Hop til indhold

Den fælles HTM (dogdancing) tråd 2015/2016


sonja77
 Share

Recommended Posts

Og så et lille jubiii... Ja, der er jo nok mest for hundenes skyld. Meget tyder på at jeg kan se frem til to dage hvor jeg er færdig med at undervise klokken 14 og en hvor jeg er færdig kl. 13:15. Og det betyder at jeg kan være hjemme fra arbejde halv fire to dag og omkring klokken tre en dag :banan: nej hvor skal der trænes og gås gode ture i skoven...

 

Har ikke meget med det her at gøre, men det er betyder bare så meget at fåtid til at kunne arbejde med dem....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Vi har været afsted til årets første konkurrence. Calle gider jeg ikke skrive så meget om, for han har slet ikke hovedet til konkurrencer. Han burde dog have en særlig præmie for at uddele kys til to af dommerne... Vi har lige siden bare koncentreret os om at være til stede når der er andre, og så træne og vedligeholde når vi er alene. Planen er så at han skal ind og være i konkurrencemiljøet når Cassi alligevel er afsted.

 

jeg fik prøvet mit nye program af med Cassi, og selvom der er rigtig meget der skal arbejdes med, så gik det egentlig OK. Der er ingen tvivl om at hun helt sikkert er bedst når jeg har 200% styr på hvad vi skal.

 

Jeg har besluttet mig for at vi til marts springer ud i HTM1 også. Det giver mulighed for at få finpudset det Heelwork, og hun virker som en der synes det er meget sjovt. Det får nok ikke første prioritet, men mon ikke vi kan slippe afsted med at bestå. Programmet er på plads, og det er musikken også. Nu skal de næste to weekender med agilitykonkurrencer lige overståes og så skal vi for alvor træne.

 

og så en side bemærkning... Cassi og jeg blev inviteret med til VM. Det kunne have været så fed en oplevelse, men en tur i fly vil jeg alligevel ikke byde min prinsesse. Et kombineret med at jeg slet ikke ved hvad jeg skal arbejdsmæssigt i den periode(jeg kan risikerer at skulle ud som censor, og jeg skal minimum have to klasser op til prøve, der til kommer at jeg også er skemalægger osv. Osv.), nej det går slet ikke. Så vi satser på at kunne få lov til at komme med til noget senere på året.

 

Sidste weekend var vi så to der havde booket hallen i Ringsted og fik træner igennem. Og nøj hvor var det fedt at have en man kunne vende ideer med... Nu er der så bare lige nogle tricks der skal på plads...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lemon og jeg arbejder henimod vores første FS3-program. Der går dog nok noget tid, før vi er klar til at stille op. Jeg fik først koreograferet programmet i juleferien, og der er en del nye tricks+ nye variationer af tricks, som vi først er gået i gang med at træne fra januar. Jeg vil gerne have, at hun er helt sikker i de nye ting, før vi begynder at sætte dem sammen til program, så hvornår vi bliver klar, afhænger helt af, hvornår jeg synes, at hun er sikker nok. Det går super godt med træningen af de nye ting, men derfra og til at de kan sættes ind i et program, synes jeg, at der er et stykke vej. :-)

 

Til konkurrencen i Ringsted havde jeg meldt hende til en FP1, bare så hun skulle mere end kun i træningsklassen (og hun kunne jo alle øvelserne i forvejen). Hun gjorde det så godt, min søde pige, og bestod med et snit på 4,9. :lun: Den eneste øvelse, hun ikke fik 5 i, var heelwork, da nogen vist var kommet til at sætte fjedre under hendes forpoter. :lol: Hun holdt dog sin position hele vejen igennem, stilen var bare temmelig hoppende, så det blev til 4,5 i den øvelse. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lemon og jeg arbejder henimod vores første FS3-program. Der går dog nok noget tid, før vi er klar til at stille op. Jeg fik først koreograferet programmet i juleferien, og der er en del nye tricks+ nye variationer af tricks, som vi først er gået i gang med at træne fra januar. Jeg vil gerne have, at hun er helt sikker i de nye ting, før vi begynder at sætte dem sammen til program, så hvornår vi bliver klar, afhænger helt af, hvornår jeg synes, at hun er sikker nok. Det går super godt med træningen af de nye ting, men derfra og til at de kan sættes ind i et program, synes jeg, at der er et stykke vej. :-)

 

Til konkurrencen i Ringsted havde jeg meldt hende til en FP1, bare så hun skulle mere end kun i træningsklassen (og hun kunne jo alle øvelserne i forvejen). Hun gjorde det så godt, min søde pige, og bestod med et snit på 4,9. :lun: Den eneste øvelse, hun ikke fik 5 i, var heelwork, da nogen vist var kommet til at sætte fjedre under hendes forpoter. :lol: Hun holdt dog sin position hele vejen igennem, stilen var bare temmelig hoppende, så det blev til 4,5 i den øvelse. :mrgreen:

 

 

Vi glæder os meget til at se dig og Lemon i klasse 3 :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak - glæder mig også selv. ;-) Synes altid det tager så lang tid st få et klasse 3-program til at sidde, og Lemon er så ung, så jeg vil ikke presse hende for meget.

 

Hvornår ser vi dig og Soko i jeres linedance-program? :-)

 

At det tager lang tid at lave et klasse 3 program har jeg MEGET stor forståelse for :oops:

 

Jeg havde håbet at vi kunne lave vores country-show i Hangar 17 den 2/4, men synes hele tiden der dukker et eller andet op, som gør at jeg ikke kan træne eller at det bliver svært at lave noget med damen.

Så var der sygdom og nu er det rotter, der er undskyldningen.

 

Vi er stadig der hvor vi træner øvelser, så det er nok lidt usikkert om vi når det til den 2. april.

Overvejer dog at komme med det jeg har, bare for at komme i gang igen med hende.

Uanset hvad tør jeg godt love, at du får linedance at se i år!

 

Nanna har gået til fysioterapi her hen over vinteren og det har været sindsygt godt for hende, hun kan gå lige nu og ligner næsten sig selv som hun så ud før ulykken. Så hende er jeg begyndt at træne lidt HTM med igen....det kunne da være, at hun kunne rykke i klasse 2 inden hun fylder 13 :lun:

 

Simba træner jeg ikke noget program med lige nu, han laver primært lydighed. Men jeg træner tricks med ham og planen er, at han stiller op i løbet af året i FS.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi har jo været så skide smart at få lavet noget rod med den ene klo og har været holdt i ro i små ti dage, g idag fik hun lov til at komme med ud at arbejde. Oven i det hele er hun pokkers humørsyg fordi hun er røget ind i en falsk drægtighed IGEN... Det går mest ud over Calle som ikke helt ved hvilket ben han skal stå på, og generelt går en kæmpe bue udenom hende, for han ved aldrig hvornår hun er i godt legehumør eller hvornår hun er pissesur. Det er vist ved at være værd at overveje en neutralisation, for synes godt nok det er slemt denne gang.

 

Hun var dog super glad da hu ENDELIG kom med ud. Mit held ville så at der kom hele tre styks små piger hen og ville se på den meget dygtige hund jeg har. Cassi hader virkelig børn. Hun bryder sig generelt ikke om så mange andre end lige mig, og det er ekstremt galt med børn fordi hun blev trådt på halen af et lille barn. Hun skulle lige være sikker på at de holdte god afstand(det var heldigvis nogle rigtig søde pige, som pænt holdte afstand, da jeg fortalte dem at Cassi var lidt bange for dem), men så var hun heldigvis bare på og så havde vi jo alletiders forstyrrelse at arbejde med. Jeg fik endda pigerne til at klappe hvis de syntes hun lavede noget flot, så det også kom lidt lyd på.

 

Bagefter fik pigerne så lov til at hilse på Calle og så blev der ellers delt massere af kys ud til dem. Desværre kan han ikke helt finde ud af at være i ro, så man skal lige have godt fat i hans halsbånd så pigerne ikke blevvæltet. De syntes så a han var dygtig fordi han kunne lave dæk-stå(jaja, han kunne jo lige så godt lave lidt med forstyrrelser).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Har haft den fedest omgang træning med Cassi. Tænk sig, lige pludselig kan hun lave store cirkler om mig og rekvisit på kommando og uden jeg hjælper hende med mit kropssprog. Og der kommer bare knald på prinsessen. Det med at løbe tænder hende gevaldigt, og inden hun skal cirkle om genstand, så skal hun lave en slalom-rundt om føre-kombination, og da det gik op for hende at hun skulle ud at løbe, så kom der godt nok fart på. Og i tirsdags besluttede hun sig for at hun da godt kan lave en walkon foran mig...

 

Det er lidt sjovt med vores program, lige nu er der en masse små detaljer jeg gerne vil have på plads, men det må komme efter næste uge, hvor vi skal op i FS3 hele tre gange...

Link til indlæg
Del på andre sites

I mandags skete der så det som jeg ellers havde svoret aldrig ville ske. Cassi og jeg debuterede i HTM1, og min lille prinsesse var så skøn. Hun var lidt ukoncentreret af og til, men taget i betragtning af at vi(eller nok mest mig) hader det der og vi kun lige har taget os sammen i en lille måned. Vi har fundet ud af at det faktisk er ret sjovt :blink: Der skal arbejde videre med programmet, tror vi korter det lidt ned og så skal vi have bedre styr på positionerne. Vi var megatæt på at bestå det første program, da vi fik 7,4 i snit på udførslen og over 7,5 i både sværhedsgrad og fortolkning. Det eneste der var lidt spøjst var at en dommer roste starten, mens en anden ikke gjorde...

 

FS3 gik som det nu engang gjorde og jeg havde ikke rigtig forventet andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen af jer, der har links til gode FS1 programmer? Synes det er lidt svært at finde noget rigtig godt på youtube.

 

Altså, jeg synes jo, at Lemons FS1-program var godt ;-)

 

 

Her er lidt forskellige andre FS1-programmer, der alle er bestået og imo alle er rigtig fine klasse 1-programmer (jeg laver et indlæg til, da jeg maks må lægge fem videoer ind pr. indlæg).

 

Der er plads til fejl i klasse 1, man behøver ikke at have øvelser med at høj sværhedsgrad, og håndtegn er ok. Naturligvis giver det højere point med programmer, hvor der ikke er nævneværdige kiks i udførelsen, hvor øvelserne udføres uden håndtegn, og hvor der er sværere øvelser med - men mindre kan altså også gøre det for at få et bestået program.

 

 

 

[video=youtube;l-JZRpWEiYM]

 

Link til indlæg
Del på andre sites

TUSIND tak for link Sonja! Jeg skal flyve til Stockholm i dag, så nu vil jeg lige have tilpasset programmet - kan ligeså godt bruge tiden. Jeg er gået i gang med tricks, mange af dem kan hun heldigvis i forvejen. Min udfordringer er lidt hvordan jeg får diverse spring ind i programmet, så det ser flydende ud. Når nu hun er topsej til spring, så er det næsten fjollet ikke at bruge det. Vil gerne have et over hovedet, et par "bounce" og så lidt mindre spring over stok.

Og hey forresten, speaking of stok - hvor finder man en?

Link til indlæg
Del på andre sites

TUSIND tak for link Sonja! Jeg skal flyve til Stockholm i dag, så nu vil jeg lige have tilpasset programmet - kan ligeså godt bruge tiden. Jeg er gået i gang med tricks, mange af dem kan hun heldigvis i forvejen. Min udfordringer er lidt hvordan jeg får diverse spring ind i programmet, så det ser flydende ud. Når nu hun er topsej til spring, så er det næsten fjollet ikke at bruge det. Vil gerne have et over hovedet, et par "bounce" og så lidt mindre spring over stok.

Og hey forresten, speaking of stok - hvor finder man en?

 

Hvad er det, du synes der er udfordrende ved at få springene ind? Optakten til springene, hvad hun skal bagefter eller?

 

Stok: Man kan sikkert købe en stok i en kostumebutik eller en velassorteret genbrugsbutik. Min er hjemmelavet (dog ikke af mig, jeg har folk til at hjælpe med kostumer og rekvisitter ;-)), det er vist sådan en afskåret rundstok, som man kan købe i forskellige størrelser i f.eks. Silvan, hvor der er sat en udskåret knop på, og så er den malet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min stok er købt en kirkens korshær og var en fin en(den er desværre gået i stykker).

 

*******

 

Calle bestod sin FP3 i går. Det var godt nok kun lige til øllet med 3,1 men hvad gør det. Bestået er bestået. Og han fik rent faktisk to femtaller. Det var egentlig lidt synd for ham, for jeg kom til at træde på hans hale da vi skulle gå vores Heelwork. Han er en hund der går meget lavt bagtil og når han går baglæns dykker han lidt mere ned og med den lange hale han har kunne det bare ikke undgås. Han blev meget ked af det, men var frygtelig artig bagefter. Nu er målet at vi en gang efter sommerferien skal op i titelprøven.

 

Cassi var tæt på at bestå fs3 i første konkurrence, og jeg vidste at det nok gået kunne lade sig gøre bestå den anden, men jeg fik kommentarer på den måde hun behandler den ene rekvisit, så lidt i pulsivt prøvede vi med noget nyt, som vi trænede i opvarmningen og sådan en lille ændring kan give voldsomme problemer senere i programmet. Vi fik højere point for sværhedsgraden, da vi i højere grad varierede vores program, mens vores udførelse blev knap så god. Nu er der en lille måned til næste konkurrence og så må vi arbejde på det indtil da. Har fået en masse nye inputs i denne uge, så der er rigeligt at tage fat på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min stok er købt en kirkens korshær og var en fin en(den er desværre gået i stykker).

 

*******

 

Calle bestod sin FP3 i går. Det var godt nok kun lige til øllet med 3,1 men hvad gør det. Bestået er bestået. Og han fik rent faktisk to femtaller. Det var egentlig lidt synd for ham, for jeg kom til at træde på hans hale da vi skulle gå vores Heelwork. Han er en hund der går meget lavt bagtil og når han går baglæns dykker han lidt mere ned og med den lange hale han har kunne det bare ikke undgås. Han blev meget ked af det, men var frygtelig artig bagefter. Nu er målet at vi en gang efter sommerferien skal op i titelprøven.

 

Cassi var tæt på at bestå fs3 i første konkurrence, og jeg vidste at det nok gået kunne lade sig gøre bestå den anden, men jeg fik kommentarer på den måde hun behandler den ene rekvisit, så lidt i pulsivt prøvede vi med noget nyt, som vi trænede i opvarmningen og sådan en lille ændring kan give voldsomme problemer senere i programmet. Vi fik højere point for sværhedsgraden, da vi i højere grad varierede vores program, mens vores udførelse blev knap så god. Nu er der en lille måned til næste konkurrence og så må vi arbejde på det indtil da. Har fået en masse nye inputs i denne uge, så der er rigeligt at tage fat på.

 

Tillykke med Calles FP3 (og Cassis titelprøve - havde hun den i forvejen)? :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det, du synes der er udfordrende ved at få springene ind? Optakten til springene, hvad hun skal bagefter eller?

 

Stok: Man kan sikkert købe en stok i en kostumebutik eller en velassorteret genbrugsbutik. Min er hjemmelavet (dog ikke af mig, jeg har folk til at hjælpe med kostumer og rekvisitter ;-)), det er vist sådan en afskåret rundstok, som man kan købe i forskellige størrelser i f.eks. Silvan, hvor der er sat en udskåret knop på, og så er den malet.

 

Ja præcis! At lave en glidende optakt og komme videre bagefter!

God idé med rundstok til stok - jeg må være kreativ!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med Calles FP3 (og Cassis titelprøve - havde hun den i forvejen)? :klap:

yeps, vi havde den i forvejen og jeg ville gerne have x'et på, men så skulle Cassi nok have haft en anden fører med *gg* Jeg kunne jo starte med at hente den rigtige hund i første omgang og så tage hendes rekvisitter med. Glemte at lave tricks mellem de to spring, hun blev forvirret over den ændrede rekvisit og i vores htm-del blev jeg sp glad for at hun gik så fint at jeg fik sagt dygtig og smut sagde det og hun løb ud for at finde noget at spise.

 

Nå det er sagt, så er det den sjoveste prøve jeg har været til med hende. Vi må få vores X en anden gang. Nu skal vi have ordentlig styr på vires FS3.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja præcis! At lave en glidende optakt og komme videre bagefter!

 

Det handler ofte om at tænke på hundens naturlige bevægelsesretning både før og efter springet. Det kan ofte være en fordel, at hunden er på afstand af en før springet, så den får lidt naturlig fart/afsæt, når den løber ind mod ind, eller at man f.eks. småløber baglæns, mens hunden løber med en i front, så den sådan set bare forsætte bevægelsen i samme retning, når den skal sætte af.

 

Hvis den skal sætte af fra stedet, kan man lægge et trick ind lige før i samme bevægelsesretning for at få det til at se flydende ud - f.eks. en twist efterfulgt af et bounce, hvor begge begge "drejninger" er i samme retning.

 

Det samme gælder, når hunden lander efter springet - det kan være en fordel at lade den fortsætte sin bevægelsesretning efter landingen direkte ind i en ny øvelse (f.eks. twist, gennem eller rundt om førers ben eller cirkel rundt om fører).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler ofte om at tænke på hundens naturlige bevægelsesretning både før og efter springet. Det kan ofte være en fordel, at hunden er på afstand af en før springet, så den får lidt naturlig fart/afsæt, når den løber ind mod ind, eller at man f.eks. småløber baglæns, mens hunden løber med en i front, så den sådan set bare forsætte bevægelsen i samme retning, når den skal sætte af.

 

Hvis den skal sætte af fra stedet, kan man lægge et trick ind lige før i samme bevægelsesretning for at få det til at se flydende ud - f.eks. en twist efterfulgt af et bounce, hvor begge begge "drejninger" er i samme retning.

 

Det samme gælder, når hunden lander efter springet - det kan være en fordel at lade den fortsætte sin bevægelsesretning efter landingen direkte ind i en ny øvelse (f.eks. twist, gennem eller rundt om førers ben eller cirkel rundt om fører).

 

Smart - super gode tips. Tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm..... Hvor hurtigt kan man sammensætte et FS program til en hund der er meget træningsvant og hurtigt opfattende?! :engel:

 

Det tror jeg ikke umiddelbart man kan give et enkelt svar på, for det afhænger af mange ting. Hvad kan hunden? Hvor stærk er den til længere kæder? Og nok allermest vigtigt, hvor god er man selv til at se hvad der giver mening og sammensætte en række tricks som fortæller en god historie.

Og så afhænger det vel også af ambitioner og niveauet man arbejder på. Jeg brugte en del tid på at få mit første program på plads. Fra Cassi rykkede op i FS2 og til vi startede første gang i FS2 gik der under to måneder og programmet var rigtig fint. Nu hvor vi knokler med vores første rigtige kl. 3(det vi havde med i Finland var blot vores FS2 i forlænget version) og damm det tager lang tid at få det på plads.

Er så glad for at jeg har fundet en at træne med en gang imellem. Det giver så meget at have en at sparre med.

 

*********************

 

Cassi og jeg er gået i gang med nyindlæring af nogle tricks. Det er omkring et år siden vi arbejdede med indlæring af helt nye ting, så det synes vi begge er rigtig sjovt. Ikke nok med det, så fik vi trænet det med lidt forstyrrelse i dag, da hun var hjælpetræner på mit familiehundehold(jeg bruger hende tit til at vise hvordan ting kan komme til at se ud og til at demonstrere indlæring, og hun er super god til at være ikke alt for dygtig). Nu skal vi lige have de nye ting ind i vores program, og så har jeg en lille drøm om at hun skal lære at holde en skurre børste i munden og skurre gulv med den. Mon ikke hun kunne lære det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...