Hop til indhold

Cesar eller Zak?


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Hvor forfriskende med en video, som viser vanskelighederne ved at skulle borttræne en problematisk adfærd.

 

Denne mand viser ikke et færdigt produkt, men netop hvor svært det kan være at være hundeejer, når hunden er udenfor rækkevidde.

Nogle af forskellene sammenlignet med en vis Cesar:

 

Cesar vil have hunden til at passe til træningsmodellen

Zak tilpasser træningen den individuelle hunds niveau

 

 

Cesar virker bange for at tabe ansigt

Zak griner, når tingene ikke lige går som ønsket

 

 

Cesar vil have at hundene skal gøre det største arbejde

Zak gør det største arbejde

 

Cesar vil have resultat med det samme

Zak accepterer, at ting tager tid

 

Cesars koncept bygger på undertrykkelse

Zaks koncept bygger på samarbejde

 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Trælse typer begge to, Zak kan bare ikke gøre for det..:lol: (og hvad sker der for trøjen)

 

Og Hende Raven ligner en der har godt af at få lidt modstand på gåturene, sorry skal nok gå væk nu, er sulten og har åbenbart forvandlet mig til en grimlin...:oops:

 

Synes du ikke, Zaks måde at gøre tingene på er bedre end Millans?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen tvivl om hvem jeg foretrækker af de to omtalte personer. På klippet har hunden det sjovt, modsat når man ser klip med CM da ser jeg trykkede hunde. Men noget der ofte har undret mig, når jeg har set hundeprogrammer især fra USA, er hvor lidt kontakt folk har med deres hunde. Hundene ikke bare trækker i snoren, personen i den anden ende flyver/løber efter hunden, for at kunne følge med. Det kan ikke være en særlig god tur, for hverken hund eller menneske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men det ændrer da ikke på at jeg ikke gider at høre på dem begge to...

 

Det er nok det der lalleglad pis han kører der tænder mig helt af...

 

Okay, jamen jeg bliver også lidt træt af hans, i mine øjne, overdrevne energi og hurtige snakken, men det kan jeg sagtens se bort fra, når det han viser er så godt. Jeg ville nok få svip af at skulle se og høre ham en time, men det behøver jeg heller ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er skøn - og hvis han kan få hundeejere til at se at det skal være sjovt og være en leg så er det jo helt fantastisk!

Men, nu så jeg det så uden lyd og må nok tilstå at jeg ikke synes at han har ordentlig kontakt til hunden på noget tidspunkt, den kigger ikke på ham ret mange gange, så på den måde synes jeg at han er for overfladisk, jegtænker at hvis han kunne få mere kontakt så ville det også gå nemmere :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er skøn - og hvis han kan få hundeejere til at se at det skal være sjovt og være en leg så er det jo helt fantastisk!

Men, nu så jeg det så uden lyd og må nok tilstå at jeg ikke synes at han har ordentlig kontakt til hunden på noget tidspunkt, den kigger ikke på ham ret mange gange, så på den måde synes jeg at han er for overfladisk, jegtænker at hvis han kunne få mere kontakt så ville det også gå nemmere :hmm:

 

Det er jo bare opstarten.. Jeg synes det er perfekt at man kan se, hvor stor opgaven er

 

I min bog bliver han også ved for længe, men princippet i træningen sidder lige i øjet: Mød hunden hvor den er og brug det der skal til for at motivere den positivt

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo bare opstarten.. Jeg synes det er perfekt at man kan se, hvor stor opgaven er

 

I min bog bliver han også ved for længe, men princippet i træningen sidder lige i øjet: Mød hunden hvor den er og brug det der skal til for at motivere den positivt

 

Enig! Men desværre vil folk jo se resultater. Han kunne jo så vælge at klippe sammen over flere dage, men omvendt får man i hans klip indtryk af at det faktisk kræver både tid og arbejde, og at der ikke findes quick fix.

 

Jeg har spammet mine kursister med hans videoer, for at vise dem vigtigheden af leg. Og at ting tager tid. Og at mange har problemer med deres hunde, være sig at de ikke kan gå i snor, at de hopper op, gør eller hvad ved jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo bare opstarten.. Jeg synes det er perfekt at man kan se, hvor stor opgaven er

 

I min bog bliver han også ved for længe, men princippet i træningen sidder lige i øjet: Mød hunden hvor den er og brug det der skal til for at motivere den positivt

 

Men netop kontakt er da vigtig i starten synes jeg.. Det vil gøre det noget nemmere at kommunikere med hunden at man har forbindelse og der synes jeg det er tydeligt at hunden er lidt forvirret, den har det sjovt og leger med det den kan, men hvordan dens nye lærdom vil fæste sig kan jeg godt tvivle på..

 

Men som sagt så synes jeg at han er et skønt friskt pust og jeg håber virkelig at han kan få mange til at se at sjov og leg er vejen frem :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men netop kontakt er da vigtig i starten synes jeg.. Det vil gøre det noget nemmere at kommunikere med hunden at man har forbindelse og der synes jeg det er tydeligt at hunden er lidt forvirret, den har det sjovt og leger med det den kan, men hvordan dens nye lærdom vil fæste sig kan jeg godt tvivle på..

 

Men som sagt så synes jeg at han er et skønt friskt pust og jeg håber virkelig at han kan få mange til at se at sjov og leg er vejen frem :5up:

 

Men det er jo lidt hønen eller ægget. Skal man starte med at lade den vide hvad belønningen er, eller lade den vide hvad der kræves for at få belønning? Jeg synes tit at jeg i indlæringssituationer har størst succes med at lade hunden vide hvilken belønning den får, og så bagefter fortælle den hvad jeg ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo lidt hønen eller ægget. Skal man starte med at lade den vide hvad belønningen er, eller lade den vide hvad der kræves for at få belønning? Jeg synes tit at jeg i indlæringssituationer har størst succes med at lade hunden vide hvilken belønning den får, og så bagefter fortælle den hvad jeg ønsker.

 

Men det er jo ikke en belønning at skabe kontakt til hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo ikke en belønning at skabe kontakt til hinanden.

 

Trækkeleg=belønning. Kontakt=krav. Om du starter med at vise hunden belønningen (trækkeleg) eller kræve kontakt, er jo en smagssag. I øvrigt mener jeg jo ikke at kontakt er nødvendigt for at gå pænt uden at trække (ikke at forveksle med lineføring/fvf).

 

Og i dette tilfælde skulle hunden først lære at belønningen var en belønning. Hvis han havde krævet kontakt, og derefter krævet at den skulle lære at lege, ville den måske blive lidt forvirret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men netop kontakt er da vigtig i starten synes jeg.. Det vil gøre det noget nemmere at kommunikere med hunden at man har forbindelse og der synes jeg det er tydeligt at hunden er lidt forvirret, den har det sjovt og leger med det den kan, men hvordan dens nye lærdom vil fæste sig kan jeg godt tvivle på..

 

Men som sagt så synes jeg at han er et skønt friskt pust og jeg håber virkelig at han kan få mange til at se at sjov og leg er vejen frem :5up:

 

Man skal starte et sted og jeg tænker, at den aktive leg passer til denne hund. Noget af det han siger på videoen er, at nogle hunde først skal lære denne form for leg og det er det han er ved at lære hunden. Som med boldmotivation hvor man bygger op til den dag hunden reelt ser bolden som noget, den bare vil have og så kan man begynde at kræve noget af hunden, f.eks. kontakt.

 

I denne video bruges legetøjet og Zaks krumspring til at få hundens opmærksomhed væk fra alle de ting som distraherer den og det ser lovende ud, hvad det angår

 

Man kunne sagtens have bygget op omkring øjenkontakt vha. godbidder hjemme og så have taget hunden ud og bygget videre der, men dels gider en hel del schäfere ikke godbidder dels vil Zak netop vise, at det kan lade sig gøre uden godbidder og i det vante forstyrrende miljø, han gør det ikke nemt for sig selv og på et tidspunkt nævner han da også, at han skal konkurrere mod omgivelserne.

 

Vi sætter hver især forskellige kriterier for succes og i mine øjne ville det vi ser være en succes - ikke perfekt men på vej :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Trækkeleg=belønning. Kontakt=krav. Om du starter med at vise hunden belønningen (trækkeleg) eller kræve kontakt, er jo en smagssag. I øvrigt mener jeg jo ikke at kontakt er nødvendigt for at gå pænt uden at trække (ikke at forveksle med lineføring/fvf).

 

Og i dette tilfælde skulle hunden først lære at belønningen var en belønning. Hvis han havde krævet kontakt, og derefter krævet at den skulle lære at lege, ville den måske blive lidt forvirret.

 

Jeg tror vi forstår kontakt på forskellige måder, for det giver helt mening det du skriver, men jeg opfatter ikke kontakt som et krav, men som et grundlag for videre samarbejde, altså at man vil hinanden og derfor er opmærksom på hinanden...

 

Da Flipsen trak allermest, da gik han helt klart solotur og der ville legetøj og lignende ikke virke, der blev simpelthen bare klippet en forbindelse mellem os.. Der har det virket bedst bedst når jeg enten har sagt ''jorden kalder Flipsedyret'' eller spurgt ham om han gik tur alene :mrgreen: også er han selvfølgelig blevet belønnet for at finde tilbage til mig..

Men for os har det altid været forbindelsen mellem os der har været den vigtigste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt i tvivl om hvad i mener med kontakt. Men jeg har det sådan, at skal jeg indlære mine hunde en ny øvelse, så kræver det at vi har en god kontakt mellem os. Ja faktisk også hvis det er en kendt øvelse. Syntes ligesom ikke det er nemt, hvis vi er på vej i hver sin retning i verdensrummet og der ingen conektion er. Kontakt er noget hunden selv skal tibyde. Det kan kræve, at jeg motivere den til at give kontakt. Men det må aldrig være et tvang for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig at se er denne hund så tændt på omgivelser, nærmest som det var 1 ste gang, den var udenfor haven, at legen med tovet var max kontakt den kunne magte til en start. Og det virkede jo, den krop blev mere afslappet.

Han snakker godt nok meget. Men filmen er vel heller ikke lige beregnet på mange af os. Formoder ikke vore hunde reagerer sådan, eller får lov til det mht trækken rundt med os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan måske ikke helt se hvordan det udvikler sig til at hunden går pænt i line uden at trække, men holder øje med omgivelser og snuser til dit og dat men inden for den rækkevidde linen giver.

 

Jeg ønsker jo under ingen omstændigheder at gå med en hund jeg har kontakt med konstant. Jeg vil da nyde omgivelser, den friske luft, naturen, se på vinduer hvis jeg er i byen osv.

 

Jeg tror mere på en træningsmodel, hvor alting går istå, når hunden trækker. Altså hvor man står stille hvergang linen strammes. Man kan så belønne ved at gå videre, når den slappes og måske også på anden vis belønne, men konstant kontakt i den øvelse, synes jeg ikke giver mening. Kontakt er naturligvis nødvendig, men ikke konstant.

 

Faktisk lidt som når jeg sender min hvalp i søg. Hvis nogen har set mine videoer. Den skal vide hvor jeg er og ikke komme for langt væk, men hovedopgaven er at finde dummyer mv (fasaner på sigt).

 

Det kunne være spændende, hvis man viste hvordan man ønsker slutresultatet skal se ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan måske ikke helt se hvordan det udvikler sig til at hunden går pænt i line uden at trække, men holder øje med omgivelser og snuser til dit og dat men inden for den rækkevidde linen giver.

 

Jeg ønsker jo under ingen omstændigheder at gå med en hund jeg har kontakt med konstant. Jeg vil da nyde omgivelser, den friske luft, naturen, se på vinduer hvis jeg er i byen osv.

 

Jeg tror mere på en træningsmodel, hvor alting går istå, når hunden trækker. Altså hvor man står stille hvergang linen strammes. Man kan så belønne ved at gå videre, når den slappes og måske også på anden vis belønne, men konstant kontakt i den øvelse, synes jeg ikke giver mening. Kontakt er naturligvis nødvendig, men ikke konstant.

 

Faktisk lidt som når jeg sender min hvalp i søg. Hvis nogen har set mine videoer. Den skal vide hvor jeg er og ikke komme for langt væk, men hovedopgaven er at finde dummyer mv (fasaner på sigt).

 

Det kunne være spændende, hvis man viste hvordan man ønsker slutresultatet skal se ud.

 

Jeg tror nærmere det er metoden der diskuteres. Hvor CM ville sætte et kvæl oppe bag ørerne og sparke hunden i røven, gør ZG det, at han belønner hunden for den korrekte opførsel. Han nævner fx at ryk i linen ikke har effekt.

 

Men det er jo 2 vidt forskellige metoder: positiv forstærkning og negativ straf eller negativ forstærkning og positiv straf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må mit svar nok blive ingen af dem. Jeg tror ikke Zaks måde fører til målet og samtidig synes jeg han gør hunden mere urolig og vild, hvilket sjældent er nødvendigt med den type hund. Det kunne være fint nok med en hund, som ikke rigtig gider noget, men her ville jeg prøve at bibringe det hele en positiv, rolig stemning, hvor hunden ikke hidses op.

 

Den energi og motivation Zak udviser er fin til mange ting - hvis man skal have hunden til at gøre noget (arbejde selv) - apportere, søge, springe, men lige til at lære at gå pænt i line opfatter jeg det mere som at han gør opgaven vanskeligere for sig selv.

 

Men ok det er jo show. Egentlig ville man jo arbejde et sted med væsentlig færre distraktioner med en hund på det trænings niveau - og så øge efterhånden. Og lidt ro på, efter min mening. Det vilde og leg kan foregå uden line. Jeg synes generelt det er rart hvis hunden forstår at i visse situationer er en vis ro godt. I line, indendørs, i bilen osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...