Hop til indhold

BARF - allergihund


Sitto
 Share

Recommended Posts

Ja eftersom Ayos symptomer synes aftagende på binyrebarkhormon, må vi umiddelbart formode at det kan være noget allergi der er på spil. Og eftersom det har været på vidt forskellige tidspunkter og alle årstider at hendes symptomer er opstået, så må vi også gå ud fra det kan være noget i hendes kost.

 

Derfor vil vi nu i gang med at se om det kan være kosten. Og for at være på den sikre side, da hun jo også kan være allergisk overfor lagermider fx, så vil jeg køre hele banden over på råt. På den måde synes jeg også det er lidt nemmere at styre ifht allergi, end på et tørfoder.

 

Jeg har fået af vide at oksekød og svin skal man holde sig fra med allergihund - er der andre ting og er der noget der er specielt godt?

 

Pyyyh nu skal jeg lige have sat mig ind i sammensætning af det de skal have mht grøntsager, kød, ben mm igen - det er jo mange år siden jeg råfodrede Kency & Sitto :rolleyes:

 

Er det den første uge de skal startes op på ren kallun?

 

Og ligger nogen inde med eksempler på madplaner til deres hunde, og I vil dele dem, så tages de imod med kyshånd :kys: så man lige kan få lidt inspiration!

 

Efter weekenden kører vi ud og køber en fryser til hundemad og så må vi i gang :5up: og så satse på at dét er vejen frem for at afhjælpe Ayos symptomer. Det er i hvert fald noget der skal have et forsøg! Og om ikke andet er jeg i forvejen stor fan af råfodring - tørfoder er bare så nemt :oops: - men nu får jeg et los i røven til at komme i gang, og så kan vi lige så godt fortsætte - allergi eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja eftersom Ayos symptomer synes aftagende på binyrebarkhormon, må vi umiddelbart formode at det kan være noget allergi der er på spil. Og eftersom det har været på vidt forskellige tidspunkter og alle årstider at hendes symptomer er opstået, så må vi også gå ud fra det kan være noget i hendes kost.

 

Derfor vil vi nu i gang med at se om det kan være kosten. Og for at være på den sikre side, da hun jo også kan være allergisk overfor lagermider fx, så vil jeg køre hele banden over på råt. På den måde synes jeg også det er lidt nemmere at styre ifht allergi, end på et tørfoder.

 

Jeg har fået af vide at oksekød og svin skal man holde sig fra med allergihund - er der andre ting og er der noget der er specielt godt?

 

Pyyyh nu skal jeg lige have sat mig ind i sammensætning af det de skal have mht grøntsager, kød, ben mm igen - det er jo mange år siden jeg råfodrede Kency & Sitto :rolleyes:

 

Er det den første uge de skal startes op på ren kallun?

 

Og ligger nogen inde med eksempler på madplaner til deres hunde, og I vil dele dem, så tages de imod med kyshånd :kys: så man lige kan få lidt inspiration!

 

Efter weekenden kører vi ud og køber en fryser til hundemad og så må vi i gang :5up: og så satse på at dét er vejen frem for at afhjælpe Ayos symptomer. Det er i hvert fald noget der skal have et forsøg! Og om ikke andet er jeg i forvejen stor fan af råfodring - tørfoder er bare så nemt :oops: - men nu får jeg et los i røven til at komme i gang, og så kan vi lige så godt fortsætte - allergi eller ej.

 

Jeg fodrer Buster ud fra hvad et byttedyr indeholder, dvs. fordeling af muskelkød, indmad, fedt og ben så vidt afspejler et repræsentativt byttedyr.

Derudover tilsætter jeg lidt hk. grønt og frugt - hvad jeg nu har i grøntsagsskuffen, typisk gulerod, rodselleri, squash, grønne ærter, spidskål og æble samt havalgegranulat.

Jeg veksler mellem forskellige typer kød: lam, and, kanin, hest, vildt, kalkun og kylling. Han får kallun en gang om måneden og i den uge, får kun han indmad en gang i stedet for tre gange ugentlig. Buster foderplan ser nogenlunde sådan ud:

 

Torsdag: 220 g kanin m ben, indmad og fedt (150 g kanin, ca. 50 indmad og ca. 20 g. fedt)

Fredag: 250 g Fisk (laks m skaldyr)

Lørdag: 250 g halse

Søndag: 200 g vildt m indmad (færdigblandet fra producent) tilsat ca. 20 g fedt

Mandag: 220 g lam m indmad og fedt (150 g lam, ca. 50 g indmad og ca. 20 g fedt)

Tirsdag: 250 g lammeben

Onsdag: Faste

 

Det er forskelligt om folk giver fastedage, det fungerer fint hos os - skulle han ikke have en fastedag, skulle mængderne justeres ned de andre dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ugeplan ser groft sådan ud:

2 x kallun/bladmave - kan være både okse- eller lammekallun

2 x kød med ben og brusk

2 x ren kød plus indmad

1 x fisk/skaldyr eller rigtig kødben/kalkunhals eller lign.

 

så varierer jeg kødet - det kan være alt undtaget svinekød - f.eks. okse, lam, fjerkræ, hjort, hest....

 

Kodeordet er variation! Forskellige slags kød og så at sikre man bruger alle dele af dyret - for at efterligne foder fra byttedyr.

I stedet for grønt giver jeg "BARF Complex" et pulver som indeholder alle vigtige vitaminer og mineraler - ren dovenskab :oops: og så er jeg sikker på der ikke mangler noget

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du tænker foder allergi, så er det nok en god ide at holde dig til en proteinkilde i foreksempel en måned og hvis det går godt så begynde at tilsætte en ny ingrediens af gangen.

 

Mange hunde er allergiske overfor æg og kylling også, så måske starte ud med lam, fisk eller hest.

Jeps, det er også planen med Ayo :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Hvilken symptomer har hun ? Er det fra huden med feks kløe og udslæt, eller er det fra maven og fordøjelsen eller begge dele ?? Hvordan har hun fået det bedre ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken symptomer har hun ? Er det fra huden med feks kløe og udslæt, eller er det fra maven og fordøjelsen eller begge dele ?? Hvordan har hun fået det bedre ?

Hun har mange mærkelige symptomer og vi har været igennem røntgen og ct scanning, da de troede det var fra led/knogler. Men eftersom hun falder mere og mere til ro på binyrebarkhormon, så må det næsten være noget allergi..

 

Hun kan finde på at pludselig skrige/pibe helt vildt og så skal der bare bides og slikkes på poterne. Hun slikker på sine bag- og forben så meget at pelsen forsvinder. Dog ingen udslet eller rødme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har været igennem en hel del med Bella og hendes allergi. Hun er generelt kun pollenallergiker, men har også høje tal for lagermider. Vi har prøvet Orijen, Ziwipeak o.l. men det var først da mine forældre fik deres hvalp som bliver fodret med et svensk friskfoder at vi landede på noget der bare virker. Vi har både prøvet deres foder med og uden korn. Faktisk fungerer Bella bedst på deres special+ hvor der er korn i, men de behandler det også på en bestemt måde.

 

En af fordelene er, at der er tilsat alle vitaminer osv. Så det skal man ikke tænke på.

 

Du kan læse mere på http://www.nordichundfoder.com og der er en dansk forhandler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har været igennem en hel del med Bella og hendes allergi. Hun er generelt kun pollenallergiker, men har også høje tal for lagermider. Vi har prøvet Orijen, Ziwipeak o.l. men det var først da mine forældre fik deres hvalp som bliver fodret med et svensk friskfoder at vi landede på noget der bare virker. Vi har både prøvet deres foder med og uden korn. Faktisk fungerer Bella bedst på deres special+ hvor der er korn i, men de behandler det også på en bestemt måde.

 

En af fordelene er, at der er tilsat alle vitaminer osv. Så det skal man ikke tænke på.

 

Du kan læse mere på http://www.nordichundfoder.com og der er en dansk forhandler.

Tak for forslaget :5up: men hvis hundene viser sig at fungere på barf, så vil jeg egentlig allerhelst råfodre dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så starter vi i dag :banan:

Fandt en Original Barf-forhandler 20 minutter herfra, og som jeg nærmest kører forbi dagligt til og fra arbejde. Har skrevet lidt på mail med ham i går, og da vi kom derud idag havde han en foderplan klar til hver af hundene. Han viste os rundt og viste alle de produkter han havde og fortalte en masse. Alt i alt super god service! :5up:

 

Vi fik 16 kg barf med hjem - så der er til den næste måned, plus et par kilo ekstra. Er så spændt på hvad de siger til det! :ivrig: Og ret overrasket over prisen - på den gode måde! 550kr for at råfodre fire hunde i en måned - og så er ALT købt hos en forhandler og er lige til at gå til! :shock: Jeg troede det ville være meget dyrere at købe hos en forhandler!

 

Ayo har jeg købt lammekallun til - og så er planen at holde hende til lam og hest, og en anelse fisk, det næste stykke tid - det er nemlig ting hun ikke rigtig har fået før. Jo fisk indimellem, men ikke ofte. Og lam og hest har hun slet ikke fået før. Så nu starter vi ud på det, og ser om hun reagere på det - ellers må vi ned på kun én ting - og kommer der ingen reaktion, så efter 6-8 uger kan vi tilføje én slags kød mere og afvente og se osv. :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

du har simpelthen lige købt til en hel måned, uden at vide om de vil have det? Friskt nok :mrgreen: men selvfølgelig, med 4 hunde, burde der jo statistisk set være MINDST en af dem der gider/trived med det :lol:

Havde jeg kræsne hunde havde jeg nok købt mindre, men har endnu ikke serveret noget for dem de ikke vil spise - sååå :mrgreen: og de har lige spist deres første måltid kallun med største velbehag! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da godt nok billigt ja, fedt!!

 

:x: herfra

Ja det kan jo ikke engang betale sig at fedte rundt alle mulige steder for at finde billigt kød til dem. Det gider jeg i hvert fald ikke til den pris :lol: så er det kun hvis min onkel fanger nogle fisk vi kan bruge, eller hvis min kollegas mand som er jægere, indimellem har noget af noget vildt vi kan købe og sådan. Men at rende rundt for at få lavet aftaler hos slagtere mm, det gider jeg ikke. Havde regnet med det var langt dyrere at købe det hos forhandler! Altid noget når man kan blive så positivt overrasket prismæssigt :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg måske dumt. Men når nu at cirka 80% af alle allergitilfælde er allergi overfor en proteinkilde - hvorfor er der så idé i at barfe som start??

Vi tager hende jo af de kødtyper hun er vant til at få, og giver hende til start lam og hest, som hun aldrig har fået før. At finde ud af hvorhenne allergien ligger når det kommer til kosten, er lidt som om lede efter en nål i en høstak - det er ren udelukkelses-metoden. Ved at skifte over til barf sikre vi bare også at der ikke er lagermider i det, som hun jo også kan være allergisk overfor. Og så vil jeg egentlig helst barfe dem - det her var sparket til at komme i gang ;-)

 

Både dyrlægen på Aarhus dyrehospital, en vet. sygeplejerske jeg kender og vores egen dyrlæge mener det her er den rigtige vej frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg måske dumt. Men når nu at cirka 80% af alle allergitilfælde er allergi overfor en proteinkilde - hvorfor er der så idé i at barfe som start??

 

En umiddelbar fornuftig betragtning :-D Der er kun omkring 18-20% protein i råt kød, så hunden får altså ikke et kæmpe boost af proteiner fordi man BARFer. Til gengæld er det meget nemt at "styre" hvilke proteiner man giver, hvilket ikke altid er tilfældet med tørfoder. Derfor er det en nem måde mht. udelukkelsesmetode for at finde ud af hvad hunden kan/ikke kan tåle.

Link til indlæg
Del på andre sites

En umiddelbar fornuftig betragtning :-D Der er kun omkring 18-20% protein i råt kød, så hunden får altså ikke et kæmpe boost af proteiner fordi man BARFer. Til gengæld er det meget nemt at "styre" hvilke proteiner man giver, hvilket ikke altid er tilfældet med tørfoder. Derfor er det en nem måde mht. udelukkelsesmetode for at finde ud af hvad hunden kan/ikke kan tåle.

 

Det er så både rigtigt og forkert... Ud over at der kan være noget fedt så er de 78-80% af kød, der ikke er protein, altså vand. Og når man ser på energisammensætning så regner man ikke vand med. Så jo, kød er (ernæringsmæssigt) næsten 100 protein :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...