Hop til indhold

Man skal aldrig sig aldrig... om at æde sine ord


Amocca
 Share

Recommended Posts

Det lyder som om I er rigtig godt på vej. Faktisk helt perfekt. Så mærker du nok også denne rislen ned af ryggen når mar har smidt eller placeret en dummy som måske er lige på kanten svær - og hun så bare undulerer den helt uden problemer. Det er bare som sjov tobak. Man bliver høj af det og med tiden også afhængig☺️

 

Jeg bliver glad helt ned i maven bare at at se hende holde sin sit, når jeg kaster. Og som regel kommer jeg til at le højt, når jeg giver hende hendes release-cue, for man kan bare se lykken lyseud af hende når hun bliver sendt. Ingen tvivl om, hvad hun lever for!

Især ser jeg det i krat eller græs, altså apporteringer hun ser blive smidt, men som hun ikke kan se hvor lander. Det synes hun tydeligt er federe end de nemme apporteringer, som hun kan se. Det gør sig dog også gældende i impulskontrollen. Hun fejler aldrig på sit stop på de apporteringer hun kan se - og respekterer også fint, at jeg selv henter dem, eller at en anden hund bliver sendt. Men dem hvor hun ved hun bliver sendt i terræn efter en skjult apport, der kan hun godt finde på at knalde.

 

Hvilket var årsagen til at hun røg i åen i forrige uge, da vi trænede sammen med Sannes Get It. Den vand apportering han blev sendt på, var åbenbart for stor en fristelse :roll: selvom jeg havde bestemt hun ikke skulle i vand pga de ti sting i skulderen, som på daværende tidspunkt kun var knap en uge gamle...

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vi har bøvlet lidt med duer i den forgangne tid. Wilma har tøvet meget i opsamlingen. Har fint udløb, men stopper op og skal lige undersøge duen før hun samler op (hvis hun overhovedet samlede op, hvilket ikke var altid!). Dette har undret mig lidt, da hun ellers har været totalt kold overfor alle typer af emner og at putte dem i sin mund - inkl. metal. Men vi har brugt tid på at lege med en død due i haven og pludselig gik der åbenbart en prås op for damen. Nu er der ingen tøven i opsamlingen. Hun holder max speed i udløb og opsamling. Grebet på duen kan så debatteres :lol:

 

Og, nu er hun så glad for sin pipper, at hun ikke altid liiiiige mener, at hun skal aflevere den igen :lol: :stupid:

 

11890985_10153232295247054_4965503565785968_n.jpg

11220827_10153232295142054_53895733150373062_n.jpg

11873502_10153232295077054_4481052725813053699_n.jpg

11891994_10153232295197054_5762438772435635470_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

nå, jeg havde jeg jo bøvlet så meget med fjer, at jeg havde fået fucket vores 'vent venligst til du bliver sendt' cue op i min iver efter at hun skulle samle duer op :roll: sådan er det, når man er mig, med kun et kogeprogram i hjernen. Efter at hun har haft liiiiiidt for meget held med at få lov til at knalde på apporterne er jeg derfor gået ret langt tilbage i indlæringen og i meget kontrollerede omgivelser. Så her til aften har vi apporteret lidt i udestuen. Hun knaldede dog en enkelt gang alligevel, den lille mokke!

 

Og så fik vi også trænet lidt back. den har jeg bøvlet lidt med, fordi jeg har haft svært ved at fatte hvad øvelsen gik ud på selv :oops: men tror jeg har fanget det nu. Så må vi se om jeg kan få Wilma til at fatte det også :lol: Her til aften gjorde hun det rigtigt - til begge sider - men jeg hjalp hende også i positioneringen af hende.

 

Puha, vi løber ihvertfald ikke tør for ting at træne på lige foreløbig :lol:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser virkeligt fint ud, Anna! Og du virker meget bevidst omkring dine signaler :5up: Det eneste jeg ville have lidt mere fokus på, er hendes position. Hvis du sørger for at du sætter hende i lige linje med dummyen, vil det gøre det tydeligere for hende. Man arbejder i linjer, i hvert fald i jagtmæssig træning, og jo mere snorlige linjer, jo nemmere. Det samme når du øver 'back'. Sørg for hun sidder lige foran dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser virkeligt fint ud, Anna! Og du virker meget bevidst omkring dine signaler :5up: Det eneste jeg ville have lidt mere fokus på, er hendes position. Hvis du sørger for at du sætter hende i lige linje med dummyen, vil det gøre det tydeligere for hende. Man arbejder i linjer, i hvert fald i jagtmæssig træning, og jo mere snorlige linjer, jo nemmere. Det samme når du øver 'back'. Sørg for hun sidder lige foran dig.

 

Tk for tippet. Det har jeg aldrig tænkt over. Jeg er bare lykkelig for at hun rent faktisk sætter sig når jeg står med noget hun ved jeg har tænkt sig at kaste :lol: det har hun synes var lidt spild af tid i den sidste tid... Lille køter...

 

Hov, og så tænkte jeg på om du vil fortælle om din indlæring af stop-signalet. Jeg kom aldrig rigtig i gang med dem med Katla, men det er egentlig en ting jeg synes jeg mangler, men har aldrig indøvet det før. Måske en video af de forskellige skift, og hvornår du går et skridt frem...? :pray:

 

Åha, jeg træner selv stop pt. Er slet ikke så langt som jeg burde være med den øvelse :oops:. Jeg var egentlig nået til at træne stop, når hun er på vej fremad, men det har jeg fået ødelagt efter min due-fadæse. Så nu er jeg tilbage til baglæns gang med fløjt og kast. Samt leg med legetøj og kast.

Faktisk er det nogle af de lektier jeg skal lave imorgen, så skal prøve at huske at få filmet og smidt film op.

 

Den øvelse vi var igang med - med fremadsendt stop - var en synlig kiks på en spand. Send hunden frem imod den og fløjt den så ned. Giver det mening? Men eftersom min lille skiderik jo har lært at mine egne fejl, så blæser hun højlydt på fløjtet pt i den øvelse. Hun løber hen, æder kiksen og sætter sig så :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil faktisk bare gerne se hvordan man får startet ordentlig op, da jeg godt kan tage den derfra. Og derfor vil jeg gerne se jeres og hører din erfaring som nybegynder, hvilket jeg også er på mange af de jagtrelaterede øvelser :) Synes faktisk tit man kan få meget ud af at høre andre nye i feltet, om deres nybegynderfejl. Tit er der en del, og det er tit fordi de erfarne erfarede det måske 4,5,10 hunde siden og derfor ikke tænker ned i sådanne detaljer :) giver det overhovedet mening? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk også med på at se hvordan du er startet op ;-) jeg kan godt få Zeus til at stoppe på fløjt, men vi er gået lidt tilbage igen, da han ikke kan på for lang afstand... så følger med her :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil faktisk bare gerne se hvordan man får startet ordentlig op, da jeg godt kan tage den derfra. Og derfor vil jeg gerne se jeres og hører din erfaring som nybegynder, hvilket jeg også er på mange af de jagtrelaterede øvelser :) Synes faktisk tit man kan få meget ud af at høre andre nye i feltet, om deres nybegynderfejl. Tit er der en del, og det er tit fordi de erfarne erfarede det måske 4,5,10 hunde siden og derfor ikke tænker ned i sådanne detaljer :) giver det overhovedet mening? :lol:

 

Jo det giver fint mening. Min største hæmsko er dog min egen manglende tillid til at jeg gør det rigtigt, fordi jeg ikke har styr på hvordan det færdige slutbillede egentlig er. Så jeg tror jeg skal tage imod PBCs råd om at tage med på glojagt på se hvordan det egentlig foregår.

 

Wilmas mor har det vildeste stop, hvor hun stopper så brat at jorden sprøjter omkring hende. Er spændt på om jeg nogensinde kunne få Wilma til det. Lige nu synes jeg hun er noget nølende i sit stop. Løbet tænder hende tydeligt så meget mere.

 

lige nu hviler vi, efter en løbetur på markvejene. Men må hellere snart vække hende, hvis der skal være dagslys at filme i!

 

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille video. Og idag var hun selvfølgelig endnu sløvere til at sætte sig, end normalt, synes jeg... Måske var det præstationsangst over kameraet :mrgreen::lol:

 

Der er lidt stop med baglæns gang hvor jeg smider kiks. Lidt stop ved leg med legetøj, hvor jeg kaster legetøjet og til sidst lidt snudedut til aflevringshånd - for det var også en del af mine lektier.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvis nogen ligger inde med den magiske formel til at få hende til at sætte sig hurtigere, så sig endelig til! Jeg er bange for at det er mig der har ødelagt et eller andet. For hun er jo en spaniel! At sætte sig burde komme naturligt! Og det vør det også i rigtigt mange andre sammenhænge. Fx når man afventer at døren bliver åbnet o.lign... Men jeg har fået smadret det her... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser virkeligt fint ud :5up: rigtig lækker attitude.

Hvad med indøvning af ny sit-kommando, hvor kravet er et smæk-sit. :vedikke:

 

Jo, men hvordan? Jeg kan simpelthen ikke lige knække koden synes jeg. Karla smæksitter, men det er jo over 7 år siden jeg lærte hende det og jeg kan ikke huske det... Johna snøler. Men hun er jo så også supersart med hensyn til underlag :roll: Wilma er ikke sart. Hun sætter aig i sne, mudder, stubmark, lort, ja hvad som helst. Bare ikke hurtigt nok.

 

jeg har en fornemmelse af, at det er min timing der halter, altså at jeg skal kaste og release hende hurtigere? Eller tror I det er helt forkert tænkt?

 

jeg har dog bare svært ved at gennemskue om jeg kan kombinere den træning med det, at jeg kræver øget impulskontrol?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejlig arbejdsglæde og engagement. Og et fint resultat så vidt :-)

 

Jeg træner stop og sit ret anderledes og (næsten) altid ude og på relevant jagtmæssigt terræn. Jeg går ikke op i smæk-sit overhovedet, men jeg smider oftest apporten før jeg giver stop signal - for hunden skal jo sådan stoppe spontant, når der lyder skud, hvis den jager noget op og hvis noget falder. Så hvis man ønsker spontan stop, må man vente med signalet og give hunden en chance.

 

Jeg træner udelukkende for sjov og for det jagt og prøve relevante - og smæk-sit, ser måske smart ud, men det er ikke mere effektivt end stop og øjenkontakt, så man kan give næste "vejledning".

 

Hvorfor ønsker I smæk-sit?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejlig arbejdsglæde og engagement. Og et fint resultat så vidt :-)

 

Jeg træner stop og sit ret anderledes og (næsten) altid ude og på relevant jagtmæssigt terræn. Jeg går ikke op i smæk-sit overhovedet, men jeg smider oftest apporten før jeg giver stop signal - for hunden skal jo sådan stoppe spontant, når der lyder skud, hvis den jager noget op og hvis noget falder. Så hvis man ønsker spontan stop, må man vente med signalet og give hunden en chance.

 

Jeg træner udelukkende for sjov og for det jagt og prøve relevante - og smæk-sit, ser måske smart ud, men det er ikke mere effektivt end stop og øjenkontakt, så man kan give næste "vejledning".

 

Hvorfor ønsker I smæk-sit?

 

Jeg tænker bare, at hun godt måtte sætte sig lidt hurtigere? Men det er måske bare noget jeg "synes", det er ikke noget jeg har reelt belæg for at mene ville være en god ide. Hvis hun støder noget på en gåtur, så stopper hun og giver mig kontakt, men hun sætter sig ikke.... Jeg synes ikke nødvendigvis det er problematisk - så længe hun ikke går på jagt selv, er jeg sådan set godt tilfreds! Men burde hun sætte sig?

 

Hun sætter sig hurtigere når hun er oppe at køre - altså når jeg leger og kaster legetøjet er reaktionstiden meget bedre, end når jeg bare går og kaster kiks... Og her sætter hun sig sådan set også spontant en af gangene og venter ikke på signalet... Så måske skal jeg bare arbejde videre i den retning....

 

Tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker bare, at hun godt måtte sætte sig lidt hurtigere? Men det er måske bare noget jeg "synes", det er ikke noget jeg har reelt belæg for at mene ville være en god ide. Hvis hun støder noget på en gåtur, så stopper hun og giver mig kontakt, men hun sætter sig ikke.... Jeg synes ikke nødvendigvis det er problematisk - så længe hun ikke går på jagt selv, er jeg sådan set godt tilfreds! Men burde hun sætte sig?

 

Hun sætter sig hurtigere når hun er oppe at køre - altså når jeg leger og kaster legetøjet er reaktionstiden meget bedre, end når jeg bare går og kaster kiks... Og her sætter hun sig sådan set også spontant en af gangene og venter ikke på signalet... Så måske skal jeg bare arbejde videre i den retning....

 

Tak.

 

Jeg synes det du gør lyder rigtig fint. Det vigtige er at hun stopper og giver kontakt, når der sker et eller andet - en fugl der letter, hvis der skydes tæt på (det gør der jo nok ikke på dine gåture) eller hvis du kaster en dummy fx hen over hovedet på hende. Jeg fløjter også stop og vil have den ned at sitte, men det vigtige er at den stopper bevægelsen fremad straks - om den smæk-sitter i samme moment er ikke så afgørende. Man træner nok mere sit (og smæk-sit) for at undgå at den trækker 1-2 m frem, når der sker noget. Så man (jeg i hvert fald) kan sige at man træner sit, for at sikre at hunden faktisk stopper.

 

Rigtig mange FT folk lader deres mere erfarne hunde blot stoppe (stående) og give kontakt, før de får lov at gå videre/får ny ordre.

 

Så sit er mere et middel end et mål. Jeg bruger meget på gåture, når hundene går løs i nærheden af mig, at kaste en dummy og fløjte sit lige efter. Den hund der først stoppede, får apporten. Jeg ved ikke om de forstår det helt, men Maggie er blevet ret hurtig til at stoppe og sitte. Og til Bonnie store fortrydelse får Maggie snart flere apporteringer end Bonnie.

 

Man kan jo altid favorisere den ene, ved at kaste når den i forvejen giver kontakt. Så hvis Maggie lige har "vundet" 2 apporteringer kaster jeg den næste, så Bonnie får en bedre chance - og omvendt :-). Hvis ingen af dem ser hvor dummyen lander, giver det en mulighed for at træne dirigering (hvis man selv præcist ved hvor den ligger) - eller "søg apport" hvis man ikke er sikker på hvor den ligger. man kan også lade den ligge og tage hundene på plads og efter at have gået lidt (20-30 m) gøre det samme - dirigering eller søg apport. Jeg prøver altid at være uforudsigelig. Det giver kontakt og opmærksomhed.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit indlæg - især din gåtursleg! Det lyder som en super fin leg.

 

Det er lige præcis kaste hen over hovedet på hende sitten halter voldsomt, efter min due-fadæse! Når jeg leger og kaster baglæns eller til siderne - som jeg gør i videoen, så respekterer hun fint. Sætter sig og afventer. Når jeg apporterer med hende (og mig selv) i ro, så respekterer hun også at vente. Det samme hvsi jeg har en dummykaster stående. Når vi er i bevægelse og jeg kaster fremad / hen over hovedet på hende, så er det det går galt! Hun har haft held med at nappe en dummy alt for mange gange uden at have fået lov. Så er holdt helt op med det lige PT.

 

Når vi er i ro, respekterer hun også, at jeg sender en af de andre efter dummy'en. Men igen, er vi alle i bevægelse, så bliver det KUN et kapløb om hvem der når dummy'en først. Så det tør jeg ikke lege med lige PT, indtil jeg får mere styr på den impulskontrol. Puha. Utroligt så blank og blondinedum man pludselig kan føle sig i hundetræning :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit indlæg - især din gåtursleg! Det lyder som en super fin leg.

 

Det er lige præcis kaste hen over hovedet på hende sitten halter voldsomt, efter min due-fadæse! Når jeg leger og kaster baglæns eller til siderne - som jeg gør i videoen, så respekterer hun fint. Sætter sig og afventer. Når jeg apporterer med hende (og mig selv) i ro, så respekterer hun også at vente. Det samme hvsi jeg har en dummykaster stående. Når vi er i bevægelse og jeg kaster fremad / hen over hovedet på hende, så er det det går galt! Hun har haft held med at nappe en dummy alt for mange gange uden at have fået lov. Så er holdt helt op med det lige PT.

 

Når vi er i ro, respekterer hun også, at jeg sender en af de andre efter dummy'en. Men igen, er vi alle i bevægelse, så bliver det KUN et kapløb om hvem der når dummy'en først. Så det tør jeg ikke lege med lige PT, indtil jeg får mere styr på den impulskontrol. Puha. Utroligt så blank og blondinedum man pludselig kan føle sig i hundetræning :mrgreen:

 

Jeg synes nu det lyder som om du har mægtig godt fat i det. Al rom blev jo ikke drukket på en dag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...