Hop til indhold

Cesar eller Zak?


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Det er jo ca 1000 gange bedre træning af at gå pænt i min optik. Her opfører Zak sig som om har er en velafbalanceret leder, med tålmodighed, overblik og uden at gå i "barnlig mode". Han bliver derved en god og respekteret leder for hunden. Hele hans væremåde og kropssprog er 1000 gange Bedre her. I den første bliver han mere en jævnaldrende lege kammerat, som prøver at tiltrække sig opmærksomhed på den måde hvalpe og unghunde (ikke voksne hunde) gør det på.

 

Utroligt at det er samme mand, synes jeg.

 

Jeg skal lige se CM videoerne igen før jeg siger noget om dem, men kønt er det jo ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo ca 1000 gange bedre træning af at gå pænt i min optik. Her opfører Zak sig som om har er en velafbalanceret leder, med tålmodighed, overblik og uden at gå i "barnlig mode". Han bliver derved en god og respekteret leder for hunden. Hele hans væremåde og kropssprog er 1000 gange Bedre her. I den første bliver han mere en jævnaldrende lege kammerat, som prøver at tiltrække sig opmærksomhed på den måde hvalpe og unghunde (ikke voksne hunde) gør det på.

 

Utroligt at det er samme mand, synes jeg.

 

Jeg skal lige se CM videoerne igen før jeg siger noget om dem, men kønt er det jo ikke.

 

Jeg kan ikke helt forstå, at du synes det er bedre og at det er utroligt, at det er den samme mand, men sådan er der så meget.

 

Det er to vidt forskellige situationer, jeg har brugt begge teknikker og begge virker :-D men det ene er en hvalp indenfor uden distraktioner og det andet er en lidt ældre hund med et solidt indlært adfærdsmønster og det skal der godt noget til for at bryde i situationen.

 

Jeg er glad for at du kom ind i diskussionen igen, for jeg synes det er rigtigt spændende at udveksle synspunkter og erfaring og jeg vil (naturligvis) gerne have dig til at kunne se det fra en lidt anden vinkel også, hvilket jeg ved kan være svært, når man ikke selv har prøvet den "vilde træning", som zak viser på første video.

 

Jeg er spændt på, hvad du siger til Millans træning kontra Zaks :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

yyyyyyryrrrgg, sådan fik jeg det at at komme til at se den cm video med schæferen, hvorfor gjorde jeg det dog!

 

Zac er bestemt et bedre alternativ til amerikanerne, dog synes jeg ikke helt det er optimalt, da han stresser situationerne noget op også. Men med det udgangspnkt han har i omgivelser og hund, så er det godt kæmpet for kontakten.

Og så forstod jeg egentlig mere hans ide med at få leget trækkeleg med hunden, som en måde at den fik brændt noget af sin energi af på - inden den skulle prøve at gå afslappet. Noget der rigtig ofte glemmes, som han også er inde på. I amerika (at bedømme udfra amerikanske bøger og hjemmesider) er det jo ikke usædvanligt ikke at gå tur med hunden hver dag og når de så skal ud, så er det korte ture og hunden har mega meget energi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den helt væsentlige forskel på Zak i de 2 situationer er at i den første mener jeg ikke Zak angriber problemet på bedst mulige måde. Det kan måske godt lykkes på den måde (og ingen tager jo i hvert fald skade af det), men det er en stor omvej synes jeg.

 

Man skal ud hvor der er færre distraktioner. Man skal optræde mere som et ældre, respektabelt team-medlem. Vise overblik, forudseenhed, ro, tålmodighed - ikke være en legekammerat (kuldbror) til hunden, mere som en far. Så får man også opbygget de rette relationer også for den fremtidige træning og sameksistens.

 

Det er præcis hvad Zak gør i den anden video, så vidt jeg kan se.

 

Og jeg er godt klar over at opgaverne er forskellige og det Zak vil vise er forskelligt. Jeg mener altså stadig ikke man skal gøre som i første video, bare for at vise (det er det jeg kalder show), at man kan få hunden opmærksomhed også selvom der er distraktioner. Men ok, det er bare en omvej, ikke skadeligt.

 

Mht CM står det i den første video ikke klart for mig hvilket problem CM prøver at løse, men hunden er jo i hvert fald ikke inde i noget samarbejde på noget tidspunkt og det fortæller at metoden ikke at god. Jeg vil gerne se en hund som reflekterer og samarbejder og viser at den i hvert fald er glad for træningen. Der roses ikke og korrektionerne er mere fysiske (straf) og ikke verbale, hvad jeg ville foretrække, hvis korrektioner skal anvendes. om der er et resultat af træningen er svært at vide når man ikke ved hvad problemet var, men hvis det var at hunden trak helt vildt, gør den det jo ikke mere......

 

I den anden video..... ja jeg ved ikke, men det virker helt håbløst. Både situationen og det CM gør. Jeg ville aldrig lade en pige i den størrelse lufte en hund i den størrelse alene. Det er grundlæggende helt galt og CM ændrer ikke noget ved det og hans ide om hvordan det skal løses er ikke holdbar. men igen intet samarbejde ingen arbejdsglæde intet resultat. ikke godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den helt væsentlige forskel på Zak i de 2 situationer er at i den første mener jeg ikke Zak angriber problemet på bedst mulige måde. Det kan måske godt lykkes på den måde (og ingen tager jo i hvert fald skade af det), men det er en stor omvej synes jeg.

 

Men er det det væsentligste her, om vi synes Zaks måde at gribe sagen an på er den optimale måde?

 

Man skal ud hvor der er færre distraktioner. Man skal optræde mere som et ældre, respektabelt team-medlem. Vise overblik, forudseenhed, ro, tålmodighed - ikke være en legekammerat (kuldbror) til hunden, mere som en far. Så får man også opbygget de rette relationer også for den fremtidige træning og sameksistens.

 

For det første, er der intet forkert eller skævt i at en voksen hanhund f.eks. hvalpens biologiske far leger voldsomt med snothvalpen, det gør de jo. At vi som mennesker også gør det ser jeg kun som naturligt, hvis vi skal nå ind til hunden. Det der skal til skal til og vi mister ikke autoritet eller respekt ved at arbejde på den måde.

 

For det andet er der i situationen så meget der distraherer, at jeg tror, jeg er ikke tankelæser, at Zak går i kødet på opgaven lige der hvor den er størst muligvis med årsag i at hunden bor i et boligkompleks, som den først skal ud af og derfra gå, jeg aner ikke så langt, før de muligvis kan finde et areal uden distraktioner.

 

OK, det siger vi så de gør, de træner en times tid på den rolige facon og der opnås en begyndende kontakt. Problemet opstår, når hunden skal hjem igen og dermed gå gennem bebyggelsen, hvor de samme distraktioner som før er til stede. Medmindre hunden er halvdød af udmattelse, vil den rutinemæssigt reagere som inden turen og intet vil være forandret, når hunden er vel hjemme igen.

Dette kan de så fortsætte med i måneder uden det nødvendigvis bliver bedre.

Ligesom en hvalp i centrum af storbyen også må lære i selve den belastende situationen fordi man ikke der kan opstille den optimale læringssituation.

 

Det er præcis hvad Zak gør i den anden video, så vidt jeg kan se.

 

Og jeg er godt klar over at opgaverne er forskellige og det Zak vil vise er forskelligt. Jeg mener altså stadig ikke man skal gøre som i første video, bare for at vise (det er det jeg kalder show), at man kan få hunden opmærksomhed også selvom der er distraktioner. Men ok, det er bare en omvej, ikke skadeligt.

 

Hvad får dig til at mene, at Zak bare vil vise, at han kan få hundens opmærksomhed? Hvad med den velvilje du ønsker vi viser Dogwhisperer.DK. Skal den ikke også komme Zak George til gode, hvorfor den forskel :vedikke:

 

Mht CM står det i den første video ikke klart for mig hvilket problem CM prøver at løse, men hunden er jo i hvert fald ikke inde i noget samarbejde på noget tidspunkt og det fortæller at metoden ikke at god. Jeg vil gerne se en hund som reflekterer og samarbejder og viser at den i hvert fald er glad for træningen. Der roses ikke og korrektionerne er mere fysiske (straf) og ikke verbale, hvad jeg ville foretrække, hvis korrektioner skal anvendes. om der er et resultat af træningen er svært at vide når man ikke ved hvad problemet var, men hvis det var at hunden trak helt vildt, gør den det jo ikke mere......

 

I den anden video..... ja jeg ved ikke, men det virker helt håbløst. Både situationen og det CM gør. Jeg ville aldrig lade en pige i den størrelse lufte en hund i den størrelse alene. Det er grundlæggende helt galt og CM ændrer ikke noget ved det og hans ide om hvordan det skal løses er ikke holdbar. men igen intet samarbejde ingen arbejdsglæde intet resultat. ikke godt.

 

Nej ikke godt :(

 

Jeg læste et sted, at flere og flere amerikanere taler imod Millans metoder nu og det er jeg vældig glad for

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkamus, jeg tror jeg ønsker at skelne imellem hvornår man leger og pjatter med sin hund og så hvornår man går ind i en lederrolle for den, hvor man stadig er venlig og leger pjatter lidt, men hvor målet er at skalbe et "rum" hvor læring finder sted. Reflektion, samarbejde og glæde

 

Du har ret i at man sagtens kan (og skal) lege og pjatte, men når jeg ønsker at lære hunden at den skal gå pænt i line går jeg ind i en rolle, hvor vi godt nok skal samarbejde og være glade, men jeg ønsker hunden skal gøre som jeg ønsker (gå pænt og ikke hoppe omkring eller trække i linen) - altså tager jeg en anden rolle - jeg vil være leder ifht. hunden. Jeg tror også hunden forstår denne forskel og jeg tror i høj grad hunde har behov for at ejeren tager denne rolle ganske alvorligt og ganske ofte. Vi har før været inde på det. Den venlige, kompetente, rolige, forudseende og tålmodige ejer, kan forvente at hunden følger ham. Det kan han ikke, når han optræder i rolle som fx. kuldbror eller lignende.

 

Når Zak skal lærer folk hvordan de kan træne hunde i bestemte retninger/dicipliner, mener jeg han skal vise dem den hurtigste og letteste vej mod målet - og det er altså, efter min bedste opfattelse, ikke at optræde som kuldbror. Leg og pjatteri kan være belønning og med til at skabe tættere relationer

 

Vi kører vist lidt i ring nu. I hvert fald har jeg ikke så meget nyt at sige, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sammenligningen med Henrik Dog Wisperer (som jeg siger skal have en chance) synes jeg ikke er så meget bevendt.

 

Situationen er vel at vi alle er enige om at det Zak gør ikke på nogen måde kan skade hunden. Den kan ikke lide overlast pga. træningen - og har man tid og evner nok fører det nok også til målet selvom man bruger metoden som Zak viser på den første video. Det vil dog gå 10 gange hurtigere, på den måde han viser på den anden video.

 

Henrik opererer i en delvis fjendtlig verden, hvor mange tilsyneladende mener hans metoder indebærer overlast på hundene. Det er på dette punkt jeg forsvarer Henrik og siger: Giv ham nu en chance. Det er måske bedre at de lærer at gå pænt og får et godt liv sammen med Deres familie end at de er et evigt irritationsmoment og måske til sidst bliver aflivet.

 

Jeg hilser generelt alle der vil hjælpe folk med at opdrage og træne hunde velkomne som udgangspunkt. Der er hårdt brug for dem. Desværre er en meget stor del ikke særlig gode til det.

 

Det gælder også en meget stor del af de instruktører der virker på mange af de træningspladser der kører idag både i jagthunde regi og andre steder...... tror egentlig Henrik ligger i den bedre ende, hvis man laver en sammenligning. Ellers har jeg måske bare været uheldig.

 

Men det er langt bedre end ingenting og der er jo bunkevis af nye hundeejere, som efterspørger hjælp.

 

Nogle ting der går galt på træningspladser jeg har været på:

 

I de øvelser hvor hvalpene skal lære at sidde roligt ved siden af ejeren, lærer de det stik modsatte fordi instruktøren taler uoverladeligt i 5 minutter, mens hvalpens bare skal sidde og føreren høre på instruktøren - og dermed ikke kan koncentrere sig om sin hvalp og hvornår øvelsen skal slutte. Hvalpene lærer at efter en kort tid kan man godt blive urolig for far er "optaget"

 

I lineføring lærer man i bedste fald, at hvalpen skal lokkes til at have opmærksom hed på føreren, når den skal gå "på plads", (i værste fald også med kontante ryk) hvorefter man fortsætter i en ½ time med dette. Ingen hvalp kan holde koncentrationen på føreren i meget mere end ½-5 minutter. Altså ødelægger man øvelsen istedet for at bygge den op.

 

I indkald går man for hurtigt frem. Dvs man bringer hvalpene i en situation, hvor de ikke med meget stor sikkerhed vil komme på indkald og derfor går en stor procentdel af indkaldene i fisk og hvalpene lærer at man ikke nødvendigvis skal komme når signal gives

 

Og lidt senere (4-5 uger når de lige har lært at blive sidende i 10 sekunder) lærer man dem at blive kald af en stop...

 

I det marked mener jeg godt Henrik kan være sine metoder bekendt og igen. igen, igen - det er jo langt bedre end ingenting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sammenligningen med Henrik Dog Wisperer (som jeg siger skal have en chance) synes jeg ikke er så meget bevendt.

 

Sammenligningen gik på princippet i at du mener at den ene skal have en chance, men åbenbart ikke den anden. Det finder jeg underligt og derfor spørger jeg til det

 

Situationen er vel at vi alle er enige om at det Zak gør ikke på nogen måde kan skade hunden. Den kan ikke lide overlast pga. træningen - og har man tid og evner nok fører det nok også til målet selvom man bruger metoden som Zak viser på den første video. Det vil dog gå 10 gange hurtigere, på den måde han viser på den anden video.

 

"Fører nok også til målet" PBC jeg har fortalt dig, at jeg har arbejdet med mange hunde efter det princip Zak illustrerer så godt og det fører til målet. Hvorfor vælger du at være så lukket omkring det?

 

Henrik opererer i en delvis fjendtlig verden, hvor mange tilsyneladende mener hans metoder indebærer overlast på hundene. Det er på dette punkt jeg forsvarer Henrik og siger: Giv ham nu en chance. Det er måske bedre at de lærer at gå pænt og får et godt liv sammen med Deres familie end at de er et evigt irritationsmoment og måske til sidst bliver aflivet.

 

De største indvendinger har da været, at han siger et og gør noget andet...

 

Jeg hilser generelt alle der vil hjælpe folk med at opdrage og træne hunde velkomne som udgangspunkt. Der er hårdt brug for dem. Desværre er en meget stor del ikke særlig gode til det.

 

Men hilses velkommen...

 

Det gælder også en meget stor del af de instruktører der virker på mange af de træningspladser der kører idag både i jagthunde regi og andre steder...... tror egentlig Henrik ligger i den bedre ende, hvis man laver en sammenligning. Ellers har jeg måske bare været uheldig.

 

Det tror jeg såmænd du har ret i, efter hvad jeg har hørt om træning hos jagtinstruktører. Jeg vil dog have noget mere end at noget er bedre end det værste :-D

 

Men det er langt bedre end ingenting og der er jo bunkevis af nye hundeejere, som efterspørger hjælp.

 

Nogle ting der går galt på træningspladser jeg har været på:

 

I de øvelser hvor hvalpene skal lære at sidde roligt ved siden af ejeren, lærer de det stik modsatte fordi instruktøren taler uoverladeligt i 5 minutter, mens hvalpens bare skal sidde og føreren høre på instruktøren - og dermed ikke kan koncentrere sig om sin hvalp og hvornår øvelsen skal slutte. Hvalpene lærer at efter en kort tid kan man godt blive urolig for far er "optaget"

 

I lineføring lærer man i bedste fald, at hvalpen skal lokkes til at have opmærksom hed på føreren, når den skal gå "på plads", (i værste fald også med kontante ryk) hvorefter man fortsætter i en ½ time med dette. Ingen hvalp kan holde koncentrationen på føreren i meget mere end ½-5 minutter. Altså ødelægger man øvelsen istedet for at bygge den op.

 

I indkald går man for hurtigt frem. Dvs man bringer hvalpene i en situation, hvor de ikke med meget stor sikkerhed vil komme på indkald og derfor går en stor procentdel af indkaldene i fisk og hvalpene lærer at man ikke nødvendigvis skal komme når signal gives

 

Og lidt senere (4-5 uger når de lige har lært at blive sidende i 10 sekunder) lærer man dem at blive kald af en stop...

 

I det marked mener jeg godt Henrik kan være sine metoder bekendt og igen. igen, igen - det er jo langt bedre end ingenting.

 

Det med træningen er jeg helt enig i, mangen DcH hund har i sin tid fået sin lyst til lineføring spoleret efter at have trampet rundt 3 kvarter

 

Den sidste sætning synes jeg næsten skulle på Henriks facebook side :sjov: og jeg er naturligvis ikke helt enig for så kan man, uden at lave en direkte sammenligning mellem de to, i princippet også sige at Cesar Millans behandling er bedre end ingenting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige for god ordens skyld sige, at alle de steder jeg begiver mig ud i hvad ang. jagthundetræning og jagt hundeinskrutører

er der ikke en eneste der ikke træner efter gode, positive "new school" metoder - Der var endda en gammel tosse der fik en time out sidst, fordi han ikke fattede at vi ikke rykke hovedet af hunden under lineføring (manden fik timeout, ikke hunden, den fattede det hurtigt)

 

Så tror heldigvis det er ved at være fortid med hårdheden i jagthundetræning! - på praktisk jagt er det dog lidt en anden side... der er dælme mange gammel sure jægermænd!

 

Sidespring (sorry) ville blot pointerer at de fleste jagthunde folk ret faktisk holder af deres hunde og gerne vil lærer dem noget u/ at flå halsen af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige for god ordens skyld sige, at alle de steder jeg begiver mig ud i hvad ang. jagthundetræning og jagt hundeinskrutører

er der ikke en eneste der ikke træner efter gode, positive "new school" metoder - Der var endda en gammel tosse der fik en time out sidst, fordi han ikke fattede at vi ikke rykke hovedet af hunden under lineføring (manden fik timeout, ikke hunden, den fattede det hurtigt)

 

Så tror heldigvis det er ved at være fortid med hårdheden i jagthundetræning! - på praktisk jagt er det dog lidt en anden side... der er dælme mange gammel sure jægermænd!

 

Sidespring (sorry) ville blot pointerer at de fleste jagthunde folk ret faktisk holder af deres hunde og gerne vil lærer dem noget u/ at flå halsen af dem.

 

Det lyder rigtig godt :5up:

 

Jeg er ikke i tvivl om, at langt de fleste af dem, som har jagthunde elsker dem og vil dem det bedste, men har man ikke midlerne til at træne humant, kan man jo ikke bruge dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jammen Zak er da også særdeles velkommen i hunde-træner-behandler billedet. Har jeg givet andet indtryk er det en fejl. Jeg anfægter blot at alt han gør er så fantastisk. Jeg føler måske bare at han ikke har så meget brug for lidt opbakning og at der også kan stilles spørgsmål ved noget af det han laver - Ikke om det skader hunden, men om det er optimalt.

 

KrudtKarla - nu ved jeg ikke hvor du kommer, men jeg har tilgode at se jagthundetræning helt uden korektioner ved at rykke i line/halsbånd, men har så sent som i år set ejere blive bedt om at skifte fra sele til "retrieverline", så man kan træne hunden i at gå på plads. Det er korrekt at de vilde ryk, hvor hunden flås tilbage er ved at være en saga, men der er bunkevis af små ryk - de fleste kender simpelthen ikke andre måder at gøre det på - giver sig ikke tid - og vil træne 20-40 minutters "på plads" med små ryk med hvalpe på 3-4 måneder. Dybt godnat - ryk eller ej. 3 minutter af gangen 3 gange på en halv time er optimalt. Så kan man holde gejsten oppe og få hundens opmærksomhed med passende midler (lyde, legetøj, godbidder) og så får hvalpen succes - og alle er glade og kan lave noget andet - fx. følg mig mens jeg går baglæns eller gå rundt om mig og få en godbid eller sid helt stille 20 sekunder ..... variation, pauser, god stemning, men det er ikke det jeg ser i den virkelige verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC nu tror jeg ikke at når man ser Zaks video med schæferen, kun skal tænke om det er noget man selv kan bruge i træningen. Jeg har oplevet den hund der kommer farende ind på træningspladsen, med en hundeejer råbende og skrigende i den anden ende af snoren, der forgæves forsøger at standse sin hund, men hvor hunden intet hører og trækker sin ejer rundt i "manegen" som det passer den. Med en hund hvor det er svær, at få kontakt med, hvilket kræves for at der kan samarbejdes, kan det være nødvendig, at tænke ud af boksen. Jeg kunne godt forestille mig, at hundeejeren og hendes hund, ville have haft glæde af Zaks metode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer i mange forskellige jagtkredse, både i jagtforeinger, retrieverklubber, FT Spaniel klubben mv. (ikke som aktør hver sted, men kender mange, og vi hygger os tit med at mødes)

 

Der er små ryk som store ryk ikke velkomne. håber og tror det er dig er i et miljø som kan accepterer det - min holding er klart (som skrevet tidligere) at det er hovedsaglig gammel sure mænd, på praktisk jagt. der ikke vil flytte sig, fordi de er groet fast.

Selvfølgelig vil der være "brodne kar" - det kan vidst ikke undgåes

 

Aner ikke hvor gammel du er, eller om du er en mand, eller om du er sur for den sags skyld - så det er ikke myntet på dig (bare til info)

 

Men tråden handler vidst ikke om Jagthundetræning - så jeg må heller stoppe her :)

 

God dag

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en glad mand på 57 - og ikke det mindste sur. På jagter hører jeg nok ofte til den yngste tredjedel. Synes nu heller ikke den gamle er sure (jeg ved ikke rigtig hvor den ide kommer fra? måske for de ikke hopper runt og siger "yes" hvergang de rammer en fasan?), men mange har helt åbent-lyst et noget andet syn på hvordan hunde og andre dyr skal håndteres end jeg har. Især de der kommer fra landet hvor brugsdyr, med lidt mindre følelse end by-hunde .-)

 

 

BonniemaggieogPer1_zps92b41485.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jammen Zak er da også særdeles velkommen i hunde-træner-behandler billedet. Har jeg givet andet indtryk er det en fejl. Jeg anfægter blot at alt han gør er så fantastisk.

 

Fantastisk? Hvor kom den fra? I mine øjne er det ganske almindelig god hundetræning i modsætning til det Millan står for.

 

Jeg føler måske bare at han ikke har så meget brug for lidt opbakning og at der også kan stilles spørgsmål ved noget af det han laver - Ikke om det skader hunden, men om det er optimalt.

 

Det vil jo altid afhænge af øjnene der ser og den erfaring man har med træning og bestemte hundetyper, om man ser det som optimal træning i situationen. Hvis dette er det, der skal til for at fange hundens opmærksomhed - som er det Zak arbejder på og intet andet - så er det optimalt idet man må møde hunden, der hvor den er.

Omstændighederne er ikke optimale som de ikke er det for mange hundeejere, som lige træder udenfor døren og så er alle belastningerne og distraktionerne lige i hovedet på hunden. Her viser Zak, hvad man kan gøre for at nå ind til hunden, ikke nødvendigvis hvad man skal, men hvad man kan..

At du kalder det show er jeg totalt uforstående overfor og jeg forstår det ikke, idet du selv siger at vi andre dømmer f.eks. Henrik for hårdt på det vi kan se og du dømmer Zag George på det du tror er hans hensigt, at vise sig..

 

Jeg har ikke lagt videoerne op for at give Zak opbakning, det er nok ikke nødvendigt, men udelukkende for at vise en træner, som møder hunden på dens niveau i situationen og træner uden tvang i modsætning til Millan og jeg kan lide det, jeg ser og har egen erfaring for, at det virker og at man når i mål.

 

KrudtKarla - nu ved jeg ikke hvor du kommer, men jeg har tilgode at se jagthundetræning helt uden korektioner ved at rykke i line/halsbånd, men har så sent som i år set ejere blive bedt om at skifte fra sele til "retrieverline", så man kan træne hunden i at gå på plads. Det er korrekt at de vilde ryk, hvor hunden flås tilbage er ved at være en saga, men der er bunkevis af små ryk - de fleste kender simpelthen ikke andre måder at gøre det på - giver sig ikke tid - og vil træne 20-40 minutters "på plads" med små ryk med hvalpe på 3-4 måneder. Dybt godnat - ryk eller ej. 3 minutter af gangen 3 gange på en halv time er optimalt. Så kan man holde gejsten oppe og få hundens opmærksomhed med passende midler (lyde, legetøj, godbidder) og så får hvalpen succes - og alle er glade og kan lave noget andet - fx. følg mig mens jeg går baglæns eller gå rundt om mig og få en godbid eller sid helt stille 20 sekunder ..... variation, pauser, god stemning, men det er ikke det jeg ser i den virkelige verden

 

Det var ikke henvendt til mig, jeg vil bare sige at jeg er enig - undtaget i dit faste træningsskema :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke noget fast skema blot som eksempel. Faste skemaer duer ikke - vejr, vind, stemning og meget andet påvirker træningen. det er jo derfor jeg siger variation :-)

 

Jeg læser din variation som variation i øvelsesmomenterne og at du mener at 3 minutter x 3 på ½ time er optimalt i hvalpetræning, da det er det du skriver, men hvis du mener noget andet er det vel bare det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold nu op, mon ikke de fleste kan forstå at det ikke kører i fast skema med stopur, bare et eksempel. Alting skal jo ikke forståes bogstaveligt

 

Næh nu skal du holde op, mange træner jo netop efter faste kasser og tidsskemaer, så hvordan i alverden skulle jeg kunne vide, at det ikke er det du mener?

 

Der er så mange skemaer f.eks. "3 sekunder reglen", gentag 3 x 3, pause og gentag dette yderligere to gange, gå frem med først 5 minutter og derefter 5 minutter oveni (separationstræning) og mere af samme skuffe og folk bruger det uden at se på individet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkamus, jeg tror jeg ønsker at skelne imellem hvornår man leger og pjatter med sin hund og så hvornår man går ind i en lederrolle for den, hvor man stadig er venlig og leger pjatter lidt, men hvor målet er at skalbe et "rum" hvor læring finder sted. Reflektion, samarbejde og glæde

 

Det var da også en måde at trække mig ind i diskutionen på ;)

men når jeg nu er trukket ind i diskutionen - så vil jeg gerne spøre retur - skal man være leder for at skabe rum til læring?

 

Jeg har ikke set videoerne endnu :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et interessant spørgsmål Ninkamus. Jeg tror det er vigtigt at ens hund oplever at den kan lære noget af os. At vi er kompetente og at sammen med os bliver den selv mere kompetent. Det er noget af det som gør et individ til en leder, at man kan lære noget af dette individ fordi det har erfaring og er værd at lære af.

 

Så kan man spørge hvordan man skaber et rum hvor der læring får gode betingelser. Jeg tror det ofte handler om at skabe ro og reflektion. En situation hvor der er kontakt og ro, hvis altså det der skal læres indebærer selvkontrol og ro, som at gå pænt. Skal man lære noget med kraftig aktivitet - hetz for eksempel, skal der stadig være kontakt, men ikke ro.

 

En leder er en de andre lægger mælrke til - er opmærksom på. Meningen med det er at man kan lre noget ved at samarbejde med og følge en leder. Det fører til succes på både kort (mad) og længere sigt (læring).

 

Men du mener måske ikke en leder skaber rum for læring eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan man spørge hvordan man skaber et rum hvor der læring får gode betingelser. Jeg tror det ofte handler om at skabe ro og reflektion. En situation hvor der er kontakt og ro, hvis altså det der skal læres indebærer selvkontrol og ro, som at gå pænt. Skal man lære noget med kraftig aktivitet - hetz for eksempel, skal der stadig være kontakt, men ikke ro.[/Qoute]

at skabe rum for læring synes jeg bestemt er et spændende emne! Men ikke noget der behøver være en leder til at skabe!

en flok ligestillede studerne kan fint skabe rum for læring selv feks! Og hver eneste ting hunden gør (også på egen fod) er en læring!

 

Men du mener måske ikke en leder skaber rum for læring eller?

Jeg mener ikke der behøver være en leder for at skabe rum for læring, det er dog ikke det samme som at en leder ikke kan skabe rum for læring! Men vores opfattelse af hvornår man er en leder er nok vidt forskellig! Og det gør det svært at diskutere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig Ninkamus der kan skabes rum for læring alle steder og i alle situationer og en hvalp/hund lærer (erfarer) jo naturligvis også noget selv. det afgørende er hvor effektivt dette rum er.

 

Jeg tror visse ting kun læres - eller i 95% af tilfældene, via andre individer og jeg tror at det er en væsentlig del af at være ranghøjest er, at man kan skabe de situationer (det jeg kander lærings-rum) som yngre/andre hunde lærer af. En hvalp på 5 mdr. kan naturligvis lære meget af ældre søskende, som den også leger og pjatter meget (hvilket jo også ofte er læring). Men fra forældrene, som er de ranghøjeste læres mere intensivt (effektivt) fordi de via Deres "personlighed" skaber et rum, hvor de får opmærksomhed, koncentration og kontakt på en mere intens måde.

 

Vi kender det vist alle. Når en højt respekteret person, med stor karisma siger noget, hører vi mere efter. Folk tier og lytter.

 

Gode lærere er også istand til at skabe dette rum. Jeg plejer også at sige at for at være en god lærer, må man kunne det samme som en god leder kan, så ja, jeg sammenblander. Det tror jeg egentlig man gør i mange kulturer. En lærer (åndelig vejleder, mentor, sensei, Guru, osv) er en højt respekteret person, man følger. At den danske folkeskole måske ikke lige kun har den slags lærere er en anden ting

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...