Hop til indhold

Angst eller 'bare' utilfredshed??( alene hjemme)


Garfield
 Share

Recommended Posts

Jer som har oplevet problemer med at jeres hund ikke kunne være alene, har i da været i tvivl om det handlede om det ene eller det andet?

Grunden til jeg spørg er nemlig fordi vi nu arbejder på at vores miko kan være alene igen. Men jeg er i tvivl om han er decideret angst for at være alene, eller han bare ikke syns det er så fedt.

Når jeg går fra ham så småpiver han nogle gange. Han kan også godt vandre lidt rundt i stuen, men ofte ender det med at han lægger sig ned.

Han er nu oppe på at kunne være alene 1 time. For nogle måneder siden hylede han efter 10 min. Han er opmærksom på alle lyde, og på døren, men det meste af tiden ligger han ned.

Men hvad tænker i? Er det angst uanset hvordan det kommer til udtryk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Det lyser til at i går rigtigt frem, når nu han gør fremskridt :) Angst, kedsomhed eller utilfredshed det ved jeg ikke :) Tænker at det skal håndteres på samme måde uanset grunden, så hunden vænner sig til bare at sove/slappe af når den er alene (vænner sig til længere og længere tid med inaktivitet) :) Der er flere jeg har mødt, som sammenligner din og min hunds race, jeg ved ikke hvor ens de i virkeligheden er, men min hund kan larme vældig meget hvis han er utilfreds med noget, og lyde som om at han bliver mishandlet eller er virkelig angst, selvom jeg tror han i virkeligheden siger "luk mig ud, jeg vil hellere være sammen med dig, NU!!!". Vi har ikke alene hjemme problemer og min har også lært at være alene i bilen..

 

Men nogle gange (måske 1 ud af 10) vil han ikke være med til at blive lukket ude eller inde, fx til hundetræning imellem træningspassene, eller hvis jeg mener at han har brug for en pause i løbet af dagen hjemme til lige at stresse lidt ned, der kan han gå helt amok og gø, skrige og hyle så han er lige ved at kaste op, og det arbejder vi på. Men min hund har en meget stærk vilje omkring hvad han har lyst til og hvad han vil finde sig i.

 

Ved ikke om mit svar overhoved hjælper, vil bare sige at det lyder til at jeres nuværende fremgangsmåde virker, så synes da bare i skal blive ved med det :) Og så give min forståelse for at du har tvivl om din hunds grunde til at reagere, det har jeg også haft med min :) Men uanset hvad der er problemet, løser man det bedst med tålmodighed og træning :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Det lyser til at i går rigtigt frem, når nu han gør fremskridt :) Angst, kedsomhed eller utilfredshed det ved jeg ikke :) Tænker at det skal håndteres på samme måde uanset grunden, så hunden vænner sig til bare at sove/slappe af når den er alene (vænner sig til længere og længere tid med inaktivitet) :) Der er flere jeg har mødt, som sammenligner din og min hunds race, jeg ved ikke hvor ens de i virkeligheden er, men min hund kan larme vældig meget hvis han er utilfreds med noget, og lyde som om at han bliver mishandlet eller er virkelig angst, selvom jeg tror han i virkeligheden siger "luk mig ud, jeg vil hellere være sammen med dig, NU!!!". Vi har ikke alene hjemme problemer og min har også lært at være alene i bilen..

 

Men nogle gange (måske 1 ud af 10) vil han ikke være med til at blive lukket ude eller inde, fx til hundetræning imellem træningspassene, eller hvis jeg mener at han har brug for en pause i løbet af dagen hjemme til lige at stresse lidt ned, der kan han gå helt amok og gø, skrige og hyle så han er lige ved at kaste op, og det arbejder vi på. Men min hund har en meget stærk vilje omkring hvad han har lyst til og hvad han vil finde sig i.

 

Ved ikke om mit svar overhoved hjælper, vil bare sige at det lyder til at jeres nuværende fremgangsmåde virker, så synes da bare i skal blive ved med det :) Og så give min forståelse for at du har tvivl om din hunds grunde til at reagere, det har jeg også haft med min :) Men uanset hvad der er problemet, løser man det bedst med tålmodighed og træning :)

 

Jeg er helt enig med dig i at man bør reagere på det uanset hvad det er. Grunden til jeg spørg er fordi jeg simpelthen ikke tror at vi kommer dertil hvor han blir 100% rolig. Han er lidt en klynkehund ind imellem, og småpiver også nogle gange selvom vi er ved siden af ham. Han gør det bla nogle gange når jeg beder ham sætte sig ned når vi er ude at gå tur. Så er det fordi det ikke lige passer Herren. Og det tolker jeg som utilfredshed. Tænker om det er lidt det samme herhjemme. Og hvis han kan nøjes med at småpive lidt lige når vi går, men ender med at lægge sig ned, så tænker jeg det er ok. Han skal bare ikke hyle, gø eller gå rastløs rundt.

Er det helt forkert at have det sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha synes det er svært at sige noget som helst om, når jeg ikke kender mere til hunden og situationen.. Jeg har heller ikke vildt meget erfaring med hundetræning, jeg kan kun sammenligne udfra min hund Njord på 8 måneder, som racemæssigt skulle minde lidt om din.

 

Njord er der rigtig meget lyd på, i rigtig mange sammenhænge. Han er en noget utålmodig og egenrådig herre, som ikke bare lige gider at gøre som jeg synes, bare fordi jeg ber ham om det (han skal have en gevinst ud af alting). For ham er den største udfordring ved at være alene hjemme, at der ikke sker noget spændende, og hans alenetræning har handlet rigtig meget om at vænne sig til inaktivitet. Njord kan godt finde på at bjæffe et par gange lige når jeg lukker døren (jeg tænker at han siger: "Hey hov dame, skulle jeg ikke med?"), men han lægger sig med det samme jeg er væk fra døren.

 

Jeg er nogle gange gået fra Njord hvor han har sagt bjæf i det jeg lukker hoverdøren, og når jeg så kommer ud til postkassen, opdager jeg, at jeg har glemt noget og går tilbage igen. Når jeg kommer ind i huset igen, ligger han allerede og er på vej i drømmeland. Hvis din hund ligner min, ville jeg ikke tage mig af at den starter med et bjæf, hvis ellers han falder til ro lige umidelbart efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den viden jeg har om de Islandske efter at have været nabo til en er at de kan være ret så vokale hvis de får lov. Og det lyder som din også udtrykker sig på samme måde..

 

Bliver han urolig når der sker ting udenfor (posten kommer, larmende børn der går forbi)?? og i så fald hvordan reagerer han på det?? Man vil aldrig kunne få 100% ro på en hund der er alene hjemme, der vil altid være en vis opmærksomhed til omgivelserne udenfor. Men hvis han kan falde til ro så han kan slappe af også selvom der er forstyrrelser udenfor (nu snakker vi ikke når folk ringer på døren eller andet der får en promte reaktion hos selv os mennesker), at han er opmærksom er der intet galt i, men han skal helt kunne slappe af når han er alene...

 

Jeg har selv arbejdet en del med min egen da vi flyttede i rækkehus og naboen kunne høres tydeligt når de kom eller gik hos sig selv, men hun har accepteret det nu og kigger kun op når hun hører deres dør gå. Desuden har jeg en aftale med naboerne om at de smider en seddel i postkassen hvis hun gør når jeg ikke er hjemme, og har kun fået sedler med at hun gør når posten er der (de kommer på knallert herude). Hun snakker også meget når jeg kommer hjem igen til hende, men jeg har fået hende til at lære at holde mund når jeg går, hvor hun før brokkede sig et minuts tid efter (optog hende en overgang for at vide hvor meget hun larmede), ganske simpelt ved at bede hende om at holde mund når jeg havde lukket døren. Men det var vist mere held end forstand at det lykkedes...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

I er da kommet et stykke vej. Fint han lægger sig og slapper nogenlunde af. Han vil stadig ikke have guf når du går?

 

Min islænder er ikke en afslappet alene hjemme hund... Hun sover og hviler - men hun er alligevel hele tiden på stikkerne så hun kan opdage hvornår man kommer hjem. Og hun ligger primært foran døren. Det har jeg affundet mig med ikke bliver bedre. Hun er trods alt kommet fra at kunne gø non stop i 6 timer til at skynde på mig for at få sit guf og derefter formentlig slappe nogenlunde af en hel arbejdsdag.

 

Så jeg tænker at man må tage udgangspunkt i den hund man har, hvor meget man kan forvente.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu svarer jeg lige jer alle i 1 samlet besked. :)

 

Ja det går da stille og roligt den rigtige vej heldigvis, selvom der er langt op til de 8 timer. Jo han vil gerne have et frossent marvben eller kong. Måske ikke lige når jeg går, men så vender han tilbage til det. Men det virker faktisk bedre på ham at han ingenting får, for så falder han hurtigere ned.

Miko er heller ikke helt uden lyd, men han er bestemt mere afslappet hvad det angår, end andre islændere. Han er faktisk rigtig go. Miko reagerer på alt han hører. Biler på p pladsen, folk der snakker, går forbi osv. Også derfor jeg har en radio tændt, for bare at tage lidt af det. Men han hører det meste alligevel. Han er dog blevet god til at slappe af igen efter han hører det. Det skønt. :)

Jeg tænker også, at hvis vi kan nøjes med at han bare småpiver lidt i starten, og han så lægger sig ned, hvilket han gør nu, så er jeg fint tilfreds med det. Tror ikke vi når dertil hvor han synes det er fantastisk at være alene. Men idag da jeg øvede, lå han fx helt ned på siden, fuldstændig stille, i 30 minutter ud af 1 time han var alene. Det altså KÆMPE fremskridt for ham, at han slapper så meget af. :) Det så dejligt at opleve det igen. Det længe siden. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...