Hop til indhold

BARF - allergihund


Sitto
 Share

Recommended Posts

Sjovt, for Århus plejer ellers at anbefale, ligesom de fleste andre dyrlæger, at man starter på et allergifoder, hvor alt er hydroliseret og så herefter tilsætter proteinkilder en ad gangen.

I vores tilfælde er både Aarhus og egen dyrlæge helt enig i at det er det rigtige vi gør. :vedikke::-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi råfodret hundene i en uge nu - de er ELLEVILDE med det!! :ivrig:

Ayo har ligeledes heller ikke være på kløestillende i en uge nu, og hun har ikke haft nogle af hendes maniske "anfald" hvor hun bider og piber imens. Hun slikker stadig lidt, men ikke overdrevet - og det tager jo også lidt tid for kroppen at falde til ro igen. Men umiddelbart er jeg positiv. Krydser fingre for at det forsætter den vej :x:

 

Og så er jeg ret imponeret over mængden af outputtet - de er altid blevet fodret med kvalitets kornfrit tørfoder, hvor jeg altid har ment at mængden af output har været som den skal. Men jeg skal da lige love for den kunne komme endnu længere ned. Er ret imponeret.

 

So far - kun positivt om barf, fra både vores side og hundenes. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så vil jeg lige komme med en opdatering igen - nu har de snart kørt på råt i 3 uger :-) og jeg bliver mere og mere overbevist om at det ER allergi!

 

Hun har ikke haft de der flip med at pibe og bide sig i poterne - og slikkeriet er stadig klart aftagende, og synes jeg kan se at pelsen er ved at vokse ud igen. :pray:

 

Dog fik hun igår kalkunhals, hvilket imorges betød lidt opkast og lettere manisk bidning af poterne igen... vi kom i tanke om at sidste weekend havde hun også kastet op, søndag morgen - og heldigvis skriver jeg ned hver dag hvad hundene får at spise, så jeg bladrede tilbage og kunne se at hun til aftensmad lørdag havde fået kalkunhals. Så det kan vi vidst konstatere at hun ikke kan tåle! Men det bekræfter jo også at de symptomer vi har set, også må være allergisymptomer så.

 

Hest, sild, laks, kanin, struds og lam er der ingen problemer med :-D

Men hvor er det dog skønt hvis vi kan holde det i skak med råfodring og hun ikke skal igennem en masse undersøgelser mere, have medicin o.lign. Så jeg håber det fortsætter sådan her. :x: Lige nu er jeg i hvert fald meget (!) optimistisk :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende læsning Sitto og godt at det ser ud til at hjælpe.

 

Jeg gør selv lidt små forsøg med råfoder. Dvs.. Jeg har købt en 5 kg pose med løstfrosset mix men en hel del kalun, kan jeg se. Hundene får en halv dagsration (150 g hver) af dette hver anden eller tredje dag. Så købte jeg også 5 kg okseben, så de nu får en bendag hver uge.

 

Min intention er at hundene fodres varieret. Jeg har aldrig haft problemer af nogen art med fodring, så det er bare for at lade dem få oplevelsen og så kan jeg godt lide tanken om at ikke alt de æder er helfoder som er meget forarbejdet og bagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg lige komme med en opdatering igen - nu har de snart kørt på råt i 3 uger :-) og jeg bliver mere og mere overbevist om at det ER allergi!

 

Hun har ikke haft de der flip med at pibe og bide sig i poterne - og slikkeriet er stadig klart aftagende, og synes jeg kan se at pelsen er ved at vokse ud igen. :pray:

 

Dog fik hun igår kalkunhals, hvilket imorges betød lidt opkast og lettere manisk bidning af poterne igen... vi kom i tanke om at sidste weekend havde hun også kastet op, søndag morgen - og heldigvis skriver jeg ned hver dag hvad hundene får at spise, så jeg bladrede tilbage og kunne se at hun til aftensmad lørdag havde fået kalkunhals. Så det kan vi vidst konstatere at hun ikke kan tåle! Men det bekræfter jo også at de symptomer vi har set, også må være allergisymptomer så.

 

Hest, sild, laks, kanin, struds og lam er der ingen problemer med :-D

Men hvor er det dog skønt hvis vi kan holde det i skak med råfodring og hun ikke skal igennem en masse undersøgelser mere, have medicin o.lign. Så jeg håber det fortsætter sådan her. :x: Lige nu er jeg i hvert fald meget (!) optimistisk :klap:

 

Dejligt at det går så godt og at hundene tilsyneladende trives. Mht opkast så betyder det ikke nødvendigvis, at hun ikke kan tåle kalkun, men derimod at hun ikke får tygget halsen ordentligt og derved får for store stumper ned, som ikke kan passere fra mavesæk til tarm. Bideriet kunne dog tyde på allergisk reaktion, men ville nok teste m hk kalkun.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at det går så godt og at hundene tilsyneladende trives. Mht opkast så betyder det ikke nødvendigvis, at hun ikke kan tåle kalkun, men derimod at hun ikke får tygget halsen ordentligt og derved får for store stumper ned, som ikke kan passere fra mavesæk til tarm. Bideriet kunne dog tyde på allergisk reaktion, men ville nok teste m hk kalkun.

Det har bare kun været ved kalkunhalsene hun har kastet op, og sammenholdt med bideriet i poterne, så tror jeg at vi holder os fra det til Ayo - better safe than sorry :-D Der er heldigvis så meget andet hun kan få uden problemer. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har bare kun været ved kalkunhalsene hun har kastet op, og sammenholdt med bideriet i poterne, så tror jeg at vi holder os fra det til Ayo - better safe than sorry :-D Der er heldigvis så meget andet hun kan få uden problemer. :5up:

 

Det ville jeg også. Jeg ville dog tænke over om det er knogler hun kaster op af.

Og bider fordi hun måske får ondt i maven?

 

Sheila kaster op af kalkun halse, men kan fint tåle kalkun kød.

 

Men i finder nok ud af det hen af vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville jeg også. Jeg ville dog tænke over om det er knogler hun kaster op af.

Og bider fordi hun måske får ondt i maven?

 

Sheila kaster op af kalkun halse, men kan fint tåle kalkun kød.

 

Men i finder nok ud af det hen af vejen.

Hun har spist masse af knogler alle de andre dage, uden problemer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har bare kun været ved kalkunhalsene hun har kastet op, og sammenholdt med bideriet i poterne, så tror jeg at vi holder os fra det til Ayo - better safe than sorry :-D Der er heldigvis så meget andet hun kan få uden problemer. :5up:

 

Jeg ville ikke tolke opkast som allergi, men bideriet kunne tyde på det, men så længe hun blot får nok ben, så er det jo helt fint :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Vores 3 stk cairn terrier for også barff og de elsker dette og har ikke nogen sundhedsproblemer efter de bliver fodret med dette rene foder.

 

Min ugeplan ser sådan ud:

3 x kallun/bladmave - kan være både okse- eller lammekallun

3 x power mix kød med ben og brusk okse

3 x slappi mix ren kyllingkød indmad

3 x lammemave med indhold af hjerter og halsrør og lever

3 stk ko øre som snack eller okseknovle

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Det er simpelthen den bedste beslutning vi har truffet - at køre dem over på barf. Allergi eller ej. :5up:

 

1. Det køre stadig på skinner med Ayos allergi, så længe vi holder hende på lam, struds, hest, kanin, krondyr og laks.

 

2. At se pigernes glæde ved at få mad nu, det opvejer jo alt! De har pludselig taget sætningen "Skal I have mad?" til sig - den blev også sagt da det var tørfoder, men der var ingen reaktion - nu har vi fire små hoppebolde som kigger forventningsfuld på én og slet ikke ved hvilket ben de skal stå på i ren ivrighed, over at de ved hvad der venter dem!

 

3. De får mange kødfulde ben og det er jo fantastisk at deres mad kan indgå som en del af "aktiveringen" af dem - når de får de større kødfulde ben såsom fra lam eller krondyr, så kan de nemt bruge 1,5-2 timer på at spise deres aftensmad. :5up:

 

4. Satser på fiiiine tænder fremover :-D

 

Og den frygt jeg havde omkring barf, efter Kency engang var ved at blive kvalt i det for alvor, den er også fjernet - Sitto & Kency fik lov til at spise side om side og stressede måske nok hinanden, er ganske overbevist om at det var derfor Kency slugte så stor en bid, fordi hun ikke ville have at Sitto skulle have den. Det fungere PERFEKT at lade dem spise i hver deres lukkede bur, så der er mulighed for at spise deres mad i ro og mag. Ingen har været ved at kløjs i noget. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...