Hop til indhold

Den gode adfærdsbehandler


søster lagkage
 Share

Recommended Posts

Ninjamor. Jeg forsøgte nu egentlig ikke at trække noget "min race kan ikke lære" kort, men jeg har forsøgt at finde folk som har fundet en succesfuld måde at træne FT Spaniels til at gå pænt i line - uden brug af ryk. Det er jo ret tydeligt at os der har trænet det med ryk, har mådelige resultater. Mine de gamle gik for så vidt uden at trække og indenfor den radius linen tillod, men ikke med den afslappede positive attitude som jeg (og sikkert alle andre) ønsker. Det jeg ser på markprøver er hunde, som har et konstant træk i linen for 95% vedkommende. Det samme ser jeg på jagter.

 

På markprøver er det jo meget tydelig at i samme øjeblik linen tages af går hundene fint og afslappet i en løs "på plads" altså slet ikke På plads som i lydighed eller rally, men bare sådan tæt på lidt til venstre og lidt bagved, men de følger med. Sådan er der også en del der kan føre deres spaniels på jagt (altså uden line) men jeg har til gode at se nogen gøre det i line.

 

Af alle de ting jeg nogensinde har forsøgt at lære mine Spaniels er dette uden sammenligning det som er faldet mig sværest. Altså at lære min Spaniel at gå afslappet i en 1-2 m line på en gåtur fx 2-3 km - uden jævnlige korrektioner. Jeg tror det skyldes, at næsten alt andet jeg skal træne er en belønning i sig selv. Apportering, søg, dirigering - ja selv sit og stop følges jo ofte af videre søg eller apportering. Det kan foregå med gejst og glæde. Jeg tænker på og det meget omtalte tænd og sluk gen netop forhindrer en spaniel i at være god til netop denne disciplin, hvor den vel egentlig ønskes at befinde sig midt imellem tændt og slukket?

 

Nogen gange tænker jeg at jeg simpelthen skal undlade at gå med hundene i line. det er for meget forlangt af dem - eller simpelthen for kedeligt. Jeg tror at mange der har Spaniels til jagt bruger meget lidt line og at mange af de der ikke bruger dem til jagt har valgt at købe en sele og lade hundene trække i et vist omfang.

 

Jeg ved at Cammilla Dindorp - Klikkerklog påtænker at få en FT Cocker næste gang og jeg vil tro at den også skal trænes til jagt. Jeg er spændt på at se om hun kan klare opgaven - eller hvad hun gør.

 

Steen Stenild har så vidt jeg har forstået valgt at føre sine Spaniels uden line på jagter og kommer ikke på markprøver.

 

Jeg skal på seminar på søndag med Christina Hansson fra Sverige og Heidi Vestbjerg Bavnhøj som vil lære os noget om Spaniel træning. Spændt på om de har ideer. https://www.facebook.com/groups/644209162256483/ men jeg mener faktisk jeg har set en video med Christina hvor hun viser på plads træning med traditionelle metoder, men der sker jo noget hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ninjamor. Jeg forsøgte nu egentlig ikke at trække noget "min race kan ikke lære" kort,

 

Okay så, jeg er nok miljøskadet og så vant til at folk trækker netop dette kort :-)

 

men jeg har forsøgt at finde folk som har fundet en succesfuld måde at træne FT Spaniels til at gå pænt i line - uden brug af ryk. Det er jo ret tydeligt at os der har trænet det med ryk, har mådelige resultater. Mine de gamle gik for så vidt uden at trække og indenfor den radius linen tillod, men ikke med den afslappede positive attitude som jeg (og sikkert alle andre) ønsker. Det jeg ser på markprøver er hunde, som har et konstant træk i linen for 95% vedkommende. Det samme ser jeg på jagter.

 

På markprøver er det jo meget tydelig at i samme øjeblik linen tages af går hundene fint og afslappet i en løs "på plads" altså slet ikke På plads som i lydighed eller rally, men bare sådan tæt på lidt til venstre og lidt bagved, men de følger med. Sådan er der også en del der kan føre deres spaniels på jagt (altså uden line) men jeg har til gode at se nogen gøre det i line.

 

Af alle de ting jeg nogensinde har forsøgt at lære mine Spaniels er dette uden sammenligning det som er faldet mig sværest. Altså at lære min Spaniel at gå afslappet i en 1-2 m line på en gåtur fx 2-3 km - uden jævnlige korrektioner. Jeg tror det skyldes, at næsten alt andet jeg skal træne er en belønning i sig selv. Apportering, søg, dirigering - ja selv sit og stop følges jo ofte af videre søg eller apportering. Det kan foregå med gejst og glæde. Jeg tænker på og det meget omtalte tænd og sluk gen netop forhindrer en spaniel i at være god til netop denne disciplin, hvor den vel egentlig ønskes at befinde sig midt imellem tændt og slukket?

 

Det jeg tænker er, at det må være noget i relationen ml. hund og ejer eller evt. en forkert forventning hos hunden, som gør sig gældende. Hvorfor skulle en hund være genetisk disponeret for at kunne slappe af uden line, men ikke med line?

 

Jeg er rimeligt sikker på, at du har fat i noget omkring den selvforstærkning der sker af første adfærd gennem næste (jagt) og det tænker jeg du fint kunne bruge som belønning for at gå afslappet et skridt eller to og så bygge op derfra. Det handler om Premacks Princip, som du kan læse om på nettet,

Nogen gange tænker jeg at jeg simpelthen skal undlade at gå med hundene i line. det er for meget forlangt af dem - eller simpelthen for kedeligt. Jeg tror at mange der har Spaniels til jagt bruger meget lidt line og at mange af de der ikke bruger dem til jagt har valgt at købe en sele og lade hundene trække i et vist omfang.

 

Kedeligt er det ganske givet

 

Jeg ved at Cammilla Dindorp - Klikkerklog påtænker at få en FT Cocker næste gang og jeg vil tro at den også skal trænes til jagt. Jeg er spændt på at se om hun kan klare opgaven - eller hvad hun gør.

 

Steen Stenild har så vidt jeg har forstået valgt at føre sine Spaniels uden line på jagter og kommer ikke på markprøver.

 

Jeg skal på seminar på søndag med Christina Hansson fra Sverige og Heidi Vestbjerg Bavnhøj som vil lære os noget om Spaniel træning. Spændt på om de har ideer. https://www.facebook.com/groups/644209162256483/ men jeg mener faktisk jeg har set en video med Christina hvor hun viser på plads træning med traditionelle metoder, men der sker jo noget hele tiden.

 

God fornøjelse med kurset :-)

 

Maggie ser skøn ud på fotoet på FB

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at Cammilla Dindorp - Klikkerklog påtænker at få en FT Cocker næste gang og jeg vil tro at den også skal trænes til jagt. Jeg er spændt på at se om hun kan klare opgaven - eller hvad hun gør.

 

Hun skrev til mig den anden dag at det nu nok alligevel bliver en stående jagthund igen, og at cockeren liiige venter lidt længere.

... Jeg er skrevet op til samme kuld og har ingen planer om at hoppe fra :slem:

 

Min kæreste skal gå til jagttræning med den hos Camilla så vi skal gerne være prøveklude!

Hvis man kan lære en terrier ikke at gø og ikke gå selvstændigt på jagt, kan man vel også lære en spaniel ikke at trække. Jeg er klar på udfordringen :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det vil je følge med stor interesse. Har I eller han planer om working test og markprøver?

 

sjovt nok er det jo også super let at cykle med 2 FT Spaniels. Det er som det er det "dræbende tempo" når man bare går de (og måske andre racer/hunde) bare ikke kan forliges med.

 

Jeg er måske heller ikke helt fair overfor Mille når jeg siger mine FT'ere skal korrigeres jævnligt.. Det er mest Bonnie og Mille kunne også godt vise lidt glæde med halen, mens Bonnie stivner meget mere

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det vil je følge med stor interesse. Har I eller han planer om working test og markprøver?

 

Jeg er ret passioneret omkring Agility så det håber jeg selvfølgelig den gider med mig :slem: Hvis den vil, vil den skulle bruges til konkurrence og forhåbentlig blive Champion en dag (moren er i kl3 og har et par cert'er så forhåbentlig arver den lidt af lysten derfra)

 

Min kæreste skal bruge den på jagt (hans familie har et jagtområde), men ja, vi regner også med den skal på et par markprøver (jeg er et ret stort konkurrencemenneske).

Jeg går også til Rally med Nala (vores terrier) så det regner jeg også med den skal prøve lidt kræfter med, men det bliver nok ikke til så meget andet end hygge - jeg synes konkurrencerne er alt for dyre at deltage i ift. at det er liiidt kedeligt :engel: (det går bare ligesom lidt for langsomt til os, så det bliver nok endnu værre for FT'eren).

 

Min kærestes far har FT Springer Spaniles så han er vokset op med dem, og en stor del af hans familie går på jagt.

Jagt er et ret ukendt område for mig, men jeg er bare helt syg med hundetræning så jeg glæder mig til at få endnu en at arbejde med :lun: Jeg er begyndt at læse lidt om spor, dummy-træning, vandapportering mv. Det er virkelig spændende. Hvis du kender nogle gode bøger eller hjemmesider du kan anbefale må du gerne sende dem til mig i en PB :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...