Hop til indhold

Rundering med hals på død genstand


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Vi skal vist for alvor til at træne rundering på død genstand. Men jeg savner inputs til hvordan:-)

 

Jeg er lidt begrænset, da hundepigen dels hellere vil have bold end godbidder, dels da jeg ikke har nogen boldkanon til rådighed til hverdag. Videre er hun bange for anordninger, hvor fx bolden ligger gemt i den døde genstand, og man ved hjælp af en snor, åbner så bolden kommer til syne.

 

Hun har den lille bonus, at hun glad og gerne begynder at lave elefant på døde genstande, hvis de ellers har en form hvor det lader sig gøre.

 

Så hvis nogen har inputs til hvordan jeg indlærer hals på død genstand, gerne med fifs til fejlmelding (uden at hun melder sig helt ud). Jeg tænker at det vel egentlig er et spørgsmål om at starte det helt rigtige sted, og så baglænskæde den færdige øvelse. Men hvor er det helt rigtige sted at starte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg starter med hunden tæt på og i snor, jeg placerer noget hunden elsker på genstanden, fx bold og forhindrer uden ord hunden i at nå det, når fustrationslyden kommer slipper jeg;)

senere venter jeg lidt længere og håber på en frivillig dæk med hals, det plejer at komme hvis man hurtigt træner et par frivillig dæk før øvelsen;) når du kobler dæk og hals forhindrer du at hunden berører genstanden, når dæk med Als er på plads uden snor begynder jeg at øge afstanden til genstanden og dækker belønningen til så jeg selv når frem og belønner, til sidst belønner jeg fra lomme men ved genstanden;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anne

 

Er du kommet i gang med halsgivning på død genstand? :-)

 

-Winnie

 

Ja. Vi er så heldige at nogen har smidt et opbrudt pengeskab nede i klubben:mrgreen: Det ligger på siden, så jeg har startet med at få hende til at give hals af bolden. Dernæst bolden ind i pengeskabet og mig ved siden af. Og så afstand på. Det går så fint, at jeg prøvede at lade hende lave løbearbejde på 6 spande og afslutte med rundering på pengeskabet.

 

Jeg har også prøvet et par gange på en støvsuger, og det gik fint:-) Men det skal trænes meget og længe før hun bliver stabil.

 

Klubben får forhåbentlig en boldmaskine snart, så jeg kan træne på tasker og lign:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Vi er så heldige at nogen har smidt et opbrudt pengeskab nede i klubben:mrgreen: Det ligger på siden, så jeg har startet med at få hende til at give hals af bolden. Dernæst bolden ind i pengeskabet og mig ved siden af. Og så afstand på. Det går så fint, at jeg prøvede at lade hende lave løbearbejde på 6 spande og afslutte med rundering på pengeskabet.

 

Jeg har også prøvet et par gange på en støvsuger, og det gik fint:-) Men det skal trænes meget og længe før hun bliver stabil.

 

Klubben får forhåbentlig en boldmaskine snart, så jeg kan træne på tasker og lign:-)

 

Det lyder godt Anne, fedt med pengeskabet. :-) Forstår ikke lige sammenhængen mellem boldmaskine og tasker?? Er lidt tung i hovedet i dag, måske derfor ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder godt Anne, fedt med pengeskabet. :-) Forstår ikke lige sammenhængen mellem boldmaskine og tasker?? Er lidt tung i hovedet i dag, måske derfor ;-)

 

Hun skal jo generalisere ud på et tidspunkt, og en sportstaske er praktisk på mange måder. Dels kan man fragte boldmaskinen i den, dels kan bolden skyde op af tasken - uden at hunden kan se boldmaskinen før den står og glor direkte ned.

 

Jeg kom til at tænke på efter jeg havde skrevet igår, at det måske virker som om jeg tænker at Bella nu har helt styr på det. Det har hun bestemt ikke! Jeg er klar over, at hver gang vi det næste lange stykke tid skal bruge en ny død genstand, skal vi starte helt tilbage med synlig belønning. Men en af de ting der var vigtig for mig, var at hun ikke begynder at lave elefantøvelsen på genstanden, og det lykkedes.

 

Og det med at sætte løbearbejde på, er simpelthen for at øge hendes drift på den døde genstand. Hun eeeeeelsker at løbe-løbe-løbe, og når hun slutter løbearbejdet af med hals, bliver hun virkelig tændt (fordi både løb og hals er favoritting i et schæferhoved:hjerte:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun skal jo generalisere ud på et tidspunkt, og en sportstaske er praktisk på mange måder. Dels kan man fragte boldmaskinen i den, dels kan bolden skyde op af tasken - uden at hunden kan se boldmaskinen før den står og glor direkte ned.

 

Jeg kom til at tænke på efter jeg havde skrevet igår, at det måske virker som om jeg tænker at Bella nu har helt styr på det. Det har hun bestemt ikke! Jeg er klar over, at hver gang vi det næste lange stykke tid skal bruge en ny død genstand, skal vi starte helt tilbage med synlig belønning. Men en af de ting der var vigtig for mig, var at hun ikke begynder at lave elefantøvelsen på genstanden, og det lykkedes.

 

Og det med at sætte løbearbejde på, er simpelthen for at øge hendes drift på den døde genstand. Hun eeeeeelsker at løbe-løbe-løbe, og når hun slutter løbearbejdet af med hals, bliver hun virkelig tændt (fordi både løb og hals er favoritting i et schæferhoved:hjerte:).

 

Selvfølgelig med tasken, så langt tænkte jeg ikke :stupid:

 

Forstod det heller ikke som at nu kunne hun øvelsen :-) Jeg er også lige startet op med øvelsen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Skriv endelig hvad du gør her i tråden. Det er ikke lige et emne der bliver skrevet så meget om:vedikke:

 

1) Jeg starter med at få hunden frivilligt til at gø af belønning i min hånd.

2) dernæst ligger jeg hånd med belønning på genstand.

3) Så ligger jeg belønningen synligt på genstanden.

4) dernæst gemt i eller under genstanden.

 

Alle disse pas kører jeg uden kommando og hvert pas kører jeg til hunden har foståelsen og kan gø så mange glam som jeg ønsker.

 

Derefter sætter jeg løbet på fra punkt 1 til 4, som ovenover.

Som ovenstående kører jeg igen alle pas uden kommando og hvert pas kører jeg til hunden har forståelsen og kan gø så mange glam som jeg ønsker.

 

Efter dette flytter jeg øvelsen ud på foskellige steder.

 

Jeg håber det er til at forstå, det blev vidst lidt rodet, ellers spørg endelig :-)

 

-Winnie

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Bella er blevet ret stabil i halsen på død genstand. Vi har i nogle måneder trænet på samme genstand, et efterladt pengeskab, hvor bolden er lagt ned i pengeskabet.

 

Hun var blevet så stabil på pengeskabet, at hun kunne sendes fra forskellige retninger og afstande og endda have udløb til tømt skjul på inden.

 

I dag prøvede hun så for første gang på en kuffert, og der var slet ingen slinger i valsen:banan: Hun har forstået at "runder" også kan betyde en genstand, bare der er fært på.

 

Jeg må indrømme at det ikke er en af de ting der er kommet nemt, men vi er også gået rigtig langsomt frem og har trænet det hver eneste uge. Men det er dejligt når arbejdet lønner sig:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt hvorfor belønningen skal være ude ved genstanden? Eller med en boldkanon for den sags skyld?

 

Forstå mig ret, jeg arbejdede gerne med belønning i form af bold, tov, whatever, men i reglen fra mig når opgaven var løst, for at undgå at hunden kunne belønne sig selv.

Og fordelene ved en boldkanon er jeg helt med på, jeg ville så heller ikke stille dén i nærhed af opgaven.

 

Så hvorfor ude ved opgaven? (jeg tænker jeg kan lære noget hér, om ikke andet så for det mindste forstå en anden indgang til tingene)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt hvorfor belønningen skal være ude ved genstanden? Eller med en boldkanon for den sags skyld?

 

Forstå mig ret, jeg arbejdede gerne med belønning i form af bold, tov, whatever, men i reglen fra mig når opgaven var løst, for at undgå at hunden kunne belønne sig selv.

Og fordelene ved en boldkanon er jeg helt med på, jeg ville så heller ikke stille dén i nærhed af opgaven.

 

Så hvorfor ude ved opgaven? (jeg tænker jeg kan lære noget hér, om ikke andet så for det mindste forstå en anden indgang til tingene)

 

Ret simpelt, fordi hunden skal blive inden for 2 meters afstand af genstanden indtil føreren kommer ud og henter hunden. Målet er at lave en eftersøgning, hvor hunden afsøger (mener jeg) en strækning på 400 meter med 50 Meyer ud til hver side. Undervejs finder hunden en død genstand, og skal så give konstant hals indtil HF henter hunden. Den skal også finde en figurant. Om det er genstanden eller figuranten der findes først, er tilfældigt.

 

Øvelsen mistes helt eller delvist hvis hunden forlader genstanden.

 

Og som du er inde på, er det vigtigt at hunden ikke kan belønne sig selv. Derfor er vores pengeskab så perfekt! Bolden lægges ind i pengeskabet, snoren op over kanten og lågen lukkes i. Lågen er alt for tung til at hunden kan gøre noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu en meget normal måde i DCH at indlære rundering på død.

Når man indlærer på figurant, kommer belønningen fra figuranten. Dette overfører man så til den døde ved, at belønningen kommer fra den døde.

 

I den færdige når du sender hunden afsted ved du jo ikke om det er figuranten eller den døde, hunden rammer - derfor (synes jeg) at de to varianter skal ligne hinanden så meget som muligt for hunden og at det er ligegyldigt om hunden finder en figurant eller en død. Reaktionen fra hunden skal være den samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK.

Så giver det også for mig mening at gøre det på dén måde. :)

 

Øvelsen mistes helt eller delvist hvis hunden forlader genstanden

Den ville vel kunne undgåes hvis belønningen gives som afstandsbelønning (hvor der også er udløb på = dobbelt op på belønning for nogle hunde) når HF er nået op til hunden, og giver belønningen "fri"...eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

OK.

Så giver det også for mig mening at gøre det på dén måde. :)

 

 

Den ville vel kunne undgåes hvis belønningen gives som afstandsbelønning (hvor der også er udløb på = dobbelt op på belønning for nogle hunde) når HF er nået op til hunden, og giver belønningen "fri"...eller?

 

Nja, det kunne man måske godt, men man riskerer at hunden lærer at det er ok at forlade genstanden eller figuranten. I eftersøgning skal hunden kaldes væk fra genstanden/fig, og gå til HF på kommando. Derfor ville jeg ikke bruge en fri.

 

Det vigtigste moment i øvelsen er hals/bevogtning, så derfor vil jeg under indlæring belønne min hund imens den halser af genstanden og kigger på den. Hun skal have en forventning om at det er genstanden der giver bonus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nja, det kunne man måske godt, men man riskerer at hunden lærer at det er ok at forlade genstanden eller figuranten. I eftersøgning skal hunden kaldes væk fra genstanden/fig, og gå til HF på kommando. Derfor ville jeg ikke bruge en fri.

Derfor "fri" i anførselstegn ;)

Hvis belønningen ikke er tilgængelig førend hunden får lov at få den, kan den jo ikke gå fra nogetsomhelst før tid. og få belønning for dét.

På dét punkt er der jo ingen forskel, udover altså at belønningen, som i dit eksempel med pengeskabet, ikke vil være frit tilgængelig i umiddelbar nærhed af den døde genstand.

Alt andet lige er det en belønningsform man ar brugt i jagthundetræningen i evigheder, netop fordi man ikke risikerer at hunden belønner sig selv, derfor undrer det mig jo lidt at man accepterer den risiko, ved at ligge belønningen ved/på/i den døde genstand, eller ved figuranten for den sags skyld.

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor "fri" i anførselstegn ;)

Hvis belønningen ikke er tilgængelig førend hunden får lov at få den, kan den jo ikke gå fra nogetsomhelst før tid. og få belønning for dét.

På dét punkt er der jo ingen forskel, udover altså at belønningen, som i dit eksempel med pengeskabet, ikke vil være frit tilgængelig i umiddelbar nærhed af den døde genstand.

Alt andet lige er det en belønningsform man ar brugt i jagthundetræningen i evigheder, netop fordi man ikke risikerer at hunden belønner sig selv, derfor undrer det mig jo lidt at man accepterer den risiko, ved at ligge belønningen ved/på/i den døde genstand, eller ved figuranten for den sags skyld.

Giver det mening?

 

Nej, for der er ingen risiko for selvbelønning. Hunden kan ikke få belønningen uden at jeg er der og øvelsen er slut. Det samme når figuranten belønner, så kommer belønningen aktivt fra figuranten. Hvis risikoen for selvbelønning er 0, hvad ser du så som risikoen ved den type belønning der typisk bruges ved rundering/eftersøgning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, for der er ingen risiko for selvbelønning. Hunden kan ikke få belønningen uden at jeg er der og øvelsen er slut. Det samme når figuranten belønner, så kommer belønningen aktivt fra figuranten. Hvis risikoen for selvbelønning er 0, hvad ser du så som risikoen ved den type belønning der typisk bruges ved rundering/eftersøgning?

 

okay. Havde forstået som at bold/legetøj/hvadend du nu bruger som belønning lå frit. Men så fik vi da udryddet dén misforståelse. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

okay. Havde forstået som at bold/legetøj/hvadend du nu bruger som belønning lå frit. Men så fik vi da udryddet dén misforståelse. :)

 

Som jeg skriver, så ligger bolden nede i pengeskabet. Lågen er meget tung, så hun kan ikke selvbelønne. Da vi brugte kuffert i dag, var der et hul i og en bold der skød op.

 

Men netop selvbelønning er en af de ting der skal være meget fokus på! Vi havde en træner en overgang, som samlede alle hundes belønning og stod med det i favnen. Hundene fandt jo ret hurtigt ud af bare at hoppe op og tage selv:stupid: Det medførte dels at hundene sprang op (det koster 5 point pr. berøring, øvelsen kan max give 10), dels at hundene mistede både hals og figurantglæde.

 

Vi arbejder i dag med stor figurantglæde i DcH. Både for at hundene skal synes det er en fed øvelse og for at de ikke skal komme til at nappe eller bide. Derfor starter man tit op med at figuranten giver overdreven fed belønning, enten fodrer lææææænge eller løber rundt som en åndssvag og leger med hunden. Det er fuldstændig figuranten der styrer showet.

 

I øvrigt er der jo efterhånden mange der bruger bringsel, så der er ingen undskyldning for at du ikke selv prøver at lege med øvelsen en dag (hvis du synes det er en dum ide at bede en jagthund om at gø):-)

Link til indlæg
Del på andre sites

okay. Havde forstået som at bold/legetøj/hvadend du nu bruger som belønning lå frit. Men så fik vi da udryddet dén misforståelse. :)

 

Jeg har ofte trænet det med belønningen synlig ved genstanden. Enten bolden, en skål med leverpostej eller lignende. Ja hunden har mulighed for selvbelønning, men er det indlært så gør hunden det ikke. Min hund tror nemlig at belønningen forsvinder hvis han kommer for tæt på ;-) så han skal nok lade være at tage det. Men igen, et sprøgsmål om indlæring. Jeg træner også ofte uden belønning ved genstanden for at være sikker på at han tager genstanden selvom den ikke indeholder belønning. I konkurrence vil hans fantastiske næse jo hurtigt afsløre at genstanden er "Tom" for belønning. Så går jeg bare ud og belønner ham ved genstanden.

 

Man kunne godt køre afstandsbelønnning på. Dette kunne have sin fordel ved hunde der enten går tæt på genstanden (måske) eller ved hunde der tænder på at løbe. Jeg tror dog at jeg i de fleste tilfælde vil belønne ude ved genstanden så det giver værdi for hunden at være tæt ved denne. Strategisk belønning kan man jo kalde det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...