde blive bedre med alderen, jeg synes bare det er noget vi sådan altid har haft problemer med, jeg ved ikke om min hukommelse spiller tricks med mig, og det ikke er så længe som jeg husker det... :P må lige høre min søster når hun kommer hjem, hvor længe hun husker at Aya har haft gø problemer :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...