Hop til indhold

Fremadsendelse DcH-lydighed


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

jeg har ingen video, men jeg gjorde følgende:

 

 

  1. Jeg havde startporten sat op og i det øjeblik hunden så frem mellem den kastede jeg en bold fremad, som hunden så løb efter.
  2. Jeg venter med at kaste bolden til hunden er løbet fremad mod startporten.
  3. Jeg øger afstanden som hunden skal løbe før jeg kaster bolden og bliver ved med indtil jeg har et stabilt udløb på omkring femten meter. Indtil nu kører jeg absolut ingen kommandoer. Heller ikke inden fremløbet.
  4. Jeg begynder at give kommandoen fremad når hunden løber fremad og øger stadig den afstand jeg vil have min hund skal løbe. Jeg bliver ved indtil jeg har et sikkert fremløb på omkring ti meter længere end det jeg skal bruge. Jeg begynder også at få sat markering af baglinjen på og variere dem.
  5. Nu begynder jeg at arbejde på at have hunden siddende på plads inden den bliver sendt fremad. Jeg sætter kravet om hvor langt hunden skal løbe ned og øger det så forholdsvist hurtigt igen.

 

Nu har jeg så aldrig fået indarbejdet en dæk på Cassi. Hun gør det efter kommandoen er givet anden gang. Vi er nok aldrig kommet til det fordi jeg ikke skal bruge lige det til noget, og i det som jeg arbejder med nu så giver det slet ikke mening.

Det jeg har lagt vægt på er at hun bare skal suse afsted med 100 km i timen indtil hun får andet at vide. Derfor har jeg ikke arbejdet med dæk for alvor og hun bliver kun meget sjældent kaldt tilbage.

Og jeg må indrømme at Cassi har en fremadsendelse der ville bære til et ti tal, hvis hun fik dækken med. Hun løber uden at tøve ud på de 50 skridt og løber snorlige.

 

Hvis jeg skal arbejde med at få en dæk på, så tror jeg at jeg vil starte med nyindlæring af dækøvelsen i sig selv og så arbejde mod at få en dæk på afstand før jeg blander den ind i fremadsendelsen, og så ellers næsten ikke træne det med dæk, når hun kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, mangler lige lidt.

 

Når jeg arbejder med den slags øvelser hvor jeg skal have hunden til at være meget præcis og skal væk fra mig, så arbejder jeg meget med fejlmelding. Dvs. Løber hun skævt eller ikke langt nok ud får hun sin fejlmelding(det hedder typisk ups eller det var ikke rigtig) og det er så besked nok til hende om at hun skal tilbage i vores udgangspunkt g starte forfra og hun gør det hver gang med stor iver. Hun elsker at løbe.

 

Og det er hamrende vigtigt at kunne kaste bolden helt præcist hvis man ikke vil have en hund der løber skævt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Nu er det ikke en helt ny tråd - så hvordan går det?

 

Syn's efterhånden jeg har haft gang i flere forskellige metoder - og den bedste for Enzo har været BOLDKANON :) Ih hvor jeg ønsker mig sådan en!!

 

Hov glemte skrive hvordan. MEn lidt a la det Camilse har skrevet - bare med boldkanon.

 

Se frem - udløs boldkanon

løb frem - udløs boldkanon hurtigt (for hurtig succes)

herefter længere og længere udløb før boldkanon fyres af (for det løb jeg vil se - ellers re-sendes han)

 

Enzo har ingen problemer med at dække - så den har jeg pillet helt ud - og træner ikke i denne forbindelse. Det skal han nok gøre. Men hvis de bliver så glade for fremadsendelsen syn's jeg det er klogt nok at få det koblet på løbet og så belønne fra fører eller fra boldkanon (afhængig af hvilke udfordringer man har med dækken/fremadsendelsen).

 

Enzo har haft en fin fremadsendelse, men jeg fik ødelagt den, så boldkanonen er vores re-start. Jeg bygger også lidt spænding på ved at have ved i halsbåndet i starten mens forkommando siges (Enzo ved hvad han skal, men syn's det er en ringe øvelse efter jeg har ødelagt den, så vi arbejder med at re-opbygge spænding, glæde og "woohoo det her er den fedeste øvelse" og den er blevet så meget bedre efter vi har fået boldkanon på - og især efter at han kan løbe så langt at boldkanon først udløses idet han er tæt på så han kan gribe den i luften). Boldkanonen er ikke synlig og ideelt set sender jeg helst ikke ud til noget han ved er det - det skal være en overraskelse og han skal ikke bruge sine øjne, så derfor må den ikke være synlig imo (men nu er jeg også doven anlagt og klubbens boldkanon har 4 bolde i en ladning... så det sker at jeg bryder mit princip om, at han ikke ved den er der ved bold 2, 3 og 4 :) - men tænker her at min undskyldning bliver, at træningen her mere er løbeglæde og læring om at "fremad" betyder der kommer en bold = fart på, glæde osv).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg tager lige fat i denne tråd, da jeg har et spørgsmål til vores fremadsendelse.

 

Hvordan får jeg Sinus til ikke at vende sig om mod mig inden han dækker? Eller er det ligemeget? (Har lige set Dortes film)

Altså han løber fint ud, men når jeg råber dæk vender han sig om med hovedet mod mig inden han lægger sig.... Er det ikke meningen at bagdelen skal vende mod mig når han ligger i dæk? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager lige fat i denne tråd, da jeg har et spørgsmål til vores fremadsendelse.

 

Hvordan får jeg Sinus til ikke at vende sig om mod mig inden han dækker? Eller er det ligemeget? (Har lige set Dortes film)

Altså han løber fint ud, men når jeg råber dæk vender han sig om med hovedet mod mig inden han lægger sig.... Er det ikke meningen at bagdelen skal vende mod mig når han ligger i dæk? :vedikke:

 

Som jeg læser øvelsesbeskrivelsen, skal kommandoen dæk gives, når hunden er på vej væk. Intet om at hunden ikke må vende rundt og lægge sig efter kommandoen er givet

@bodeval - det ved du

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har ingen betydning (som udgangspunkt) hvilken vej hunden dækker. Dog kan dommerne bedst lide at de dækker

mes front den vej de løber, og glade dommere kan have betydning for karakteren i de efterfølgende øvelser hos samme dommerhold.

 

Dog synes jeg personligt at man skal passe meget på med at afdække i træningen. Det ses igen og igen, også på min egen, at hunden ikke vil løbe, men i stedet vender rundt halvvejs og dækker af sig selv. Det er pænt dyrt:evil:

 

Afdækning på afstand kan trænes på mange andre måder, og imo bør fremad kun baseres på løbeglæde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dog synes jeg personligt at man skal passe meget på med at afdække i træningen. Det ses igen og igen, også på min egen, at hunden ikke vil løbe, men i stedet vender rundt halvvejs og dækker af sig selv. Det er pænt dyrt:evil:

 

Afdækning på afstand kan trænes på mange andre måder, og imo bør fremad kun baseres på løbeglæde.

 

Her er jeg helt enig. De fleste gange træner vi det i to selvstændige øvelser, og ofte slet ikke på træningbanerne - men af og til prøver jeg det af på træningsbanen....og det virker, bortset fra, at han synes han skal kigge på mig når han ligger ned :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har ingen betydning (som udgangspunkt) hvilken vej hunden dækker. Dog kan dommerne bedst lide at de dækker

mes front den vej de løber, og glade dommere kan have betydning for karakteren i de efterfølgende øvelser hos samme dommerhold.

 

Dog synes jeg personligt at man skal passe meget på med at afdække i træningen. Det ses igen og igen, også på min egen, at hunden ikke vil løbe, men i stedet vender rundt halvvejs og dækker af sig selv. Det er pænt dyrt:evil:

 

Afdækning på afstand kan trænes på mange andre måder, og imo bør fremad kun baseres på løbeglæde.

 

Også enighed herfra.

Liva dækker kun i videoen fordi jeg ville have en video af den "færdige" øvelse.

Indimellem (måske ca. hver 100 gang) sikkerhedstjekker jeg lige, at dækken stadig sidder, hvor den skal - og så kommer belønningen for dækken ved at boldkanonen bliver udløst, når hun har dækket

 

Variation er nøglen her. Nogen gange løbes der langt, nogen gange kort, nogen gange til synlig belønning, nogen gange til skjult belønning. Hvis jeg bruger boldkanonen, er der også stor forskel på, hvornår i løbet den bliver udløst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mig bekendt står det hverken nævnt som primært eller sekundært moment i øvelsen at hunden skal i lægge i løberetningen. Og når det ikke gøre det, så skal det ikke have en betydning for bedømmelsen. MEN man kan ikke komme uden om at selve afdækningen syner/sker meget hurtigere når hunden løber fremad mens den gør det. Og det med forsinkede reaktioner :fyfy:...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mig bekendt står det hverken nævnt som primært eller sekundært moment i øvelsen at hunden skal i lægge i løberetningen. Og når det ikke gøre det, så skal det ikke have en betydning for bedømmelsen. MEN man kan ikke komme uden om at selve afdækningen syner/sker meget hurtigere når hunden løber fremad mens den gør det. Og det med forsinkede reaktioner :fyfy:...

 

Hvis vi lige ser bort fra den der numse, som stikker op, synes jeg da, at Livas reaktion kommer prompte, når jeg siger dæk. Vupti rundt og ... ned i buk ...

Vi har en schæfer i klubben, som vender i luften og smækdækker inden føreren næsten er færdig med at sige dæk. Hun er aldrig blevet trukket for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi lige ser bort fra den der numse, som stikker op, synes jeg da, at Livas reaktion kommer prompte, når jeg siger dæk. Vupti rundt og ... ned i buk ...

Vi har en schæfer i klubben, som vender i luften og smækdækker inden føreren næsten er færdig med at sige dæk. Hun er aldrig blevet trukket for det.

 

min kommentar havde intet med din video at gøre... Vi kan dog ikke komme uden om at en hund der vender trods alt skal bruge tid på det også :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ønsker at gå PH/IPO har dækretingen en betydning, ellers ikke.

de hurtige hunde klapper benene sammen mens de vender i luften, så dækretningen behøver ikke være lig med hurtig/langsom dæk, det kommer helt an på type af hund og bevægelsesmønster.

 

det er dog vigtig at kommando gives hunden i nakken :)

angående dæk under træning har jeg hørt et foredrag fra en som satte lidt tanker igang. At hunden kun vender om ig dækker så længe den tester øvelsen (om det kan betale sig at løbe længere), så det "bare" er et spørgsmål om træning, fuldstændig som hunden ikke skal komme før indkald på dæk-øvelsen. det var samtidig hendes erfaring af rigtig mange hunde lære at kende forskel på konkurrence og træning, så man kan fint "snyde" dem til træning, men med konkurrence erfaringen lære de sig hvornår de skal ud og dække og begynder st snyde i konkurrence, men kkke til træning, og derfor trænede hun altid (når delmomenterne sidder i skabet) hele øvelser, fordi hun mente man snød sig selv ved det andet.

ja det satte bare lidt tanker igang hos mig :)

pt er vi dog stadig ved at forstærke de enkelte elementer, og jeg vil helst have min hund har front mod mig når han dækker, så han klar til indkald :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en A-hund i klubben, som kigger efter de bagerste pinde.

Charlie ved nøjagtigt, at han skal ud forbi de bagerste pinde - og det er lige meget, hvor langt ud føreren så sætter pindene. Charlie vender lige kort hovedet til siden og tjekker om han er langt nok ude. Han tager heldigvis ikke farten af imens, så føreren ved, at når hovedet lige vender, så skal kommandoen falde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...