Hop til indhold

hvalp knurrer


superkarla
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Er ny her på siden.

Har for 1 1/2 uger siden fået en lille Cocker tæve. Hun er nu 10 uger og den sødeste lille størrelse. Hun er glad for alt og alle vi møder. Men vi har et problem. Når hun leger med med andre hunde knurrer og små gør hun meget, Dette tænker jeg er helt normalt og noget hun også ville gøre med sine kuld søskende. Hun er glad og ikke truende, leger bare.

De fleste gange når vi tager hende op, putter hun sig ind til os og synes det er skønt. Men når hun lige er i hopla og ikke vil nusse, så knurre hun, når vi flytter på hende eller tager hende op.

Har fået flere gode råd ang. det, nogle siger vi skal ignorer det og rose når hun ikke knurrer. Andre siger vi straks skal respektere at det ikke lige passer damen at blive stoppet i legen og slippe hende.

Hun kan også finde på at løbe efter børnene, når hun vil lege og knurre helt vildt, mens hun bider i buksebenet.

Skal lige siges at I næsten samme sekund som hun knurrer, logrer hun og søger kontakt igen.

Men er det helt normal hvalpe adfærd at have så meget lyd på? Og er det ok at hun knurrer når vi tager hende op eller flytter hende fra noget hun ikke må? og hvad gør vi?

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC, hvor står det at det er en FT? Og gør det nogen forskel?

 

Nogle hunde er bare mere larmende, og spaniels kan generelt godt lide at høre sig selv larme. Hvis hendes knurren kun er snak, ville jeg ikke nødvendigvis gøre så meget ved det. Dog er det nok ikke hensigtsmæssigt at have en hund der knurrer meget i samme hus som børn (så børnene får opfattelsen af at knurre=fis og ballade, hvilket det jo ikke er for mange andre hunde).

 

Som Alfen skriver, så er afledning vejen frem. Og en velindlært nej-øvelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar😊 hun er ikke en FT Cocker.

Men vi har også lagt klare linjer for børnene, så der ikke foregår vilde lege mellem dem og hunden. Selvom de er små er de heldigvis gode til at stoppe og trække sig når det bliver for vildt eller højlydt.

Tror også bare hun er en hvalp med meget lyd i og knurrer når hun bliver ivrig.

Vi vil forsøge at aflede og nej øvelser er vi allerede godt i gang med.

Ja også så starter vi hvalpe træning mandag, det giver os forhåbentlig også noget godt😊

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar hun er ikke en FT Cocker.

Men vi har også lagt klare linjer for børnene, så der ikke foregår vilde lege mellem dem og hunden. Selvom de er små er de heldigvis gode til at stoppe og trække sig når det bliver for vildt eller højlydt.

Tror også bare hun er en hvalp med meget lyd i og knurrer når hun bliver ivrig.

Vi vil forsøge at aflede og nej øvelser er vi allerede godt i gang med.

Ja også så starter vi hvalpe træning mandag, det giver os forhåbentlig også noget godt

 

Super, så er i allerede på rette vej:5up:

 

Jeg er træneraspirant på et unghundehold hvor vi har 2 cockere, en almindelig og en FT. Jeg havde begge på hvalpehold også. Det er klart den "almindelige" der er længst i træningen, og den har nu, i en alder af ca. 8 mdr., en fantastisk impulskontrol. Jeg ved så også at ejeren har trænet den meget i "hverdagsting", hvor FT'eren er trænet mere mod at komme i konkurrencer.

 

Der er en bruger herinde der hedder Ulla H, som har opdrættet dem i mange år. Du kan evt. sende hende en privat besked og høre om hun har nogle guldkorn:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Der er kommet mange gode kommentarer - så jeg vil ikke skrive så meget andet end - velkommen til og super i allerede starter træning på mandag - det er bare så godt for både hund og ejer :-)

 

Dog kan jeg lige indskyde at min den gamle lab leger med ekstrem meget knurren - den lille siger intet - så det er nok lidt forskelligt, men knurre leg synes jeg er herligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC, hvor står det at det er en FT? Og gør det nogen forskel?

 

 

Hvad hjertet er fuldt af flyder munden over med. Om det gør nogen forskel ved jeg faktisk ikke. jeg kender for lidt til alm. Cocker, men jeg ville generelt nedtone vild leg og knurren mellem hvalp og børn. Jeg ville også nedtone vild leg mellem hval og børn, så det er ikke det at hun knurrer der gør det, men knurren og bjæffen indikerer ofte at det hele er lidt opkogt - eller ved at blive det. Bjæffen er oftest opfordring til leg eller mere leg og knurren optræder oftest, når der er gang i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

hos Kristina 1.jpgJeg synes at cockere har så mage lyde, der kan ligne knurren, så man kan tage fejl. Men hvalpene er ofte meget verbale og vil gerne legelidt vildt, hvor de ophidser sig selv. I øvrigt er mange hvalpe ikke glade for at blive taget op, når de er i vilddyr -hopla. Min Laura på nu over 11 år har alle dage knurret ved at blive løftet eller vækket fra en søvn, f.eks når vi skal tisse godnat og i seng. Hun kunne ikke drømme om at bide nogen, og ville aldrig forstå, hvis nogle bliver gal på hende.

Min Freddy er en brummer, han brummer meget både hvis noget irriterer ham, f.eks pind i pelsen.Den anden hanhund kommer for tæt ved mig, osv.

Mine bedste råd med cockerhvalpe er at gå til hvalpemotivation og videre træning derfra, da nogle ikke er så nemme at få til at lystre. Og frem for alt lære hvalpen at stå på et bord og blive børstet, plejet , så den tilvænnes til alt berøring, der er nødvendig ,når pelsen skal trimmes.

Og fra lille af lære den, at den ikke må jagte alt dr bevæger sig på egen pote.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulla H: Tak for svaret, dejligt med en der har en masse kendskab til cockere. Kan bestemt kende min lille Karla i det du skriver, Hun har nemlig mange lyde og er tit i tvivl om hvad det lige betyder, men hun virker bestemt ikke truende. Tværtimod meget kærlig og kontakt søgende.

Det med pelspleje er vi så småt begyndt på med en lille blød børste, tror hun synes om det:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter det du skriver Ulla H er der nok noget mere lyd på Std. Cockere end på Ft Cockere, men det er måske i virkeligheden måske mere afh. af linjer end af type?

 

men enig i at Cockere (og andre hunde tror jeg) skal stoppes i at jage hvad som helst (incl. børn) på egen pote.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers er der god læsning til dig, hvis du googler dyrefondet og afliv myterne (så skulle der gerne dukke en artikel op med overskriften Selvfølgelig Skal Du Hjælpe Din Hund - jeg må ikke skrive links herinde tilsyneladende), og jeg må sige, vi også bare har ladet vores hund lege med lyd på, men hun er akkurat som artikelen beskriver, en bølle! Men det er værd at læse :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle gode råd og indput. Har simpelthen undladt at løfte hende de sidste dage, når hun er i hopla. Men i stedet aflede hende og det fungere fint.

Hun har stadig meget lyd på når hun leger og især når det bliver lidt voldsomt. Ikke truende, men det lyder noget voldsomt, så der stopper VI legen, selvom hun ikke altid er helt enig i den beslutning. Men vi stopper og ignorer hende til hun slapper af igen, det prøver vi også at lære børnene at de skal gøre, så håber jeg at hun med tiden lærer at leg også kan være sjovt uden det er alt for vildt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Superkarla.

Er lidt i tvivl mht din hvalp. Men mange hvalpe får jo ved aftenstid en "lege vilddyr -tur" på 5-10 min. hvor de helst farer rundt , ofte vildt brummende med noget i munden, der skal slås ihjæl. Her er de ofte svære at få kontakt med.

Dette har mine græske plejehvalpe også gjort, lige inden sengetid, så det er vel dagens sidste overskud, der skal brændes af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...