Hop til indhold

Alenehjemme - problem eller okay?


Hvalpen
 Share

Recommended Posts

Har en japansk spids hvalp, Nemo på 9 uger. Har trænet alene hjemme stort set fra dag et af. de første mange dage har jeg gået i gangen udeb at lukke døren, gået ud og lukket osv. I små skridt. Skal dig siges at jeg kunne have gjort det mere og i mindre steps, men det er som om min tålmodighed ikke er til det. Har hver gang sagt farvel smidt lækre godnidder eller kong og er bare kommet lige så stille ind. Sagt Hej, kælet engang og det var det. Nå men spørgsmålet er så: nogle gange piver han efter to min. Ca 5-10 sek. Så stopper det. Jeg har så været gået en lille tur og kommet tilbage. Der har han ikke pevet, men har været lige på den anden side af døren til entréen. Ved jo ikke om det er fordi han hører hoveddøren eller han har stået der hele tiden. I dag ville jeg tjekke det lidt bedre. Gik derfor ind i haven inden jeg gik ind. Der sad han i hvert fald ikke ved entredøren. Kom ind og ku ikke forstå han ikke kom. Gik lidt rundt og blev faktisk lidt nervøs. Men, så kom jeg ind og fandt lille nemo med søvndrukne øjne. Jubii. Så kan han da slappe af uden os. Det der bekymrer mig lidt er, at man jo siger at man har været væk for længe hvis hundene piver. Men hvad så når han efterfølgende går ind og ligger sig. Er det så okay, hvad synes i? Sorry for langt indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en japansk spids hvalp, Nemo på 9 uger. Har trænet alene hjemme stort set fra dag et af. de første mange dage har jeg gået i gangen udeb at lukke døren, gået ud og lukket osv. I små skridt. Skal dig siges at jeg kunne have gjort det mere og i mindre steps, men det er som om min tålmodighed ikke er til det. Har hver gang sagt farvel smidt lækre godnidder eller kong og er bare kommet lige så stille ind. Sagt Hej, kælet engang og det var det. Nå men spørgsmålet er så: nogle gange piver han efter to min. Ca 5-10 sek. Så stopper det. Jeg har så været gået en lille tur og kommet tilbage. Der har han ikke pevet, men har været lige på den anden side af døren til entréen. Ved jo ikke om det er fordi han hører hoveddøren eller han har stået der hele tiden. I dag ville jeg tjekke det lidt bedre. Gik derfor ind i haven inden jeg gik ind. Der sad han i hvert fald ikke ved entredøren. Kom ind og ku ikke forstå han ikke kom. Gik lidt rundt og blev faktisk lidt nervøs. Men, så kom jeg ind og fandt lille nemo med søvndrukne øjne. Jubii. Så kan han da slappe af uden os. Det der bekymrer mig lidt er, at man jo siger at man har været væk for længe hvis hundene piver. Men hvad så når han efterfølgende går ind og ligger sig. Er det så okay, hvad synes i? Sorry for langt indlæg.

 

Hej, og tillykke med din hvalp :vinken:

 

Du skriver din hvalp er 9 uger - jeg formoder du har fået ham hjem da han var 8 uger? Dvs. "de første mange dage" betyder du har trænet i en uge, så det er nok ikke realistisk at mene træningen er så langt at han bare kan efterlades. Hvis han kun piver kort tid for så at lægge sig ville jeg ikke lægge så meget i det. Men det tager tid at lære sådan en lille fyr at blive ladt alene, og det er ikke en god ide at gå for hurtigt frem.

Husk at der ikke er noget der hedder man ikke har tålmodighed når man lige har anskaffet sig en hundehvalp!

 

Held og lykke med træningen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. Man skal passe på med hvad man skriver her. Har masser af tålmodighed. Faktisk bruger jeg al hans vågne tid på ham. Det jeg mente var bare, at nogle mener man skal rejse sig mange, mange gange. Så skal man rejse sig og gå et par skridt, mange gange. Så skal man tage jakke på, så nøgle, så taske osv. Alle tingene mange mange gange. Og kun bygge en ting på for hver gang han ikke reagerer på sidstnævnte. Og ja tålmodighed er et dumt ord, måske for omstændige dækker det bedre. Men tak for svar, tænker heller ikke selv han er særligt nervøs og ked af det når han ligger sig og sover. Og ved også godt mange ikke mener de skal være alene så tidligt. Men har 4 måneder med ham før jeg skal arbejde. Men synes bare det er smart at starte med han er alene allerede nu når jeg skal ud med skrald osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også altid startet stort set fa dag 1 med alenehjemmetræningen. Og i starten er målet jo kun at f.eks. kunne gå ud med skrald, som du også skriver - eller bare at gå i bad! :lol:

 

De helt bitte små steps, med at kun rejse sig, gå til døren, ta' jakke på etc., er jo ikke nødvendige for alle hunde. Jeg har f.eks. ikke gjort det med nogen af mine, men er begyndt med at gå ud af rummet, derefter ud af rummet og lukke døren, og så meget gradvist øget tiden. I grove træk. Det har været nok for mine hunde, men for en anden hund kan det jo være for store skridt at ta'. Så der må man nok kigge på sin hund og se om det ser ud til at man går for hurtigt frem, eller om det ser ok ud.

 

Jeg ville nok ikke ta' det så tungt hvis hunden lige piver i meget kort tid, især ikke hvis den går og lægger sig bagefter. Men det kan måske være en idé at ikke hele tiden "gøre det sværere" her i starten. Altså at du ikke øger tiden hver eneste gang, men at hunden også får "nogle nemme" indimellem, hvor du går i kortere tid så den ikke når at begynde at pive. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...