Hop til indhold

DcH konkurrence og træningstråden 2015 og 2016


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Så skal vi vist have en ny tråd for 2015.

 

Håber det er OK, jeg har lagt både træning og konkurrence sammen, men sidste år var der ikke ret meget gang i nogle af trådene.

Så tænker det giver god mening at lægge dem sammen, så der er lidt liv?

 

Ellers må vi lige have en moderator ind over :mrgreen:

 

 

I år regner jeg med der kommer noget mere gang i den for vores vedkommende, da Yoda skal ud og starte i B i år.

 

Hvor klar vi når at blive, det ved jeg ikke, for vi har syltet programmet en del sidste år og vi har ikke haft nogen træner i lang tid.

 

Men nu er jeg startet på et nyt hold og det er super godt.

Rigtig dygtige trænere der har virkelig meget erfaring og viden og byde ind med.

 

Sidst trænede vi felt og Yoda har virkelig fået forståelse for opgaven og har en kæmpe motivation i øvelsen nu.

Det er virkelig nogle fine søg han får lavet og han var så sød, da jeg var lidt langsom til at tage genstanden, så maste han den ind i hånden på mig, så han kunne få hans belønning :mrgreen:

 

Har et arbejde med apport og spring foran mig, da han VIRKELIG er tændt i den øvelse og har monster svært ved ikke at knaldapportere.

Han sidder virkelig og ryster i spænding og kan knap sidde på bagdelen.

Og så har han så fandens meget fart på, at han nærmest er ved at vælte når han samler apporten op.

Så vi skal modsat så mange andre, have tempoet lidt NED i den øvelse.

 

Hans fremadsendelse bliver pænere og pænere, så den er der håb for.

 

Og så fik vi lige en dommers ord for, at vi har en knaldhamrende flot FVF, hun har meget svært ved at sætte en finger på.

Så det var jo dejligt.

 

Så mangler vi "hør efter hund" i sit/dæk/stå, som er blevet meget bedre, men stadig gætværk når han er lidt træt/ukoncentreret

 

Rundering mangler meget, men har en meget klar plan nu og det skal nok komme.

Har set hvor hurtigt han kan rykke i eftersøgningen, så er ikke så nervøs for runderingen.

 

Spor går fornuftigt.

Han ved hvad han skal, så det er bare erfaring, erfaring og atter erfaring der skal til.

 

 

Andre der skal ud og lege med DcH programmet i år?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ehm, tråden var da også for begge dele sidste år :blink: Om Cassi skal prøve kræfter med det vides ikke... Måske jeg får en hjerneblødning og melder hende til vires kredskonkurrence i august, bare fordi vi kan og fordi jeg har en hel måned der kan gå med nørderier... Der er jo ikke så meget andet at tage sig til :genert: hun kan jo egentlig det hele hvis det bliver vedligeholdt...

 

Calle skal igang med at snuse til lidt feltsøg og spor i foråret. Planen har dog aldrig været at han skal ud i DcH's lydighedsprogram, der er bare nogle ting der er så fede i programmet at det skal de have lov til.

 

Men havde man nu kunne skifte hund undervejs, så havde jeg vist haft en rigtig fin lydighedshund, for det som Cassi har svært ved, det er Calle super til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Yoda lyder forresten lidt som Cassi... Hun kan ikke sidde ned når hun skal lave felt, fremadsendelse, rundering, spor, apport og spring... Det er bare for sjove øvelser. Rumpen kommer meget nødig tættere på jorden end at der stadig er fem centimeter og så læner hun sig så meget frem som hun overhovedet kan, klar til at blive skudt afsted som en pil...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ehm, tråden var da også for begge dele sidste år :blink: Om Cassi skal prøve kræfter med det vides ikke... Måske jeg får en hjerneblødning og melder hende til vires kredskonkurrence i august, bare fordi vi kan og fordi jeg har en hel måned der kan gå med nørderier... Der er jo ikke så meget andet at tage sig til :genert: hun kan jo egentlig det hele hvis det bliver vedligeholdt...

 

Calle skal igang med at snuse til lidt feltsøg og spor i foråret. Planen har dog aldrig været at han skal ud i DcH's lydighedsprogram, der er bare nogle ting der er så fede i programmet at det skal de have lov til.

 

Men havde man nu kunne skifte hund undervejs, så havde jeg vist haft en rigtig fin lydighedshund, for det som Cassi har svært ved, det er Calle super til...

 

Jojo, men alle de andre tråde er jo stort set delt op i træning og konkurrence :mrgreen:

 

Yoda lyder forresten lidt som Cassi... Hun kan ikke sidde ned når hun skal lave felt, fremadsendelse, rundering, spor, apport og spring... Det er bare for sjove øvelser. Rumpen kommer meget nødig tættere på jorden end at der stadig er fem centimeter og så læner hun sig så meget frem som hun overhovedet kan, klar til at blive skudt afsted som en pil...

 

Han har ellers en fin impulskontrol i alle andre yndlings-øvelser (Yoda elsker næsten alt.....) og selvom han er meget spændt, så sidder han vældig pænt stille.

 

Men når der er flyvende objekter involveret, sååååeee..... :engel:

 

 

Har fået trænet rundering i dag.

Nøj, han er god!!

Det er længe siden vi har trænet det og alligevel, så husker han så fint.

 

Er virkelig imponeret over den velovervejede måde han tager sit bringsel på.

Det at vi har kørt med løsbid så længe og veksler mellem løsbid og bringsel, har virkelig givet ham en 110% sikkerhed i, at bringslet skal tages helt henne ved figuranten og han afventer lige et sekunds tid, om der nu kommer belønning, løsbid eller om han skal tage fastbiddet og tager det i munden hos figuranten. Når det ligger helt tilrette i munden, så spurter han direkte hjem i en fiiin plads, klar til at få line på.

Fuldstændig som beskrevet som ønske scenariet i bogen om bringsel :klap:

 

Det er simpelthen så skønt at se hvordan han bare udvikler sig så fint.

Kørte fuld B rundering m. tomt udslag m. target, for første gang i dag og så synlig figurant. Men opstillingen og udførelsen var en fuld B øvelse og han lavede ikke én eneste svipser undervejs.

Det var så nydeligt arbejde af ham :lun:

 

Kan også mærke han er ved at være voksen.

Der er virkelig meget power i ham og han arbejder simpelthen så skønt og koncentreret. Det er så fedt nærmest at have en volumen knap på ham og kunne justere op og ned lige som jeg vil have det, fra det ene øjeblik til det andet.

Så det er virkelig nemt at få ham i det perfekte mode for hver enkelt øvelse.

 

Håber sådan han forbliver netop som han er lige nu, for han er virkelig helt perfekt at arbejde med og jeg har bare intet jeg ville ændre.

Det er godt nok noget særligt, når man føler man står med en hund der bare er som skræddersyet til en :lun:

Så det må meget gerne fortsætte sådan, så er alt andet egentlig ligegyldigt, men det er feeeedt at arbejde med ham!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi træner på livet løs - alle tre :mrgreen:

 

Det er ikke planen, at nogen af dem bliver klar til konkurrence i år, så vi tager os god tid og får bygget øvelserne ordentligt op.

 

På Livas hold har jeg fået en kanongod træner, som er rigtig god til at læse hende (og mig). Vi går egentlig på det B-hold i klubben, hvor alle de konkurrenceklare hunde går, så vi stikker lidt ud.

Men Liva tager bare nogle kvantespring i øjeblikket og er ved at have fattet meningen med de fleste af de nye øvelser. Så skal der "bare" bygges mere og mere sværhedsgrad på.

 

Det eneste, vi rigtig bøvler med, er runderingen. Den er jo helt ny for hende og det er en stor hurdle at skulle gø af pæne folk. Så der har vi skilt den ad og træner udløb til figurant for sig og halsgivning for sig.

 

Maggie ... ja hvad kan man egentlig sige om Maggie.

Hun er fræk som ind i h ....

På hendes hold har vi samme træner som på C-holdet.

 

Egentlig går indlæringen af de nye øvelser fint nok. I sit, stå og dæk sidder momentet "i gang" næsten lige i skabet, fremadsendelsen er forstået men mangler noget hjernespor, dirigeringen (til tom skjul) er også ved at sidde. Sporet er lidt vores smertensbarn i øjeblikket. Hun er alt for meget fart på. Jeg tror, at jeg har fundet en vej fremad og jeg kan også se forbedring, men der er stadig lang vej endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi træner på livet løs - alle tre :mrgreen:

 

Det er ikke planen, at nogen af dem bliver klar til konkurrence i år, så vi tager os god tid og får bygget øvelserne ordentligt op.

 

På Livas hold har jeg fået en kanongod træner, som er rigtig god til at læse hende (og mig). Vi går egentlig på det B-hold i klubben, hvor alle de konkurrenceklare hunde går, så vi stikker lidt ud.

Men Liva tager bare nogle kvantespring i øjeblikket og er ved at have fattet meningen med de fleste af de nye øvelser. Så skal der "bare" bygges mere og mere sværhedsgrad på.

Det eneste, vi rigtig bøvler med, er runderingen. Den er jo helt ny for hende og det er en stor hurdle at skulle gø af pæne folk. Så der har vi skilt den ad og træner udløb til figurant for sig og halsgivning for sig.

 

Maggie ... ja hvad kan man egentlig sige om Maggie.

Hun er fræk som ind i h ....

På hendes hold har vi samme træner som på C-holdet.

 

Egentlig går indlæringen af de nye øvelser fint nok. I sit, stå og dæk sidder momentet "i gang" næsten lige i skabet, fremadsendelsen er forstået men mangler noget hjernespor, dirigeringen (til tom skjul) er også ved at sidde. Sporet er lidt vores smertensbarn i øjeblikket. Hun er alt for meget fart på. Jeg tror, at jeg har fundet en vej fremad og jeg kan også se forbedring, men der er stadig lang vej endnu.

 

Har du overvejet om bringsel kunne være noget for hende i stedet for halsgivningen?

 

Har i hvertfald selv fortrudt, at jeg bøvlede så meget med halsgivningen før vi gik over til bringsel, for vi er nået 3 gange så langt på den halve tid, med bringsel som med halsgivning.

Det går virkelig stærkt, fordi mit indtryk er, at det er ret nemt for hunden at forstå ifht. halsgivningen.

 

Men det forudsætter jo selvfølgelig Liva kan lide at løbe, for hun skal jo løbe et par ekstra gange og det er nemmere at få gejst i for en hund der synes løbet er fedt.

 

Personligt vil jeg fremover kun bruge halsgivning på hunde hvor halsgivningen i sig selv er en belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet om bringsel kunne være noget for hende i stedet for halsgivningen?

 

Har i hvertfald selv fortrudt, at jeg bøvlede så meget med halsgivningen før vi gik over til bringsel, for vi er nået 3 gange så langt på den halve tid, med bringsel som med halsgivning.

Det går virkelig stærkt, fordi mit indtryk er, at det er ret nemt for hunden at forstå ifht. halsgivningen.

 

Men det forudsætter jo selvfølgelig Liva kan lide at løbe, for hun skal jo løbe et par ekstra gange og det er nemmere at få gejst i for en hund der synes løbet er fedt.

 

Personligt vil jeg fremover kun bruge halsgivning på hunde hvor halsgivningen i sig selv er en belønning.

 

Det er klart en overvejelse, og jeg har besluttet, at hun får et par måneder for at se om det kan lykkes med halsgivningen. Ellers prøver vi med bringsel i stedet for.

 

Vi har bøvlet lidt med at skulle løbe væk fra mig. Løbene i DCH-programmet er jo noget længere end de 3-5 meter vi har i rally. Men det er også ved at vende. Vi har med små skridt skubbet hende lidt ud over "afgrunden" uden at hun har opdaget, at hun er kommet helt derud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er klart en overvejelse, og jeg har besluttet, at hun får et par måneder for at se om det kan lykkes med halsgivningen. Ellers prøver vi med bringsel i stedet for.

 

Vi har bøvlet lidt med at skulle løbe væk fra mig. Løbene i DCH-programmet er jo noget længere end de 3-5 meter vi har i rally. Men det er også ved at vende. Vi har med små skridt skubbet hende lidt ud over "afgrunden" uden at hun har opdaget, at hun er kommet helt derud.

 

Hvordan har hun det med at løbe til figuranter?

Er hun nem at belønne?

 

For selvom jeg har en meget social hund, så havde han svært ved dilemmaet mellem mig og en figurant.

Og der var det meget nemmere for ham, at han skulle ud og hente noget, hjem og aflevere og jeg var med ud til figuranten når han skulle belønnes + synlig figurant i starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har hun det med at løbe til figuranter?

Er hun nem at belønne?

 

For selvom jeg har en meget social hund, så havde han svært ved dilemmaet mellem mig og en figurant.

Og der var det meget nemmere for ham, at han skulle ud og hente noget, hjem og aflevere og jeg var med ud til figuranten når han skulle belønnes + synlig figurant i starten.

 

Vi har trænet rigtig meget figurantglæde, så det er begyndt at blive rigtig godt. Ingen tøven overhovedet.

Dog er figuranten stadig meget synlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er simpelthen en fornøjelse at gå spor med Liva.

Hun elsker det højt, er superivrig for at komme ud af bilen og hen til starten af sporet. Men når hun så går i gang, er det roligt og kontrolleret - og med et hale, der ikke står stille og en næse som arbejder

 

Vores træner har været inde og justerer på et par ting, så nu går det bare derudaf.

Vi er lige så stille begyndt at have huller mellem vores guffer. De første to gange flakkede hun lidt. Kunne ikke helt forstå hvorfor f.... jeg havde glemt gufferne.

Men nu har hun forstået, at de kommer jo - bare følg fodsporene så kommer gufferne :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemme fra træning med hundene... Det var egentlig meningen at vi bare ville træne på sidelinjen med C-holdet for at få lidt forstyrrelser... Nu er vi så blevet en del af holdet... Så nu er lillebror startet til lydighed. Og puha, det var jo en helt ny verden for lillebror der gerne vil snakke med alt og alle. Men tror det er sundt for ham, for vores store hæmsko er jo netop at han gerne vil alle andre at han ikke rigtig kan så meget andet...

 

Og han var faktisk rigtig fin. Jeg kan godt mærke at der slet ikke er lagt det samme arbejde som der var i Cassi da hun var på den alder. Men hun lavede jo heller ikke andet end at træne lydighed det første års tid. Han fik lov at prøve rundering for første gang. Han skulle lige ud og have en god bid først, og så gav det mening. Vi prøvede senere med bold i stedet og det er vejen frem for ham. Han lægger sig helt naturligt ned når han siger vov, og det er sjovt...

 

Så skulle vi også forsøge os med apport... Hihi, han aner jo ikke hvad det går ud på. Han har før arbejdet med det at hente noget der er kastet og der gik det fint. Men den apportbuk har jo altid haft noget særligt over sig, synes lillebror. Han har nemlig aldrig fået lov til andet end at holde den i en sit og så pænt aflevere den. Så da han endelige fik den. Nej, hvor han skulle holde fest. Heldigvis er han så sød at han altid lægger sig når han får en dækkommando... Så vi skal vist lige have knækket koden der og finde ud af hvordan det kan gribes an...

 

Der hvor jeg kan være rigtig stolt af lillebror er i de stationære lydighedsøvelser. Har han fået en kommando, så bliver han, også selv om der var mindre end fire meter til den nærmeste hund og jeg gik fra ham. Det er første gang vi har fået tjekket det med de forstyrrelser, så det er jo rart at noget virker.

 

der er godt nok laaaaaaaang vej igen, men overvejer lidt om man skulle se om han kunne være klar til en B i sensommeren, vi har jo en på hjemmebane.

 

Cassi skulle jo også lave noget. Jeg havde jo et eller andet sted overvejet at få halsgivning på hende også, men for helvede, der er jo et eller andet galt med den hund! For hvordan h**** får man hende til at løbe ud til en figurant hun ikke ænser? Det har jo aldrig sagt hende noget at skulle være sammen med andre end mig, og til trods for at min far, som hun er helt tryg ved, stod med en kæmpe pose godbidder, så mente hun helt bestemt at hun skulle koncentrere sig om mig. Så hun stod og dansede rundt om mig:roll: så fik hun sit bringsel på og straks var figuranten spændende. Nu kan jeg så overveje om jeg gider at rette problemet med fejlmelding. Hun skal jo ikke i konkurrence igen, og måske skal hun bare have lov til at rundere fordi det er skide skægt at løbe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille Calle :hjerte: han var med til træning i dag. Gå pænt i line det kan han ikke, for så har han tiden til at se på de andre hunde. Han er ret sikker i sin sit, stå, dæk, men det bliver lige en tand for uhyggeligt når andre begynder at kommandere med deres hunde og de lyder sure. Så kan man godt mærke at man kun har en lille baby med til træning :genert: tilgengæld var han super sej til fremadsendelse, det var anden gang han prøvede og vi kører stadig på kan du kigge ud mellem pindene og løbe fremad, så kommer bolden og han trækker helt vildt. Han fik startet sit feltsøg op(her har jeg ham i lang line, mest fordi han i sidste uge lige havde det en tand for hyggeligt med sin apport :pift:). Da han var på hvalpeholdet for fire måneder siden prøvede han at vores træner løb ud og smed noget leget tøj som han skulle hent. Og gæt engang. Han skyndte sig ud for at hente genstanden og kom stolt tilbage med den. Måske jeg skulle tage ham med ned på marken og træne det af og til. Kan huske at Cassi elskede det i den alder.

 

han fik også lov til at rundere og løber nu fint ud og siger vov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha... Så er der lagt konkurrenceprogram for i år.

 

Synes godt nok det er lige rigeligt virkeligt nu :mrgreen:

 

Det er så nemt at gå og tænkte tanken at "vi skal da også snart ud og starte" og gå og nørkle rundt i detaljer og finpudse her og der.

Men nu er der datoer på.

D. 22/3 er en hyggedag, hvor vi bare skal holde fest på banen og han skal prøves af til en venskabskonkurrence og så ser vi der hvor vi skal sætte intensivt ind i træningen.

 

Og så går det løs d. 11/4 med første officielle konkurrence.

 

Har lagt om længe knækket koden til et par detaljer.

Hans "her" har jeg synes har være lige langt nok fra mig. Nok ikke noget jeg vil blive trukket for, men kan godt lide der ikke er noget der er lige på grænsen, så jeg risikere at miste point på sådan en latterlig lille detalje.

Men den har virkelig kørt fint, med noget så simpelt, som target overføring.

Har ganske enkelt lært ham, at dutte mig på maven = han er nød til at komme helt tæt på. Så ændrede hans billede af det på den måde og det gik overraskende nemt.

 

Hans plads er efterhånden snorlige 90% af gangene, siger mit skema.

Så selvom jeg føler den er lidt skæv, så siger skemaet heldigvis noget andet, så vi kan komme videre.

 

Fik sidste weekend testet, at han kan tage sit løsbid ved en fremmed figurant - Intet problem.

Han er simpelthen så super sikker og han er så fantastisk på det punkt, det er virkelig fint!

Så skal bare have koblet det tomme udslag på og så en godt skjult figurant i forskellige opsætninger at miljøet.

Tror ikke det tomme udslag bliver ret stort et problem, for vi arbejder med target i stedet for trækker og det giver åbenbart mega god mening i hovedet på hundene.

 

Mente også jeg havde skrevet det, men det kan jeg se jeg ikke har.

Men har nu en DcH dommers ord for, at der intet er at udsætte på vores FVF - Den er til et rent 10 tal, hvis han går som han gør til træning.

Har virkelig fået godt styr på positionen efterhånden og hans vendinger er blevet virkelig fine.

 

Feltet har også kørt suverænt godt de sidste par gange, så det er bare at få det trænet forskellige steder med forskellige genstande.

 

Sporet har været lidt svingende på det sidste.

Har gået godbidsspor de sidste to gange og han har været ovre 2 af 12 knæk på det sidste spor, men fandt selv tilbage på sporet før vi kom i fuld line.

Men ikke helt godt!

Så vi skal virkelig ud og gå nogle spor og tænker jeg vil variere en del mellem godbids og genstandsspor.

Mistænker også, at sporene virkelig skal gøres svære for ham, for det er tydeligt, at han bliver lidt sløset hvis han synes det er nemt.

Så der skal skrues godt op for sværhedsgraden og overvejer om jeg skal have en fra klubben der ikke kan gå lige, om vi så tegnede en streg han skulle følge, til at lægge et par spor for mig :mrgreen:

 

Fremadsendelsen har været flot sidste gang, så tænker jeg vil til at have arbejdet meget med en stabil kommando på fremadløbet og når den sidder 100% i skabet, så kan resten kobles på.

Han skal i hvertfald nok nå forbi pindene, det er der ingen tvivl om :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Har lagt om længe knækket koden til et par detaljer.

Hans "her" har jeg synes har være lige langt nok fra mig. Nok ikke noget jeg vil blive trukket for, men kan godt lide der ikke er noget der er lige på grænsen, så jeg risikere at miste point på sådan en latterlig lille detalje.

Men den har virkelig kørt fint, med noget så simpelt, som target overføring.

Har ganske enkelt lært ham, at dutte mig på maven = han er nød til at komme helt tæt på. Så ændrede hans billede af det på den måde og det gik overraskende nemt.

 

Meget fin løsning. Jeg har selv det problem med at min sidder lidt for langt fra nogle gange. Men med min mave er det ikke sikkert han kommer tættere på med den løsning. :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogle tanker og ideer til det med at aflevere genstande i feltsøget.

 

Calle har fattet at man skal finde den genstand der er lagt ud, men den er sgu så fed at den bestemt ikke skal tilbage til mig længere :roll: Det skal lige siges at vi ikke har arbejdet meget med at aflevere med ting siden han var de der 3 måneder, så det kan nok løses med at arbejde med aflevering uden søg og så kæde det sammen. Men er sådan lidt ideløs. Problemet har været ikkeeksisterende med Cassi, der fra dag 1 altid er kommet tilbage med genstanden med det samme til min hånd.

 

Jeg kan give ham en dækkommando når han smutter afsted, men det ville være rart at have det på plads. Mest for øvelsens skyld. Han synes desuden det er SÅ fedt, og jeg kan huske fra Cassi at det bare var den bedste måde at give hende en god gang aktivering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du kommer med svaret selv, tag momentet ud, forstærkt det helt enorm, kæd det og hav en fed forstærkning!

nogen hunde virker det at de får lov at lege med genstanden bagefter, altså for at få lov at lege med den så skal den afleveres og så der fest.

 

ved at pille momentet ud giver man hunden forståelsen for hvad den skal, den kender jo ikke øvelsen og kan den høste sin egen belønning hvorfor så ikke :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget fin løsning. Jeg har selv det problem med at min sidder lidt for langt fra nogle gange. Men med min mave er det ikke sikkert han kommer tættere på med den løsning. :sjov:

 

:sjov:

 

Ej, skal nok heller ikke regne med en tæt her position, når jeg har vinter outfittet på :blink:

 

Men har man først en target-stærk hund, der har forstået target overføring, så kan det i hvertfald være en løsningsmodel.

Har været igennem stort set alt andet i lærebøgerne om tæt "her" uden succes og dette var så det der virkede - Skide godt når det nu var min sidste ide på listen :mrgreen:

 

 

Jeg synes du kommer med svaret selv, tag momentet ud, forstærkt det helt enorm, kæd det og hav en fed forstærkning!

nogen hunde virker det at de får lov at lege med genstanden bagefter, altså for at få lov at lege med den så skal den afleveres og så der fest.

 

ved at pille momentet ud giver man hunden forståelsen for hvad den skal, den kender jo ikke øvelsen og kan den høste sin egen belønning hvorfor så ikke :)

 

:5up:

 

Enig!!

 

Og især den der belønning - Den skal fandeme være i orden!

Ser SÅ mange spise hunden af med et par pølser, en bette halvhjertet ruske-leg osv.

 

Og hvis det skal opveje det sjov en hund (især løbe glade bc'er) kan have ved at fise rundt og lege med en genstand, så skal der dælme skrues op.

Især når hunden allerede HAR fået succes med det og det er blevet en del af hundens repertoire i den øvelse.

 

Har personligt slet ikke arbejdet med søget før jeg havde aflevering 110% på plads og bygget søget op omkring det, med alle 3 hunde.

Så tilbage og få ændret billedet af øvelsen til den korrekte og så gå så langsomt frem, at han ikke KAN fejle og dermed belønne sig selv.

 

----------------------------------------

 

Har trænet fremadsendelse, sit og rundering i dag.

 

Det går rigtig godt med fremadsendelsen.

I dag skruede vi ret godt op for afstanden, for har haft target for tæt på pindene (ca. 10 meter efter), så i dag kom det ud på 20 meter, ud over de 25. vi havde sat banen op til.

Èn gang prøvede han at teste om han kunne slippe afsted med at vende 3 meter før target, men da han blev fejlet der, så var der ingen problemer.

 

Target kunne ikke ses på den afstand han løb fra, så han endte med at være længere ude end target sidste gang.

For satan han er hurtig :shock:

 

 

Rundering var første gang med helt skjult figurant og han løb rigtig fint ud første gang, men bare i den lidt forkerte retning og blev forvirret - Et rigtig godt fif til andre med bc'er, rundering i mørke er guld værd, så næsen kommer i brug og øjnene bliver sekundære :genert:

Men anden gang fik jeg lige figuranten til at klappe og så løb han fint derud og tog løsbiddet.

 

Derefter begyndte vi at flytte rundt på hvor hun gemte sig uden han så det og det endte med vi pressede ham lidt ved, at han skulle løbe forbi to steder der var fært efter hende, for at løbe længere ud og finde hende der.

Han var simpelthen så god. Det er skide godt at han får lov at arbejde lidt på den måde, hvor han skal tænke selv og han løste opgaven SÅ fint og afsøgte området med fært og tog så færten af hende længere ude og løb så fint derud og tog løsbiddet.

Nydeligt!!!

 

Sit gik efter bogen i dag og havde 100% succes, så det er vist kun detaljer der nu.

 

Han er simpelthen så fin, min glade, glade power-dreng :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Calle er nu i gang med at lære at komme tilbage med ting.

 

 

Vi har kørt lidt dead or alive, og har taget det uden for, og det ene legetøj kan nu kastes, han suser ud og kommer lynhurtigt tilbage(det er åbenbart en skide fed leg i hans øjne :lun:)

 

Vi kører det nok en gang til eller to, og så skal jeg have lidt aflevering i hånd på. Lige nu smider han sig ned i en dæk. Men hva', han ved jo heller ikke helt hvad det går ud på endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har trænet det på den måde at hunden har stået foran mig, så har jeg holdt en genstand frem som han tager og så kan jeg tage ved den og belønnet for det (så kommer slip helt af sig selv), så har jeg udviddet til at ligge den på jorden foran hunden, hunden skal samle op så jeg kan tage ved den og belønnet for det, så har jeg lagt den et stykke væk fra mig hund samler op og kommer automatisk ind, det bliver jo sidste led i kæden. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Enig!!

 

Og især den der belønning - Den skal fandeme være i orden!

Ser SÅ mange spise hunden af med et par pølser, en bette halvhjertet ruske-leg osv.

Og hvis det skal opveje det sjov en hund (især løbe glade bc'er) kan have ved at fise rundt og lege med en genstand, så skal der dælme skrues op.

Især når hunden allerede HAR fået succes med det og det er blevet en del af hundens repertoire i den øvelse.

 

100% enig!

Har selv haft problemet med at han ikke rigtig gad komme ud med genstanden, for ham var selve søget belønningen, så han ville hellere søge videre i håb om der var flere genstande. Men efter jeg begyndte virkelig at holde fest hver eneste gang - som i hver eneste gang - så er der kommet fart på, og han kommer direkte til mig for at aflevere :klap: Der er selvfølgelig forskel på hvad hunde mener er en fest, men jeg veksler mellem total (lidt voldsom) ruskeleg med bidepølse, eller et absolut ædegilde med de rigtig gode guffer. Der gik ikke mange gange før han havde fanget, at det er en god ide at aflevere - det udløser en fest og måske blir man sendt ind igen for at søge...

Link til indlæg
Del på andre sites

100% enig!

Har selv haft problemet med at han ikke rigtig gad komme ud med genstanden, for ham var selve søget belønningen, så han ville hellere søge videre i håb om der var flere genstande. Men efter jeg begyndte virkelig at holde fest hver eneste gang - som i hver eneste gang - så er der kommet fart på, og han kommer direkte til mig for at aflevere :klap: Der er selvfølgelig forskel på hvad hunde mener er en fest, men jeg veksler mellem total (lidt voldsom) ruskeleg med bidepølse, eller et absolut ædegilde med de rigtig gode guffer. Der gik ikke mange gange før han havde fanget, at det er en god ide at aflevere - det udløser en fest og måske blir man sendt ind igen for at søge...

 

Jeg har så skullet oppe den endnu en tand i A-feltet, fordi Bella døde totalt på 3. genstand. Så inden der er "afleverings-fest" (som er leg med yndlingsbold efter HVER genstand), så kørte vi en periode med at hun lige skulle fange mig først. Altså, så snart hun var halvvejs tilbage med en genstand, satte jeg afsted i løb og hujede og hoppede. Når så hun fangede mig, havde vi vild leg, først med genstand og så med bold. Nu er vi ved at fase den del ud hvor jeg løber (gør det af og til), men at hun ofte får en meget begejstret tilråb i stedet for "dygtig".

 

@Camilse, hvad synes han er fedest? At lege med dig (og legetøj) eller fise rundt og lege med sig selv med legetøj?

 

Uanset hvad, synes jeg faktisk at du har grebet det rigtigt an. Jeg vil 1.000 gange hellere se en hund der ELSKER at finde genstanden, end en hund der kun gør det af pligt. Og når han giver den gas med sig selv og legetøjet, er det jo bare fordi han er så glad i sit hoved:lun:

 

Jeg bliver til stadighed trukket for at hunden tygger, og jeg er helt ligeglad - bare min hund nyder øvelsen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har trænet aflevering til hånd med håndtarget med de to unge.

Bamse er demonstrations hund på videoen, da han ikke har lært det på den måde og det er derfor nyt for ham = mere retvisende billede af indlæringen og han tygger helt vildt i genstandene normalt, men det er meget hurtigt blevet fadet ud ved at træne det på denne måde.

Det er også ret tydeligt på videoen, at han har lært at alt foregår lige foran og søger naturligt derind som det første.

I videoen går det alt, alt for hurtigt frem, da jeg vil have flyd på løb direkte til hånd, før jeg putter genstanden på, flyd på frys på genstand i hånd og flyd på dut på hånd (og frys) med genstand i munden mens jeg sidder ned, men tænker ingen gider sidde og kigge det hele igennem. :mrgreen:

 

Og jeg ved han har lettere ved at koble nye ting sammen når jeg sidder ned når det er muligt, så starter altid siddende når jeg kobler noget nyt på.

Han når heller ikke dertil hvor han har en stabil "hold genstand i hånden" på videoen, men det viser alligevel meget godt, hvordan jeg piller momentet "aflever til hånd" ud og træner det derhjemme, så det ikke kobles på feltsøget før den sidder i skabet og er meeeega godt forstærket.

 

Der er jo ikke noget krav om, at hunden skal sidde pænt lige foran og aflevere genstande, så det passer mig rigtig fint, at hunden går efter hånden og maser genstanden i hånden på en.

Yoda som er den der er længst skubber genstanden meeeeget hårdt i hånden på mig, hvis jeg ikke er hurtig nok til at tage den :lol:

 

[video=youtube_share;N9TsIl8ZpGk]

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...