Hop til indhold

Kreative idéer til hurtig plads


Siri
 Share

Recommended Posts

Jeg skal nu til at indlære "gå ind påplads" med de to hvalpe. Det er virkelig et moment jeg vil putte enormt meget energi i med de to og jeg har et målbillede der ser ud som på denne video (vinderen af VM). Ind på plads-momentet kan ses blandt andet cirka 2 minutter inde i videoen.

 

[video=youtube;6A-oUV9A2ug]

 

Jeg har derfor brug for alle mulige og umulige tips og kreative idéer til hvordan jeg kan få netop det frem. JEg vil altså have tempo, intensitet og fuld knald på hele vejen ind. Og jeg vil super gerne have den der lille glide-manøvre de sidste 20 centimeter, men ikke på bekostning af præcision. Mange krav - i know :lol:

 

Begge hunde kan naturligvis grunlæggende bagpartskontrol, men ikke noget særligt udover det. Og begge hunde har en forståelse for, hvor slutpositionen skal være. Men selve momentet at svinge rumpen ind på plads har vi ikke pilet ved endnu.

 

Hvad siger I?

Nyd i øvvrigt videoen - pænere lydighedsarbejde skal man dælme lede længe efter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og elefanten ser jeg umiddelbart ikke som en løsning. Der drejer hunden om forbenene, og det er faktisk det modsatte jeg ønsker for at få tilstrækkelig energi og for at få energien opad i stedet for at hunden bliver tung fortil.

JEg ved godt det er lidt nørdet, men jeg er bare ret blank ift. hvordan jeg kan få det frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi lærte desværre sig selv at tonse sådan på plads. Jeg tror det var hendes fremadsendelse. Hun var så tændt på at komme afsted, så hun kom hurtigt ind og sad når kommandoen blev givet. Det der så er desværre i det, var at hun begyndte at gøre det uden jeg gav hende kommando, og det var lidt skidt med en DcH hund :blink:

 

Så jeg tænker at det handler om lyn hurtig belønning. Først have den i plads position flytte sig lidt og give pladskommandoen, og så efterhånden ændre på din position på hunden. Og så afsted med den belønning, som hunden selvfølgelig skal elske. Det er nok det jeg ville forsøge.

 

Men det er så ikke det jeg gør med min hvalp, men han skal ikke gå lydighed...

 

 

mht. Videoen rigtig flot, bare lidt uheldigt da hun puffer den bagi med foden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi lærte desværre sig selv at tonse sådan på plads. Jeg tror det var hendes fremadsendelse. Hun var så tændt på at komme afsted, så hun kom hurtigt ind og sad når kommandoen blev givet. Det der så er desværre i det, var at hun begyndte at gøre det uden jeg gav hende kommando, og det var lidt skidt med en DcH hund :blink:

 

Så jeg tænker at det handler om lyn hurtig belønning. Først have den i plads position flytte sig lidt og give pladskommandoen, og så efterhånden ændre på din position på hunden. Og så afsted med den belønning, som hunden selvfølgelig skal elske. Det er nok det jeg ville forsøge.

 

Men det er så ikke det jeg gør med min hvalp, men han skal ikke gå lydighed...

 

 

mht. Videoen rigtig flot, bare lidt uheldigt da hun puffer den bagi med foden.

 

Puffer den bagi? Hvor ser du det?

 

Har Cassi vægten på bagparten når hun kommer ind?

Det hjælper nok desværre ikke så meget med hurtig og god belønning, hvis hundens bevægelsesmønster ikke er korrekt ift. målbilledet. De fleste hunde vil ikke vælge det her mønster naturligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan også hører at ham der filmer reagerer på det. Og det virker ret bevidst, så hun må jo vide at det virker.

 

Jeg husker det som at Cassi gjorde det du beskriver, men jeg kan tage fejl. tager hende lige ud i haven og filmer(bare husk vi ikke har arbejdet med den slag siden vi var oppe i LP1 i februar:blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan også hører at ham der filmer reagerer på det. Og det virker ret bevidst, så hun må jo vide at det virker.

 

Jeg husker det som at Cassi gjorde det du beskriver, men jeg kan tage fejl. tager hende lige ud i haven og filmer(bare husk vi ikke har arbejdet med den slag siden vi var oppe i LP1 i februar:blink:)

 

Ja, hun må vide det virker - og helt enig i at det er bevidst. Men det kan så koste hele øvelsen, hvis dommeren ser det! Så helt ufattelig dumt!!!

 

Fedt med film - tak!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror simpelthen ikke hun tænker over det. Jeg kunne have gjort det samme i træning, men det er så bare virkelig uheldigt at gøre det til et VM. Tror faktisk det ville koste enten gult kort eller disk, hvis det var opdaget. Og 0 i øvelsen. Det er faktisk guldet der ryger der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror simpelthen ikke hun tænker over det. Jeg kunne have gjort det samme i træning, men det er så bare virkelig uheldigt at gøre det til et VM. Tror faktisk det ville koste enten gult kort eller disk, hvis det var opdaget. Og 0 i øvelsen. Det er faktisk guldet der ryger der.

 

Måske det er noget der er praktiseret under træning og det så bare er en refleks? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner det ikke... Karlas plads er hurtig med upræcis af h til... hun kaster sig ind. Johnas er præcis men langsom... måske lykkes begge dele ved nummer 3? :lol:

 

Men jeg tror du har fat i noget af det rigtige med hensyn til afsæt på forbenene. Det ser ud som om den har tyngdepunktet der, svinger bagparten rundt og "lander" på forbenene igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg følger lige med her, Zeus er hurtig inde på plads han kaster sig nærmest rundt ;-) men det er heller ikke præcis, så plejer jeg at sige "nej Zeus rigtig" så justere han lige lidt så er den der, men han kan da bare gøre det første gang. Tror han er lidt ivrig og gør det derfor hurtig også bliver det ikke "godt nok" det er dog ok for mig men det andet ser bedre ud ;-)

Siri jeg har faktisk brugt din you tube video til at træne ud fra :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner det ikke... Karlas plads er hurtig med upræcis af h til... hun kaster sig ind. Johnas er præcis men langsom... måske lykkes begge dele ved nummer 3? :lol:

 

Men jeg tror du har fat i noget af det rigtige med hensyn til afsæt på forbenene. Det ser ud som om den har tyngdepunktet der, svinger bagparten rundt og "lander" på forbenene igen...

 

Det er jo det der er den store kunst - at kombinere tempo, intensitet og præcision :-D Tror bare jeg kaster mig ud i det og prøver. Måske skal jeg afsætte en særlig godbid til øvelsen her i starten, hvor jeg ikke kan bruge leg. Kattemad muligvis....

 

Jeg følger lige med her, Zeus er hurtig inde på plads han kaster sig nærmest rundt ;-) men det er heller ikke præcis, så plejer jeg at sige "nej Zeus rigtig" så justere han lige lidt så er den der, men han kan da bare gøre det første gang. Tror han er lidt ivrig og gør det derfor hurtig også bliver det ikke "godt nok" det er dog ok for mig men det andet ser bedre ud ;-)

Siri jeg har faktisk brugt din you tube video til at træne ud fra :-)

 

Men hvilket mønster får man når hunden går ind på en ikke-korrekt plads, for derefter at rette ind? Så hedder øvelsen: ind på "plads" - ret ind - belønning :blink:

Og dem ser jeg bare mange af. Typisk kan man se det på at hunden til konkurrencer sætter sig på plads, men idet fører kigger på hund, så retter den. Så har hunden reelt set lært noget helt andet end direkte ind på plads. Jeg siger ikke at Zeus gør det, men bare at man skal være opmærksom på det. Jeg vil faktisk altid lave pladsen om, så den er rigtig i første forsøg. Jeg vil hellere fejlmelde en gang for meget end en gang for lidt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du sikker på det er noget hun har lært sin hund, at hoppe ind og "hoppe" med forbenene på den måde`? Tænker tit de fleste hunde sætter på en eller anden måde deres personlige præg på nogle ting som vi ikke selv har lært dem, og kunne være sådan noget..

 

Ellers tror jeg virkelig man skal være skarp i timingen og prøve manipulere lokke de forben lidt i vejret evt. ved sideskift, og klik beløn for forben bevægelser, det kan så være lidt svært at styr baggkroppen på hunden også tænker jeg? Ellers skal du ud i omvendt Elefant så er det jo bagkroppen der står fast på stedet og forbenene der bliver flyttet hihi..

 

Ved virkelig om det giver mening det jeg tænker hehe, det en større nørde opgave du er igang med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du sikker på det er noget hun har lært sin hund, at hoppe ind og "hoppe" med forbenene på den måde`? Tænker tit de fleste hunde sætter på en eller anden måde deres personlige præg på nogle ting som vi ikke selv har lært dem, og kunne være sådan noget..

 

Ellers tror jeg virkelig man skal være skarp i timingen og prøve manipulere lokke de forben lidt i vejret evt. ved sideskift, og klik beløn for forben bevægelser, det kan så være lidt svært at styr baggkroppen på hunden også tænker jeg? Ellers skal du ud i omvendt Elefant så er det jo bagkroppen der står fast på stedet og forbenene der bliver flyttet hihi..

 

Ved virkelig om det giver mening det jeg tænker hehe, det en større nørde opgave du er igang med :-)

 

Jojo det giver skam god mening! Tak for tips :-D

Det er formodentlig en naturlig adfærd hun bare har forstærket tænker jeg. Men derfor burde det vel kunne lade sig gøre at få et lignende bevægelsesmønster frem... tænker jeg! eller håber jeg :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt om det måske vil være en ide med noget platform her? Så hunden bliver helt sikker på hvor den skal være og ikke kan sætte sig skævt. Og så tænker jeg noget med hurtigt at bryde øvelsen/arbejde videre så hunden ikke lærer at det der med plads det er noget hvor man skal sidde stille lææææænge så den mister noget energi og intensitet. Men jeg ved ikke om det holder, det er bare et par hurtige umiddelbare tanker her fra :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt om det måske vil være en ide med noget platform her? Så hunden bliver helt sikker på hvor den skal være og ikke kan sætte sig skævt. Og så tænker jeg noget med hurtigt at bryde øvelsen/arbejde videre så hunden ikke lærer at det der med plads det er noget hvor man skal sidde stille lææææænge så den mister noget energi og intensitet. Men jeg ved ikke om det holder, det er bare et par hurtige umiddelbare tanker her fra :blink:

 

 

Jojo, jamen det er ikke helt skidt. Jeg har gjort det med at bryde hurtigt indtil videre, og jeg er faktisk lidt ligeglad med om hunden sidder. Jeg tænker det vigtige moment i starten af det her må være: fart fra foran fører og ind 1/2 meter bag fører, vend med vægt på forben, beløn i noget der ligner position.

Jeg prøver også at eksperimentere med høje belønninger, så de altid skal strække sig og lette med forbenene for at få belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det lyder også som det jeg ville gøre :genert:. Tror det er en god ide at få hunden lidt bag fører for at modvirke skæve pladser. Måske man kunne lave noget med en kegle 30 cm bag fører som hunden skal rundt om?

 

Ja super idé! Man kan måske også starte med at træne den fra "ud og rundt". Altså at hunden har løbet rundt om noget og så kommer ind bagfra. Så vil man netop få lidt af bevægelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo lave det til en ny version af den øvelse hvor hunden løber ind og tager sit legetøj. Men hvor den bare skal fortsætte lidt længere, rundt om keglen og så kommer løbende bagfra og snupper sit legetøj når den er lige der hvor pladspositionen fremover skal være. Altså den skal jo ikke løbe langt forbi føreren men bare sådan så den nærmest laver en hurtig vending lige et splitsekund efter at den er forbi føreren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo lave det til en ny version af den øvelse hvor hunden løber ind og tager sit legetøj. Men hvor den bare skal fortsætte lidt længere, rundt om keglen og så kommer løbende bagfra og snupper sit legetøj når den er lige der hvor pladspositionen fremover skal være. Altså den skal jo ikke løbe langt forbi føreren men bare sådan så den nærmest laver en hurtig vending lige et splitsekund efter at den er forbi føreren.

 

Jada! Super super idé! Så man både får arbejdet med tempo forfra og bagfra.

Hvis jeg kunne tegne, så ville jeg tegne det! Men altså fedt om man kan lave et setup, hvor H løber ind forfra, rundt om genstand, og nupper legetøj bagfra i positionen. Kombineret med masser af indløb forfra og bagfra separat og kombineret med masser af forstærkning for vendinger med vægt på bagpart. Jojo, jeg kan se det nu :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...