Hop til indhold

Retriever


Høne
 Share

Recommended Posts

Som en skriver; nok derfor vi ser flest Border i toppen, altså en Border er avlet til at hyrde får og ikke at gå i en LP ring.

 

Jo jo vel er der langt mellem jagt /markprøver også LP /rally. Men mener altså stadigvæk det er en arbejdts hund, og kan den arbejde på højt plan i f.eks LP så er det i mine øjne en arbejdts hund. Er godt klar over det er langt fra det den er avlet til.

 

 

Jeg elsker virkelig racen Golden retriever, dog er jeg lidt ked af de folk der har den race de er så snævret synet, og skal bekrig hianden. På den ene side udstillingsfolkene og på den anden side jagtfolkende, jeg vil heller glæde mig over hvor alsidig vores race er.

 

Jeg trækker mig fra denne debat nu. som en skrev at jeg intet ved tja måske eller om det er nogle andre er lidt snævret synet vil jeg lade stå hen i det uvisse - og det er virkelig ikke for at være nedladende.

Redigeret af Ane
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Som en skriver; nok derfor vi ser flest Border i toppen, altså en Border er avlet til at hyrde får og ikke at gå i en LP ring.

 

Jo jo vel er der langt mellem jagt /markprøver også LP /rally. Men mener altså stadigvæk det er en arbejdts hund, og kan den arbejde på højt plan i f.eks LP så er det i mine øjne en arbejdts hund. Er godt klar over det er langt fra det den er avlet til.

 

 

Jeg elsker virkelig racen Golden retriever, dog er jeg lidt ked af de folk der har den race de er så snævret synet, og skal bekrig hianden. På den ene side udstillingsfolkene og på den anden side jagtfolkende, jeg vil heller glæde mig over hvor alsidig vores race er.

 

Jeg trækker mig fra denne debat nu. som en skrev at jeg intet ved tja måske eller om det er nogle andre er lidt snævret synet vil jeg lade stå hen i det uvisse - og det er virkelig ikke for at være nedladende.

 

 

En border er jo, netop som du skriver, arbejdet til noget helt andet end at gå i en LP ring. Det er de arbejdsegenskaber der gør den god på får, som også gør den god i LP. Og på samme måde med en Golden. Det er de gode arbejdsegenskaber, der gør at den er egnet til andre hundesportsgrene. Nok også derfor man kun ser duals eller rene arbejdslinjer, som klarer sig godt i LP. Dog primært i udlandet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver det ikke lidt udvandet nu. man kan jo kalde enhver retriever dual hvis man vil, hvis den kan udstilles og præmieres og kan bestå jægerforbundets lille apporteringsprøve..... men den holder altså ikke!

 

En "ægte dual" hund i traditionel forstand, skal kunne klare sig på top niveau på både markprøver og i udstillingsringen - altså kunne opnå vinderplaceringer. Tror jeg.

 

Det kan være besnærende at blødgøre begrebet lidt, så en Retriever, der kan klare topniveau på markprøver og få en præmie på udstilling er dual (det kunne jeg sådan set godt acceptere) eller det omvendte en Retriever, der opnår topresultater på udstilling og kan bestå en markprøve er dual. Det er jeg ikke så vild med, men det kommer nok an på hvilken markprøve vi taler om - og det er jeg ikke Expert på.

 

Var det Spaniel ville jeg nok sige, at en hund der kan bestå FT Klubbens åben klasse markprøve og få en excellent på udstilling er en dual, men de findes vist ikke. Ingen FT Spaniel jeg har set ville kunne få excellent på udstilling og jeg har aldrig set en Standard Spaniel som ville have en chance på FT Klubbens markprøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver det ikke lidt udvandet nu. man kan jo kalde enhver retriever dual hvis man vil, hvis den kan udstilles og præmieres og kan bestå jægerforbundets lille apporteringsprøve..... men den holder altså ikke!

 

En "ægte dual" hund i traditionel forstand, skal kunne klare sig på top niveau på både markprøver og i udstillingsringen - altså kunne opnå vinderplaceringer. Tror jeg.

 

Det kan være besnærende at blødgøre begrebet lidt, så en Retriever, der kan klare topniveau på markprøver og få en præmie på udstilling er dual (det kunne jeg sådan set godt acceptere) eller det omvendte en Retriever, der opnår topresultater på udstilling og kan bestå en markprøve er dual. Det er jeg ikke så vild med, men det kommer nok an på hvilken markprøve vi taler om - og det er jeg ikke Expert på.

 

Var det Spaniel ville jeg nok sige, at en hund der kan bestå FT Klubbens åben klasse markprøve og få en excellent på udstilling er en dual, men de findes vist ikke. Ingen FT Spaniel jeg har set ville kunne få excellent på udstilling og jeg har aldrig set en Standard Spaniel som ville have en chance på FT Klubbens markprøve.

 

En dual Hund er vel avlet af blandede linjer? Altså der er lidt af hvert i, så man både får det eksteriør man ønsker, samt de arbejdsegenskaber man ønsker. Jeg synes at en dual må være avlet af blandede linjer og kunne klare sig godt på udstilling og godt i arbejdet. Om godt på udstilling er en 1. eller 2. præmie er jeg faktisk fløjtende ligeglad med - det kommer i så høj grad an på dommer og kontekst, så det ikke beytder noget for mig.

Det er sjovt fordi vi jo har den samme inddeling i borderen - arbejds, show og "sport". Eller sjovt ved jeg ikke, men så pudsigt da :blink:

 

 

hvordan kan du vide den er "dual" - altså udover at ejeren siger det?

 

Ejeren sagde det - hunden blev brugt aktivt på markprøver (og klarede sig godt) og var udstillet med succes.

 

Hvor var hunden fra Siri, ved du det? Er nysgerrig :D

 

Aner ikke hvor den var fra - mon ikke jeg kan se det på resultatlisten for dagen. DEn vandt i øvrigt eliteklassen i lydighed. Altså virkelig virkelig en fin hund, som havde meget af det jeg tit oplever de danske goldens mangler. Den havde power, intensitet, super udstråling, præcision og fokus. Så fedt at se!

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund bliver bestemt ikke dual ved at man avler en blanding af arbejdslinjer og udstillingslinjer - og den bliver heller ikke dual af at man går på markprøver og udstillinger - efter min mening, altså. Der er langt, langt højere krav efter min mening.

 

Som sagt tidligere dual begrebet er ved at blive udvandet. Der var meget højt ambitionsniveau omkring begrebet da det blev født for 20-30 år siden. Det var ambitiøse opdrættere som ville lave hunde der båpde var brugs ch. Og udstillings ch. Så vidt jeg husker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...