Hop til indhold

DcH konkurrence og træningstråden 2015 og 2016


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Maggie har sjældent brug for overspringshandlinger i arbejdsøvelserne. De er klart hendes favoritter.

 

Til gengæld tisser hun stort set altid på vej tilbage til bilen efter spor.

Men når vi har fået vores tilbagemelding, burde det vel ikke trække, hvis hun skulle finde på at tisse, inden vi er kommet væk fra marken????

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtig nok tissen og skiden i øvelsen - eller på vej hen til øvelsen efter man er gået igennem "porten".

 

Jeg har (desværre) prøvet det et par gange - bl.a. har Maggie præsteret at sætte sig ned og skide midt i en lineføring ....

Vi havde et stort problem med overspringshandlinger en overgang

 

Nanna har sat sig midt på en agility-bane. Så lærte jeg at være sikker på at lufte inden enhver konkurrence :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nanna har sat sig midt på en agility-bane. Så lærte jeg at være sikker på at lufte inden enhver konkurrence :mrgreen:

 

Maggie var skam luftet af den aften, men det var klart en oversprings-/nervøs handling handling fra hendes side.

Normalt foregår det nemlig ved at rejse 6-7 gange rundt om sig selv for at sætte sig. Her sakkede hun bare bagud og lagde verdens mindste klat.

 

Men må da indrømme, at jeg lægger en ekstra tis-tis kommando ind næsten lige inden vi går ind til dommerholdet.

 

-----

 

Vi arbejder for fulde gardiner på at blive klar til vores første officielle B-konkurrence den 6. marts.

 

Jeg er p.t. i gang med et mentaltræningsforløb hos MindDog og en af de ting, som virkelig virker for mig er det at lave træningsplaner og målskemaer - og så være meget konkret i hvad jeg vil opnå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Maggie har sjældent brug for overspringshandlinger i arbejdsøvelserne. De er klart hendes favoritter.

 

Til gengæld tisser hun stort set altid på vej tilbage til bilen efter spor.

Men når vi har fået vores tilbagemelding, burde det vel ikke trække, hvis hun skulle finde på at tisse, inden vi er kommet væk fra marken????

 

næææ... tror bestemt ikke det trækker Dorte - I er jo færdige og så længe I ikke går ind over de andres spor kan jeg ikke se noget I vejen for det :-)

Man "lufter" jo også hund på vej ned til sporet og der går man jo oftes også på marken - har ALDRIG hørt om nogen der er blevet trukket for det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

næææ... tror bestemt ikke det trækker Dorte - I er jo færdige og så længe I ikke går ind over de andres spor kan jeg ikke se noget I vejen for det :-)

Man "lufter" jo også hund på vej ned til sporet og der går man jo oftes også på marken - har ALDRIG hørt om nogen der er blevet trukket for det :-)

 

Super - så vil jeg ikke forsøge at vænne hende af med det.

Det er sådan lidt en "pyyha det var svært"-reaktion fra hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Maggie har sjældent brug for overspringshandlinger i arbejdsøvelserne. De er klart hendes favoritter.

 

Til gengæld tisser hun stort set altid på vej tilbage til bilen efter spor.

Men når vi har fået vores tilbagemelding, burde det vel ikke trække, hvis hun skulle finde på at tisse, inden vi er kommet væk fra marken????

 

Kan kun tale ud fra hvad vi gør ved vores konkurrencer og hvad jeg har set ved dem jeg har været med til som tilskuer i A og B. Det er sådan at man til og fra sporet ikke kommer i nærheden af et spor der ikke er gået(jo det man selv skal gå). Det er der flere praktiske grunde til, men det betyder at hvis din hund tisser på vej til eller fra spor gør det jo ingen skade. Så kan slet ikke se hvorfor der skulle trækkes noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

næææ... tror bestemt ikke det trækker Dorte - I er jo færdige og så længe I ikke går ind over de andres spor kan jeg ikke se noget I vejen for det :-)

Man "lufter" jo også hund på vej ned til sporet og der går man jo oftes også på marken - har ALDRIG hørt om nogen der er blevet trukket for det :-)

 

Det tror jeg ikke, du kan max få en advarsel.

Modsat så kan det vel trænes væk? Noget gå pænt ud af marken, beløn med noget mega godt som trækker mere end at tisse på vejen, og så fri til at tisse når man er kommet af marken? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi var 11 måneder gammel da hun stilte i sin første C klasse. Normalt ville jeg slet ikke starte indlæring af springet før de er et år, og hun havde også kun trænet det en gang da vi tog afsted. Min far skulle op i a samme dag og der var kun otte chunde meldt til, så vi blev enige om at det ville være god træning. Hun var lige fyldt et år da hun fik sin oprykning til B.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor langtid vil i sådan ca mene det tager at lære en hund et c-program?

 

Ja, ja, jeg ved godt det er meget forskellige, fra hund til hund og fra træner til træner, men hvor lang tid tog det for jer?

 

Med Maggie var DCH-programmet ikke målet fra start af, så vi startede ikke træningen fra hvalp med konkurrenceprogrammet i hovedet.

 

Hun startede på C-konkurrenceholdet i klubben ved påsketid og var ude til sin første konkurrence sidst på året.

Året efter gav vi den så rigtig gas i C-klassen og rykkede op.

 

Sidste år trænede vi så "kun" og bliver forhåbentlig klar til B-klassen i år.

Hun er i hvert fald tilmeldt konkurrencer i år - første gang 6. marts

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor langtid vil i sådan ca mene det tager at lære en hund et c-program?

 

Ja, ja, jeg ved godt det er meget forskellige, fra hund til hund og fra træner til træner, men hvor lang tid tog det for jer?

 

Darko var 3 inden han var klar til at begå sig på fremmede baner.

da jeg startede på hvalpehold med ham var det ikke med lydighed for øje det kom først til senere, og jeg havde aldrig trænet hund før! Med ham har øvelserne ikke været den største udfordring, det har været "kampen" om opmærksomheden/koncentrationen. Han er nok bare mest en hund der gider gå en tur, tjekke kaninerne i stalden og ellers dase på sofaen!

 

så det kommer jo virkelig an på så mange ting! Min B træner fik en ny hund et par måneder ældre end min, hun stod til første B prøve og udtagelse til DM det år han blev 1. (Han var født B-hund)

 

så det væreste du kan gøre er at sammenligne!

det kommer også an på hvad hunden har flair for. Ligger øvelserne naturligt for hunden (specielt de store øvelser), eller er det hård træning for at indlæge dem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fåk, det var hurtigt! Hvorfor skal det gå så stærkt?

 

Det er lidt min kæphest, det der at det går alt for stærkt indimellem.

Det bør ikke være et mål i sig selv, at "iiih min hund blev A-hund inden den var xx måneder".

 

Man ser så tit, at de hunde ikke holder i længden. Når de er 5-7 år, så er de færdige. Enten så har kroppen sagt stod eller også er de gået i stå fordi de har været overtrænede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Darko var 3 inden han var klar til at begå sig på fremmede baner.

da jeg startede på hvalpehold med ham var det ikke med lydighed for øje det kom først til senere, og jeg havde aldrig trænet hund før! Med ham har øvelserne ikke været den største udfordring, det har været "kampen" om opmærksomheden/koncentrationen. Han er nok bare mest en hund der gider gå en tur, tjekke kaninerne i stalden og ellers dase på sofaen!

 

så det kommer jo virkelig an på så mange ting! Min B træner fik en ny hund et par måneder ældre end min, hun stod til første B prøve og udtagelse til DM det år han blev 1. (Han var født B-hund)

 

så det væreste du kan gøre er at sammenligne!

det kommer også an på hvad hunden har flair for. Ligger øvelserne naturligt for hunden (specielt de store øvelser), eller er det hård træning for at indlæge dem!

 

Jeg sammenligner ikke på 'den måde', vi er jo knapt startet endnu, men jeg vil gerne gå til konkurrencer og jeg synes det går lidt (meget!) langsomt fremad på mit hold.

Det er et begynder-c hold og jeg er vist den eneste på holdet der vil andet end at have en hund der kommer når jeg kalder og sitter når jeg beder den om det.

Først efter 12 træningsgange og bestået prøve skal vi begynde på apport, søg og runderingstræning. Jeg smugtræner lidt herhjemme :genert:

 

Overvejer om det er mig der er for utålmodig, men det har jeg meget svært ved at forestille mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sammenligner ikke på 'den måde', vi er jo knapt startet endnu, men jeg vil gerne gå til konkurrencer og jeg synes det går lidt (meget!) langsomt fremad på mit hold.

Det er et begynder-c hold og jeg er vist den eneste på holdet der vil andet end at have en hund der kommer når jeg kalder og sitter når jeg beder den om det.

Først efter 12 træningsgange og bestået prøve skal vi begynde på apport, søg og runderingstræning. Jeg smugtræner lidt herhjemme :genert:

 

Overvejer om det er mig der er for utålmodig, men det har jeg meget svært ved at forestille mig :mrgreen:

 

Det der helt sikket delte meninger om, men nej jeg mener at man kan træne alle øvelser på c fra hvalp, altså ikke hele øvelser men grundfærdigheder, så som sit, dæk, stå, bliv i position, udgangsstilling, holde fast, samle op, aflevere, give hals, kontakt under gang. Jeg kommer helt sikkert ikke til at forstå "skal bestå en prøve" konceptet - men det er jo helt klart som man er "vokset op med" og vi har jo haft alle dele på alle tider af forskellige hold, de første grundfærdigheder lå allerede på hvalpeholdet, at hunden kan de ting (med undtagelse af give hals som også først er senere indlæring i vores klub), så kan det hele jo bruges hjemme også selv om det kun skal være en familie hund :)

 

Det jeg nok bare vil sige, jeg forstår din utålmodighed

Link til indlæg
Del på andre sites

Fåk, det var hurtigt! Hvorfor skal det gå så stærkt?

Om det er stærkt, næh, det er vist meget normalt for dem der kører på hun nr. 2-3 eller derover. Nu er der jo altså ikke noget som er enormt vanskeligt i B-klassen, ej heller krævende fysisk. For dem der har haft hund en del gange, og som kan finde ud af at træne hund, så er en lineføring, sit, stå, dæk, apport, fremadsendelse og spring altså ikke noget der behøver at tage vanvittig lang tid. Isæ fordi der jo ikke er et enormt stort krav til præcision. Feltsøg og sporsøget startes typisk fra hunden er hvalp(Cassi gik sit første spor dagen efter jeg fik hende hjem, og hun elsker det) og arbejdet med runderingen startes også tidligt, da der er meget leg i det.

 

Og så ja, hunden kan måske have sine oprykninger, men den kan altså tidligst startes i en højere klasse året efter. Det er så også her de mere fysisk krævende øvelser begynder at komme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om det er stærkt, næh, det er vist meget normalt for dem der kører på hun nr. 2-3 eller derover. Nu er der jo altså ikke noget som er enormt vanskeligt i B-klassen, ej heller krævende fysisk. For dem der har haft hund en del gange, og som kan finde ud af at træne hund, så er en lineføring, sit, stå, dæk, apport, fremadsendelse og spring altså ikke noget der behøver at tage vanvittig lang tid. Isæ fordi der jo ikke er et enormt stort krav til præcision. Feltsøg og sporsøget startes typisk fra hunden er hvalp(Cassi gik sit første spor dagen efter jeg fik hende hjem, og hun elsker det) og arbejdet med runderingen startes også tidligt, da der er meget leg i det.

 

Og så ja, hunden kan måske have sine oprykninger, men den kan altså tidligst startes i en højere klasse året efter. Det er så også her de mere fysisk krævende øvelser begynder at komme.

 

 

Jeg må indrømme at jeg ikke har kan reglerne og øvelserne udenad og det er muligt at du har ret i at det ikke er 'så slemt' og at hvis man ved fra start at det er det man vil og arbejder målrettet mod det helt fra hvalp, så kan det gøres uden nogen lider overlast.

 

Nu har jeg heller aldrig set en DcH konkurrence, så jeg forestiller mig at det ligner lidt det der sker til en DKK konkurrence og der tænker jeg at de bratte stop, kravet om præcision i fx stillingsskift mm kan være en udfordring for en ung hunds fysik.

 

Er det rigtigt forstået at hunde af hundeførere der tidligere har haft hund i B-klassen starter i B? For så giver det lidt mere mening for mig. Er der en mindste alder man må starte hunden til konkurrencer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg ikke har kan reglerne og øvelserne udenad og det er muligt at du har ret i at det ikke er 'så slemt' og at hvis man ved fra start at det er det man vil og arbejder målrettet mod det helt fra hvalp, så kan det gøres uden nogen lider overlast.

 

Nu har jeg heller aldrig set en DcH konkurrence, så jeg forestiller mig at det ligner lidt det der sker til en DKK konkurrence og der tænker jeg at de bratte stop, kravet om præcision i fx stillingsskift mm kan være en udfordring for en ung hunds fysik.

 

Er det rigtigt forstået at hunde af hundeførere der tidligere har haft hund i B-klassen starter i B? For så giver det lidt mere mening for mig. Er der en mindste alder man må starte hunden til konkurrencer?

 

Det giver ikke meget mening at sammenligne de to prøveprogrammer da de er meget forskellige. Det eneste sted i B jeg kunne se der var et brat stop er i en fremadsendelse. I selve stuedressuren er der ikke det samme krav til præcision som man ser det til LP. Der er ikke nogen stillingsskifte, i B sker dæk sit og stå fra gang, i C må der laves en opstandsning i sit og stå.

 

Og jo, er du rykket op i B starter du der med din næste, med mindre du tager ti års pause fra alt der hedder hundetræning, så kan du vælge at starte i C. Der er ingen mindste alder, men i modsætning til LP så er det nærmest sikret at hunden er mindst to(typisk tre år) før den jan starte i eliteklassen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Hvordan går det med Jer i forhold til at blive klar til konkurrencesæsonen og hvad har I fokus på i træningen? :)

 

Vi har pt. fokus på placeringen i forhold til figuranten i runderingen. Han haft en rigtig solid position efter at det blev valgt at han skulle ligge ned og give hals, men nu er han begyndt at rykke frem i stedet for at rykke baglæns under halsgivningen, så det er det fokus på lige nu. Derudover har der været fokus på placeringen i fri ved fod, hvor han har haft tendens til at komme for langt frem, men det er heldigvis kommet på plads nu. Ellers er der gang i overtræning af diverse øvelser samt en masse mærkelige genstande i feltet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde en meget spændende træningsweekend ude i klubben i weekenden. Klubben havde hyret 4 eksterne undervisere ind. Vi var så delt op i C/B og A/E og havde en dag på sporet og en dag med lydighed.

 

Hvordan går det med Jer i forhold til at blive klar til konkurrencesæsonen og hvad har I fokus på i træningen? :)

 

Vi har pt. fokus på placeringen i forhold til figuranten i runderingen. Han haft en rigtig solid position efter at det blev valgt at han skulle ligge ned og give hals, men nu er han begyndt at rykke frem i stedet for at rykke baglæns under halsgivningen, så det er det fokus på lige nu. Derudover har der været fokus på placeringen i fri ved fod, hvor han har haft tendens til at komme for langt frem, men det er heldigvis kommet på plads nu. Ellers er der gang i overtræning af diverse øvelser samt en masse mærkelige genstande i feltet :)

 

Vores konkurrencesæson er desværre blevet rykket lidt, da den første konkurrence blev aflyst p.g.a. dommermangel :cry:

Så i stedet for første start 6. marts, er det nu rykket til Skærtorsdag.

 

Vores fokus har hele vinteren været fri ved fod og spor.

I fri ved fod har det "bare" været bliv-ved-mig-og-lad-være-med-at-stikke-af træning. Den er ved at sidde. Vi vil nok blive trukket for noget varierende afstand, men så længe vi kommer hele vejen rundt inden "ja tak", så er jeg tilfreds.

 

På sporet er det fart og knæk, vi har arbejdet meget på. Her er målet også at komme hele vejen rundt uden at blive stoppet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Vi træner stadig på livet løs, og jeg synes at det går pænt fremad hele tiden.

Hovedelementer i alle øvelser er ved at være på plads og det er sammensætningen og finpudsningen, der mangler.

 

Vi har gået et par fremmedspor her på det sidste. Det går også fint, dog er der noget mere fart på end når vi går egne spor med en del guffer på :mrgreen:

 

Er faktisk begyndt at småglæde mig til at komme ud og se, hvordan det går i konkurrence

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...