Hop til indhold

Skal vi et smut forbi dyrlægen?


Lonny
 Share

Recommended Posts

For 2 dage siden opdagede jeg at Luna's næse var meget lyserød, men det er den som regel når hun er træt, så jeg tænkte ikke så meget over det.

 

I går var den så blevet mere rød, og i dag ser den sådan her ud:

 

14986496492_675497c37d.jpg

 

Det ser ikke ud til at genere hende, men et eller andet er der altså galt, jeg aner bare ikke hvad :vedikke:

 

Er der nogen der måske ved hvad det er og om jeg bare skal se tiden an, eller om jeg skal et smut forbi dyrlægen?

14800240108_2f8acf2e22.jpg

14983742311_de4e78d250.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker lidt tørt og en anelse hævet, men ellers er det kun farven der lige som skiller sig ud. Men som det kan ses på billederne, så er der ligesom en meget klar afgrænsning af området, det ligner hun måske har en rift i yderområdet og denne rift er mere tør en resten. Men når jeg føler efter virker det ikke som et sår der er gået betændelse i selvom afgrænsningen af området ligner et par dage gammelt sår/rift med skorpe på

Link til indlæg
Del på andre sites

Aner det ikke, hvordan vil det se ud?

 

Hun har dog lige været i pencilinbehandling for en byld i mellem tæerne (Furunkel) og det er vist i famillie med hotspot (er det ikke), så måske har det bredt sig?

Det ved jeg ikke om kan sprede sig, men jo mener det er i hot spot familie.

 

Men din beskrivelse med at det er tørt så er det ikke noget hot spot.

 

Jeg ville nok rense med klorhexidin eller lignende idag og så se hvordan det ser ud i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg ikke om kan sprede sig, men jo mener det er i hot spot familie.

 

Men din beskrivelse med at det er tørt så er det ikke noget hot spot.

 

Jeg ville nok rense med klorhexidin eller lignende idag og så se hvordan det ser ud i morgen.

 

Det vil jeg prøve, hun virker jo som sagt ikke irriteret af det, så det går jo nok an at vente lidt med dyrlægen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Walther havde lidt lignende på sit lår og jeg tænkte med det samme HOT SPOT - dyrlæge mv.. men vi har aldrig haft hotspot her så aner faktisk ikke hvordan det ser ud.

 

Jeg klippede faktisk lidt af hårene væk på låret omkring såret, rensede det med klorhexidin og ja så smurte jeg lidt helosan salve (kopattesalve) på såret.

Næste dag var det ikke rødt mere - og dagen efter faldt såret af og nu er det bare væk! Men det er jo lidt svært at gøre på snuden/omkring munden ;-)

 

Jeg ville lige se det an en dag eller to og hvis det så ikke er bedre ville jeg nok kontakte dyrlægen - rigtig god bedring! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

tak for det luckyluna så ved jeg hvad jeg skal kigge efter - Walthers var mere "bare" et sår kan jeg se nu :-)

 

Håber hun er ovre det nu? lyder da lidt træls med penicillin ! stakkels pige ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Walther havde lidt lignende på sit lår og jeg tænkte med det samme HOT SPOT - dyrlæge mv.. men vi har aldrig haft hotspot her så aner faktisk ikke hvordan det ser ud.

 

Jeg klippede faktisk lidt af hårene væk på låret omkring såret, rensede det med klorhexidin og ja så smurte jeg lidt helosan salve (kopattesalve) på såret.

Næste dag var det ikke rødt mere - og dagen efter faldt såret af og nu er det bare væk! Men det er jo lidt svært at gøre på snuden/omkring munden ;-)

 

Jeg ville lige se det an en dag eller to og hvis det så ikke er bedre ville jeg nok kontakte dyrlægen - rigtig god bedring! ;-)

 

Lige netop næsen er lidt svær at smøre ind i noget, i hvert fald hvis man forventer det skal blive siddende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for det luckyluna så ved jeg hvad jeg skal kigge efter - Walthers var mere "bare" et sår kan jeg se nu :-)

 

Håber hun er ovre det nu? lyder da lidt træls med penicillin ! stakkels pige ;-)

Det er et gammelt billede, det varbare så i kunne se det. Hun får det næsten hver sommer, men har vist aldrig været så slemt angrebet at hun måtte på penicillin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne godt lyde som svamp efter din beskrivelse :hmm:

 

Hun er lige som begyndt at "skalle", det vil sige der ryger små flager af og inden under er der så små sår...

 

Så vi har fået en tid hos dyrlægen i eftermiddag, for det ser altså ret ubehageligt og smertefuldt ud, men heldigvis virker det ikke til at Luna deler vores opfattelse, hun virker ret upåvirket af det :genert:

 

I går eftermiddags så det sådan her ud

 

14810682368_47d397561c.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna var lidt træt da jeg kom hjem fra arbejde, hun var også begyndt at blive lidt rød på resten af kroppen.

 

Men heldigvis havde vi jo en tid hos dyrlægen i dag.

 

Det viste sig at være startet som en allergisk reaktion, sandsynligvis på en plante af en art, men så var der gået stafylokokinfektion i det, så nu er hun på pencilin.

 

Da Luna var yngre døjede hun en del med kontaktallergi, hvor der til tider også gik stafylokokker i det, men hun har ikke haft det i flere år. Så jeg talte lidt med dyrlægen om hvorfor det kommer nu, og fandt frem til at det måske skyldes foderskift. Vi har ikke skiftet foder, men Olivers har skiftet ingredienser i det foder vi normalt bruger.

Og da jeg samtidig syntes hun hele tiden virker sulten og at hendes afføring er steget kraftig i mængde, så tror jeg simpelthen ikke hun optager foderet godt nok, og det har nedsat hendes immunforsvar som så igen har ført til at stafylokokbakterien har haft let spil...

 

Så kuren er nyt foder og pencilin, og så skulle hun snart være så god som ny igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Luna var lidt træt da jeg kom hjem fra arbejde, hun var også begyndt at blive lidt rød på resten af kroppen.

 

Men heldigvis havde vi jo en tid hos dyrlægen i dag.

 

Det viste sig at være startet som en allergisk reaktion, sandsynligvis på en plante af en art, men så var der gået stafylokokinfektion i det, så nu er hun på pencilin.

 

Da Luna var yngre døjede hun en del med kontaktallergi, hvor der til tider også gik stafylokokker i det, men hun har ikke haft det i flere år. Så jeg talte lidt med dyrlægen om hvorfor det kommer nu, og fandt frem til at det måske skyldes foderskift. Vi har ikke skiftet foder, men Olivers har skiftet ingredienser i det foder vi normalt bruger.

Og da jeg samtidig syntes hun hele tiden virker sulten og at hendes afføring er steget kraftig i mængde, så tror jeg simpelthen ikke hun optager foderet godt nok, og det har nedsat hendes immunforsvar som så igen har ført til at stafylokokbakterien har haft let spil...

 

Så kuren er nyt foder og pencilin, og så skulle hun snart være så god som ny igen :-D

 

Dejlig opdatering, godt du kom afsted med lille Luna :lun: Også få en helt ny Luna tilbage igen :-)

 

ønsker gerne opdateringer om nogle dage når hun er frisk igen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så var det godt i kom afsted. Underligt nok har min hest også lige haft en stafylikok infektion mellem forbenene. Gjorde mega ondt. Jeg aner ikke hvorfor.

 

Det er jo bare noget der kan ske når man har et sår der går infektion i, så jeg tror ikke der behøves at være en speciel grund med mindre problemet er tilbagevendende som i Luna's tilfælde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var godt I kom afsted, så hun kunne komme i behandling. Synes det er rigtig ærgeligt når de ændre i foderet. Det har jeg også lige hørt at Royal Canin har gjort, men jeg ved ikke mere om det, så jeg holder lige øje med Sille det næste stykke tid...

 

Det er nemlig rigtig ærgeligt, og i vores tilfælde resulterer det i at vi er nødt til at skifte foder. Vi har ellers været glade for Olivers, men må erkende at de efterhånden har lavet så meget om på foderet at det ikke længere minder om det vi startede ud med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det synd for Luna :ae:

 

Det er forhåbentlig ikke en kraftig foder allergi hun har udviklet :(

 

Nej, jeg tror det er en kontaktallergi over for en plante, evt. brændenæller, det har hun haft før. Men fordi hendes immunforsvar så ikke er på toppen grundet hendes manglende optag af foderet, så har hun desværre udviklet en stafylokoinfektion.

 

Jeg håber så sandelig ikke hun har foderallergi, det ville ikke være til at holde ud :shock:

 

 

Men vi har jo ikke podet den stafylokokinfektion hun har, så jeg tror bare at vi har valgt den forkerte antibiotika og må forsøge med en anden type

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...