Hop til indhold

Legetøj til 8. ugers rottweiler hundehvalp


Sofia
 Share

Recommended Posts

hej hundemennesker

jeg får en rottweiler hundehvalp hjem her i slutningen af april.

 

Min Anden hund interesserer sig overhovedet ikke for legetøj. Så jeg ved ikke hvad for noget man skal købe som er sundt for hunden og som måske kan aktivere den lidt på rette vej.

 

Og hvad med kødben og godter? Hvad må de få når de er så små?

 

Hilsen Sofia

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Som gnave-godbider, har mine hvalpe været glade for tørret kallun, tørret fisk og grisseører.

 

Som legetøj - alt hvad der ikke er farligt og som ikke ligner og lugter noget hvalpen helst ikke skal lege med. Jeg bruger fx ikke en brugt sok - eller en brugt undertrøje med en knude på, som nogen gør, for det kunne få hvalpen til at låne vores tøj, som legetøj. Men ruske-duske ol. min kone kan, til min irritation, godt finde på at gøre det :-)

 

Og så har jeg en stor plastikbalje, hvor jeg samler alt legetøjer, så den kan få nyt (gammelt) med mellemrum.

 

Så bruger jeg også forhånden værende "objekter," som en tom og skyllet mælkekarton. En tom papkasse, et godt rør fra en tom køkkenrulle - men samler tingene op og smidt væk før de splintres helt.

 

Derudover kan aktiveringsting være godt for nogen hunde, men det undgår jeg fordi jeg ønsker selv at være midtpunkt for aktivering, så aktivering er hos mig apporterings-lege - sit-og snudepuf lege, kom og få en godbid lege - find en snack-lege osv - aldrig noget legetøj, som lægger op til at hvalpen selv aktiverer sig. Det gør den jo så alligevel med de ovennævnte ting, men altså ikke legetøj, som er specielt designet til selv-aktivering.

 

Du opbygger kontakt hver eneste minut du tilbringer med at aktivere din hvalp - meget gerne med små rolige og stille øvelser, som kræver lidt koncentration. Det vilde skal den nok selv tilbyde - tror jeg, uden at kende Rolweiler specielt godt.

 

Og velkommen til og tillykke med at du snart skal have en skøn Rotweilerhvalp. En herlig race som også kræver lidt tænksom håndtering, som du tydeligvis godt ved. dejligt at høre fra folk, før de har hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil træne lidt med hvalpen (og bliver fanget af det, som vi er så mange der har gjort), så er et viskestykke med en knude en god ide! Bold med snor, fx Chuck It Ultra, er næsten uundværligt i træning af større hunde - jeg er kæmpe fan! De er nemme at ruske med, kaste, lækre for hunden at tygge i, super holdbare og så kan de flyde i vand. Ellers er en bidepølle en super ide (særligt hvis du påtænker træning i en brugshundeklub).

 

Du kan lige så godt lære hvalpen at lege fra start (gøre legetøj levende, lege, ruske, lade hvalp vinde, pakke væk når det er allermest sjovt). Det giver en fantastisk drift som kan udnyttes både i træning og i hverdagsopdragelsen:-)

 

Og undskyld, nu gik der temmelig meget træning i den:oops:

 

Af legetøj er gode ting: viskestykke med knude på, en sok med en bold i, rebknude legetøj (til tandskift) m.m. Pivedyr elsker de fleste hunde, ejere not so much:lol: Forskellige Kong-ting hvor der kan puttes opblødt foder eller vådfuder i, er super både til alene hjemme-ting og til at holde bisserne fra husets møbler når der skiftes tænder.

 

Af tyggeting ville jeg holde mig til rene, tørrede produkter som dem der allerede er nævnt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil træne lidt med hvalpen (og bliver fanget af det, som vi er så mange der har gjort), så er et viskestykke med en knude en god ide! Bold med snor, fx Chuck It Ultra, er næsten uundværligt i træning af større hunde - jeg er kæmpe fan! De er nemme at ruske med, kaste, lækre for hunden at tygge i, super holdbare og så kan de flyde i vand. Ellers er en bidepølle en super ide (særligt hvis du påtænker træning i en brugshundeklub).

 

Du kan lige så godt lære hvalpen at lege fra start (gøre legetøj levende, lege, ruske, lade hvalp vinde, pakke væk når det er allermest sjovt). Det giver en fantastisk drift som kan udnyttes både i træning og i hverdagsopdragelsen:-)

 

Og undskyld, nu gik der temmelig meget træning i den:oops:

 

Af legetøj er gode ting: viskestykke med knude på, en sok med en bold i, rebknude legetøj (til tandskift) m.m. Pivedyr elsker de fleste hunde, ejere not so much:lol: Forskellige Kong-ting hvor der kan puttes opblødt foder eller vådfuder i, er super både til alene hjemme-ting og til at holde bisserne fra husets møbler når der skiftes tænder.

 

Af tyggeting ville jeg holde mig til rene, tørrede produkter som dem der allerede er nævnt:-)

 

Hvad hjertet er fyldt med .... :blink:

 

Men enig med Anne - man kan lige så godt kombinere leg og træning, der hvor det giver mening. Og jeg tænker da at en rottweiler skal trænes :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sofia der også har lavet indlægget med københavnersnuden, så tror hundevapsen skal gå til træning :)

http://www.hunde-forum.dk/traening/40679-kobenhaver-snuden-hundetraening-kobenhavn.html

 

Her var en kongbamse og kødbensreb et kæmpe hit da han var hvalp :)

 

i dag findes der ikke lege selv legetøj indendøre :) men alt hvad der er bolde, specielt med snore i til træk er et kæmpe hit! Og alt hvad der kan kastes med, freesbee, kong med snore, bolde osv! :)

 

af tyggeting vil jeg gå efter "rene råvarer" - man kan få alverdens blandingsprodukter, men det synes jeg ikke er så meget værd at stoppe sin hund med, siger hun med en pakke dentastick i skuffen som hunden får en af når den efterlades :)

mens i hvert fald er det værd at tænke over hvor meget der ryger ned af den slags :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står på nogen "dentastik" at de ikke må gives til hvalpe under en vis alder. Ved ikke lige hvilket mærke.

 

Og så kan jeg godt se at mange lægger op til ret vilde og voldsomme lege. Det ville jeg begrænse meget, hvis det var mig. Selvfølgelig skal man lege lidt, men det kan efter min mening hurtigt blive for meget og for vildt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står på nogen "dentastik" at de ikke må gives til hvalpe under en vis alder. Ved ikke lige hvilket mærke.

 

Og så kan jeg godt se at mange lægger op til ret vilde og voldsomme lege. Det ville jeg begrænse meget, hvis det var mig. Selvfølgelig skal man lege lidt, men det kan efter min mening hurtigt blive for meget og for vildt.

Hvad er vild og voldsom leg??

min Tervueren elsker trækkeleg, jo vildere jo bedre, hun knurrer og bliver rigtig tændt, jeg liget tit med hende;) det ser rigtig vildt og voldsomt ud og lyder meget vildt, for mig er det en super ting at kunne lege vildt med hunden og kunne stoppe legen;) det er en fantastisk belønning og giver et rigtig godt forhold mellem hund og ejer, jo vildere jo bedre;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er vild og voldsom leg??

min Tervueren elsker trækkeleg, jo vildere jo bedre, hun knurrer og bliver rigtig tændt, jeg liget tit med hende;) det ser rigtig vildt og voldsomt ud og lyder meget vildt, for mig er det en super ting at kunne lege vildt med hunden og kunne stoppe legen;) det er en fantastisk belønning og giver et rigtig godt forhold mellem hund og ejer, jo vildere jo bedre;)

 

Ja, det er det jeg fraråder at gøre meget og med hvalpe. Man kan så spørge hvad meget er, men det vil jeg nu overlade til en persomlig vurdering til hver enkelt. Det er meget bedre at hunde leger lidt med andre hunde efter min mening.

 

Jeg ved godt at der er forskellige meninger om dette, men da flere nævnte legeting som jeg mente kunne lægge op til vilde kamp og trækkelege, ville jeg blot nævne at ikkecalle, synes det er en hensigtsmæssig omgang med hvalpe da det let kan overdriver og hunden let bliver for vild og temmelig stresset.

 

Den enkelte kan så gøre som hxn vil Vi lever i et frit land, heldigvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er det jeg fraråder at gøre meget og med hvalpe. Man kan så spørge hvad meget er, men det vil jeg nu overlade til en persomlig vurdering til hver enkelt. Det er meget bedre at hunde leger lidt med andre hunde efter min mening.

 

Jeg ved godt at der er forskellige meninger om dette, men da flere nævnte legeting som jeg mente kunne lægge op til vilde kamp og trækkelege, ville jeg blot nævne at ikkecalle, synes det er en hensigtsmæssig omgang med hvalpe da det let kan overdriver og hunden let bliver for vild og temmelig stresset.

 

Den enkelte kan så gøre som hxn vil Vi lever i et frit land, heldigvis.

 

Jeg er ret sikker på at når folk her "anbefaler" trækkeleg og lign. så er det tiltænkt til at det kan bruges som belønning under træning, hvilket jeg er enig i at det er super til, men for at den form for leg kan bruges som belønning, kræver det at hunden har "lært" det og det er trods alt nemmest når den er hvalp, og jeg tror faktisk bare at det er der folk vil hen, jeg er temmelig sikker på at de ikke anser den form for leg, som en slags hovedløs aktivering af hunden, for det er vi helt enige i nemt kan tage overhånd, hvis man ikke passer lidt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan så være lidt svært for en nybagt hvalpeejer at gennemskue

 

Så er det jo heldigt at hun skal gå til træning:blink: Og oven i købet har en anden hund.....

 

 

Jeg kan slet ikke se pointen i ikke at lege:vedikke: Man får en så meget højere drift og glæde, og den dag hunden mestrer tænd/sluk, er man kommet rigtig langt i grundtræningen. At lave passiv hvalp, fungerer måske for en jæger. Der skal hunden jo vente en masse. Jeg ved ikke om det er grunden til at du ikke kan se det fra en anden vinkel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil helt klart indlære god legeadfærd med hvalpen! Det er enorm vigtig belønningsredskab!

Ingen hunde er skabt til lydighed og synes lineføring og andre lign øvelser er det mest fantastiske i sig selv, som spaniels nok gør når de får lov at rejse fugle, som labradore gør når de fåe lov at bære, og som hyrden gør når den får lov at hyde.

 

Så den type "tung" træning kræver at man har nogen rigtig gode belønningsredskaber, og leg er bestemt en af dem, da vi får høj intensitet på øvelserne! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit forbehold for at lege vildt med hvalpe og unge hunde og hidse dem op i mange og lange perioder stammer faktisk tilbage fra brugshundetræningen af mine Riesenszhnauzer.

 

Jeg havde læst Eberhard Trumbler, som meget anbefaler at man leger byttedrift og trækkelege med sine hvalpe og hunde. Det gjorde jeg så, men jeg synes egentlig det gav voldsomme hunde, som meget hurtigt blev tændt og voldsomme, fx når der kom gæster. Og jo de havde også lært at når det blev sagt slut var det slut, men jeg synes egentlig at det var træls at skulle kommandere hunden slut hvergang den var ved at "køre op" på uhensigtsmæssige tider og steder. Vi brugte også meget at sende hunden i kassen/kurven, når vi ville have fred for dem.

 

Med alle senere hunde (7 i alt) har vi valgt at lege mindre og især mindre voldsomt med dem. De leger lidt med hinanden og med andre hunde og naturligvis også med mig 5-10 minutter hver aften og så ved lejlighed, når en passende situation opstår. Jeg bruger aldrig leg som belønning.

 

Til gengæld sender jeg ALDRIG hundene i kassen eller kurven, de går altid selv hen og lægger sig, når der er ro og de tager imod gæster med logren og glæde men uden at blive vilde og tossede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Tror der er forskel på hunde mht at lege vild leg. Walther elsker det, når ham og jeg leger vild, og vi lige tager en "slåskamp". Zeus derimod kan ikke "tåle" det, jeg leger med ham meget endda men ikke vild leg, han kører helt vild op i det røde felt. Stresser og bliver for voldsom, så tror man selv lige skal finde den rette mængde af vild leg.

 

Jeg læste dog ikke leg med legetøj og trække ting som vild leg, men behersket leg ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Så er det jo heldigt at hun skal gå til træning:blink: Og oven i købet har en anden hund.....

 

 

Jeg kan slet ikke se pointen i ikke at lege:vedikke: Man får en så meget højere drift og glæde, og den dag hunden mestrer tænd/sluk, er man kommet rigtig langt i grundtræningen. At lave passiv hvalp, fungerer måske for en jæger. Der skal hunden jo vente en masse. Jeg ved ikke om det er grunden til at du ikke kan se det fra en anden vinkel?

 

Netop det med tænd og sluk virker perfekt på Zeus, høj arbejdsglæde når vi leger, træner eller hvad vi gør, når legen er slut er den slut og "knappen slukkes".

Det har jeg ikke formået at lære Walther, men det er så det jeg ser som forskellen på mine to labber ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit forbehold for at lege vildt med hvalpe og unge hunde og hidse dem op i mange og lange perioder stammer faktisk tilbage fra brugshundetræningen af mine Riesenszhnauzer.

 

Jeg havde læst Eberhard Trumbler, som meget anbefaler at man leger byttedrift og trækkelege med sine hvalpe og hunde. Det gjorde jeg så, men jeg synes egentlig det gav voldsomme hunde, som meget hurtigt blev tændt og voldsomme, fx når der kom gæster. Og jo de havde også lært at når det blev sagt slut var det slut, men jeg synes egentlig at det var træls at skulle kommandere hunden slut hvergang den var ved at "køre op" på uhensigtsmæssige tider og steder. Vi brugte også meget at sende hunden i kassen/kurven, når vi ville have fred for dem.

 

Med alle senere hunde (7 i alt) har vi valgt at lege mindre og især mindre voldsomt med dem. De leger lidt med hinanden og med andre hunde og naturligvis også med mig 5-10 minutter hver aften og så ved lejlighed, når en passende situation opstår. Jeg bruger aldrig leg som belønning.

 

Til gengæld sender jeg ALDRIG hundene i kassen eller kurven, de går altid selv hen og lægger sig, når der er ro og de tager imod gæster med logren og glæde men uden at blive vilde og tossede.

 

Imponerende hvis du er nået frem til at det er ruskeleg der er skyld i at hunden er vild når der kommer gæster! Det er alligevel noget af en konklusion:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit forbehold for at lege vildt med hvalpe og unge hunde og hidse dem op i mange og lange perioder stammer faktisk tilbage fra brugshundetræningen af mine Riesenszhnauzer.

 

Jeg havde læst Eberhard Trumbler, som meget anbefaler at man leger byttedrift og trækkelege med sine hvalpe og hunde. Det gjorde jeg så, men jeg synes egentlig det gav voldsomme hunde, som meget hurtigt blev tændt og voldsomme, fx når der kom gæster. Og jo de havde også lært at når det blev sagt slut var det slut, men jeg synes egentlig at det var træls at skulle kommandere hunden slut hvergang den var ved at "køre op" på uhensigtsmæssige tider og steder. Vi brugte også meget at sende hunden i kassen/kurven, når vi ville have fred for dem.

 

Med alle senere hunde (7 i alt) har vi valgt at lege mindre og især mindre voldsomt med dem. De leger lidt med hinanden og med andre hunde og naturligvis også med mig 5-10 minutter hver aften og så ved lejlighed, når en passende situation opstår. Jeg bruger aldrig leg som belønning.

 

Til gengæld sender jeg ALDRIG hundene i kassen eller kurven, de går altid selv hen og lægger sig, når der er ro og de tager imod gæster med logren og glæde men uden at blive vilde og tossede.

 

 

Det er alligevel noget af en konklussion at leg giver uro ved gæster.

 

Er de 7 hunde alle spaniels? Jeg tænker der er enorm forskel racerne imellem, nogen hunde skal der ligges mange kræfter et sted, andre hunde et andet sted, meget af det er racebetinget. Jeg synes i hvert fald at se nogen racetræk de steder jeg kommer hvor der er hund. Det er typsik schæferen gør sådan, det er typisk retrieveren gør sådan, og dansk svensk gør sådan :)

 

 

Sidste markeret er vi tilbage til det jeg skrev i mit sidste indlæg, der er altså væsentlig forskel på om vi bruger i forvejen indavlet instinkter som hunden helt af sig selv synes er fantastisk adfærd at lave, eller om man skal bruge en masse adfærd lavere på hundens "jeg elsker at gøre helt frivillig liste"

 

en lysigheds fvf, der tærpes vendinger, punktlige opstandsninger, temposkift uden ret meget afvigelse fra hundens side kræver unægtelig lidt mere end en tør folic for de fleste hunde :)

 

 

Til TS, nu skal du ikke blive skræmt af alle vores nørklerier, har du brug for flere inputs, så skriv endelig igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit forbehold for at lege vildt med hvalpe og unge hunde og hidse dem op i mange og lange perioder stammer faktisk tilbage fra brugshundetræningen af mine Riesenszhnauzer.

 

Jeg havde læst Eberhard Trumbler, som meget anbefaler at man leger byttedrift og trækkelege med sine hvalpe og hunde. Det gjorde jeg så, men jeg synes egentlig det gav voldsomme hunde, som meget hurtigt blev tændt og voldsomme, fx når der kom gæster. Og jo de havde også lært at når det blev sagt slut var det slut, men jeg synes egentlig at det var træls at skulle kommandere hunden slut hvergang den var ved at "køre op" på uhensigtsmæssige tider og steder. Vi brugte også meget at sende hunden i kassen/kurven, når vi ville have fred for dem.

 

Med alle senere hunde (7 i alt) har vi valgt at lege mindre og især mindre voldsomt med dem. De leger lidt med hinanden og med andre hunde og naturligvis også med mig 5-10 minutter hver aften og så ved lejlighed, når en passende situation opstår. Jeg bruger aldrig leg som belønning.

Til gengæld sender jeg ALDRIG hundene i kassen eller kurven, de går altid selv hen og lægger sig, når der er ro og de tager imod gæster med logren og glæde men uden at blive vilde og tossede.

 

Hvis nu leg er det aller fedeste hunden ved, så er det jo også den bedste belønning man kan gi'. Hvorfor dog gå gennem et helt hundeliv og kun belønne med det næstbedste, samtidig med at vi jo selv kræver det absolut bedste af hunden?

Og at det skulle give urolige hunde kan jeg slet ikke forstå - kan ganske enkelt ikke se sammenhængen mellem en hund, der er urolig når der kommer gæster, og en hund, der leger vildt :hmm: Det er jo to vidt forskellige situationer, og som jeg ser det kan/bør en hund sagtens skille dem fra hinanden.

 

Sinus kan rigtig godt lide den voldsomme trækkeleg, men kan altså også styre sig når der kommer folk ved døren. Han gør og larmer, men så snart han ser der er styr på situationen så går han af sig selv hen og lægger sig i sin seng - det behøver vi ikke kommandere ham til.

 

Jeg tror, som andre har skrevet, at det er racespecifikt hvad hunden kan li' - Men som jeg kender rottweileren, så er det en hund, der rigtig godt kan li' den voldsomme leg ..... hvorfor det også vil være en fantastisk belønning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...