Hop til indhold

Råd til træning af gå pænt/afslappet i snor


Bustertrold
 Share

Recommended Posts

Jeg søger råd til, hvordan jeg kan træne med Buster, at han går mere afslappet i snor, idet han ofte går ret stærkt/småtrækker, når vi går hjemad fra vores ture. Det er ikke sådan, at han er ved at hale mig omkuld, men snoren er spændt og vi ikke følges ad, og prøver jeg at øge tempoet en smule for at vi kan følges, så går han blot endnu stærkere.

 

Det handler ikke om, at han skal gå på plads, han må meget gerne gå foran an mig, stoppe op og snuse etc., han må bare gerne gå i mere afslappet tempo, så snoren ikke er totalt spændt ud og vi kan følges ad. Det skal siges, at vi trives bedst med at han går løs, men altså dels skal man jo have snor på til tider, dels skal han have snor på til og fra de områder, hvor han kan gå løs.

 

Jeg har både prøvet at stoppe helt op samt at vende om og gå lidt tilbage for at få ham til følge mig, At stoppe op synes jeg ikke virker, hvorimod at vende om virker lidt bedre, men kun i et kort stykke tid, hvorefter han stille og roligt skruer han op for tempoet. Han får selvfølgelig ros, når han går som skal.

 

Håber nogen kan komme med nogle råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg ikke, andet end at han ikke er den store gå tur-hund. Han kan nu også godt trække lidt, når vi skal nogle steder hen som er attraktive, altså folk vi skal besøge, dyrlæge, tog etc.

 

Altså han nyder jo at være ude, men han starter altid lidt sløvt, som en teenager, når vi så er kommet i gang, så snuser han en del, får løbet og leget og etc., men når vi så skal hjem igen og snoren skal på, så er det han har ret travlt og jeg skal altid lige minde ham om, at nu er han i snor, så han skal lige vente lidt på mig.

Redigeret af Bustertrold
Præcisering
Link til indlæg
Del på andre sites

Zeus og jeg har jo med stor succes brugt det at stå stille. Altså når snoren bliver stram stopper jeg simpelthen op og siger intet - står bare og kigger.

 

Zeus synes i starten det var så irreterende han pev og hev fremad, men mor blev jo bare stående.

 

Der skal meget tålmodighed til - og vi kom ikke langt på de mange første ture..... men efterhånden så lærte han at stram snor - mor stopper - jeg skal komme hen til mors venstre knæ og vi kan gå igen. Jeg forlanger ikke han skal gå plads - han må stort set gå hvor han vil - snoren skal bare være løs.

 

Og i dag (tror snart vi har "årsdag") - altså han i snart et år har gået pænt, han har selvfølgelig fået ros og en lille godbid når han kom hen og var rolig og vi rolig kunne gå frem ad - og han tilbyder mange gange selv at gå pænt og tage kontakt, han kigger mig lige op i hovedet med sine sorte øjne og spadserer så fint. Sommetider forlanger jeg også han går plads og det virker fint. Men som regel må han gå hvor han vil.

 

Selvfølgelig har jeg stadigvæk nogle opgaver, det er eksempelvis når vi går nye steder Zeus aldrig har været - så skal alt duftes til på to sek. Han er meget ivrig og vild med at trække frem ad.

Men så starter jeg bare igen med at stå bom stille, og der skal så kun en 3-5 gange til så er han klar over at han ikke får sin vilje og vi kan gå nogenlunde pænt :-)

 

Jeg er vild glad for, jeg fik det gjort og det betyder - det tror jeg faktisk selv på - at det ligger på rygraden af ham i dag - ingen træk efter løbske tæver eller noget - det er så fedt og jeg er mega stolt over jeg fik ham det lært :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar (kan ikke like) fra tlf. Hmm, det er nok en blanding af lige at få lidt ro på/kontaktøvelser når han får snor på igen.

 

Det er jo ikke sådan at han er fuldstændig uopmærksom på mig, han har bare lige lovlig travl - på udturen skal der snuses, tisses etc og det foregår i ro og mag, men hjemturen der skal vi altså bare hjem - vi er jo færdige :-). Jeg kan selvfølgelig ikke tvinge ham til at snuse mere, men det m at vente lidt på mig ved at gøre som I har foreslået vil jeg prøve - og så selvfølgelig være mere vedholdende.

 

Og så tror jeg egentlig at vi begge synes den snor er lidt irriterende :$, nu hvor vi lige har gået og hygget i eget tempo, men hver især på skift venter på hinanden - vi lyder vist som et gammelt ægtepar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Zeus og jeg har jo med stor succes brugt det at stå stille. Altså når snoren bliver stram stopper jeg simpelthen op og siger intet - står bare og kigger.

 

Zeus synes i starten det var så irreterende han pev og hev fremad, men mor blev jo bare stående.

 

Der skal meget tålmodighed til - og vi kom ikke langt på de mange første ture..... men efterhånden så lærte han at stram snor - mor stopper - jeg skal komme hen til mors venstre knæ og vi kan gå igen. Jeg forlanger ikke han skal gå plads - han må stort set gå hvor han vil - snoren skal bare være løs.

 

Og i dag (tror snart vi har "årsdag") - altså han i snart et år har gået pænt, han har selvfølgelig fået ros og en lille godbid når han kom hen og var rolig og vi rolig kunne gå frem ad - og han tilbyder mange gange selv at gå pænt og tage kontakt, han kigger mig lige op i hovedet med sine sorte øjne og spadserer så fint. Sommetider forlanger jeg også han går plads og det virker fint. Men som regel må han gå hvor han vil.

 

Selvfølgelig har jeg stadigvæk nogle opgaver, det er eksempelvis når vi går nye steder Zeus aldrig har været - så skal alt duftes til på to sek. Han er meget ivrig og vild med at trække frem ad.

Men så starter jeg bare igen med at stå bom stille, og der skal så kun en 3-5 gange til så er han klar over at han ikke får sin vilje og vi kan gå nogenlunde pænt :-)

 

Jeg er vild glad for, jeg fik det gjort og det betyder - det tror jeg faktisk selv på - at det ligger på rygraden af ham i dag - ingen træk efter løbske tæver eller noget - det er så fedt og jeg er mega stolt over jeg fik ham det lært :oops:

 

Jeg har prøvet det samme med FT Spaniels uden det store held - i indlæringen. Jeg har mere held med at være uforudsigelig - altså skifte retning hele tiden. De går fint så længe jeg gør det, men i samme øjeblik, jeg igen tager retning imod bestemmelsesstedet vil de bare fremad. Jeg kan sagtens kommandere dem "gå pænt", men så falder begejstringen/halen også.

 

Sjovt nok elsker de at gå så langt som muligt alligevel. Det ser man tydeligt, når vi skal vælge den lange vej eller den korte vej hjem. Hundene bliver altid glade, når den lange vej vælges også selv om der kommanderes "Gå pænt" og halen falder - pokker om jeg forstår - at de ikke forstår, at det var noget behageligere, hvis de bare kunne gå afslappet og i passende tempo. Det er bare som om det tempo er "dræbende" for en rask FT Spaniel. Den ville aldrig bevæge sig i det tempo, hvis den selv bestemte, men løbe fra sted til sted. Glæder mig til Maggie kan og må løbe ved cyklen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er heller ingen problemer m at få Buster til at gå plads, det er blot den mere afslappede del i snoren som driller. Og så vil Jeg lige tilføje, at Buster er meget opsat på, at gå den lige vej hjem uden svinkeærinder :-).

 

Men ja, de kære hunde er ikke altid let at blive kloge på - men det er vi nok heller ikke ;-).

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det er de ikke...

Jackie nægter næsten at gå ud af døren når det regner.... men når vi så er ude i regnen ser hun ud som om det er herlig sjov :hmm:og vil ikke hjem

på den anden side fatter hun nok ikke hvorfor jeg bevæger mig rundt der hjemme.... når det ikke har med mad eller tur at gøre.... :blink:

 

 

 

tænker går i den samme strækning ud og hjem fra løbe fri stedet? det kunne jo også betyde noget for så har i lige været der.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en kort update på dagens gåtur, som faktisk gik ganske godt - måske fordi jeg havde ekstra fokus på Buster og vores kontakt. Prøvede først at stoppe helt op, men som tidligere erfaret synes jeg ikke det virker særlig godt, hvorimod det virker bedre at vende om og tage et par skridt og så gå videre - her fik han så en godbid og hver gang han kiggede på mig fik en han godbid. Det betød selvfølgelig at han ventede, men dog også at han var meget fokuseret på godbidderne og jo faktisk endte med at gå på plads, da han ellers ikke få godbidderne og det er jo egentlig ikke det jeg ønsker, men til en begyndelse er det måske meget godt :hmm:. Problemet er lidt, at jeg, i hvert fald lige nu, faktisk skal have hånden i lommen hele tiden, da han ellers hurtigt mistede interessen og igen satte farten op, men han var klart mere opmærksom på mig og turen hjem var mere behagelig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt muligt Bustertrold, alt der har interesse for Buster og som kan belønnes.

 

Det kan være noget han i forvejen kan eller lidt ny indlæring. Det er egentligt ligegyldigt, men hvis du i en periode laver småting med ham for hvert 5 - 10 skridt du går lærer han hurtigt at turen hjemad også er "tur".

 

Zig zag ml. dine ben

Øjenkontaktøvelse

"Hvad vil du gøre for en godbid"

Balance på bagparten ("sidde smukt")

Pote

Gå bagom og på plads

Følge dig imens du går baglæns, front mod front

Finde en godbid

Kysse

Et par skridt lineføring

Op på en sten eller andet

Listen er uendelig, du kan bruge det han kan i forvejen

 

Hvis du i en periode giver ham aktivitet faste steder på ruterne vil han hurtigt se disse steder som "stationer" som betyder aktivitet og ligger stationerne tæt nok, vil han ikke få mulighed for at gå for stærkt.

Har du billedet af det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt muligt Bustertrold, alt der har interesse for Buster og som kan belønnes.

 

Det kan være noget han i forvejen kan eller lidt ny indlæring. Det er egentligt ligegyldigt, men hvis du i en periode laver småting med ham for hvert 5 - 10 skridt du går lærer han hurtigt at turen hjemad også er "tur".

 

Zig zag ml. dine ben

Øjenkontaktøvelse

"Hvad vil du gøre for en godbid"

Balance på bagparten ("sidde smukt")

Pote

Gå bagom og på plads

Følge dig imens du går baglæns, front mod front

Finde en godbid

Kysse

Et par skridt lineføring

Op på en sten eller andet

Listen er uendelig, du kan bruge det han kan i forvejen

 

Hvis du i en periode giver ham aktivitet faste steder på ruterne vil han hurtigt se disse steder som "stationer" som betyder aktivitet og ligger stationerne tæt nok, vil han ikke få mulighed for at gå for stærkt.

Har du billedet af det?

 

Tak for tipsene og har et helt fint billede :-D. Gør faktisk flere af tingene, men nok ikke så systematisk som du foreslår, det lyder som en rigtig god ide med stationer :5up:.

 

I dag (og i går) havde jeg meget fokus på øjenkontakt, lidt lineføring og gå bagom og på plads og der var jo super kontakt, gik jo også på plads af sig selv for at få en godbid - hvilket han selvfølgelig fik :lun:. Tænker dog at det er vigtigt ved især lineføring og bagom plads, at jeg er på forkant/bruger stationer frem for, at de bliver brugt lidt "irettesættende", som jeg nok har gjort det på vores ture hjem - hvilket faktisk aldrig er tilfældet når vi laver "pligtplads" ved møder med forbipasserende i parken, hvor han går løs. Utroligt så blind man kan blive for egne fejl, eller hvad man skal sige. Endnu en gang tusind tak for tips :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for tipsene og har et helt fint billede :-D. Gør faktisk flere af tingene, men nok ikke så systematisk som du foreslår, det lyder som en rigtig god ide med stationer :5up:.

 

I dag (og i går) havde jeg meget fokus på øjenkontakt, lidt lineføring og gå bagom og på plads og der var jo super kontakt, gik jo også på plads af sig selv for at få en godbid - hvilket han selvfølgelig fik :lun:. Tænker dog at det er vigtigt ved især lineføring og bagom plads, at jeg er på forkant/bruger stationer frem for, at de bliver brugt lidt "irettesættende", som jeg nok har gjort det på vores ture hjem - hvilket faktisk aldrig er tilfældet når vi laver "pligtplads" ved møder med forbipasserende i parken, hvor han går løs. Utroligt så blind man kan blive for egne fejl, eller hvad man skal sige. Endnu en gang tusind tak for tips :-D.

 

Velbekomme og rigtig god tur :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Velbekomme og rigtig god tur :-D

 

Tak :-D

 

Og vil blot tilføje, at jeg nu har praktiseret det dagligt - både på ud- og hjemturen - og det fungerer rigtig godt. Vores kontakt er blevet endnu bedre og det er blevet meget hyggeligere at gå i snor. Nu skal jeg blot have fundet et passende antal stationer og hvad vi skal lave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...