Hop til indhold

Man skal aldrig sig aldrig... om at æde sine ord


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg købte en FT spaniel, med det klare mål, at den skulle bruges til rally og agility. Jeg skulle have en arbejdshund, ja, men jagt var ikke for mig. Nu er der gået 3 måneder og jeg må nok æde mine ord. Eftersom jeg står her med egne place boards, dummy'er, fløjter og hvad ved jeg.

 

Er fuldstændigt fascineret af min hundehvalps instinktive evner, i virkeligheden skal jeg jo ikke rigtigt lære hende noget - jeg skal bare lære at styre det. Hun har så dybt et instinkt for opgaven, at hun "bare gør det". Hun har hentet og bragt siden hun var 8 uger gammel. Hun smækker røven i sædet for nærmest alt hun ser, hun laver helt naturligt zik zak søg, samler ting op hun finder på sin vej og leverer det tilbage til mig...

Hun henter metal, plastic, pels... ja ligemeget hvad, er der intet der er for "fremmed" til at komme i hendes lille spanielsmund. Og intet er for stort eller for uhåndterbart i hendes hoved. Man skal bare finde den rette måde at gribe det an på.

 

Hun bliver sikkert også rally- og agilityhund, men lige nu er det bare alt for morsomt at have en jagthund...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Høhø.... Det lyder så bekendt det der.

Og inden man får set sig om, så prioritere man helt anderledes end man ville have troet man nogensinde ville komme til :mrgreen:

 

Ja, det kan tænkes. :mrgreen: Det er ihvertfald sindssygt fascinerende, at se hende udfolde sig i det hun er skabt til. Så får man pludselig en hel ny respekt for det der ligger i vores hundes gener! Hun er jo en lille bitte skid, men for fanden den er mod og mandshjerte i en sådan lille vrikkende spanielkrop

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan tænkes. :mrgreen: Det er ihvertfald sindssygt fascinerende, at se hende udfolde sig i det hun er skabt til. Så får man pludselig en hel ny respekt for det der ligger i vores hundes gener! Hun er jo en lille bitte skid, men for fanden den er mod og mandshjerte i en sådan lille vrikkende spanielkrop

 

Det giver nemlig en helt anden respekt at se sin hund arbejde på den måde.

Det at de faktisk næsten bedre selv ved hvad de skal end vi gør og det er noget naturligt i hunden der bare skal formes er virkelig fedt.

Det er noget helt, helt andet end al anden træning og voldsomt vanedannende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh hvor kan jeg følge dig, min Pjevs er lige sådan, intet kan stoppe den lille spaniel, styrter sig ud i alt og noget af det mest kontrolerbare jeg nogen sinde har haft;) pragtfuld race, jeg har aldrig haft en hund med så meget kul på og aligevel så blød og kontrolerbar, vil bare samarbejde konstant og styrter rundt for at finde alt hvad jeg kunne tænkes at ville blive glad for, så glad og fantastisk, den lille hund kan knap være i sin krob af lutter glæde;) alle burde have mulighed for at opleve en spaniel;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så dejligt at høre. Man skal have set og oplevet det for at tro det. Som jeg siger - de kan det hele, man skal bare lade være med at ødelægge det. Især arbejdet med fært og vil er fantastisk at se dem udføre.

 

som jeg også siger - i det indlæg om Maggie med videoen hvor hun søger,mdet kan ikke læres der er lige så medfødt som standen for stående hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

He he. Hun er en meget fin hund, hende Wilma. Kan heg bestille 2 fasaner fra jeres første jagt

 

:lol: Nu er hun jo altså kun knap 5 mdr. Der går meget længe før vi skal på nogen former for jagt, hvis vi overhovedet nogensinde når så langt. Og jeg kommer ihvertfald ikke til at skyde noget som helst nogensinde. Jeg har ikke noget samsyn, så jeg kan ikke ramme en ladeport på 2 meters afstand :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Igår var en stor dag! Wilma hentede sin første due!

 

utroligt så stolt og glad man kan blive af at få overrakt et fuglelig :mrgreen:

 

stoppet begynder også at sidde rigtigt godt. Hun klasker måsen i jorden, hver gang der bliver kastet nu og afventer sit releasecue. Lidt sværere når jeg er i bevægelse, eller hun selv er, men vi arbejder på sagen!

 

har ingen billeder af dueapporteringen, men her er hun med sin dummy.

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Wilma har idag været på kratluskeri. Tydeligt en af de ting hun synes er allersjovest! Hun elsker bare at bulldoze :roll: Hun delte tjansen med en anden hund, og fik kun hvert andet kast. DET var svært. Hun sætter sig pænt på sit stopfløjt og afventer sit release-cue. Men hun mener, at alle release-cue er hendes :lol: ligemeget hvad der bliver sagt... Vores søg halter stadig lidt. Jeg har vist holdt hende lidt for meget i næsen, så hun holder sig lidt for tæt på mig. Sanne mener dog, at det kommer helt naturligt, hvis vi flusher et par duer til hende i søget næste gang.

 

Nu skal jeg til at have arbejdet lidt på stoppet på afstand. Hun stopper pænt nok, men skal promptes til at sætte sig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du behøver ikke være nervøs for at hun vil arbejde for tæt på dig. Så længe hun vil arbejde og sætte tempo på er alt godt. Afstanden bliver det omvendte problem hvis det bliver noget, nemlig at holde hende kort nok og have højt tempo samtidig.

 

Farten og entusiasmen fejler ikke noget. Hun kommer bare ikke meget længere ude end min arm er :roll: undtaget på det første udslag, hvor hun egentlig kommer pænt ud, men så er det ligesom om hun tænker "nåååh, er det det vi laver" og så korter hun sine udslag helt ind til mig. Sanne er dog enig med dig i, at det skal jeg ikke bekymre mig om. Det kommer naturligt at hun vil lave større udslag, når hun begynder at fange hvad hun egentlig har gang i. Hun gik jo aaaaalt for stort til at starte med, så forhåbentlig kan vi få en fin mellemvej på et tidspunkt :mrgreen:

 

Men hun arbejder jo med det handicap, at jeg ikke ANER hvad jeg egentlig har gang i :lol: Kan godt se, at vi ikke er ligeså langt fremme øvelsesmæssigt, som de to kuldsøskende vi træner med - deres førere er erfarne spanielsfolk... Tilgengæld er vores fri ved fod pænere end søsters og vores aflevering til hånd sidder i skabet hver gang, i forhold til brormand :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for fine billeder. Hvordan går det med at "holde området" når hun apporterer en markeret dummy i højt græs?

 

Jeg synes hun er god til at respektere den dirregering jeg giver hende og afsøge grundigt lige der. Men nu har hun heller ikke prøvet ret svære søg endnu. De har vel ikke ligget meget mere end en par meters penge inde i græsset so far. Og jeg har ikke stået ret langt fra græskanten når jeg sender hende. Oplevede en enkelt gang, at hun tydeligt gik på færd istedet, så fløjtede hende hjem og sendte hende igen, hvor hun så fokuserede på at hente dummy'en istedet. Har jeg forstået dit spørgsmål korrekt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun apporterer en markeret dummy (altså en hun har set blive smidt) dirigerer du vel ikke? eller?

 

Jeg spørger fordi det fortæller lidt om hvilken type hun er. Nogen hunde begynder ret hurtigt at søge med benene hvis de ikke hurtigt finder dummyen, de udvider hurtigt søgefeltet (for hurtigt), mens andre stoler mere på at når de har set den lande så er det næsen der skal bruges - man skal ikke løbe langt væk.

 

Maggie havde lidt tendenser til for hurtigt at søge større - især når vi kom op på 30-40 meter og flat kast, hvor markering er noget vanskeligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun apporterer en markeret dummy (altså en hun har set blive smidt) dirigerer du vel ikke? eller?

 

Jeg spørger fordi det fortæller lidt om hvilken type hun er. Nogen hunde begynder ret hurtigt at søge med benene hvis de ikke hurtigt finder dummyen, de udvider hurtigt søgefeltet (for hurtigt), mens andre stoler mere på at når de har set den lande så er det næsen der skal bruges - man skal ikke løbe langt væk.

 

Maggie havde lidt tendenser til for hurtigt at søge større - især når vi kom op på 30-40 meter og flat kast, hvor markering er noget vanskeligere.

 

Nej. Disse var lagt. Hvis hun ser dem blive smidt er dirregeringen jo unødvendig, hun er helt klar over hvor hun skal hen :lol: Hvis hun ser dem blive smidt markerer jeg kun, hvis jeg har smidt flere og laver dirregering på hvilken hun skal hente først. Men de har aldrig været skjulte. PT. søger hun meget koncentreret hvor hun bliver bedt om, når hun bliver sendt på skjulte dummies, men som sagt har jeg ikke sat ret stor afstand på endnu. Så om det kommer tør jeg ikke sige.

 

Når hun ser mig kaste ind i højt græs, så søger hun nok en del med benene, det er ihvertfald min fornemmelse, at hun ofte kommer lidt for langt i sit initielle udløb og så slår hun næsen til og vender tilbage. I krat synes jeg hun er mere "lige på" - men der er jo ofte en del problemløsning involveret også, for at finde vejen ind til dummy'en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om I er rigtig godt på vej. Faktisk helt perfekt. Så mærker du nok også denne rislen ned af ryggen når mar har smidt eller placeret en dummy som måske er lige på kanten svær - og hun så bare undulerer den helt uden problemer. Det er bare som sjov tobak. Man bliver høj af det og med tiden også afhængig☺️

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...